RNJ Skrevet Juli 29, 2016 Share Skrevet Juli 29, 2016 Jeg skal en tur til das Vaterland i September og kommer sannsynligvis innenfor bykjerner hvor det er krav om miljømerke/miljøoblat. Tidligere har jeg ikke vært oppmerksom på kravet om oblat og har heller ikke fått bot eller lignende. Er dette egentlig noe å bry seg med? Noen som vet hva reaksjonen er hvis man blir stoppet i en miljøsone uten oblat? Selv etter litt googling så er det ikke helt klart for meg hva kravet er for å få miljøoblat – jeg antar at ikke alle kan få da det ellers ikke var noe poeng med oblat. Jeg skal kjøre i en Euro 4 dieselbil fra 2006. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Juli 29, 2016 Share Skrevet Juli 29, 2016 (endret) Heisann! Du får kjøpt her:https://www.tolltickets.com/country/germany/emissionsticker.aspx?lang=en-GB&mnu=c Jeg kjøpte til min Veloster der ifjor, da måtte jeg scanne inn vognkortet å sende de den Det koster ikke allverden. Jeg vet ikke reaksjonen om man blir stoppet, men jeg velger å tro det er verdt det. Det tok ca. 1 uke fra jeg scannet inn og bestilte til jeg fikk oblatene i posten. Jeg husker ikke om jeg la ved det scannede vognkortet i bestillingen eller om jeg sendte de en ekstra e-post. Men du kan uansett sende de en e-post å høre. Du ser den i frontruten på bildet under: Endret Juli 29, 2016 av Marius2002 mcelg reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 29, 2016 Share Skrevet Juli 29, 2016 Dette har jeg aldri brydd meg om, jeg er forholdsvis ofte i Tyskland og har aldri blitt stoppet. Bare å kjøre uten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Makky123 Skrevet Juli 29, 2016 Share Skrevet Juli 29, 2016 (endret) Boten svir hvis du blir stoppet! For da er du tross alt miljøsynder. Med oblat så er du plutselig miljøvennlig hehehe Jeg kjøpte i morges på Tüv stasjonen i Kiel (ferge fra Gøteborg). Tok 5 min, og koster kun 5 euro. Ikke verdt å bestille på forhånd. Endret Juli 29, 2016 av Makky123 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
And-reas Skrevet Juli 30, 2016 Share Skrevet Juli 30, 2016 Huff. Godt jeg ikke ble stoppet. Hadde lest om det på forhånd, og la merke til skilting i et par bysentrum på tur gjennom Tyskland. Men i motsetning til den østerriske vignette, var det heller lite reklame langs veien, om hvor man får kjøpt de tyske miljøoblatene, så det hele gikk i glemmeboka for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Juli 30, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 30, 2016 Takk for svar! Orker ikke å dille med det i Tyskland så spørs om jeg ikke kjøper på nettet. Egentlig har jeg mest lyst på å ta sjansen uten oblat da den er stygg å ha i vinduet og kjøpet er med på å legitimere miljøhysteriet. På den annen side så er det positivt at det kun er symbolsk pris på oblaten - jeg er sikker på at i Norge hadde en oblat blitt sett på som en melkeku for staten. I tillegg blir det sannsynligvis flere Tysklands-turer fremover og som jeg har forstått det så har oblaten ubegrenset varighet. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 30, 2016 Share Skrevet Juli 30, 2016 Miljøoblat eller umweltplakette som det heter på tysk er obligatorisk i de byene i Tyskland som krever dette. Det er litt viktig å respektere at tyskerne tar miljøhensyn relativt alvorlig. Det er en personlig sak der man tar hensyn til andre mennesker. For å forstå dette i et skandinavisk perspektiv bør vi tenke på at det i Tyskland er hele 82 millioner innbyggere på et areal som er litt mindre enn Norge. Det er med andre ord relativt trangt i Tyskland og hvis man ønsker best mulig velbefinnende for alle må man ta hensyn til andre mennesker. Det er med andre ord også et spørsmål om dannelse. Jeg betalte 130 DKK for min grønne miljøoblat her i Danmark (den er utskrevet i Stadt Flensburg som også omfatter Danmark) og det er ikke mange kronene for å hjelpe tyskerne med å bevare miljøet... Marius2002 og BRIO reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Juli 30, 2016 Share Skrevet Juli 30, 2016 (endret) Tja, en hundrings for å være på den sikre siden og støtte opp Tyskland litt er greit. Det er som @Makky123 skriver over her mulighet å kjøpe på grensen, men jeg hadde planlagt å bare ture avgårde i tilfelle kø ved der man kjøper på grensen(aldri vært der så visste ikke hvordan tinger funket), derfor bestilte jeg på nett. Det gikk smertefritt ved bestillingen, og om du betaler 8.9€ på nett (84,52 NOK ved dagens kurs) eller 5€ på grensen (47,48 NOK ved dagens kurs) har ikke noe å si i det lengre løp. Nå har det seg slik at turen min ble aldri noe av, selv om både Vignette for Østerriket og Miljøoblat var bestilt og klistret i ruten klar for tur, det røk ca. 200,- ut vinduet på det stuntet, men jeg ble en erfaring rikere på hvordan ting fungerte. Selv om miljøoblatet er stygt vil jeg tro at det ikke er noe du tenker over når du er på tur der nede, det er mulighet for å fjerne det igjen når du kommer hjem Endret Juli 30, 2016 av Marius2002 skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Juli 30, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 30, 2016 (endret) @Fredrik:Jo, jeg er jo enig i det, men samtidig så tenker jeg at det blir litt symbolpolitikk når de faktisk tillater en 10 år gammel dieselbil å få oblat. Det er litt det samme som den kildesortering av søppel som er innført i Oslo. Jeg er sikker på at det har minimal miljøgevinst, men kanskje kan det gi enkelte bedre samvittghet. Uansett så får jeg bite i det sure eple og bestille Endret Juli 30, 2016 av RNJ Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cbrooen Skrevet Juli 30, 2016 Share Skrevet Juli 30, 2016 Var nettopp i tyskland og fant ut at de oblatene var det ikke vite å bry seg om. Får du en bot i utlandet er det bare å kaste den, akkurat som alle andre gjør når de kommer til Norge. De har ingen avtaler om inkasso osv i utlandet bortsett fra i scandinaviske land.. Bot for oblat er nesten likt som det koster å kjøpe oblat i eks tyskland Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 30, 2016 Share Skrevet Juli 30, 2016 52 minutter siden, RNJ skrev: @Fredrik:Jo, jeg er jo enig i det, men samtidig så tenker jeg at det blir litt symbolpolitikk når de faktisk tillater en 10 år gammel dieselbil å få oblat. Det er litt det samme som den kildesortering av søppel som er innført i Oslo. Jeg er sikker på at det har minimal miljøgevinst, men kanskje kan det gi enkelte bedre samvittghet. Uansett så får jeg bite i det sure eple og bestille Det gjorde jeg også inkl. med min tidligere 2003 E46 318d Touring, men den kvalifiserte kun til gul oblat fordi den ikke hadde et dieselpartikkel filter (Euro III). Eldri biler uten en katalysator kvalifiserer kun til rød oblat. Poenget med forskjellige oblater/farger er naturligvis ulike grenser for hvor nærme sentrum av byene bilene har lov til å kjøre (umweltzonen). Grenseverdiene for de ulike oblatene justeres årlig og/eller når EU innfører nye utslippskrav til bilene. Biler som i år tilfredsstiller en grønn oblat tilfredsstiller kanskje om et år kun gul oblat (avhengig av fremtidige grenseverdier). Det primære poenget med miljøoblatene er å begrense finstøv i byene. Boten for å kjøre uten en miljøoblat er pt. 80 Euro (755 NOK). RNJ og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 1, 2016 Share Skrevet August 1, 2016 Er bare å droppe oblaten RNJ! Jeg også enig i det du sier om symbolpolitikk, blir også litt en prinsipp sak for min del. I tillegg er det en ulempe å ha den store oblaten i ruta, greit nok at det er en symbolsk sum og at den er evigvarende. Jeg er såpass ofte i Tyskland, men jeg er ikke villig til å ha den oblaten i ruta hele tiden. Jeg tenker at får jeg en bot så får det bare være, den går i søppla så fort jeg kommer hjem For å snu litt på det, Tyske turister kjører gratis igjennom automatiske bomstasjoner i Norge. Da kjører jeg gratis i deres miljøsoner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet August 1, 2016 Forfatter Share Skrevet August 1, 2016 (endret) Tja, nå har jeg allerede bestilt og betalt... Det er forøvrig nytt for meg at bøter i Tyskland ikke inndrives i Norge. Jeg mener å ha lest det motsatte, men det er ikke usannsynlig at jeg tar feil. Kan det evt tenkes at man kan få ubehageligheter hvis man blir stoppet i Tyskland og har ubetalte farts- eller miljøbøter? Uten at jeg egentlig tror jeg kjører spesielt fort, så har jeg i årenes løp fått fartsbøter i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og senest Østerrike. Jeg har betalt alle og med unntak av Norge og tildels Danmark så har det vært relativt små beløp. Endret August 1, 2016 av RNJ Marius2002 og Fredrik reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 1, 2016 Share Skrevet August 1, 2016 (endret) Tyske turister og bl.a danske (inkl. jeg) får en regning i posten 3-4 uker etter at vi har besøkt Norge og passert div. bommer. Regningen kommer forøvrig fra et svensk inkasso/inndrivelsesbyrå (sikkert pga. EU) og er uten ekstra gebyrer. Jeg tror derfor ikke at det er lurt å ignorere denne regningen som inneholder et eller flere bilder av bilen inkl. skiltet samt eksakte data for når man passerte de ulike bommene. Jeg har forøvrig veldig liten sans for at man ikke vil betale for en miljøoblat i Tyskland. Vi kjører stadig gratis på tyske veier tiltross for at mange millioner turister bare bruker Tyskland som transittland på vei til syden. Tyskerne henger på regningen både miljømessig og økonomisk. Det at miljødebatten delvis har blitt latterlig i Norge betyr ikke at det er tilsvarende andre steder. Endret August 1, 2016 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 1, 2016 Share Skrevet August 1, 2016 Dansker og Svensker må betale i norske bommer, tyskere slipper. Det er ikke noe innkrevningsystem for dette i Tyskland og øvrige europeiske land på veiene av norske myndigheter. De skandinaviske landene derimot har ett samarbeide. Hva du har sans for eller ikke er svært lite relevant, la oss si det så pent at vi er forskjellige og har forskjellige oppfatninger. Jeg prøver å unngå å bli blinket i fotobokser i Tyskland, men noen ganger er det ikke til å unngå. Jeg har ennå ikke fått noe som helst i posten. Videre er ikke det tyske politiets skiltdatabase tilpasset norske skiltkombinasjoner så ingenting blir lagret til den dagen du blir stoppet. Er ikke sånn at du da plutselig får en bunke med bøter i fanget, så enkelt er det heldigvis ikke Så til syvendene og sist så har jeg virkelig ikke dårlig samvittighet for å droppe miljøoblaten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå