Gå til innhold

Autobahn i 200+


Cab3serie2009
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ble veldig nysgjerrig på dette med fartsgrensen i Ungarn da jeg ikke kan huske å ha sett slike skilter i bruk utenfor Tyskland.

Siden googling ikke ga noe annet svar enn 130km/t i eldre nettartikler, så sendte jeg like gjerne en email (med bilde og henvisning til motorveien mot Slovakia) til den ungarske ambassaden i Oslo. Fikk dette svaret:

"The sign that you have seen is a normal speed limitation ending sign, the only difference is that it is displayed on a mechanical, meaning variable road sign. Cancelling of the previous limitation only allows you to drive with the general maximum speed limit on motorways, 130 km/h."

Så offisielt er fartsgrensen 130km/t, uoffisielt "pluss moms"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i fartsgrensene...og fortell heller hvor fort dere kjørte når dere ble forbikjørt....

 

Lå i 200 med volvoen....og ble forbikjørt av en e46.....det var rimelig spesielt....

Aner ikke hastigheten, men de ubestridte kongene av Autobahn under mitt opphold var de gromme 911-utgavene :) En gang lå vi i rundt 160 i en E61 525i, så kjørte det forbi en 911 (996) Turbo, kanskje dobbelt så fort, det var nesten ufattelig, virka som om vi kjørte i 30 og han i 150 haha... Vi ble mindre hypp på å cruise i venstrefila da, kan bli skikkelig overrasket av de lokale heltene der...

Endret av noekult
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig nysgjerrig på dette med fartsgrensen i Ungarn da jeg ikke kan huske å ha sett slike skilter i bruk utenfor Tyskland.

Siden googling ikke ga noe annet svar enn 130km/t i eldre nettartikler, så sendte jeg like gjerne en email (med bilde og henvisning til motorveien mot Slovakia) til den ungarske ambassaden i Oslo. Fikk dette svaret:

"The sign that you have seen is a normal speed limitation ending sign, the only difference is that it is displayed on a mechanical, meaning variable road sign. Cancelling of the previous limitation only allows you to drive with the general maximum speed limit on motorways, 130 km/h."

Så offisielt er fartsgrensen 130km/t, uoffisielt "pluss moms"...

 

Vi har det samme skiltet på motorveiene her i Danmark når 110 Km/t fartsgrensen oppheves og maksimal fartsgrense er lovlig... som utrolig nok er 130 Km/t her i Danmark også. 130 Km/t som maksimal hastighet på motorveiene i EU ser ut til å bli en slags standard. Jeg er rimelig sikker på at det innen 10 år også er 130 Km/t fartsgrense på Autobahn, men jeg håper selvfølgelig at jeg tar helt feil... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge Merkel har makten og bilindustrien er så stor så tviler jeg på at Frei fahrt oppheves. Bilprodusentene bruker enorme summer på å lobbiere for dette og det anses som en del av den tyske kulturen. FT gjorde en sak for noen år siden om at det alltid diskuteres og aldri ble noe av å fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men kravet om harmonisering med resten av EU når det gjelder maksmal hastighet på Autobahn kommer med jevne mellomrom i de forskjellige delstatene i Tyskland. Det som er verdt å legge merke til er at strekningene med fri hastighet jevnt over med årene har blitt færre samt at de også har blitt kortere. Det er idag relativt sjelden at man i lengere tid kan kjøre i fri hastighet. Jeg vet om et par steder (bl.a A38 fra Nordhausen mot Leipzig samt deler av A66 mellom Frankfurt am Main og Fulda). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det argumentet har jeg hørt i 10 år. Likevel kjører jeg A7 tvers gjennom Tyskland hvert år. Stort sett med fri fart.

Beklager, men argumentene dine dukker opp med to års mellomrom. Det beste argumentet er co2-utslipp, men det er antagelig ikke et like stort problem om ti år. Og EU trenger Tyskland mer enn Tyskland trenger dem, så eu-harmonisering kan du skyte en lang pil etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører ikke lovlig A7 tvers igjennom Tyskland i stort sett fri fart. Det er først etter Hannover at det er strekninger av betydning med fri fart og allerede ved Göttingen 50 km senere er det store begrensninger pga. høy trafikk. Omkring Kassel var det før i tiden mye fri fart, men nå er dette begrenset pga. mye trafikk og mange ulykker. Mellom Kassel og Frankfurt am Main er det enkelte korte strekninger med fri fart, men selv på sletten inn mot Frankfurt har det blitt begrensninger. Neste mulighet er etter Mannheim der det er fire spor i hver retning, men der kan man til gjengjeld kjøre i 300+ Km/t før man når Karlsruhe 40 km senere og det igjen blir begrensninger pga. mye trafikk. Etter Karlsruhe er det kun enkelte korte strekninger med fri fart før man når Baden-Baden og etterhvert grensen til Sveits. De siste 50-60 Km før grensen er begrenset til 130 Km/t og noen steder sogar 100 Km/t.

 

Jeg kjørte på A7 i en tid da hele strekningen (altså Danmark-Sveits) stort sett hadde fri hastighet, men slik er det dessverre ikke lenger. Hver delstat bestemmer selv hva som skal være hastighetsbegrensningen og spesielt i Baden-Württemberg (som er den mest sydvestlige av de tyske delstatene) har det blitt mange begrensninger pga. mye trafikk...  :roll:

 

Mitt poeng med kommentarene i denne tråden er ikke at jeg ønsker fartsbegrensninger på Autobahn... tvert imot. Jeg mener imidlertid at det er viktig at man er klar over hva som til enhver tid er fartsgrensen når man kjører på Autobahn. Selv i Tyskland begynner etterhvert fartsbøtene å bli store hvis man kjører mye over fartsgrensen.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart kan jeg se at det helt klart ikke er korrekt at det er fri fart mellom Flensburg og Hamburg. Omtrent ved hver eneste avkjørsel er det idag 100 Km/t fartsgrense og de er det ganske mange av på strekningen. Mellom Hamburg og Hannover er det korrekt nok få steder med fri fart. Tilsvarende også mellom Hannover og Kassel. Mellom Kassel og Frankfurt am Main har det blitt begrensninger i de bratteste og mest svingete bakkene (kom i 2013 eller 2014 tror jeg). Mellom Frankfurt am Main og Mannheim er det stort sett utrolig mye trafikk så der begrenser farten seg selv (mye kø rundt Darmstadt). Tilsvarende også mellom Karlsruhe og grensen til Sveits der det på slutten også er mye 100 Km/t. 

 

Dette gjelder altså A7 igjennom hele Tyskland mellom Danmark og Sveits (jeg bor i Danmark og har sommerhus i Sydfrankrike og jeg har derfor relativt godt kjennskap til strekningen), Jeg vil anbefale alle å ta den aktuelle oversikten med en stor klype salt. Husk også at det er mye byggevirksomhet langs Autobahn og der er politiet veldig aktive med fartskontroller.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom Flensburg og Hamburg var det iallfall fri fart i helgen da jeg kjørte der, men det var en del veiarbeid så der var det selvsagt begrensninger.

Hadde forøvrig 262 km/t på i headup med min tunede F10 530d, har dog hatt mer med det var ikke på Autobahn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den generelle fartsgrensen på Autobahn er ubegrenset, men dette betyr ikke at man ubetinget kan kjøre så fort man vil overalt. Jeg tror at ganske mange misfortår dette og kjører for fort der det faktisk er fartsbegrensninger. Spesielt ved større på og avkjørsler, og disse er det flere av på A7 mellom Flensburg og Hamburg, er det fartsgrenser. I tillegg kommer naturligvis div. fartsgrenser pga. veiarbeider. Store deler av denne strekningen har automatisk regulering av hastigheten pga. mye trafikk spesielt i helgene.

 

Bare for å trekke en parallell til Danmark så er den generelle farten på motorveiene 130 Km/t. Dette er ikke opplyst med egne skilt, men det er derimot fartgrensen på 110 Km/t rundt de store byene samt enkelte partier der motorveiene ikke er egnet til 130 Km/t (f.eks ved de store broene). Man må med andre ord se etter skiltene som forteller at 110 Km/t er opphevet (rundt hvitt skilt med fire sorte striper på skrått) før man lovlig kan kjøre i 130 Km/t. De samme reglene gjelder på Autobahn i Tyskland, men der betyr skiltet som opphever fartgrensen at det igjen er fri hastighet. Det er mange slike skilt på A7 mellom Flensborg og Hamburg. Ergo har det også vært fartsgrenser og ikke hele tiden fri hastighet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ble skuffet av Autobahn jeg. Mye dårlig asfalt, og altfor mye trafikk.. Sjeldent man kom seg opp i 250-260 før man måtte bremse ned igjen.. Er jo mye finere og kjøre fort gjennom Danmark og Sverige!

 

Vi nådde 284km/t..

 

post-56317-0-33924000-1442413407_thumb.p

Endret av aplet86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...