bareBård Skrevet Oktober 19, 2016 Share Skrevet Oktober 19, 2016 (endret) Jeg hentet min første BMW for noen dager siden. Karbonsvart 2011 525d (3.0). Jeg har hatt '87 Audi 100 turbo quattro som vinterbil, trekkbil osv. i over 10 år. Fortsatt en veldig komfortabel og artig bil med 220hk og 2 manuelle sperrer, men nå er den rett og slett brukt opp. Jeg har sett aktivt på E61 (og tilsvarende A6 o.l.) i over et halvt år , men jeg fant ikke noen jeg var 100% fornøyd med. Generelt høy pris på bilene med nok utstyr. De få bilene jeg synes var fornuftig priset ble solgt før jeg rakk å reagere. I et tilfelle var jeg bokstavelig talt 5 minutter for sent ute. For et par uker siden løftet jeg blikket litt og fant ut at F11 var et godt alternativ. Jeg kjøpte faktisk den første jeg prøvekjørte. Motoren var ganske avgjørende. Jeg kjører en del med tung henger og til det tror jeg R6'en blir bra. Utstyrsnivået er bare såvidt godkjent, jeg måtte ha komfortseter, navi pro og adaptiv cruise. Jeg skulle gjerne hatt Webasto, headup og andre gadgets, men det får bli neste gang. Den elektriske varmeren ser heldigvis ut til å fungere bra, og rattvarme hjelper også, så jeg kan klare meg uten Webasto. Etter litt bruk innser jeg at jeg burde hatt ambient light innvendig og ekstra lyspakke utvendig. Det kan bli ettermontering. Jeg gikk også på en liten smell. Jeg trodde comfort access var standard på F11. Først da jeg skulle hente bilen oppdaget jeg at det manglet. Dessverre ser det ut som det er litt styr å ettermontere også. Den har gått langt, 192kkm, men prisen var deretter, og jeg tror det passer for meg. Jeg kjører lite, så km-standen kommer til å være mer normal når jeg skal selge. Dessuten er både turbo og dyser byttet på garanti nylig, så jeg håper jeg slipper å bekymre meg for det. Det er vel en fordel med å kjøre langt innenfor garantitiden. Én eier og komplett servicehefte fra merkeverksted. Ting å ta tak i: Svetting ved innsug. Det ser ut som det kommer fra temperatursensor (?) i EGR-rør (?). Nå har jeg rengjort skikkelig for å se om det kommer tilbake. Noe rykkete gange ved kald motor og liten belastning. Typisk konstant 40km/t i flatt byggefelt om morgenen. Litt vanskelig å si om det er motor eller girkasse. Kan være inbilning. Ryggekamera melder om feil mens det er i bruk, men fungerer tilsynelatende bra. Visstnok ganske vanlig med dårlig kontakt. Førersetet føles litt skakt. Jeg tror det er fordi lårstøtten ut mot døra har mistet fasongen, ikke usannsynlig med tanke på km-stand. Det er vel kanskje mulig å få tak i ny skumgummi. Mange steinsprutskader i lakken. Tenkte jeg skulle se om noen proffe kunne gjøre noe med disse før vinteren. Karosseriet er helt og pent ellers. Og kanskje noen forbedringer: Vinterfelgene er kjedelige (style 236). Dessuten har de piggdekk og det er jeg ikke så glad i. Det kan også virke som 17" er litt i minste laget sammen med bremsene jeg har. Innsiden av felgene er fulle av riper og jeg tror det er fra grus som har satt seg mellom caliper og felg. Jeg vurderer å kjøpe 18" vinterdekk til sommerfelgene og kjøpe nye sommerfelger til våren. Jeg er svak for BBS-stil. Jeg har skinner i bagsjerommet (418?). Det står bare et par flyttbare klosser med øyer i disse. Jeg tenkte jeg skulle få tak i noe mer 'innredning', Audi har en delevegg og noe mer til tilsvarende skinner. Noen interiørbiter ser ut til å ha fått litt har behandling. Muligens barn eller hund. Vurderer å bytte noen deler hvis de er greie å få tak i. Jeg er softwareutvikler og fikler, det blir nok flere elektronikkprosjekter og programmering utover vinteren. Jeg er allerede i gang med å lage ENET-kabel... Utstyrslista: Spoiler Type MX31 Model 525d - EUR Development Code F11 Chassis TOUR Steering LL Doors 5 Engine N57 Displacement 3.00 Power 150 Drivetrain HECK Transmission AUT Color Carbonschwarz Metallic - 416 Upholstery Leder Dakota/schwarz - LCSW Production Plant DINGOLFING Production Date 2010-12-17 1CA Selection Cop Relevant Vehicles 1CB Co2 Content 2NA M Lm L.a. Wheels Doub.sp. 350 M,18" 2PA Locking Wheel Bolts 2TB Sport Automatic Transmission 223 Dynamic Damper Control 230 Eu Specific Additional Equipment 248 Steering Wheel Heating 258 Runflat Tyres 3AC Trailer Tow Hitch 3AG Backup Camera 302 Alarm System 316 Automatic Tailgate Operation 320 Model Designation, Deletion 337 M Sport Package 386 Roof Rail 4B9 Int.trim Finishers Alum.high Finish 418 Luggage Compartment Package 428 Warning Triangle 431 Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d 456 Comfort Seats, Electric. Adjustable 488 Lumbar Support Driver/front Passenger 494 Seat Heating F Driver/front Passenger 5AC Autom. High-beam Headlights Control 5DF Active Cruise Ctrl+stop&go Funct. 502 Headlight Washer System 508 Park Distance Control (pdc) 522 Xenon Light 524 Adaptive Headlights 534 Automatic Air Conditioning 6FL Usb-/audio Interface 6NF Ext.con.of The Music Play.i.mobilph 6S4 Language Version Swedish 6UH Traffic Information 6VC Control Combox 609 Navigation System Professional 614 Internet Preparation 615 Extended Bmw Online Information 644 Prep. For. Mob. Ph. Bluet. Interf. 676 Hifi Loudspeaker System 698 Area-code 2 710 M Leather Steering Wheel 715 M Aerodynamics Package 760 Individual High-gloss Satin Chrome 761 Individual Sun Protection Glazing 775 Individual Roof-lining Anthracite 8KA Oelservice Int. 30.000 Km/24 Months 8SM Vin, Visible From Outside 8TF Active Protection For Pedestrians 8TG Anti-theft System 8TL Daytime Lights Front And Rear Aktiv 8TN Daytime Driving Lights Selectable B 8V2 Sticker Ncap Nied/dean/schwed 842 Cold Climate Version 850 Add Fuel Tank Filling For Export 863 Europe/dealer Directory 877 Deletion Cross-over Operation 888 Danish / On-board Documentation 896 Daytime Lights Function Endret Oktober 19, 2016 av bareBård Walkabout, Marius2002 og Dweezil reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 19, 2016 Share Skrevet Oktober 19, 2016 Gratulerer og velkommen. Ser ut til å være en pen bil, med en "fornuftig" motor. Blir spennende å se hvilke elektronikkprosjekter du kommer til å utføre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobiasw Skrevet Oktober 19, 2016 Share Skrevet Oktober 19, 2016 Gratulerer med fin bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BimmerFan! Skrevet Oktober 19, 2016 Share Skrevet Oktober 19, 2016 Gratulerer med meget flott bil. Disse motorene er kjent for å være ganske skuddsikre og gode motorer. Jeg var i utgangspunktet ute etter en F10 med R6, men gikk for en R4. Noe som jeg angrer litt på nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Oktober 20, 2016 Share Skrevet Oktober 20, 2016 Gratulerer med flott førstegangsbimmer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bareBård Skrevet Oktober 24, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 24, 2016 Takk for gratulasjoner. Det er vel litt delte meninger om disse motorene er skuddsikre. Nå har jeg akkurat fått permanent motorlampe og feilkode på MAF ..... Det går vel mot full gjennomgang av innsug, flaps, EGR osv. Elektronikkprosjektene er foreløpig bare tanker og lite konkret, det er min første bil med CAN-buss og det gir jo fristende muligheter. Men jeg fikk laget kabel og satt opp software for vanlig koding. Første prosjekt var vellykket. Nå kan jeg lukke bakluka med knappen ved førersetet. Akkurat slik jeg ville ha det. Det er jo lite hjelp i elektrisk luke hvis jeg må gå ut for å lukke den. tobiasw reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet Oktober 24, 2016 Share Skrevet Oktober 24, 2016 3 timer siden, bareBård skrev: Takk for gratulasjoner. Det er vel litt delte meninger om disse motorene er skuddsikre. Nå har jeg akkurat fått permanent motorlampe og feilkode på MAF ..... Det går vel mot full gjennomgang av innsug, flaps, EGR osv. Elektronikkprosjektene er foreløpig bare tanker og lite konkret, det er min første bil med CAN-buss og det gir jo fristende muligheter. Men jeg fikk laget kabel og satt opp software for vanlig koding. Første prosjekt var vellykket. Nå kan jeg lukke bakluka med knappen ved førersetet. Akkurat slik jeg ville ha det. Det er jo lite hjelp i elektrisk luke hvis jeg må gå ut for å lukke den. Nå vet jeg ikke om det er standard på alle F11, men jeg kan uansett lukke (og åpne) bakluka med nøkkelen. Hold inne den lange tynne knappen nederst noen sekunder så åpner den seg, også må du holde den inne hele veien når den lukker seg. Et kjapt trykk på samme knappen gjør at du slår på lysene på bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 24, 2016 Share Skrevet Oktober 24, 2016 Gratulerer med veldig fin bil, ser it som du har fått ett bra eksemplar her F11 er mye bil for pengene om dagen, tror heller ikke du blir misfornøyd med motoren. De småtingene du nevner er bagateller som lett fikses, jeg ville tatt en Software update hos merkeforhandler så skal du se at den feilmeldingen på ryggekameraet forsvinner. Den rykkingen i lave hastigheter er helt normalt på disse bilene, slik er min 530d også. Det er bare å resette Self Learning programmet på automaten, på med tenning (uten at motor går) kickdown i 10 sek og så av med tenning. Så venter du noen minutter før du kjører deg en tur Ellers er det dog ingen tvil om at N57 motoren kanskje er de beste nyere BMW motoren. Her er det så si ingen kjente feil, meget bra og solid maskin. Feil kan selvsagt forekomme som med alt annet, men det er sjeldent noe alvorlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dweezil Skrevet Oktober 24, 2016 Share Skrevet Oktober 24, 2016 Grattis med BMW og velkommen hit! Fin F11, og med rekkesekser blir det jo definitivt ikke feil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gorg Skrevet Oktober 24, 2016 Share Skrevet Oktober 24, 2016 Gratulerer med en flott F11! Får du ordnet de småfeilene så er den nok en drøm å kjøre Følger med her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bareBård Skrevet November 14, 2016 Forfatter Share Skrevet November 14, 2016 (endret) On Monday, October 24, 2016 at 7.39, Walkabout skrev: Nå vet jeg ikke om det er standard på alle F11, men jeg kan uansett lukke (og åpne) bakluka med nøkkelen. Hold inne den lange tynne knappen nederst noen sekunder så åpner den seg, også må du holde den inne hele veien når den lukker seg. Et kjapt trykk på samme knappen gjør at du slår på lysene på bilen. Sånn var min også. Men knappen ved panseråpneren fungerte bare til åpning. Nå lukker den også. Lekkasjen er fikset. Det viste seg at det manglet pakning mellom trykkrøret og innsuget. Etter jeg monterte pakningen forsvant luggingen umiddelbart. Nå har jeg kjørt noen hundre km uten feilkoder eller annet tull. Bare smooth 6er-gange. Greit med enkle reparasjoner, men det er litt skuffende å finne en slik feil på en bil som kommer rett fra service på merkeverksted. Endret November 14, 2016 av bareBård Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bareBård Skrevet November 13, 2017 Forfatter Share Skrevet November 13, 2017 Nøyaktig ett år og 10.000km senere fikk jeg svar på mysteriet med den manglende pakningen. Ganske nylig fikk jeg flere feilkoder på at swirl flaps satt fast og var i feil posisjon. Jeg ble redd for at innsuget hadde sotet helt igjen eller noe annet alvorlig, men det var altså pakningen som hadde jobbet seg helt inn til sylinder 1. Den lengste enden er litt gnagd og pakningen er 1-2 cm kortere enn opprinnelig, så jeg regner med den har vært borti innsugsventilen. Heldigvis er pakningen ren gummi, så jeg tror ikke den har gjort noe skade videre innover. Swirl flaps ser ut til å fungere som normalt nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimhas Skrevet November 14, 2017 Share Skrevet November 14, 2017 Oj! Det var bra du fant ut av det i tide! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå