Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

Har nettopp kjøpt en 2013 E70 (produsert 1. april) med 609, 644, 676, 698, 6FL, 6NF, 6UH og 6VC. 

Men altså ikke DAB+. Forstår det slik at DABIII antenne er i venstre bakre siderute uansett hva bilen ellers er utstyrt med? Men  ligger det da ferdig kabel fram til dashbordet?

Beste løsning er sikkert å bytte til en CIC unit med DAB+ modul. Men hva med de to helintegrerte alternativene til GS?

De nevner ingenting om at original antenne i bakre siderute evt. kan brukes.

https://www.gsbildeler.no/dab_stereo_multimedia-dab/dab_helintegrert_adapter_anywave_srt18__6478517

https://www.gsbildeler.no/dab_stereo_multimedia-dab/dab_helintegrert_adapter_kufatec_e_6_7_8_9_u_malstyring_cic___3776254

Mens pris og installasjonsmessig er vel Dension USB den absoloutt enklest siden bilen har 6FL USB-avspilling.

Men hva betyr dette? "Dette adapteret er levert med fil oppsett K3."?

https://www.gsbildeler.no/dab_stereo_multimedia-dab/dab_adapter_delintegrert_dension_dab_dab___3711589

 

Etter litt leting finner jeg at mObridge kanskje er den beste/enkleste løsningen tross alt?

Tilkobles den bak i bilen, og må den kodes eller fungere selvkoding?

https://www.bilkomponenter.no/products/mobridge-dab-most-25

Endret av teerex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@teerex Jeg husker ikke helt om alle hadde DAB antenne baki der. Men om du har det, så må du koble deg på en antenne boks, rett under det vinduet. Det er vel Fakra kontakt, mener jeg.

Evt så kan du også bruke Funke ADSC710 antenne i samme vinduet.

Det virker å være gjengs oppfatning at mObridge er best for CIC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg får sende en epost til Audiotech og spørre litt om monteringen av MOBRIDGE DAB+ MOST25 i E70 med CIC.

Har alle X5 E70 MOST som standard, altså optiske tilkoblinger uansett lydsystem?

Et innlegg her i sommer viser at DABIII antennen er i venstre siderute originalt, trolig på alle produserte E70 av de siste årgangene iallefall. Men jeg finner ingen antennetråder i mine bakre sideruter sånn ved første øyekast iallefall.

Og så dette med om koding eller ikke koding av bilen er nødvendig. Den nye mObridge-utgaven kan iallefall oppdateres via Windows software (mObridge DAB Basic software).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2021 den 14.21, Otis skrev:

Det er ihvertfall i venstre bakrute, det har jeg sett selv.

Hvis man bytter ut venstre bakre siderute så leveres det kun top spec sideruter for erstatning, da får man antennetråder og alt. Min E70 produsert i april 2013 har ingen tråder i bakre sideruter hverken venstre eller høyre såvidt jeg kan se. De skal jo være lette å få øye på (har FM-antenne i høyre bakre siderute i min 2000 Jeep).

Ikke så lett å forstå alt i delekatalogen da, men tydeligvis flere varianter av både glass og trim. Green window, black window osv. Min har kode 761 Individual Sun Protection Glazing.

Men hvorfor det da er to forskjellige høyre bakvindu skjønner jeg heller ikke.

bakvindu.jpg.edbccc7398e9a32d89bce7b716f01d78.jpg

Endret av teerex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 6.6.2017 den 23.46, Espebrat skrev:

Har nå faktisk lykkes med å montere og kode inn en Mobridge DAB+ i min 2010 F10.

La til 655 i VO med E-sys, men da fikk jeg bare aktivert satellite radio uten at den fikk kontakt med Mobridge.
Så gikk jeg inn i HU_CIC og fant en enhet i modulen som het SDARS EXBOX. Denne var satt til inbox. Satte denne til exbox og kodet modulen.

Da fikk jeg kontakt med Mobridge!!  Fungerer perfekt!

 

20170606_235734.jpg

20170606_235805.jpg

Ser at du ikke er den mest aktive her inne, så spørs om du har noen videre erfaringer eller kommentarer på mobridge? ☺️

Jeg har bestilt den nye utgaven av mobridge som visstnok kom i april 2021. Skal også kodes som satelittradio. Antar det ikke kan gjøres via apper som f.eks. Bimmercode? Men din funker fortsatt fint da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

@teerex Det er forskjellige delenumre ift. om bilen har solbeskyttende vinduer (grønt glass) og om det er høyglanspolert shadowline, alu satin eller chrome. Når bilen leveres ny fra fabrikk, leveres det kun utstyrsspesifikke vinduer (som i ditt tilfelle er uten DAB-antenne), mens på ettermarkedet blir det endret til å være topputstyrt (for å spare produksjonskostnader).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mulig det er nevnt noe andre steder her, men jeg sliter med DAB dekning i min X3. Er en F25 fra 2011 med original DAB hvor DAB faller ut hele tiden. Det som er snedig er at "søylene" viser at det er dekning, men forsatt kommer det opp "no signal" i displayet. Når signalet forsvinner f.eks i en tunnel forsvinner søylene og signalet er borte. Mistenker den lille antenneforsterkeren på bakre dørstolpe. Er det noen som kjenner til problemet?

Endret av Feinar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Feinar skrev:

Mistenker den lille antenneforsterkeren på bakre dørstolpe

Jeg skiftet forsterkeren på en lik bil med likt symptom, det ble bra. Mener den lå under bakre siderute på venstre side

Endret av 540is
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, 540is skrev:

Jeg skiftet forsterkeren på en lik bil med likt symptom, det ble bra. Mener den lå under bakre siderute på venstre side

Ja, den ligger under trimmen der. Skal prøve å bytte. Takk 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, E.C. skrev:

@Feinar: se på forrige side og litt mer bakover, TRF hadde noe tilsvarende og fikk det fikset med en ny antenneforsterker.

Det ante meg at det kunne stå noe om det fra før 😬 Men da gjør jeg et forsøk med en ny sånn. Takk for svar 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Mulig dette har blitt spurt om før, men har BMW generelt dårlig dekning på NRK sine kanaler?

Når jeg kjører her lokalt (agder) har jeg dekning maks 50% av tida. 

Gjelder en 2019 F87 med iDrive 6. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen i Oslo/Akershus/Østfold som kan bistå med å få byttet til DAB+, Koble til Combox, original antenne, Apple CarPlay og oppgradere navigasjon og koble PDC foran? (jeg har original DAB+ liggende samt Combox og parkerinsgsensorer) trenger noen ledninger til antenne, muligens forsterker/filter eller hva det heter og kabler til PDC foran. Det er en E81 med original navi Professional og H/K lydanlegg men uten telefon fra fabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
 

Er det noen i Oslo/Akershus/Østfold som kan bistå med å få byttet til DAB+, Koble til Combox, original antenne, Apple CarPlay og oppgradere navigasjon og koble PDC foran? (jeg har original DAB+ liggende samt Combox og parkerinsgsensorer) trenger noen ledninger til antenne, muligens forsterker/filter eller hva det heter og kabler til PDC foran. Det er en E81 med original navi Professional og H/K lydanlegg men uten telefon fra fabrikk.

Til PDC foran trenger du: Ledningsnett, sensorer, samt PDC-modulen må byttes (denne typen: https://www.ebay.com/itm/165652725212). Kode dette til bilen. Dette er en relativt grei jobb, og ikke så dyrt for delene.

Hva mener du med at du har original DAB+ liggende?

Til original DAB+ trenger du: Antenneforsterker (vanskelig å få tak i brukt: https://www.koedbmw.com/no-no/product/65209110971), bakrute med integrert antenne, antennekabel. Radio med DAB+, som er umulig å få tak i, så her brukes det vanligvis en dyr boks fra Kufatec eller mObridge.

Anbefaler heller denne: https://www.aliexpress.com/item/32998846305.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...