Gå til innhold

Støtfangerskinner til BMW laget i Norge. (Lørdagshistorie)

B. Sveigdalen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ryddet i noen gamle papirer her om dagen, og fant igjen noen papirer fra tiden da jeg jobbet "i fabrikken", nærmere bestemt det som da var Hydro Automotive Structures på Raufoss. Og med bildet av E39 Touringen (Reg.nr. JD20029?) foran smelteovnen (Vedlegg under) blir jeg minnet på at aluminiumsskinnene for støtfangerne til mange BMW'er fra 90/2000 tallet ble laget her. Og jeg lurer litt på om folk egentlig er klar over dette.

Jeg var selv lærling på Hydro Automotive Structures som automatiseringsmekaniker. Jeg begynte der høsten 1996, og etter bestått fagprøve i 1998, jobbet jeg i produksjonen frem til oktober 2000. Etterhvert som skiftleder på Linje M-17 (BAS) hvor jeg mener å huske at BAS sto for BMW, Audi og Saab. Da jeg var der, laget vi kun en skinne for Audi (C4), og resten var til BMW. E39 og E46 var de store modellene som var i produksjon da jeg var der, men vi laget også skinner i mindre kvanta til E36, E38 og E36/7. Det var både bakre og fremre skinner, hvor jeg mener betegnelsene var f.eks E46FØ (Foran Europa) og E46FU (Foran USA). Skinnene for det amerikanske markedet var noe tykkere og solidere grunnet kollisjonskravene der. Bakskinnene var BØ og BU, men vi laget ikke både bakre og fremre for alle modellene. Jeg husker at bakskinna til E36/7 var en stor romfrekk sak som tok mye plass på båndene.

Produksjonen gikk i korte trekk ut på at rette aluminiumsprofiler ble lagt en bane, fikk uke og batchnummer innskrevet på innsiden av profilen, og ble så sendt gjennom en innherdingsovn og bråkjølt. Dette gav en slags anløpingsvirkning, og metallet ble mykere å jobbe med. Så ble skinnene sendt gjennom 3 store presser som presset rundt 250 tonn. Verktøyet i den første pressa strekte og bøyde skinnene for å gi dem den rundede formen, mens presse nummer to gav dem former og profiler. Den siste pressa hadde et lokkeverktøy som laget hullene. For E36 husker jeg at vi mot slutten av seriene stoppet linja og satte inn ekstra lokkere, da skinnene for M3 hadde flere hull. Deretter ble endene gradet av roboter. Dersom disse ikke gjorde jobben, og ikke fikk bort alle de skarpe kantene, fikk vi klager fra BMW fabrikken fordi montørene deres skar seg på hendene. Til slutt ble skinnene vasket, de to mutterne for festeboltene ble klemt i, og skinnene ble palletert. Alt dette var automatisk, så vi tok ikke i skinnene fra de ble lagt inn i ovnen og til de var palletert. Robotmatere og samlebånd tok seg av all flytting mellom presser og stasjoner. Og så var det jo artig når pressene stoppet og begynte å sige mens robotmateren sto inni pressa. Slik ble dyrt..

For E39 sin del, så mener jeg at vi laget kun den fremre, og at her var E39FØ og FU (Europa og USA) begge den samme tykke utførelsen. Mener det var snakk om at den tynnere europeiske ikke holdt mål på kollisjonstestene og at alle ble USA-standard. Det er jo også litt artig å tenke på at min 2000 modell E39, som er laget i januar/februar 2000, faktisk har en støtfangerskinne som ble laget på M-17 mens jeg jobbet der. Det gikk treskift hele tiden, så det skal vel noe til at den ble laget av mitt skift, men man vet jo aldri. Litt artig å vite at man selv kanskje kan ha laget en av delene som senere ble montert på sin egen bil.

Er det forresten noen har som jobbet i fabrikken på denne tiden også, som kan si noe mer om dette? Noe av dette er kun ting jeg mener å huske, men dette er tross alt over 15 år siden nå. God lørdagskveld til alle!

post-44679-0-59657300-1448739085_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke en gang om jeg var klar over den gangen. De gikk ihvertfall gjennom det vi kalte innherding, som jeg mener var rundt 250 grader, og etter at vi stablet dem på rack så ble de kjørt ut til store ovner utendørs og "utherdet". Dette var det dog ikke vi på linja som tok oss av, så jeg vet ikke så mye om den prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobba der også,95-07,husker deg fra læretida.Var jo Opel mann du,B.Sveigdalen?? Kom på bedre tanker? Produserte millioner av Bmw skinner der fra seint 70-tall og fremdeles.Også polerte stigtrinn til 1.gen X5. Millionvis av alu skinner til Audi,Volvo,Porsche,Jag,Rover,Opel mfl.Veltebøyler til E36 og sikkert flere cab modeller.

Egentlig ganske imponerende midt på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, artig å høre. Ja, i tillegg var det vel M-22 linja, pluss linjene oppe i bygning 268 (?) Husker ikke hva de laget der, men M-22 kjørte vel noe Rover og Volvo skinner da jeg var der. Eksisterer noe av dette fortsatt?

Og du husker meg; men hvem er du? Da husker jeg sikkert deg også. Jeg var Opelmann alt mens Opel lagde bakhjulstrekkere med rekkeseksere. Men så sluttet de med det, pluss at Oplene jeg eide hadde en tendens til å ruste bort. Så kom på bedre tanker, ja. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydro på Raufoss lagde også veltebøylesystemer til BMW. En tverrbjelke som satt bak setene med veltebøyler som var fjærbelastet og spratt opp når bilen var på vei til å gå rundt.

Veltebøylene ble holdt på plass av pyroelektriske utløsere som fikk signal fra kræsjsystemet i bilen. Disse utløserne ble kjøpt fra en underleverandør og var dyre og upraktiske siden de kun kunne brukes én gang. Hydro kontaktet derfor Devotek på Kongsberg som utviklet elektromagnetiske utløsere. Disse ble innført rundt tiden da E88 caben ble lansert og ble en suksess for Hydro (og Devotek) og ble etterhvert også brukt av blant annet Audi og Mercedes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig historie en sen Lørdagskveld :) Lages det forsatt BMW deler ved denne fabrikken?

Det lages forsatt BMW deler på Raufoss. Jeg har jobbet der nå i 23 år og vært med på å lage produsjonsverktøy til det meste siden tidlig 90tall. Det er Benteler som eier "Raufoss" nå idag. Noe av det første jeg var borti var E36 og siden har det gått slag i slag. Det siste prosjektet som akkurat er ferdig er G11/g12/G31/G32. Dette er avanserte front systemer som består av mye mer enn bare støtfanger skinner. Kan prøve å få lagt ut et bilde av komlett system, hvis noen er intrisert. (må avklares først). Kan legge til at det lages mellom 6-7millioner støtfangere på Raufoss årlig, til forskjellige bilmerker. I tillegg lages det Komplette veltebøyle systemer til div cabriolet og Crash bokser bak støtfangerne som skal ta opp energi ved en eventuell crash.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Artig å høre. Du jobber i det vi kalte verktøyfabrikken du da? Lå nedenfor 268, mener jeg å huske(?) Var imponert over de store verktøyene som kom fra oppi der. 'Finmekanikk' som vi la en profil inni og klemte sammen i en presse som klarte 250 tonn.

Legg gjerne ut bilder dersom du får lov. Har noen bilder selv fra da jeg var på M17, men legger neppe ut disse selv om det er utdatert teknologi nå.

Er det noe åpen dag / omvisning hos Benteler noen gang, forresten? Kunne gjerne tenkt meg å vært innom og sett dette igjen en gang. Sikkert ikke mye som ser ut som da jeg var der. M17 er vel borte nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...