Gå til innhold

Har kjøpt i3


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Det ville ha vært flott av BMW hvis de tar i3 konseptet såpass langt iom at vi nå vet at modellen/konseptet ikke blir videreført (enda en likhet med vår Cactus). Slik jeg ser det så er i3 en slags ferdig utviklet prototype der BMW har lært mye, men også erfart hva de i stor skala ikke skal gjøre. Når dette er nevnt er jeg sikker på at i3 rent teknisk har mye å gå på når det gjelder videreutvikling av konseptet. Det er en fin bil som stadig fortjener oppmerksomhet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da er vår i3 på vei til Stavanger, med ny fersk eier ombord.

Det er med blandede følelser vi solgte bilen, den er såvidt morsom og praktisk ifht størrelsen - og så er det ikke til å stikke under en stol at den er relativ billig å kjøpe, men ennå billigere å eie, drifte og kjøre med pga de politiske intensivene.

 Men vi har et hytteprosjekt gående, som har blitt.. eh sterkt utvidet, så for å gjøre det prosjektet ordentlig, legger vi nok en "kvart en" til i hytta i form av en stk solgt gjeldfri i3. Det er en tid for alt - nå er tiden inne for å gå "all in" vedrørende hytta.

Det er heller ikke til å legge under en stol av dette segmentet er i sterk utvikling, så en potensiell 40 mils variant av i3, kan allerede dukke opp Q3 neste år, denne vil nok bli vurdert. 

Så for å oppsummere dette prosjektet litt - så har det ene året med i3 av første generasjon vært befriende enkelt, dette er en moderne og morsomt bil - selvsagt særdeles billig i bruk pga de tidligere nevnte politiske intensivene. 

BMW i3 er slik en moderne bybil skal være, liten nok til å være smidig, men stor nok til å romme en familie på 4.

Alt dette klarer BMW i3 med glans - samtidig klarer bilen å få frem den udefinerte følelsen av teknisk spontan og eksplosiv kjøreglede med moderne minimalisme. Et lite kinderegg har vi her altså!

Bilen er ikke for alle, men utseendet og den gjennomførte stilen er det som vekte nysgjerrigheten min for modellen. Derfor er nok BMW i3 den modellen som har gitt mest inntrykk av samtlige BMW jeg har hatt hittil, litt understatement, dette sett ifht til pris og hva den leverer og er.

Rekkevidden til første generasjon er det som kanskje enkelte vil trekke frem som akilleshælen, men for min del og mitt bruk i nærområde har det aldri vært noe stort issue, jo større batteri jo mer strøm trengs, og/eller lenger ladetid, dette er det ikke alle som har tatt inn over seg.

Takk for et flott blikk inn i en spennende elektrisk fremtid i3, vi møtes igjen!

 

Som en liten digresjon, nye ting blir møtt med skepsis og dette gjør sitt gjeldene ofte i negativ økonomi. Jeg har, i tillegg til en håndfull kollegaer det motsatte synet vedrørende BMW i3. Den holder seg særs godt i pris og er ekstremt lettsolgt, tiltross for å selge meget godt. Vår bil ble solgt på en halvtime. Faktisk har enkelte av kollegaene mine med storkunderabatt (vår er 8%) hatt i3 i et år og solgt med fortjeneste.

 

Endret av Ron Jeremy
added
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer/kondolerer med salg, men som vi har vært inne på for litt siden så er eiendom viktigst. Erfaringene du sitter igjen med er uansett greit å ta med seg. Det virker for meg at i3en var en kjempebil for deg/dere og som jeg har fulgt med var vel i3en foretrukket foran X3en(?) i det daglige. Hvordan var den forresten på vinterføre?(for å spore litt av).

Jeg har litt lyst på el-bil som neste bil, det blir vel om 4-5 år. Så spørs hvor tidlig elektrisk X3 kommer nå og hva en brukt en ligger på da, eller brukt elektrisk 4GT, må bare se an markedet da. i3 kan vel fungere, men da må jeg vente til ungen(e) er over barnevognalder. Ellers var det på nyhetene idag at superladere skal poppe opp rundt om nå med maks 150km avstand fra hverandre, det er jo lovende.

Blir det en ny bil nr. 2 eller er det all in på hytta? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Marius2002 skrev:

Gratulerer/kondolerer med salg, men som vi har vært inne på for litt siden så er eiendom viktigst. Erfaringene du sitter igjen med er uansett greit å ta med seg. Det virker for meg at i3en var en kjempebil for deg/dere og som jeg har fulgt med var vel i3en foretrukket foran X3en(?) i det daglige. Hvordan var den forresten på vinterføre?(for å spore litt av).

Jeg har litt lyst på el-bil som neste bil, det blir vel om 4-5 år. Så spørs hvor tidlig elektrisk X3 kommer nå og hva en brukt en ligger på da, eller brukt elektrisk 4GT, må bare se an markedet da. i3 kan vel fungere, men da må jeg vente til ungen(e) er over barnevognalder. Ellers var det på nyhetene idag at superladere skal poppe opp rundt om nå med maks 150km avstand fra hverandre, det er jo lovende.

Blir det en ny bil nr. 2 eller er det all in på hytta? :) 

Eiendom er investering, bil er en utgift.

Du har rett - i3’n ble foretrukket av oss begge, det er en enklere, morsommere og mye mer moderne bil. X3 var bedre på to ting, ved bruk av henger og langkjøring.

Vinter, vel den ene vinteren vi hadde den var det lite trøbbel, moderne DSC og få problemer, men selvsagt er X-drive å foretrekke ved ekstrem glatte. 

Nå blir det fokus på hytta, deretter får vi vurdere behovet neste år. Men blir nok noe mer behovsstyrt enn tidligere.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fornuftig å gå all inn på eiendom og ikke tapsprosjektene som bilene er! Ellers kjenner jeg meg godt igjen i hva du forteller om i3 og ditt eierskap. Tidligere var jeg svært skeptisk til denne type bil, men jeg må helt ærlig si at jeg har gjort en helomvending. Det er en fantastisk bil til sitt bruk, og for mitt vedkommende er innstegs-i3en mer enn nok til daglig bruk, så tanker om lading streifer meg ikke engang når den lader om natten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎30‎.‎10‎.‎2017 at 18.39, Ron Jeremy skrev:

Som en liten digresjon, nye ting blir møtt med skepsis og dette gjør sitt gjeldene ofte i negativ økonomi. Jeg har, i tillegg til en håndfull kollegaer det motsatte synet vedrørende BMW i3. Den holder seg særs godt i pris og er ekstremt lettsolgt, tiltross for å selge meget godt. Vår bil ble solgt på en halvtime. Faktisk har enkelte av kollegaene mine med storkunderabatt (vår er 8%) hatt i3 i et år og solgt med fortjeneste.

Hørte på lokalnyhetene i dag at bruktprisene på elbil holder seg meget bra spesielt i Oslo-regionen pga de massive økningene i bompengesatser og antall bommer. Det var såpass etterspørsel at merke-importørene hentet like mange brukte elbiler fra Tyskland som de tok inn nye fra fabrikken. Så det er gode tider for å selge i3, Leaf og E-Golf med noen mil på nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...