Babushka Skrevet Juli 22, 2015 Share Skrevet Juli 22, 2015 Jeg ville sett på en bil til rundt 50k og satt av de 20k på en bufferkonto. Det har seg slik at det ofte dukker opp uforventede kostnader med bil. Kan være alt fra service, reparasjon eller nye dekk. MrBrum og Espen Aass reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 22, 2015 Share Skrevet Juli 22, 2015 Som første bil så er E46 318I helt genial Den er ikke dyr i innkjøp, går helt greit og koster ikke allverden å forsikre. Glem E34, de er alt for gamle nå og strøkene eksemplarer koster mye (og har heller ikke noe i hendene på en 18 åring å gjøre). Eventuelt se deg om etter en ryddig E39 520I, er dog mye automat av disse og irriterende småfeil kan dukke opp. Mekanisk er de kjempesolide dog, men det er også E46 Ikke bruk hele budsjettet ditt, kjøp en bil til rundt 40-50 000 også setter du av en sum til vedlikehold og eventuelt reparasjoner. Feilen mange 18 år gamle BMW kjøpere gjør er at de kjøper den BMWen med størst motor som de har råd til, og tenker ikke på at dette koster store summer i bensin og forsikring. Da er det lite penger igjen til vedlikehold og når dette bortprioriteres så går det fort galt. Start med en moderat 318I, en enkel og grei bil som ikke blakker deg på noen som helst måte. Spar kjøpet av BMW med stor motor til du er litt eldre, litt mer erfaren og når lærlingtiden er slutt og du tjener bedre til å holde stasen på veien Selv begynte jeg med E39 520I med Automat for 8 år siden, i dag kjører jeg F10 530d MrBrum, StigJ og Espen Aass reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juli 22, 2015 Share Skrevet Juli 22, 2015 Takk for mange gode meninger og svar Ser nok ut som det blir en 3 serie med sportslige trekk, men stefar ville helst att jeg skulle kjøpe en E39 .. så står litt imellom dem to.Hadde jeg kommet over en strøken E34 så hadde jeg nok slått til, men fleste er litt dyre iforhold til rust og km stand.E30 er helt uaktuelt med tanke på att det er alt for dyrt, da de skal ha gull og grønne skoger for noe som ikke har en stor motor iheletatt, skal man ha stor motor så er det garantert ombygd+ og prisen deretter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Juli 22, 2015 Share Skrevet Juli 22, 2015 (endret) men stefar ville helst att jeg skulle kjøpe en E39 .. så står litt imellom dem to. Hadde jeg kommet over en strøken E34 så hadde jeg nok slått til, men fleste er litt dyre iforhold til rust og km stand. Er det du eller stefar som skal ha bil? Skal han betale, forsikring og vedlikehold? Er stefar en BMW mann? Neppe, hvis han ikke skal betale kostnadene ved bilhold for deg da. Og trenger pirat-taxi. Kjøp E38. Som det er nevnt her, gå for 3 serie, Opparbeid deg bonus på forsikring, så har du mye og velge i når du har passet 25 år. E39 kan, jeg skriver kan, bli dyrt bilhold hvis man ikke kan skru litt selv og er litt uheldig med objektet. 318i er litt tryggere valg, men selvsagt man vet aldri. E34 er flotte biler, og av E39 og E34 hadde jeg valgt E34. Av den enkle grunn at E34 ser mye tøffere ut. Men da må man ha litt motor. 520 og 540 er helt forskjellige biler. Har selv hatt 540, og det er noe av det gøyeste av biler i mitt eie. Til sammenligning har jeg også hatt Porsche 944 Turbo, som også er en fantastisk bil, men lyden og trykket fra V8, selv om den er noe tregere fra 0 til 100, gjør opplevelsen i E34 540 morsomere. Ingen gidder og prøve seg på en Porsche i lyskrysset, men med en E34............................. Mange som ble litt slukøra da gitt, da de trudde det var en 520 med breie felger, kappa fjærer og "Biltema" potte. Med 540, så elsket jeg lyskryss. Med E38 er det ikke det samme gitt Bruktbil er sjansespill uansett. Endret Juli 22, 2015 av Espen A. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Juli 23, 2015 Share Skrevet Juli 23, 2015 e34/e39. Hør på han far der hjemme Glem nå den symaskinen 1.8 og hent deg en vogn med sekser i. 2.0 er ingen racer, men en mye bedre motor kontra rekke4! Det merker du med forbikjøringer... Riktignok skal du jo lære deg å kjøre bil nå, så stor motor behøves ikke. Er jo ingen krise om du ikke liker hverken e46 eller e39.. Er jo bare å selge etter 1 år uansett. BMW er lettsolgte biler. Værre med en 8 år gammel Kia, den vil ingen ha;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 23, 2015 Share Skrevet Juli 23, 2015 e34/e39. Hør på han far der hjemme Glem nå den symaskinen 1.8 og hent deg en vogn med sekser i. 2.0 er ingen racer, men en mye bedre motor kontra rekke4! Det merker du med forbikjøringer... Realiteten er nok ikke helt enig med deg der, en 520i går dårligere enn en 318i og bruker mye mer bensin. Har selv E34 520I og den er enormt dau og veldig tørst, fordelen er er at den er solid som bare juling og starter å går uansett hva det skulle være. Ikke glem at facelift E46 318I hadde 143 hester, det er nesten like mye som en 520I, bare at E46en er lettere og bruker mindre bensin. Rekkesekser er tøft og jeg ville aldri hatt en BMW uten, men når dagens forsikringspriser og bensinpriser er som de er så er disse maskinene dårlig egnet for en 18 åring på lærlinglønn. Eventuelt kan man tenke på dieselsekser men da er man på ett helt annet budsjett... Espen Aass og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Juli 23, 2015 Share Skrevet Juli 23, 2015 Som de andre sier her er E46 er godt alternativ idag.MÅ det være sedan eller fungerer det med Touring?http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=61854802 1-serie begynner å nærme seg budsjettet ditt også:http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=61360039 Noen Z3er er også innenfor:http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=61662558 Z3 er jo en liten og morsom bil og trenger ikke bruke mye drivstoff. Men bare 2-seter. Alt etter behov Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juli 23, 2015 Share Skrevet Juli 23, 2015 Er Z3 noe og ha om vintertid da? Har øvelseskjørt E36 318tdi og vil ikke si det var noe "rått" så må være noe med litt motor og.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 23, 2015 Share Skrevet Juli 23, 2015 Er Z3 noe og ha om vintertid da? Har øvelseskjørt E36 318tdi og vil ikke si det var noe "rått" så må være noe med litt motor og.. Bør være helt kurant på vinterføre den, har jo antispinn system blant annet samt veldig god vektfordeling med firer motoren. E36 318 TDS (ikke TDI, det er VW) har vel 90 hester eller noe så den er nok ikke videre sprek, en 318I vil føles langt kvikkere enn denne. Men av ren nyskjerrighet, når du sier "må være noe med litt motor"...hva er det du ser for deg da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juli 23, 2015 Share Skrevet Juli 23, 2015 Noe som man kan gasse litt på med og som man kommer seg fint forbi biler etter vegen, dette var en 318tdi som var chippa, var vell rundt 118-120 hester? og brukte ganske lang tid for og forbipassere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 23, 2015 Share Skrevet Juli 23, 2015 Min nettleser krasjet selvfølgelig da jeg skrev et lengre innlegg og alt ble borte. For å si det kort: en gammel og sliten e36 trenger ikke å være så kjapp. En facelift e46 med 318i og 143hk er raskere enn 320i e36 og merkbart raskere enn 520i e39, begge er med 150hk. Min bil som jeg kjøpte for ett år siden var en "vedlikeholdt" e36 med én eier de siste 10 årene. Jeg har brukt så mye penger på den at det er skummelt. Og det dukker opp stadig noe nytt, dette er før jeg tar all rusten med i betraktningen. Jeg kunne ha kjøpt en 2005 318i som ville vært kjappere, tilnærmet rustfri i forhold og kunne ha gitt meg over 50k ved salg. Enda om jeg hadde tatt opp lån ville det være mer gunstig økonomisk sett. Både e34, e36, e38 og e39 er flotte biler å se på og kjøre når disse er i god stand. Problemet er at de er 20 år gamle, det dukker opp feil og de ruster. De vil uten tvil sluke penger om du prøver å holde dem i stand, enda du kan skru selv. Jeg ville heller anbefalt å satse på noe litt nyere. En facelift 318i e46 er som sagt et godt alternativ. Start med noe fornuftig, så kan du heller litt senere i livet bruke penger på bil #2 som kan være en fin BMW-klassiker som du kan holde i god stand. Espen Aass reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Juli 23, 2015 Share Skrevet Juli 23, 2015 (endret) Er Z3 noe og ha om vintertid da? Har øvelseskjørt E36 318tdi og vil ikke si det var noe "rått" så må være noe med litt motor Z3 burde vel være helt grei den med gode dekk, det er som regel det som utgjør noe. Ser mange anbefaler hard-top på vinterstid... Ellers skal du ha litt motor blir det 320i og oppover, eventuelt 318i fra jeg 2001(september tipper jeg?) har 143hk. Det er jo ikke hinsides, men du holder følge med trafikken og kan enkelt ta forbikjøringer om det skulle være nødvendig. Men jo større motor, jo større er forsikringen og forbruket går selvsagt opp. Forsikring på BMW er ikke akkurat kjent for å være billige, men ring rundt og du vil få et greit tilbud fra et eller annet selskap. I skrivende stunde dukket det opp et nytt innlegg fra E.C., med noen kloke ord. Sats på litt nyere i god stand og feks. en 318i E46 er ingen treg bil i den forstand. En E46 318i med 118hk gjør 0-100 på 10.4sek, en E39 520i manuell 150hk gjør samme på 10.2sek, det er som du ser ikke merkbar forskjell. E46 318i med 143hk(2001-) gjør 0-100 på 9.3sek. E39 520i med 170hk(2001-) gjør 0-100 på 9.1sek Og for å ha det sagt kan biler produsert i første halvdel av 2001 ha 118hk versjonen av 318i, så dette må du sjekke opp om det er aktuelt. En kjapp sjekk på Gjensidige, men da med mitt fødselsnr., jeg vet ikke om årstall spiller noen rolle. Men tok utgangspunkt i 20% bonus og ansvarsforsikring og 16 000km. 2001 E46 318i antydet markedsverdi 40000,- kom på 8200,- i året 2001 E46 320i antydet markedsverdi 60000,- kom på 10500,- i året. 2001 E39 520i antydet markedsverdi 50000,- kom på 10400,- i året. 2001 E39 525i antydet markedsverdi 50000,- kom på 11900,- i året. 2003 E46 318i antydet markedsverdi 55000,- kom på 8500,- i året. Dette er jo bare veiledende uten noe som helst ekstra om som sagt bare ansvar og startbonus 20% på meg. Markedsverdi er bare litt skutt fra hofta, man finner billigere og dyrere eksemplar, men jeg tror ikke jeg bommet mye på eksemplarer som er i grei stand. Endret Juli 23, 2015 av Marius2002 Espen Aass reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juli 23, 2015 Share Skrevet Juli 23, 2015 Så det lønner seg helt kalrt med en E46, men da må jeg bare sette igang og finne noe brukbart noe og som ikke er skruvd på. For er det som det var på moped så var alt som var skruvd på helt garantert skruvd i biltema løsninger, altså bare noe tull. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Juli 23, 2015 Share Skrevet Juli 23, 2015 Riktig innstilling Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Juli 24, 2015 Share Skrevet Juli 24, 2015 Mulig 318i er like kjapp som en 520 evt kjappere ut av kryss osv, men den motoren har en helt annen kjipere karakter enn f.eks rekke6 på motorvei. Smak og behag det altså. Ta først å sjekk ut forsikringspremien du må ut med før du gjør noe. Ang at e34 har mer feil en e46 stemmer ikke helt. Det kommer helt anpå bilens tilstand det. e39/e46 har hatt mye feil på el-nett og strømtyver kommer i tide og utide. e34 er jo noen år gammel nå så feil kommer der og. Bare enklere å finne ut av. Du får hva du betaler for uansett, det finnes dønn strøkne gamle e36 og til svinpriser. Du finner dog e46 helt nede i 6-15.0000,- klassen. Samme med e39, billigste jeg fant var til 8500,- er blitt billige disse nå. En 5 serie er mye bedre kjørecomfort i . Du må nesten opp på 525 om du skal ha noe krutt, 520 er ikke så rask. Lykke til med bilkjøp, tipper du blir fornøyd uansett så lenge du kjøper en BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå