Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Dette var jo hyggelig nyheter! Gratulerer med noe som ser ut som en fin og velstelt bil. For håpe at det ikke er så ille under bilen som du kanskje skisserer. 

Har ikke noe tips til tikkingen, som ikke er nevnt allerede. Gleder meg til en skikkelig status post om bilen, når du har kommet så langt (ikke stress, er jo et kose prosjekt som du selv sier).

Glad for at disse bilene blir tatt vare på av entusiaster!!!

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@viggo E34 Oi flott med stort innlegg med grattiser, råd og tips 😃👍

Hvor skal jeg begynne 😂

Ja han satt nok greit i det økonomisk tenker jeg. Og greit at han anså Bavaria som stedet å få noe gjort. Føles trygt. 

Nei jeg kan heller ikke finne å se at kjedestrammeren er skiftet. Vil jeg kjenne på kjedet at det er slapt dersom den ikke er helt i orden/slitt ? 

Jeg fikk også telefonnummeret til en kontaktperson denne karen brukte ifbm fiks av bilen. Så kanskje denne personen klarer å finne frem mer dokumentasjon rundt dette med overhaling av toppen. Skal ringe henne på tirsdag. Er verdt et forsøk. 

Tenker jeg ber om en time hos bmw og får noen der til å lytte litt på denne tikkingen også. Kanskje noen der bare tar den lyden med en gang og sier at "dette er sånn og sånn. Du skal da gjøre dette"

Jeg er veldig treg og omstendelig, så dette kan ta tid, men heller det enn å sulle det til fordi jeg blir stressa. 

Har jo Bentley-manualen og der står jo det meste. Så kan sjekke i den ang kjedet og posisjon. Vil tro at folka hos Bavaria vet hva de driver med. Men man vet jo aldri. Kan vel ha dårlige dager der også 😉 

Angående kraft så følte jeg at den dro pent og sterkt. Forrige min hadde manuell, så den føltes jo mer aggressiv. Men følte ikke at den hadde noen feil med feks tenning/feiltenning. 

Når det gjelder kam og vippearmer så er nok dette det orginale. Tror ikke noe er bytta i motoren. Leste på face at aksling på vippearm blir dårlig og også noe annet jeg ikke husker. Men dette får jeg bare se på. Finner vel ut av det etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fxslin Takk takk 😃 

Ja krysser fingrene for at det ikke er så råttent i kanaler som jeg frykter 🤞

Må ihvertfall skifte venstre framskjerm. Men alt dette ser jeg når jeg får skrubbet rent. 

Når det kommer til det å skifte slitedeler og annet, så har tidligere eier vært flink til å oppsøke verkstedet og få slikt fikset 😃👍 

Er det noe jeg virkelig ønsker så er det å få denne i skikkelig god bruksstand 😃 Så skal ta tiden til hjelp og få den bra 👍 Takk for at du følger 🙏😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker jeg nå ?

På en måte er litt av gleden noe fraværende. Hvorfor det ? Fordi jeg må jo innrømme at ut i fra videoen ifbm salgsannonsen, så skulle bilen være veldig bra for rust. Og det kan det jo selvsagt hende at den er. Har bare fått kjørt bilen hjem og den står her møkkete og fæl i sprengkulda, som heldigvis ser ut til å slippe litt taket nå. 

Kjenner på usikkerheten og spenningen siden jeg ikke har hatt muligheten til å få det sjekka skikkelig. Det vil jo være for jævlig dersom den er råtten i gulv, kanaler og jekkfester.... Spesielt siden jeg har gitt så mye penger for den. 

Men men, dette er følelser jeg sitter med nå. Så håper det blir en mildere periode snart, så jeg kan orke å få drive på og få klarhet. 

Det andre som tærer litt på, er om dette med at motoren tikker såpass som den gjør. Frykter en stor utgiftspost på dette også. Da jeg var i kontakt med selger, så fikk jeg inntrykk av at toppen var overhalt, noe den forsåvidt er, men dette med tikkingen på videoen, tenkte jeg at bare ble forsterket av at den sto i et garasjeanlegg og filmet med en telefon. Og det jeg trodde var en kvittering på fikset kam/rockerarm, var jo et prisforslag på jobben med å overhale dette også. Så jeg er litt i villrede på veien videre. Ikke snakk om å selge den videre altså, men den økonomiske delen...

Så den begrensede gleden handler om at jeg hadde håpet på å få hjem en 535ia som bare var å vinterlagre og få på snackset fra 525`n og deretter tut og kosekjør sommeren 2019 ;-) Men nå føler jeg at jeg heller står med to stk prosjekter i stedet for ett.... 

Ja ja, måtte bare lufte huet og få satt litt ord på dette. Men faen heller. Det er langt i mellom 535i og ihvertfall en som jo er tatt såpass godt vare på teknisk. Så her er det jo bare å bite tenna sammen og gjøre det som må gjøres. Denne bilen skal bli en kjempefin bruksbil :-D 

Så noen ord om 525`n :-) 

Jeg har jo en noe rar holdning til bil og det handler om en beskjed jeg fikk fra Andreas Hellem på E34-Norge (tidligere eier av 525`n) Da han fikk nyss i at jeg skulle kjøpe 535`n, spurte han meg om jeg da skulle selge 525`n, noe jeg kunne bekrefte at jeg kommer til å gjøre etterhvert. Hvorpå han etter å ha fått info om at jeg skal flytte over gromdelene til 535`n utbryter; stakkars, skal den bli nedgradert atter en gang ? Herregud !! Jeg kjente det bare søkk i magen og fikk dårlig samvittighet overfor 525`n :-( 

Men ja, skal jeg få 535`n slik jeg ønsker den, må 525`n bli nedgradert og det er jo selvfølgelig trist... Men den blir ikke nedgradert til dårlig stand uansett. Den vil få rattet, fjører/dempere og lyktene til 535`n og dette er jo i orden og helt greit. 

I tillegg er planen at jeg skal få montert den "nye" motoren og krysser jo fingra for at den er i ålreit stand. Tidligere eier av den motoren har jeg vært i kontakt med og han sa at den fungerte helt tipp topp da han eide bilen den satt i. Den satt dessuten i en bil med automat, så den har mest sannsynlig ikke blitt grisekjørt. Dessuten var dette en godt voksen kar som ikke hadde slike rase-tilbøyeligheter ;-) Så det kan veldig gjerne stemme at den motoren er helt ok og kan funke i mange år til :-D 

Så når jeg får alt dette byttet og fått klargjort 525`n, vil den komme for salg og den som kjøper den, vil få en veldig ålreit 525i med store 540-bremser, LSD-diff, ZF-kasse, rent og pent interiør og generelt en veldig god stand tør jeg påstå. Bedre enn mye annet ræl folk selger på finn og face...

Ja ja, godt å få skrevet ut litt tanker og følelser :-) Håper på følgere og flere følgere etterhvert, da det motiverer veldig å ha en slik tråd gående. Jeg skal gjøre alt jeg kan for å holde tråden regelmessig oppdatert, om det så er oppdateringer i form av slike følelse/tanke-oppdatering ;-) For det er ofte forbundet med en del følelser å drive med dette og ha bil som hobby. For det dukker opp mye til tider som skaper tvil og frustrasjon. Jeg er jo ikke rik, så det kan bli litt noia og angst når det dukker opp utfordringer som koster penger...

Takk til alle dere som gidder å lese mine innlegg :-D Det betyr mye :-)  

TADDAAAAA !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest det du skrev nå og jeg skjønner tankene dine ,hvertfall når man gir endel penger for sånt .

Nå skal jeg være uforskammet ærlig mot deg .

Hadde jeg vært i dine sko ,vet jeg nøyaktig hva jeg hadde gjort .

Jeg hadde rett og slett solgt 525en som den er med alt av tilhørende deler.

Et problem mindre .😀

Ja jeg vet at du ville muligens få noe mer ,men er det verdt det?

Tenk på timene all arbeidet osv ,så må du begynne på den du har kjøpt ,og tro meg Tore ,har du funnet noe ,vil du nok finne mer her på denne,og jeg vet du har noia for sånt .

Og det å ha to såkalte prosjekter stående og være halvveis avhengig av andre ,ja det tærer på humør ,lommebok og livet generelt.Og ei kjerring som blir mutt og trist.(Snakker av erfaring )

Altså ,alt dette som sorte De ,felg ,senk og olala ,kan du lett skaffe senere på nettet.

Da har du og Pesetas til å gunne løs på 535en og få den perfekt.

Kvitt deg med alt som har med 525en ,fiks opp den du har kjøpt og Tore smiler hele veien videre.😀

Dette er ikke ment som noe form for kritikk ,men har selv vært du er nå for noen årsiden med maaaange Opler og ja ,det den lettelsen når de reiste med alt kan ikke beskrives ,tror jeg sov i tre dager i strekk 😀

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis 

Sorry seint svar. Hadde kveldsvakt på jobb i går, men leste innlegget ditt og brukte noe av tiden på jobb til å tenke på det du skrev. 

For det første så tar jeg ikke det du skrev som kritikk på noen som helst måte, og jeg synes det er fint med objektive meninger om dette. Jeg står jo tross alt midt oppe i dette og kan bli ganske så blind av alle tankene rundt dette. 

For det andre så er du en jeg virkelig lytter til siden du sitter på så mye erfaring. 

Når det gjelder 525`n så lurer jeg jo fryktelig på hvor mye jeg evnt kan legge meg på i pris. Det er klart, jeg må jo se på det store bildet her. Den er på ingen måte proff fiksa opp. Den har fått noen "lettvinte" løsninger her og der. Men allikevel mener jeg bestemt at det jeg har utført av rustfix, vil holde lenge dersom den forblir en sommerbil. Men det er heller ikke den verste jobben å få det skikkelig gjort heller, dersom man kan det man driver med. Den har tross litt dårlig tilpassing, nye og rustfrie kanaler. Bare det i seg selv er jo verdt en del når man skal ha seg en E34. Så vil jeg jo ikke selge den før jeg har fått på den dørene og lakkert/montert de nye skjermene. Til slutt vil jeg jo heller ikke selge den for dyrt og risikere dårlig rykte fordi den har en del hjemmefix... Jeg kjøpte denne bilen og tenkte at jeg nok blir den siste eieren på denne bilen. 

Når alt dette er sagt, ligger det jo uendelig mange timer krokbøyd over og under den, samt myyye penger i alle smådetaljene/delene jeg har kjøpt. 

Nei huff, det er ikke lett å bli enig med seg selv her. Men før jeg tar noen avgjørelser her, skal 535`n innunder lupen ang rust. 

Så får tiden fram mot vår/sommer, være tiden jeg lar tanker og føleleser få gro seg ferdig. Selger ikke 525`n før tidligst til våren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel slenge ut noen bilder fra da jeg vasket gliset i går 😃👍 Kommentar på bildene. 981A21FF-6E00-4F37-B6C4-11E0DA40375A.thumb.jpeg.cddc6c209691ab58155b0b114d08bf12.jpeg

Glemte å ta før-bilde, men kan love den så forferdelig ut etter 70 mil fra Stavanger og hjem. 1E4EB8B9-8FEE-451A-AFC7-A3A39D9AA33D.thumb.jpeg.0d4cc9d8e9bc252a3fbf26705d95a07a.jpeg

Synes ikke så godt, men det rant elver av saltslaps av den. 4FE7E5B5-E11A-461B-9DE1-CF73F3B6E77D.thumb.jpeg.3cc25818fee1957faedb74026f521294.jpeg

Var nesten så jeg kunne høre bilen synge en takknemlighetsvise 😉914883FD-72D9-4BDC-9EE7-120461E0166E.thumb.jpeg.d6e1f64c4200c922553937ea427a827d.jpeg

Tørketid i garasjen på kjøpesenteret. 8117DAF4-5956-4EFB-BE32-CB31BE4DE6A8.thumb.jpeg.daf8082f33a198d85163213a45dd7142.jpeg

Det er rift om denne plassen bilen står nå. F171AB41-C19D-430D-8CCD-318D2ACDE36D.thumb.jpeg.7acd999ecd7151f6706b65232b073a76.jpeg

Hvorfor det ?28D55521-BA2E-4847-B37D-F53C3DAF3FC8.thumb.jpeg.232d551f18adb77fdb213a6efb68e7e8.jpeg

Jo, fordi det står en vifte og blåser oppe i taket bak bilen 👍FF5740CC-8810-4940-9013-0CD4AAC60815.thumb.jpeg.a0c02cdbefd804535bab2c1d839aa34e.jpeg

Som du kan se, over taket på bilen kan du se vifta som blåser og den blåser godt 😃 Dette har flere enn meg skjønt dessverre 😫143586CD-6459-472D-9975-822CEB4CB7B2.thumb.jpeg.3a23408c6f7e66908595ed56c518028d.jpeg

Nyvaskaet og viftetørket 535ia ❤️57D0F806-78B4-430C-B6D9-3549591BE2BD.thumb.jpeg.c68f0fba237ec70d19c585abaa8d41fb.jpeg

Sirumpa og godhjerta E34 😂❤️1132B922-80B9-420E-9680-0DD138706564.thumb.jpeg.8eafc37b878c94b3bed197fad483a953.jpeg

Oi, blei liten og tussete i forhold til 7-serien der gitt 😂 Dette er parkeringsplassen utafor jobben min 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bimmerlorris changed the title to Lorriz 525i og 535ia fra side 32

https://koed.no/no-no/catalog/recycled/bmw/E34/767

Er på jakt etter et panser til 525`n, så kanskje det i brukttilstand B her kan være et godt alternativ ?

Spørsmålet er jo om de embalerer det såpass godt at det kommer fram i like god stand som da de sendte det... Hmmm....

https://koed.no/no-no/product/KB1032059

Dessuten trenger jeg ihvertfall venstre framskjerm til 535`n... De er ikke akkurat dyktige på å ta bilder, så det er jo umulig å si om den rusta jeg ser der, bare er overflate eller ikke... Hmmm.. Og er skjermen orginal ? Er den det, kan det være lurt å handle den dersom den bare har overflaterust. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo nydelig ut denne Tore:x

Skjønner tankegangen din ang va du skal gjøre med bilparken, har litt det samme problemet selv 🙈

Ville uansett satt av noen minutter å tatt av toppdeklselet å se hvordan det står til, alltid greit å sjekke å tar ikke mange minuttene :bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@viggo E34 

Ja Viggo, denne er veldig fin i lakken. Blank og fin og ikke virker å ha noen særlige slitasjer i klarlakken som mange E34 har. 

Har ikke sjekka den så nøye innvendig enda. Skal få gjort det så fort jeg har noen fridager og fått kjørt den i vinteropplag. 

Nei det er ikke lett å ta noen avgjørelse om jeg skal gjøre det på den ene eller andre måten. Men Jan har et godt poeng. Jeg skal uansett selge 525`n, så får jeg se på hvilken måte det blir. 

Ang toppen, så skal jeg se på dette etterhvert. Tenkte å ta en tlf til Bavaria der den har hatt sine servicer. Høre om det er noen som har gjort mer service på den enn andre og høre om jeg kan få en prat med han/henne ang toppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt i de siste sidene her og må gratulere deg med flott E34. Det er sannelig ikke lett å få tak i slike som er urørte, særlig ikke med denne motoren. 

Jeg har jo selv drevet med E34 noen år nå og det du lister opp er er jo absolutt ikke noe avskrekkende spør du meg, ikke når bilen ellers er tilsynelatende hel og intakt. Jeg har også forstått problemstillingen din med hva du skal gjøre, ikke lett når man har blitt forespeilet at bilen kanskje var i bedre stand enn hva den var. Men rust og E34 henger dessverre sammen som hånd i hanske. 

Men mitt råd til deg etter å ha lest så langt er som føler. Selg 525en du har, med alt stasjet på. Så er du kvitt den, da har du kun en bil å konsentrere deg om. Var jeg deg så ville jeg beholdt 535en akkurat slik den fremstår i dag, med de orignale hjul, lykter og understell. Det er på denne måten du best preserverer bilens verdi og unike tilstand. Ser du på diverse forum, Facebook grupper og Instagram så har alle med E34 senk og sota lykter. Det er ikke noe unikt med det, men en strøken "tidskapsel" eller "surviver" er det ikke mange som har gitt.... Ikke kluss det til med å flytte over lykter og deler, da er den jo ikke unik lenger.

Uansett hva du gjør så skal du ha lykke til med fantastisk flott klassiker 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ser jo nydelig ut på bildene du la ut nå og jeg må si meg veldig enig Fredrik her .

Hvor mange originale urørte 535er finnes det idag ?😀

Du har en av dem .

Klart Tore at du skal lage bil etter ditt hode og ingen andre ,likevel så har du komfort enda og takler humper og alt det uten å dra på seg prolaps.

Ser jo Tdsen til Mini ,den er sånn ca 100 ganger bedre å kjøre kontra min .

Og oppsettet på min er ikke noe fattigmanns senk.

Her er det gule Koni med Apex fjører og det meste nytt i forstilling.

525en din ,sett den sammen som den er .

De fleste vet hvem du er ,og de vet nok hva som er gjort og ikke gjort .

Så hadde aldri vært redd for å kjøpe bil av deg .😀.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...