Gå til innhold

Tråden om nye 5-serie G30/G31


E.H.D
 Share

Anbefalte innlegg

Stemmer, bare Svart, Elfenbenshvit og Mokka brunt med Nappa skinn. Så det skal ikke være lett å velge utstyr nei.

Alternativet er Individual med Caramel eller Tartufo.

Endret av E.H.D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv sett på G30 i dag, og jeg hang meg opp i en ting. Og det var Mode knappen på rattet.

På min F10 bytter den mellom radio og lagret musikk (enten på harddisk eller USB) med kun ett trykk.

På G30 virker som du må trykke deg gjennom DAB, FM og AM før du kommer til USB/harddisk. SYKT irriterende for du kunne heller ikke trykke raskt, virket som du måtte vente litt mellom hvert trykk.  :grr:

Og hvis du bruker knappen ved iDrive hjulet er det ikke bedre. iDrive kontrollen i F10 har hver sin knapp til radio og media, mens det på nye iDrive er det kun en Media knapp. Trykker du på den må du vri på hjulet for å velge mellom DAB, FM, AM USB osv.

Er det noen andre som har samme erfaring, eller har jeg oversett noe???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunn 1: Vil folk ha g30 kun for å ha det nyeste, samt ha bil med nybilgaranti?

Grunn 2: Eller mener dem g30 er mye mer bil enn f10? Og i så fall på hva, og hvorfor?

Jeg spør siden jeg studerte bilen i dag, men finner lite som tilsier at jeg heller burde valgt denne enn en f10 (har ikke råd til noen av dem, derfor er jeg ganske objektiv til saken :) ) 

Jeg tror grunn 1 er tellende blandt de fleste her. Ser ikke hvor denne bilen er verdt noe ekstra i forhold til f10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde plutselig gleden av å prøvekjøre en 530i G30 sist mandag, og deretter en 7-serie rett etter, men det var bare korte turer på snøføre. Jeg synes den overrasket positivt. Synes kupéen var mye mer intim enn jeg hadde forventet, men for min del ble det og litt mye lys Rundtom. Var og ingen tvil om at det er en stor og behagelig bil, som samtidig er langt mer sporty enn 7-serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Evopower skrev:

Grunn 1: Vil folk ha g30 kun for å ha det nyeste, samt ha bil med nybilgaranti?

Grunn 2: Eller mener dem g30 er mye mer bil enn f10? Og i så fall på hva, og hvorfor?

Jeg spør siden jeg studerte bilen i dag, men finner lite som tilsier at jeg heller burde valgt denne enn en f10 (har ikke råd til noen av dem, derfor er jeg ganske objektiv til saken :) ) 

Jeg tror grunn 1 er tellende blandt de fleste her. Ser ikke hvor denne bilen er verdt noe ekstra i forhold til f10. 

Jeg kommer til å prøvekjøre både G30 (og G31 når den kommer) for å danne meg et inntrykk av bilene. Regner med at det verste prøvekjøringshysteriet roer seg om noen måneder, og at det da blir lettere å få avtalt lån av bil over et langt nok tidsrom til å få en skikkelig følelse med bilen. Kommer til å vurdere G3x opp mot min egen F11, som jeg forøvrig er veldig fornøyd med. Jeg har fått med meg at flere sier at G30 ikke er noen revolusjon i forhold til F10 på noen som helst måte, og at F10 står seg godt mot den nye modellen. Regner med at det samme gjelder også for G31 vs. F11.

Dersom jeg sitter igjen med den samme opplevelsen etter prøvekjøring, dvs. at forskjellen mellom generasjonene ikke kan forsvare kostnaden med å bytte, er det for min del liten grunn til å stresse med å bytte ut F11-en. Den har flere år med nybilgaranti igjen, og jeg er slett ikke fremmed for tanken på å ha den også ut over garantiperioden. Og med tanke på den store omveltningen vi uunngåelig står ovenfor på motorfronten de neste 10-15 årene, kan det absolutt være en risiko å bli sittende igjen med en nyere dyr BMW med fossil-motor dersom markedet skulle tippe totalt over på el/hybrid (som det jo allerede er i ferd med å gjøre).

Et argument som taler for et bytte, er at det kan være en av de siste mulighetene til å kjøpe en fabrikkny BMW familiefrakter med rekke-sekser uten at prisen blir helt idiotisk. De nye bilavgiftene gjør både diesel- og bensin-sekserne på 5-serien gunstigere enn noen gang, og det er heller ikke utenkelig at disse motorene vil forsvinne fra markedet innen ikke alt for mange år, både pga. justeringer i avgiftssystemet, og det at rene fossil-motorer nok sakte men sikkert er på vei ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere ikke glemme at media er fulle av skremselspropaganda, jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe en ny 530d i dag. Hadde mye heller gjort det enn en el eller hybrid bil som vil være totalt utdatert om noen år...

Jeg stikker å ser på G30 i morgen, var invitert til lansering i går med droppa det. Jeg har jo tross alt både sett, tatt på og sittet i G30 fra før så... Jeg er dog interessert i en prøvetur, men venter til styret har lagt seg litt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Nå må dere ikke glemme at media er fulle av skremselspropaganda, jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe en ny 530d i dag. Hadde mye heller gjort det enn en el eller hybrid bil som vil være totalt utdatert om noen år...

Jeg stikker å ser på G30 i morgen, var invitert til lansering i går med droppa det. Jeg har jo tross alt både sett, tatt på og sittet i G30 fra før så... Jeg er dog interessert i en prøvetur, men venter til styret har lagt seg litt :) 

Enig i dette, hadde glatt kjøpt 530D jeg, eneste som kunne stoppet var 540i, men måtte blitt en vurderingsak :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man har økonomi til å velge bil uten å tenke noe særlig på totalkostnad, kan man lett la være å tenke på annenhåndsverdi og markedssvingninger. For min del må jeg (dessverre) ta hensyn til det økonomiske aspektet, og da blir det vanskelig å ignorere de voldsomme og raske forflytningene i markedet man ser nå for tiden. Isolert sett er 530d en svært godt valg, med tanke på at det er en fantastisk motor og den koster ca. 70k mindre i avgifter nå enn i forrige generasjon 5-serie. Men verdien av denne på bruktmarkedet om 4-5 år er jeg redd kan bli en skikkelig kalddusj, om de trendene vi ser i bilmarkedet nå fortsetter. Dessverre er ikke BMW helt på plass med hybrid-drivlinjer i sine modeller enda (det ser bl.a. ikke ut til at G31 kommer som 530e med xDrive med det første). Et alternativ er 530i (som foreløpig ikke er å få med xDrive i G31?). Bensin virker å være hakket mer markedsgunstig enn diesel, men det kan jo raskt snu. Elbil er for meg ikke et alternativ, da vi bare har behov for én bil, som må dekke behovet både for kort- og langkjøring. Totalt sett vurderer jeg det dit hen at det smarteste for meg er å beholde den bilen jeg har, enn så lenge.

Legger ved denne: (Ja, det blir selvfølgelig spekulasjoner, men med overbevisende argumenter, vil jeg si.)

https://www.tu.no/artikler/tror-diesel-snart-er-ferdig/351397

Endret av Dweezil
språk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, E.H.D skrev:

Jeg for min del vil vite hvordan en G30 med M sport understellet kjører. 

Jeg er usikker på om denne hadde M Sport understell, eller bare utstyrspakken...

Men uansett: Dette kan nok være argumenter for dere som leter etter framskritt fra F10 :-)

Ollie Kew fra Top Gear Magazine hadde samme inntrykk av G30 som meg:

BMW 520d xDrive M Sport review: Britain’s favourite 5 driven in the UK

http://flip.it/E.AjLT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Blåhvitblogger skrev:

Jeg er usikker på om denne hadde M Sport understell, eller bare utstyrspakken...

Men uansett: Dette kan nok være argumenter for dere som leter etter framskritt fra F10 :-)

Ollie Kew fra Top Gear Magazine hadde samme inntrykk av G30 som meg:

BMW 520d xDrive M Sport review: Britain’s favourite 5 driven in the UK

http://flip.it/E.AjLT

Nei, den du kjørte har ikke M sport understell, men Dynamic Damper Control (223). Skulle gjerne sett at de som tester og prøvekjører nye BMW'er forteller hvilke understill bilen har, siden du i enkelte tilfeller har 4 understell å velge mellom. På norske BMW'er der du ser registeringsnummeret er det jo litt å finne utstyrslisten. men ikke på utenlandske.

Jeg antar bilen stod på 245/45/18 Nokian Hakka R2 vinterdekk, har du tanker om hva det gjør med styring og kjørefølelse? Har selv Hakka R2 (245/40/19) på min F10, og det er jo som å kjøre på Marshmallows i forhold til 20" sommerdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Faktisk ikke noe M-Sport i det hele tatt, men Luxury Line :) For å finne utstyrslisten limer du bare inn de syv siste sifrene i chassisnr på bmwvin.com eller bimmer.work, i dette tilfellet er de syv siste: G469160(noe du finner ved å sjekke regnr på statens vegvesen). Uansett, en kjempefin bil! :) G30 er veldig vellykket! G31 M-sport gir meg med en gang en "må ha"-feeling, selv om jeg ikke har råd til en splitter ny. Gleder meg til den er å se skikkelig i trafikkbildet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...