ogee1 Skrevet Juli 20, 2015 Share Skrevet Juli 20, 2015 (endret) Edit 2: Bilen har nå fått M Performance Power Kit, slik at den har 277hk ved 4000RPM og 585Nm mellom 1650-3000RPM. Alt godkjent og i vognkortet. Edit 1: Da ble det handel! Har akkurat kommet hjem med en 2011 X3 xDrive30d. Nedtrimmet versjon (211 hk), men går som ei kule i forhold til gamlebilen. Kona er kjempefornøyd! Slik ser gliset ut: Den er ikke fullpakket av utstyr, men har mange av de viktigste tingene: Modellbezeichnung X3 xDrive30d Ausführung Europa Typschlüssel WY51 E-Code F25 Karosserie Sports Activity Vehicle Lenkung links Türen 5 Motor N57D30O1 - 3,00l (190kW) Antrieb Allrad Getriebe automatisch Außenfarbe Black Sapphire Metallic (475) Innenraum Leder Nevada/schwarz (LUSW) Produktionsdatum 03.08.2011 Werk Spartanburg Code Standard Equipment S205A Automatic transmission S520A Fog lights S548A Kilometer-calibrated speedometer Code Optional Equipment S1CAA Selection of COP relevant vehicles S1CCA Auto start/stop function S1CDA Brake Energy Regeneration Brake Energy Regeneration S216A HYDRO STEERING-SERVOTRONIC S223A Electronic Damper Control (EDC) S230A Extra package, EU-specific S249A Multifunction f steering wheel S258A Tire with run-flat functionality S2NEA BMW LM Rad M Doppelspeiche 369 S2PAA Lug bolt retainer S2VGA PERFORMANCE CONTROL PERFORMANCE CONTROL S2VLA Variable Sport steering S302A Alarm system P337A M Sports package S3ACA Trailer coupling S3MCA Indiv. roof rail high-gloss Shadow Line S402A Electric panoramic roof S413A Trunk room net S417A Roller sun vizor, rear door S420A Sun protection glazing S428A Warning triangle and first aid kit S431A Interior mirror with automatic-dip S465A Through-loading system S481A Sports seat S493A Storage compartment package S494A Seat heating driver/passenger S4ADA Interior trim strips, alu, brushed, fine S502A Headlight cleaning system S508A Park Distance Control (PDC) S521A Rain sensor S522A Xenon Light S534A Automatic air conditioning S544A Cruise control with brake function S563A Light package S5DAA Passenger airbag deactivation S609A Navigation system Professional S614A Internet, preparations S615A Expanded BMW Online Information S677A HiFi System Professional DSP S698A Area-Code 2 for DVD S6NFA Music interface for Smartphone S6NKA Link for Bluetooth and USB device S6UHA Traffic Information S6VCA Control for Combox S710A M leather steering wheel S715A M Aerodynamics package S760A High gloss shadow line S775A Headlining anthracite S840A High speed synchronisation S842A Cold-climate version S843A Power reduction S853A Language version English S877A Delete cross-pattern operation S885A On-board vehicle literature Swedish S8KAA Oil-maintenance interval - 24 months/30,000 km S8SMA Car ident. number visible from outside S8TGA Thiefproofing device S8TLA Tagfahrlicht Front und Hech aktiv S8TNA Tagfahrlicht über Lichtmenü S8V2A Hinweisschild Label S925A Transport protection package Mangler blant annet ryggekamera og DAB, men dette håper jeg kan bli et passelig hobbyprosjekt å montere. Jeg er litt kjent med koding fra min E87, så med litt nytt diagnoseutstyr håper jeg det skal gå greit. Det er også noen vaskeriper og litt større skrammer. Her tror jeg det meste går vekk med litt våtsliping og maskinpolering. Opprinnelig tekst: Er fortsatt noen uavklarte ting, men i løpet av et par dager ser det ut som at kona får seg ny (brukt)bil å kjøre rundt i. Vi har en stund kikket på F25 X3 med toliters bensin eller diesel, men på grunn av noen tilfeldigheter ser det ut som det blir en treliter diesel i stedet. Jeg har ikke lyst til å gå for mye i detalj før handelen er i boks, men det er snakk om en nedtrimmet treliter, dvs. på 211 hester. En del ålreit utstyr som skinn, sportsseter og hengerfeste. Siden dette har gått litt fort har jeg ikke hatt tid til å lese meg opp på treliteren. Så vidt jeg kan skjønne dreier det seg om en N57D30. - Er dette en ålreit motor? - Noen kjente problemer som man bør se opp for? - Er "nedtrimmingen" fra 258 hester kun software, eller er det forskjell på turbo, dyser eller annet? Det jeg trur jeg kan svare på uten hjelp fra forumet er om kona kommer til å merke noe forskjell på draget i denne X3'en og '03 Legacy toliter automat som hun har kjørt i et tiår nå. Endret Mai 6, 2021 av ogee1 Lifeasiknowit_bmw reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 20, 2015 Share Skrevet Juli 20, 2015 Hvis du velger 3,0 litern fremfor 2,0 litern så er iallfall en ting helt sikkert, du kommer garantert ikke til å angre Så for å svare på spørsmålene så gjør jeg det i samme rekkefølge som du stiller dem. - Ja! N57D30 er en veldig grei motor, noen påstår at dette er den beste dieselmotoren som lages i dag (ikke mine ord men jeg kan godt være enig i den påstanden) Jeg tør påstå at svært få dieselmotorer leverer den kombinasjonen av kraft og lavt forbruk som BMW sin N57 serie gjør. Få om ingen annen diselmotor er så elastisk, her kan man faktisk dra på turtallet og det er litt imponerende da de aller fleste dieselmotorer flater ut etter 2500 rpm, denne kan trekke fint opp mot 4000 rpm. - Det er så si ingen kjente feil med N57D30, det er i såfall ting som turbo, egr, dyser osv som på alle andre motorer. Men det er ikke rapportert om noen alvorlige feil på disse maskinene. Jeg var i kontakt med en tekniker hos BMW Norge før jeg kjøpte min F10 med N57D30 og han kunne fortelle at disse maskinene er utrolig solide. Noe småtterier har det dog vært med N47D20 som sitter i 20d. - Der er jeg ikke helt sikker, men jeg mener det kun er software og at det ikke er noen fysiske forskjeller. Kan aldri tenke meg at vitale deler som turbo og dyser skal være forskjellig, til det er ikke det norske 3,0 liter markedet stort nok Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Juli 20, 2015 Share Skrevet Juli 20, 2015 For å si det sånn. Det er ingen forskjell på f1x med 3l som finnes i 530d og 525d. Tilogmed samme delenummer på hjernen, så det er nok bare softwaren som er annerledes. BMW gidder ikke å bytte om så mye på to like ting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Juli 21, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2015 (endret) Var egentlig nær på å kjøpe en xDrive20i. Har vært imponert over den nye bensintoliteren siden jeg prøvde den første gang i en F20 118i. Tror at det også kunne vært et fint motorvalg i X3 i 188hk-versjon. Men det er klart, en treliter er noe helt annet. Nå må jeg innrømme at jeg ikke har prøvd noen nyere trelitersdieseler fra BMW, så jeg gleder meg virkelig til å prøve den i X3. Må si at jeg forventer meg at det er drag i massevis, så jeg håper jeg ikke blir skuffet. Kanskje det blir prøvetur senere i dag! Ellers ser jo åttetrinnskassa flott ut. Har fra før fått med meg at denne kassa har fått mye skryt i alt fra 1 til 5-serie. I X3 xDrive30d ser det ut som det er en GA8HP70Z, og at den derfor er klar for rundt 700Nm, så her kan man jo trimme motoren litt uten å bekymre seg over girkassa. Ser at Hartge har en boks som gir 309hk/670Nm, i tilfelle kona synes 560Nm blir for spedt. Endret Februar 10, 2018 av ogee1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Juli 21, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2015 (endret) Har oppdatert første post etter at det ble handlet bil i dag. Endret Juli 21, 2015 av ogee1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Juli 21, 2015 Share Skrevet Juli 21, 2015 Gratulerer med flott bil. ogee1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 21, 2015 Share Skrevet Juli 21, 2015 Gratulerer med en grom bil Helt riktig motor i denne ogee1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Juli 23, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 23, 2015 (endret) Er det noen som vet om det ligger ledninger klart for ryggekamera og elektrisk bakluke, eller må jeg trekke nye ledninger gjennom hele bilen? Det ser ut som at original DAB har antenne i haifinna. Stemmer det at det jeg trenger å skaffe for å få DAB er DAB-antenneforsterker og DAB-modul? Må det trekkes nye ledninger fram til CIC, eller ligger det ledninger klart? Er det en grei jobb å løsne innertaket i bilen? Endret Juli 23, 2015 av ogee1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Juli 23, 2015 Share Skrevet Juli 23, 2015 DAB sitter i CIC-enheten, så for å få original DAB må du bytte ut CIC´en. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Juli 23, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 23, 2015 Såpass. Og hvis jeg går for retrofit DAB, så må jeg ha en sånn klistreantenne i frontruta? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Juli 25, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2015 Nå har jeg kjørt noen kilometer, og jeg må si at treliteren er fantastisk! Åttetrinnskassa er jo også helt nydelig. Eneste lille negative er at giringa ved fullt pådrag skjer ved litt for høyt turtall. Siden dette er en nedtrimmet versjon faller dreiemomentet av litt tidligere enn standardversjonen og den føles litt masete og dau de siste par hundre omdreiningene før den girer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740AV Skrevet Juli 26, 2015 Share Skrevet Juli 26, 2015 Fin bil Riktig motor.. og girkasse! ogee1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Juli 26, 2015 Share Skrevet Juli 26, 2015 Flott bil ja ogee1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet August 4, 2015 Forfatter Share Skrevet August 4, 2015 (endret) Jeg er glad jeg ikke er audiofil! Jeg har lest på forskjellige BMW-fora at mange synes at stereoanleggene til BMW ikke låter noe bra. Uansett om det er billigste versjon eller de dyrere variantene fra Harman Kardon eller Bang & Olufsen. I min E87 har jeg 609 Navigation Professional og 677 Hifi Speakers Professional og synes det låter supert. I konas X3 er det også 609 Navigation Professional og 677 Hifi System Professional DSP, og det låter enda bedre. Jeg er altså glad for at jeg ikke kan mer om hifi enn at jeg synes disse anleggene låter fantastisk! Siden jeg er så fornøyd med lyden i konas bil har jeg studert dette anlegget litt, og jeg tenkte jeg skulle dele noen fakta med de som måtte være interessert. Anleggene i BMW er som regel delt i to deler. Head unit (spilleren) og høyttalerpakka. Du kan altså ha en god head unit kombinert med dårlige høyttalere hvis du er uheldig. I F25 2011 var den beste kombinasjonen du kunne få 609/677 som kona har i sin X3. (Men jeg tror at lyd-delen i head unit 606 Navigation Business er like god som i 609.) Det som er det store cluet her er høyttalerpakka (eller systemet som BMW mer riktig kaller det). 677 Hifi System Professional DSP har til sammen 16 høyttalere og en forsterker med ni kanaler. Det er sju mellomtonehøyttalere, sju diskanthøyttalere og to subwoofere. Mellomtone og diskant er gruppert mer eller mindre parvis med ett par i hver dør, ett par i hver D-stolpe og til slutt ett høyttalerpar midt på dashbordet. Subwooferne sitter under setene, og her går lydkammeret inn i dørtersklene for å få større volum å jobbe med. Forsterkeren sitter i bagasjerommet på venstre side. Den har 7x50W til mellomtone og diskant, og 2x125W til subwooferne. Signalene får den fra head unit over optisk fiber. Forsterkeren har en egen strømtilførsel som er filtrert mot dipper i batterispenningen. Anlegget har surround-lyd og grafisk equalizer. Head unit (også kjent som CIC) har DVD-spiller, så den kan spille både musikk-CD og film på DVD. Skjermen er 8.8 tommer med 1024x480 punkter, så bildet er ikke helt på høyde med lyden. Head unit har også en innebygget harddisk med 12GB lagring for musikkfiler. En av de tingene jeg liker med dette anlegget er at du ikke merker hvor høyttalerne sitter. Lyden bare "er der", midt i kupeen. Veldig behagelig å lytte på over lang tid. Og for oss som er så gamle at vi har noe av musikken vår på CD, så kan anlegge rippe CD'er og lagre dem på harddisken. Bare å trykke "Save in car" på menyen som dukker opp når du putter inn CD'en. Hvis du lurer på hva som er forskjellen på 677 og 676 Hifi System, så har 676 akkurat like store høyttalerelementer, men i en noe billigere utgave. Den har heller ikke høyttalere i D-stolpene, så det er til sammen tolv høyttalere. Forsterkeren er 5x25W + 2x40W. Jeg tror ikke dette systemet har surround-lyd eller grafisk equalizer, men der er jeg ikke helt sikker. På de siste modellene av F25 har man kunnet kjøpe 688 Harman Kardon Surround Sound System. Hva man får ekstra med dette systemet i forhold til 677 vet jeg ikke. Endret Februar 10, 2018 av ogee1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet August 4, 2015 Forfatter Share Skrevet August 4, 2015 (endret) En annen liten detalj som jeg synes er knall i denne bilen er det som jeg tror kalles black panel display. Det er et grafisk display som på en måte er lurt inn nederst i høyre del av instrumentpanelet. I dagslys ser du nesten ikke at det er der, det bare dukker opp all mulig nyttig (og kanskje unyttig) info der. Forbruksmåleren som ser ut som det er noe som er bygget inn nederst i turtelleren er bare grafikk. Kult! Resten av displayet brukes til å vise alt fra den vanlige informasjonen med klokke, snittforbruk, kilometerteller osv. til å vise kjøreansvisninger for navigasjon. Du slipper altså å kikke bort på displayet midt i dashbordet for å se hvor du skal svinge i neste rundtkjøring, det vises rett foran nesa di i instrumentpanelet. Endret Februar 10, 2018 av ogee1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå