Gå til innhold

En av Skulebollens biltråder. Dessverre tilbake med Bmw som bruksbil.. Hjelp søkes!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

@Saltkjelen

Den ble skjøtet jævlig jalla som en midlertidig fiks 😅 Med en slik kabelsko

20251214_143023.thumb.jpg.916f124dc4b2a837eeb05bd6e5de8bcd.jpg

( måtte klippe av gummi i begge ender ) Og deretter teipa med elteip. Hadde det skjedd 1 år etter fiks feks. Hadde jeg ikke våre i tvil. Men veldig rart det skal rekke å bli så fuktig at det irrer helt bort etter 3 gangen bilen er i drift.. 

Er dog uansett noe som bør  grundigere. Tok ett bilde av klipset etter rep slik at jeg skulle bestille inn nye pinner/stikk. Men klarer ikke finne dette hos GS 🤔?

20251209_191417.jpg

Endret av Skulebollen
Skrevet

Det at du opplever problemet fortsatt støtter oppunder om at det er irr andre steder, og ikke bare bruddet i seg selv - f.eks at irren er ut mot pinnene. Når en fuktutsatt kobling ikke er sikret mot fukt tar det heller ikke lange tiden før dette kan skape nye problemer. Er kabelen lang nok til at du kan klippe av et par-tre cm? Er dette kontakten til selve kompressoren eller hvor sitter den? Har du noen flere bilder så jeg kan se hva slags pinner dette er? 

Skrevet

Men denne skaden er til kompressor og ikke der feilkoden indikerer problem, venstre bakdemper sin ventil. 

Så det er jo flere muligheter her. Enten er solenoid i demper, akkurat utenfor et verdiområde, eller så er det begynnende ledningsbrudd en plass. 

Skrevet

Joda, jeg ser den. Men når jeg fjernet isolasjonen så såg kobberen fin ut ellers. Meen må uansett vite at dette er 100% før jeg evt. Sender bilen til Bmw for feilsøking, så bare og få ordnet og evt. Utelukket først som sist

Mener og tro det er denne kabelen her med tynneste ledninger. ( men det bildet hjelper vel kanskje lite 🙈 )

Skal vere rom for og klippe av litt kabel ja, i verstefall må jeg legge om ledningen litt. Dessverre ingen bedre bilder

Screenshot_20251214_163427_Chrome.thumb.jpg.769d715c6e0294d61e5a026c37fac338.jpg

Jeg trodde egentlig ikke at kompressor har noe forbindelse med demper/edc. Bilen regulerer fint høyden med luft osv. Så dette fungerer fortsatt. Men det kan vel kanskje gi en generell feilmelding uansett. 

20251209_185902.jpg

Skrevet
2 minutter siden, Otis skrev:

Men denne skaden er til kompressor og ikke der feilkoden indikerer problem, venstre bakdemper sin ventil. 

Så det er jo flere muligheter her. Enten er solenoid i demper, akkurat utenfor et verdiområde, eller så er det begynnende ledningsbrudd en plass. 

Ja er dette jeg også tenker. Bakdemper er jo tilnærmet ny. Men man vet jo aldri med uoriginale deler.. 

Tenker det kan vere VDC modul også. Men jah.. Hvor skal man begynne 🙈

Skrevet

Jeg foreslår at du bruker ista for å feilsøke videre. For du/vi trenger å vite hvilke verdier som normalt for demperen sin coil/solenoid/ventil, som det klages på. 

Dette står i ista. Når man velger feilsøking prosedyre.

Du kan selv måle høyre bak og sammenligne med venstre bak, mulig du får et svar der. Uten å bruke ista. 

Du kan måle direkte på demper, eller ved vdm boksen. 

Skrevet
2 timer siden, Skulebollen skrev:

20251214_143023.thumb.jpg.916f124dc4b2a837eeb05bd6e5de8bcd.jpg

( måtte klippe av gummi i begge ender ) Og deretter teipa med elteip.

Er det ikke meningen at det skal være krympeslange-opplegg på de der? Varmluft?

Hvordan er kvaliteten på dem?

Skrevet (endret)
33 minutter siden, Otis skrev:

Jeg foreslår at du bruker ista for å feilsøke videre. For du/vi trenger å vite hvilke verdier som normalt for demperen sin coil/solenoid/ventil, som det klages på. 

Dette står i ista. Når man velger feilsøking prosedyre.

Du kan selv måle høyre bak og sammenligne med venstre bak, mulig du får et svar der. Uten å bruke ista. 

Du kan måle direkte på demper, eller ved vdm boksen. 

Jeg har dessverre ikke bedre utstyr enn Bimmerlink ( android OBD sak ). Men bør jo absolutt ha Ista når man kjører 6-7år gamle Bmwer 🙄 Lastet ned Inpa ++ for mange herrens år siden på en gammel PC. Men dette var nok før G serien kom. 

Finnes der en overkommelig måte og få tak i dette til en windows 10 eller 11? Om det koster litt er ingen fare, bare det går og sette opp for en analfabet 😅

33 minutter siden, mr.pingu skrev:

Mener det er noe som dette;
https://a.aliexpress.com/_EGjGHI4

Ikke utenkelig den passer. Men skeptisk til aliexpress dill🙈😅

32 minutter siden, Otis skrev:

Har du g81? 

Ja?🤔 Men det er g31 som har feilkoder

@GreenE36Cab

Varmluft ja

Endret av Skulebollen
Skrevet
13 minutter siden, Skulebollen skrev:

@GreenE36Cab

Varmluft ja

Takk for utfyllende svar :P

Grunnen til at jeg spurte var at jeg er litt på gjerdet ang noe slikt og tenkte det gav mening å spørre deg som har førstehåndserfaring med det

Men da fungerte ikke krympeopplegget?

Skrevet

Bra jeg sjekket det først da! At du har G31 også, har blanda med hvilken bil du hadde feil på.

Men. Uansett. Her er 2 bilder som viser deg det du trenger å sjekke. Mål direkte på VDM er vel enklest, tenker jeg. Husk å ut kontakten fra VDM, så måler du direkte mot hver demper/ventil/solenoid. Sammenligne verdiene på høyre og venstre side.
Det kan være delvis ledningsbrudd til/fra demper.
Husk at det også kan være feil med ventil/solenoid på forskjellige høyde i demper, så kanskje du burde forsøke å komprimere demper også? Usikker på det. Mulig det er unødvendig.

Ledningsdiagram for ventiler i dempere bak 2va 223.png

VDM plassering G31.png

Skrevet (endret)
1 hour ago, Skulebollen said:

Jeg har dessverre ikke bedre utstyr enn Bimmerlink ( android OBD sak ). Men bør jo absolutt ha Ista når man kjører 6-7år gamle Bmwer 🙄 Lastet ned Inpa ++ for mange herrens år siden på en gammel PC. Men dette var nok før G serien kom. 

Finnes der en overkommelig måte og få tak i dette til en windows 10 eller 11? Om det koster litt er ingen fare, bare det går og sette opp for en analfabet 😅

Ja her:

https://www.bimmerdiagnostics.com/

Koster ikkje så mykje, men virker til å være en rett-fram-download-pakke. Kan jo få det gratis via Otis her også, men for en analfabet fra Vestlandet kan det nok være i tyngste laget å begi seg ut på akkurat det. En kompis av meg kjøpte den på linken ovenfor og ga gode skussmål. Bruker den på alt fra E70’en til GS1200’en han hadde. Jeg burde gjort det samme, har ISTA på en 15 år gammel pc som akkurat gjør jobben men det stopper der. Burde fått lagt det inn på nyeste laptopen også. 

Endret av papertiger
Skrevet
1 time siden, Otis skrev:

Bra jeg sjekket det først da! At du har G31 også, har blanda med hvilken bil du hadde feil på.

Men. Uansett. Her er 2 bilder som viser deg det du trenger å sjekke. Mål direkte på VDM er vel enklest, tenker jeg. Husk å ut kontakten fra VDM, så måler du direkte mot hver demper/ventil/solenoid. Sammenligne verdiene på høyre og venstre side.
Det kan være delvis ledningsbrudd til/fra demper.
Husk at det også kan være feil med ventil/solenoid på forskjellige høyde i demper, så kanskje du burde forsøke å komprimere demper også? Usikker på det. Mulig det er unødvendig.

Ledningsdiagram for ventiler i dempere bak 2va 223.png

VDM plassering G31.png

Setter stor pris på slike gode tips. Dessverre forstår jeg fint lite av fremgangsmåten på feilsøking utifra det du skreiv🙈 

Bruker man ett voltmeter på hver pinn i stikkene?

Skrevet

Kobler av den ene store kontakten fra vdm. Finner pinnene som er relevante.

Du skal måle med ohm på et multimeter, mellom pinne 18 og 31. Så mellom 19 og 32. Så mellom 5 og 37. Så mellom 6 og 38.

Sammenligne verdiene på alle disse par. Gjerne skrive det ned. 

Så meld tilbake her, om du vil, for evt mer synsing/vurdering. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   2 medlemmer

• Opprett ny...