Gå til innhold

Tråden om nye 5-serie G30/G31


E.H.D
 Share

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

 - men aller helst ønsker jeg å se mer rene elbiler fra BMW, i3 LCI skal vel komme 11.17?

Ja, ryktene sier prod start 11.17 for i3 LCI, men hva som ligger i LCI har jeg ikke lest noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Synd med 530e, tilsynelatende er kredibiliteten viktigere - enn å få et gjennomført hybridprodukt som kunden kan spece som en konvensjonell drivlinje. Jeg hadde i det minste håpet på å se G31 530e. Jeg er nå mer og mer usikker på hva vår nåværende F25 blir byttet inn, en diesel blir det ikke. Til nød bensin, kanskje hybrid - men aller helst ønsker jeg å se mer rene elbiler fra BMW, i3 LCI skal vel komme 11.17?

Helt enig! :)

Det er patetisk av BMW å tilby en plug-in hyrbrid, under betingelse av at man da må velge vekk mange av bekvemelighets-funksjonene man forventer i en premium-bil, som bl.a. gjør bilen lettere å leve med om vinteren. Og ikke er det mulig å få den med hengerfeste i hage-landet Norge! Og stasjonsvogna, den må de for enhver pris unngå å utstyre med plug-in-hybrid drivlinje... og for all del aldri i kombinasjon med 4x4, det hadde jo vært uhørt å tilby et slikt produkt! :wink:

Her har BMW rett og slett en stor jobb å gjøre. Egentlig litt overrasket at de ikke er mer progressive ift. de nye trendene i bilmarkedet. Har dog et lite håp om at det vil skje ting med tilbudet av drivlinjer og ekstrautstyr for plug-in hybrid på G3x ila. salgssyklusen.

PS. Det finnes bilmerker som sliter mer... f.eks. Nissan klarer fremdeles ikke å tilby X-trail med kombinasjonen 4x4 og automatkasse, selv etter 2-3 år på markedet. Jeg tipper det er en show-stopper for en god del potensielle kunder.

Endret av Dweezil
La til PS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og vurderer om jeg ønsker diesel eller bensin den dagen jeg får råd til å kjøpe en brukt G31. Ser på tekniske data, og diesel har både lavere og CO2 og NOx. 

Hvorfor har "folket" denne voldsomme motstanden mot diesel? Er de reelle utslippstallene for diesel langt høyere enn for bensin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hageb skrev:

Sitter og vurderer om jeg ønsker diesel eller bensin den dagen jeg får råd til å kjøpe en brukt G31. Ser på tekniske data, og diesel har både lavere og CO2 og NOx. 

Hvorfor har "folket" denne voldsomme motstanden mot diesel? Er de reelle utslippstallene for diesel langt høyere enn for bensin? 

God spørsmål! Forsøk på kort svar: CO2-utslipp er generelt lavere fra diesel, siden den følger direkte av drivstofforbruk. CO2 blir også fordømt/ skattlagt på grunn av at den bidrar til global oppvarming - altså et globalt problem.

NOx er en uønsket konsekvens av forbrenning ved høy temperatur (ikke direkte knyttet til drivstofforbruk), og i utgangspunktget et større problem fra bensinmotorer enn dieselmotorer. Det ble langt på vei løst ved innføring av treveis katalysator i 1989. For diesel har det derimot vært en hardere kamp for å bli kvitt NOx, og løsningen er i prinsippet katalysator + urea (AdBlue). Problemet er bare at utslippstestene til typegodkjenning kjøres ved 23 grader C, og mange motorstyringer stryper urea-tilsatsen allerede når temperarturen dropper under 17 - 20 grader! (angivelig for å "beskytte motoren") Ved uavhengige tester i -7 grader slipper derfor selv helt nye Euro6-diesler ut veldig mye mer enn tillatt. Og: NOx er et lokalt problem, først og fremst på gatenivå i større byer, der de nitrøse gassene sammen med svevestøv gir alvorlige plager for utsatte grupper. Det esitimeres at kanskje 180 mennesker dør for tidlig hvert år på grunn av dette.

Ironisk nok øker NOx-problematikken for både diesel og bensinmotorer jo mer effektivt de forbrenner - derfor er det på nytt blitt et tema med dagens direkteinnsprøytde bensinmotorer (som før øvrig snart blir påtvunget partikkelfilter også)

Hvorfor "folket" er i ferd med å utvikle dieselhysteri er nok sammensatt. Jeg tenker at for få hverken er klar over de relativt enkle problem-mekanismene knyttet til utslipp jeg skisserer over, og heller ikke klarer å skille mellom globale og lokale problem. Da blir det lett å la seg påvirke av overskrifter og til dels flåsete meninger som slenges ut i media, f.eks. i forbindelse med dieselforbudet i Oslo.

Min mening: Bor du utenfor de største byene og/ eller kjører langt, er diesel fortsatt aktuelt!

En lenger diskusjon rundt denne problematikken finner du på blåhvitblogg.no, med direktelink til innlegget:

http://blåhvitblogg.no/artikkel/et-snev-av-forstaelse-takk/

Endret av Blåhvitblogger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Blåhvitblogger skrev:

God spørsmål! Forsøk på kort svar: CO2-utslipp er generelt lavere fra diesel, siden den følger direkte av drivstofforbruk. CO2 blir også fordømt/ skattlagt på grunn av at den bidrar til global oppvarming - altså et globalt problem.

NOx er en uønsket konsekvens av forbrenning ved høy temperatur (ikke direkte knyttet til drivstofforbruk), og i utgangspunktget et større problem fra bensinmotorer enn dieselmotorer. Det ble langt på vei løst ved innføring av treveis katalysator i 1989. For diesel har det derimot vært en hardere kamp for å bli kvitt NOx, og løsningen er i prinsippet katalysator + urea (AdBlue). Problemet er bare at utslippstestene til typegodkjenning kjøres ved 23 grader C, og mange motorstyringer stryper urea-tilsatsen allerede når temperarturen dropper under 17 - 20 grader! (angivelig for å "beskytte motoren") Ved uavhengige tester i -7 grader slipper derfor selv helt nye Euro6-diesler ut veldig mye mer enn tillatt. Og: NOx er et lokalt problem, først og fremst på gatenivå i større biler, der de nitrøse gassene sammen med svevestøv gir alvorlige plager for utsatte grupper. Det esitimeres at kanskje 180 mennesker dør for tidlig hvert år på grunn av dette.

Ironisk nok øker NOx-problematikken for både diesel og bensinmotorer jo mer effektivt de forbrenner - derfor er det på nytt blitt et tema med dagens direkteinnsprøytde bensinmotorer (som før øvrig snart blir påtvunget partikkelfilter også)

Hvorfor "folket" er i ferd med å utvikle dieselhysteri er nok sammensatt. Jeg tenker at for få hverken er klar over de relativt enkle problem-mekanismene knyttet til utslipp jeg skisserer over, og heller ikke klarer å skille mellom globale og lokale problem. Da blir det lett å la seg påvirke av overskrifter og til dels flåsete meninger som slenges ut i media, f.eks. i forbindelse med dieselforbudet i Oslo.

Min mening: Bor du utenfor de største byene og/ eller kjører langt, er diesel fortsatt aktuelt!

En lenger diskusjon rundt denne problematikken finner du på blåhvitblogg.no, med direktelink til innlegget:

http://blåhvitblogg.no/artikkel/et-snev-av-forstaelse-takk/

Leste akkurat en artig kommentar rundt denne påstanden:

>Det esitimeres at kanskje 180 mennesker dør for tidlig hvert år på grunn av dette (NOx og svevestøv)

Forskerne har kun gjort beregninger på dødsfall grunnet svevestøv.  Det er ikke forsket på antall dødsfall grunnet NOx.  Byrådet i Oslo drev med feilinformasjon når de i forbindelse med diesel forbudet uttalte at 180 mennesker dør pga svevestøv og NOx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, hageb skrev:

Sitter og vurderer om jeg ønsker diesel eller bensin den dagen jeg får råd til å kjøpe en brukt G31. Ser på tekniske data, og diesel har både lavere og CO2 og NOx. 

Hvorfor har "folket" denne voldsomme motstanden mot diesel? Er de reelle utslippstallene for diesel langt høyere enn for bensin? 

For min del er det fremdeles diesel som gjelder, best dreiemoment, lavere forbruk og billigere literpris i forhold til bensin. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, hageb skrev:

Leste akkurat en artig kommentar rundt denne påstanden:

>Det esitimeres at kanskje 180 mennesker dør for tidlig hvert år på grunn av dette (NOx og svevestøv)

Forskerne har kun gjort beregninger på dødsfall grunnet svevestøv.  Det er ikke forsket på antall dødsfall grunnet NOx.  Byrådet i Oslo drev med feilinformasjon når de i forbindelse med diesel forbudet uttalte at 180 mennesker dør pga svevestøv og NOx

Viktig presisering - jeg skal innrømme at den detaljen glapp i farten da jeg skrev mitt innlegg. Takk for oppdatering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte faktisk ingen av de Performance-delene der, i alle fall ikke på hvit bil. Sort grill så ikke spesielt pent ut så lenge det også er et sort felt mellom grillen (samt når hele grillen er lukket), og frontleppa ødelegger hele inntrykket av fronten. Sideskjørtene og kanaldekslene ser ut som noe ettermontert jall på en japansk bil, og det opplegget med diffuseren ser veldig ettermontert ut. Felgene gjorde heller ikke noe ut av seg. Håper dette ser bedre ut i virkeligheten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Walkabout skrev:

Likte faktisk ingen av de Performance-delene der, i alle fall ikke på hvit bil. Sort grill så ikke spesielt pent ut så lenge det også er et sort felt mellom grillen (samt når hele grillen er lukket), og frontleppa ødelegger hele inntrykket av fronten. Sideskjørtene og kanaldekslene ser ut som noe ettermontert jall på en japansk bil, og det opplegget med diffuseren ser veldig ettermontert ut. Felgene gjorde heller ikke noe ut av seg. Håper dette ser bedre ut i virkeligheten :) 

Jeg syns spoileren på bagasje lokket ser litt komisk ut. Den var faktisk stygg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fahad skrev:

Jeg syns spoileren på bagasje lokket ser litt komisk ut. Den var faktisk stygg 

Mitt problem med den er at den ser altfor liten ut. Tilsvarende som jeg har på min f10 ser høyere ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, E.H.D skrev:

Mitt problem med den er at den ser altfor liten ut. Tilsvarende som jeg har på min f10 ser høyere ut. 

Ser ut som det ikke følger med noe spoiler sammen med M Pakke, men den her er garantert ikke verdt pengene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns faktisk bilen så mye bedre ut med performance delene, har ikke klart å blitt "catchet" av designet enda, men de delene gjorde bilen mitt mer aggressiv, slik en BMW skal være. Var noe rart med nyrene, tror kanskje det hadde blitt penere å hatt hvitt på øverste feltet istedet for svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...