ESER Skrevet Januar 15, 2016 Skrevet Januar 15, 2016 (endret) Jeg er svært fornøyd med min 08 mod 318d, men en ting jeg ikke er fornøyd med er på glatt underlag. Altså, bilen henger fint på veien og styrer fint.. Den vil bare ikke ta i veien og få feste på bakhjulene. Står man i et kryss som det er litt glatt i, så skal man være sikker på at det ikke kommer bil på ei stund før man prøver å lirke seg ut i veien. Er det sånn diffen skal være på disse, eller kan det være noe feil? Kjører med 205/55-16 Hakkapeliitta R2 som er gode. Tips til hva slags dekktrykk som dere syns fungerer best? Endret Januar 15, 2016 av Espen84
Otis Skrevet Januar 15, 2016 Skrevet Januar 15, 2016 Er det glatt nok, så får ingenting tak. Sånn er det bare. Det kan dog hjelpe på å slippe gassen litt eller trå varsomt. Du har ingen diff, eller den er åpen. Diff har du jo selvsagt, men den sperrer ingenting. Det er et par stykker her inne som hat bare gode lovord mht ettermontering av quaife diff. Koster ca 16-19k
Fredrik 90 Skrevet Januar 15, 2016 Skrevet Januar 15, 2016 Jeg hadde akkruat samme type bil, bare E90 og det var 325d. Jeg tror nok jeg må si at dette var den beste vinterbilen jeg har hatt, fremhjulstrekkere iberegnet. Jeg kjørte selv på Hakkapelitta R piggfrie 225/55 17 og det funket utrolig bra, men på meget glatt vei måtte man beregne noe ekstra sekunder ut av ett kryss osv. Det er rett og slett slik det er å kjøre tohjulstrekk på vinterføre Akkurat som at man trenger ekstra lang bremselengde når det er veldig glatt, bremsene behøver ikke å være dårlige av den grunn. Prøv å gå på litt forsiktig nestegang, eventuelt forsøk deg frem ved å skru av antispinn. Jeg kjører nå på ganske "dårlige" Yokohama (gode dekk, dårlige i forhold til Hakkapelitta) på min F10 530d, jeg føler faktisk at jeg kommer meg raskere "av flekken" ved å skru av antispinn.
ESER Skrevet Januar 15, 2016 Forfatter Skrevet Januar 15, 2016 Ok. Jeg sammenligner bare med mine tidligere biler. I de siste årene har det vært 3 passater av forskjellige årganger, og en Transporter jeg har i tillegg nå. Det kan hende det er som du sier Fredrik at det er en del å hente på å deaktivere DTC. Jeg tror den er veldig følsom for hjulspinn, mere enn passatene mine var. Også kom jeg jaggu på en ting til. Jeg har 5-serie innpress på på felgene. Det er vel rundt 20 tror jeg. Kan det være med på å flytte tygdepunktet på dekkbanen såpass at det kan ha noe å si for fremdriften? Jeg bare tenker høyt..
ogee1 Skrevet Januar 15, 2016 Skrevet Januar 15, 2016 Tror ikke innpresset har noe å si. På min 120d synes jeg det hjelper å velge DTC-modus (kort trykk) når det er glatt i kryss og rundkjøringer. Synes ikke det er nødvendig å skru stabilitetskontrollen helt av.
ESER Skrevet Januar 15, 2016 Forfatter Skrevet Januar 15, 2016 Ok. Ja, det var forsåvidt det jeg tenkte selv Ogee1. Å trykke bare en gang. Da blir den kanskje mere lik antispinn jeg er vant med fra tidligere biler. Jeg skal faktisk ta og teste dette litt i morgen. Jeg takker for forslagene, så kommer jeg tilbake med testrapport=)
Reef89 Skrevet Januar 15, 2016 Skrevet Januar 15, 2016 (endret) Ved å trykke på DTC én gang så tillater bilen 10% hjulspinn før antispinn slår inn. Denne funksjonen er veldig nyttig hvis man kjører på veldig glatt vei, ubrøytet, mye glatt slaps osv. for eks. i en oppoverbakke eller om man bare sliter når det blir grønt lys på flat vei. Endret Januar 15, 2016 av Reef89
ogee1 Skrevet Januar 15, 2016 Skrevet Januar 15, 2016 (endret) Ved å trykke på DTC én gang så tillater bilen 10% hjulspinn før antispinn slår inn. Denne funksjonen er veldig nyttig hvis man kjører på veldig glatt vei, ubrøytet, mye glatt slaps osv. for eks. i en oppoverbakke eller om man bare sliter når det blir grønt lys på flat vei.I tillegg tillater den at du får litt sleng på bilen. Endret Januar 16, 2016 av ogee1
Reef89 Skrevet Januar 16, 2016 Skrevet Januar 16, 2016 Ja som nevnt i mitt innlegg over, så får du 10% spinn som selvfølgelig også da gjør at en kan få litt sleng.
ogee1 Skrevet Januar 16, 2016 Skrevet Januar 16, 2016 Ja som nevnt i mitt innlegg over, så får du 10% spinn som selvfølgelig også da gjør at en kan få litt sleng. Ikke nødvendigvis. Det går jo an å spinne uten å få sleng også.Men poenget mitt var bare å være sikker på at trådstarter var klar over at han kunne få sleng på bilen i DTC. Reef89 reagerte på dette 1
ESER Skrevet Januar 16, 2016 Forfatter Skrevet Januar 16, 2016 Det skal jaggu mye til.. Den er ikke akkurat veldig villig å få ut i sladd om man ønsker det. Spinner stort sett på innerhjulet bare! Men om man trykker inn DTC en gang så korrigerer den sladd om man får det?
ogee1 Skrevet Januar 16, 2016 Skrevet Januar 16, 2016 Det skal jaggu mye til.. Den er ikke akkurat veldig villig å få ut i sladd om man ønsker det. Spinner stort sett på innerhjulet bare! Men om man trykker inn DTC en gang så korrigerer den sladd om man får det?DTC lar bilen få logre litt med halen, men blir det for mye vil den gripe inn og prøve å korrigere.
mowz Skrevet Januar 17, 2016 Skrevet Januar 17, 2016 (endret) Løsningen hvis du vil beholde den bilen er en diff med brems fra Quaife, men det koster 20k. Jeg bruker dekktrykk anbefalt til bilen som står i døra. DTC er fint i fart men ved start er det ofte ikke noe hjelp. Endret Januar 17, 2016 av e91 DieselPower
ESER Skrevet Januar 17, 2016 Forfatter Skrevet Januar 17, 2016 Etter litt testkjøring så må jeg si at det hjalp lite med å trykke inn DTC en gang. Det er veldig glatt der det er glatt om dagen, så mulig jeg blir lurt litt av føret også. Men jeg vil med 100% sikkerhet si at mine 3 foregående biler (95 passat, 99 passat og 03 passat) og min Transporter T4 tar i veien og akselererer mye bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå