Gå til innhold

325ci Clubsport bygd om til M3, hva mener dere?


Nyheim
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Tenker svært alvorlig på å bygge om min 05 325ci Clubsport til M3. Grunnen for at jeg spør etter meninger er fordi det blir en litt unik M3 hvis man kan si det slik, pga forskjellige ting:

Den blir ikke å se ut som en M3, den blir å se ut som en original Clubsport utgave, ned til den minste detalj.
- Det blir ikke M3 breddinger
- Det blir ikke M3 fangere fremme eller bak, det blir vanlige M-Tech II fangere og det blir dermed ikke M3 eksos, men vanlig dobbel-stuss på venstre side bak.
- Det blir ikke M3 interiør, da Clubsport setene skal sitte i.

Med andre ord, bilen blir å være 100% lik som på bildet under, bare med en M3 motor, M3 kasse, M3 akslinger og M3 bremser.

Så da er spørsmålet mitt, er det helt uakseptabelt å kjøre en E46 M3 uten breddinger, fangere og M3 4-stuss eksos bak? :)
For meg så hadde det vært benkers, det blir samme bilen, ingen store endringer utseendemessig, men med et mer brøl under panseret. Så eneste som blir bytta i bunn å grunn, eller motor og drivverk.

DSC06863.JPG

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å bygge om sier jeg, 2.5l er litt trøtt i en så fin bil. Det blir derimot ikke en M3 før du har bygd den om fullstendig med bredding og hele den pakka. Blir litt som om man bygger om en E30 325 med S50, det er fortsatt "bare" en E30 med S50 frem til man får optikken utvendig på plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det på mange måter er litt synd å "ødelegge" en pen original club sport bil, tror jeg dette kunne vært et morsomt resultat, så kjør på. :)

Jeg ville nok derimot beholdt original-panseret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hsd skrev:

Bare å bygge om sier jeg, 2.5l er litt trøtt i en så fin bil. Det blir derimot ikke en M3 før du har bygd den om fullstendig med bredding og hele den pakka. Blir litt som om man bygger om en E30 325 med S50, det er fortsatt "bare" en E30 med S50 frem til man får optikken utvendig på plass :)

Takk for input! Enig, er ikke noe M3 i den forstand før den har alle komponenter på plass.
Det er nettopp det jeg ikke prøver på med denne bilen, jeg liker bilen kjempegodt utseendemessig, og vil ikke endre på det bilen egentlig er, altså clubsport. Men vil ha en større motor. Som du sier, 2.5l er veldig trøtt. Så da er S54 det beste valget å gå for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, awt skrev:

Selv om det på mange måter er litt synd å "ødelegge" en pen original club sport bil, tror jeg dette kunne vært et morsomt resultat, så kjør på. :)

Jeg ville nok derimot beholdt original-panseret. :)

Takk for det! :) Enig med deg, man fjerner "original" når man gjør noe sånt, men vil ikke kalle det å ødelegge. Derfor planen er å ikke røre en skru når det kommer til selve bilens utseende, og bare gjøre det høyst nødvendige for å få den godkjent med M3 motor og drivverk.

Det med panseret så er jeg kanskje ikke så uenig i. M3 panser var en tanke, men det motgår poenget med ombyggingen litt; at den ikke skal se ut som en M3, men at den skal se ut som en original Clubsport.

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg e46 clubsport er _skikkelig_ kult. Det jeg derimot ikke skjønner er disse nissene som bestilte de nye med takluke/soltak...

S54 er stål blokk, så den er noe tyngre. Det er jo dog en rimelig enkel ombygging. 

Husk at m3 bremser kun passer på m3 spindler (gjelder foran og bak), og m3 spindler (foran) passer kun på m3 bærearmer. Du får ikke godkjent med 330 bremser? Og performance skiver kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Personlig synes jeg e46 clubsport er _skikkelig_ kult. Det jeg derimot ikke skjønner er disse nissene som bestilte de nye med takluke/soltak...

S54 er stål blokk, så den er noe tyngre. Det er jo dog en rimelig enkel ombygging. 

Husk at m3 bremser kun passer på m3 spindler (gjelder foran og bak), og m3 spindler (foran) passer kun på m3 bærearmer. Du får ikke godkjent med 330 bremser? Og performance skiver kanskje?

Galt med takluke? :) Rust du tenker på?
Om den blir godkjent med 330 bremser eller ikke vet jeg ikke, dette er jo selvsagt noe jeg må forhøre meg nærmere om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, StigJ skrev:

Hadde aldri tatt en nydelig original CS og bygget den om til en lapskausbil :roll:

Regna med det kom en som hadde en litt annen mening enn de 2 andre ja, hehe :)
Hva er en lapskausbil? haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi.. noe av det sentrale ved clubsport pakken er "fjerning av 20kg lydisolasjon" som brosjyra så fint sa. Å betale for dette, for deretter å legge til 30kg (?) i taket (!!!!) på bilen er jo helt hodeløst av de som har bestilt bilen ny. Man skal ikke ha unødvendig vekt i en clubsport, og iallefall ikke i taket!

For ikke å snakke om de klassiske takluke problene du selv er inne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Lapskaus er jo litt av hvert satt sammen til noe :P

Du vil jo ikke lenger ha en originalbil, noe som er veldig synd med en lekker DS. Ei heller en godkjent bil hvis du da ikke skal få det godkjent.

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Fordi.. noe av det sentrale ved clubsport pakken er "fjerning av 20kg lydisolasjon" som brosjyra så fint sa. Å betale for dette, for deretter å legge til 30kg (?) i taket (!!!!) på bilen er jo helt hodeløst av de som har bestilt bilen ny. Man skal ikke ha unødvendig vekt i en clubsport, og iallefall ikke i taket!

For ikke å snakke om de klassiske takluke problene du selv er inne på.

Hehe ja, det kan du gjerne si :) Kanskje litt dumt, men helt ærlig så er jeg glad det er takluke når det er flotte og varme sommerdager

4 minutter siden, StigJ skrev:

Hehe. Lapskaus er jo litt av hvert satt sammen til noe :P

Du vil jo ikke lenger ha en originalbil, noe som er veldig synd med en lekker DS. Ei heller en godkjent bil hvis du da ikke skal få det godkjent.

Åja :) Å bygge om til M3 før søknad er godkjent, er ikke aktuelt engang. Bilen skal være godkjent, og blir den ikke det så forblir det 2.5l motor i den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt sær, rar, ett eller annet. Jeg har ofte hatt takluke, men ønsker det ikke og bruker det heller "aldri". Det vil si, en gammel e34 uten A/C hendte det jeg brukte det på.

Skjønner ikke helt oppstyret rundt ombygginga. M3 er ikke noe magisk, ei heller s54. Det er "bolt on", alle motoralternativene er r6 og relativt like rent fysisk. Jeg skjønner godt at s54 frister, da det muligens er den mest hensiktsmesige oppgraderingen man kan ha. Presse er jo noe styr, iallefall ift nye eu regler.

Alternativet til s54 kan kanskje være m54b30 med performance innsug og kammer, men selv da er du ganske langt ifra s54 på effekt (og respons).

 

BmwChris: å putte nedi s54 er jo å putte nedi større motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BmwChris skrev:

En pen clubsport som den du har fortjener Å være en clubsport. Finnes vel nok ombygde m3 biler..

Kan du ikke heller putte på presse eller putte nedi en større motor? :) 

Putte nedi en større motor ja? Var det ikke det som det var snakk om? :P hehe

1 time siden, TRF-Racing skrev:

Jeg er nok litt sær, rar, ett eller annet. Jeg har ofte hatt takluke, men ønsker det ikke og bruker det heller "aldri". Det vil si, en gammel e34 uten A/C hendte det jeg brukte det på.

Skjønner ikke helt oppstyret rundt ombygginga. M3 er ikke noe magisk, ei heller s54. Det er "bolt on", alle motoralternativene er r6 og relativt like rent fysisk. Jeg skjønner godt at s54 frister, da det muligens er den mest hensiktsmesige oppgraderingen man kan ha. Presse er jo noe styr, iallefall ift nye eu regler.

Alternativet til s54 kan kanskje være m54b30 med performance innsug og kammer, men selv da er du ganske langt ifra s54 på effekt (og respons).

 

BmwChris: å putte nedi s54 er jo å putte nedi større motor.

Enig, enig!

ESS var egentlig noe jeg kunne tenkt meg, men etter å ha lest meg opp så er det uaktuelt. Det er svært dyrt, like dyrt som en S54 motor med kasse og alt, det er så å si umulig å få det godkjent, og hvis man absolutt skal ha det godkjent så må man ut med enda mere penger, så er det holdbarhet på M54 motoren med presse, samt HK økning blir ikke like stor som med S54. Veier mann de opp så er rett å slett S54 et bedre valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...