Gå til innhold

F34 320D Gran Turismo - Ny bil på plass


Gorg
 Share

Anbefalte innlegg

Styr unna alle hybrid bilene. 

Vil helst ikke skremme noen, men patentet på hvordan hybrid bilene er konstruktrert er helt håpløst. 

Motoren ryker før du rekker å ta første gangsservice, det fordi folk som kjøper hybrid-bil kjører korte distanser med el-drift. Bakgrunnen for dette er at bensinmotoren starter når du dytter spaken i Drive for deretter å gå over til elektrisk kjøring etter kort tid

Det som skjer er at det kommer kondens i motoroljen som ikke rekker å fordampe som følge av at bensinmotoren ikke får høy nok drifts.temp.

Over tid fører dette til at bilen får problemer med trekk kraften når når bensinmotoren slår inn.

 

Jeg vurderte sterkt en 330e til fruen, men it aint gonna happen.

 

Synes N20 på F15 (40e) sliter mest , men har hatt mange tilfeller også på BXX motorene.

 

Lykke til med jakt etter ny bil👍

 

Vurdert ///M?🤓

 

Edit: mye skrivefeil..

Endret av lagunilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, lagunilla skrev:

Styr unna alle hybrid bilene. 

Vil helst ikke skremme noen, men patentet på hvordan hybrid bilene er konstruktrert er helt håpløst. 

Motoren ryker før du rekker å ta første gangsservice, det fordi folk som kjøper hybrid-bil kjører korte distanser med el-drift. Bakgrunnen for dette er at bensinmotoren starter når du dytter spaken i Drive for deretter å gå over til elektrisk kjøring etter kort tid

Det som skjer er at det kommer kondens i motoroljen som ikke rekker å fordampe som følge av at bensinmotoren ikke får høy nok drifts.temp.

Over tid fører dette til at bilen får problemer med trekk kraften når når bensinmotoren slår inn.

 

Jeg vurderte sterkt en 330e til fruen, men it aint gonna happen.

 

Synes N20 på F15 (40e) sliter mest , men har hatt mange tilfeller også på BXX motorene.

 

Lykke til med jakt etter ny bil👍

 

Vurdert ///M?🤓

 

Edit: mye skrivefeil..

Takk for tilbakemelding 👍🏻

Ja det er et godt poeng! 

Har tenkt litt på hvordan det blir med bensinmotoren når det blir lite bruk og veldig oppstykket start/stopp.

Tror dog at det ikke er mye å være redd for hvis vi kjøper en relativt ny bil med garanti? 

Er jo en gedigen bonus for de som kjøper en hybrid når det gjelder engangsavgiften.

Vi kjører ca 15km fra huset til jobben. Så ville ikke ha vært nok rekkevidde tur retur i alle årstidene.

iX3 er jo meget aktuell, men spørs om det blir den neste bilen eller etter det?

Vært inne på tanken om forrige gen X4 M40i, men de er litt for dyr og tror ikke plassen blir noe bedre enn i GTen (noe som er en av grunnene til at vi skal bytte bil). 

Er ikke så mange M performance og M modeller som er i prisklassen vi ser på og har nok plass. Kunne ha vært den nye X3 M40i/ X4 M40i eller X5M/X6M og muligens M5, men de er langt utenfor budsjett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@lagunilla det er svært interessant å høre - jeg har tenkt litt på dette selv. Det er jo en kjent sak at mye start stopp og et kjøremønster som aldri tillater motoren å komme opp i driftstemperatur gir veldig høy slitasje på motor. Et bruksmønster der hybridbil passer bra kan jo være utsatt for akkurat dette. Er jo relativt bekymringsfritt å eie innenfor garantitid, men noen år nedi veien kan jeg nok se for meg at disse bilene kan bli dyre å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymringsfritt kan det være, men er det ikke kjedelig å levere bilen på verksted hver uke?

Mange svakheter allerede nå. BMW krever spesial behandling og riktig dokumentasjon for å kunne jobbe på disse bilene på grunn av så mye feil på så tidlig alder. Startmotor som ryker under kjøring (R.I.P Girkasse), ståltank ventilen som henger, feil på software, klima anlegget svikter første dag (Dobbel krets) osv osv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, lagunilla skrev:

Bekymringsfritt kan det være, men er det ikke kjedelig å levere bilen på verksted hver uke?

Mange svakheter allerede nå. BMW krever spesial behandling og riktig dokumentasjon for å kunne jobbe på disse bilene på grunn av så mye feil på så tidlig alder. Startmotor som ryker under kjøring (R.I.P Girkasse), ståltank ventilen som henger, feil på software, klima anlegget svikter første dag (Dobbel krets) osv osv.

 

 

Gjelder dette alle hybridene? 225xe, 330e, 530e, X5 40e og i8? Eller er det noen som stikker seg ut (utenom 40e som du nevnte)?

Klart det høres som et kjipt eierskap.. 

Hva ville du ha anbefalt av motorer mtp pålitelighet av 20i, 30i, 20d og 30d? Av de nyeste motorne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, lagunilla skrev:

Bekymringsfritt kan det være, men er det ikke kjedelig å levere bilen på verksted hver uke?

Mange svakheter allerede nå. BMW krever spesial behandling og riktig dokumentasjon for å kunne jobbe på disse bilene på grunn av så mye feil på så tidlig alder. Startmotor som ryker under kjøring (R.I.P Girkasse), ståltank ventilen som henger, feil på software, klima anlegget svikter første dag (Dobbel krets) osv osv.

 

 

Er så glad jeg kjører gammel m47 og m57 motorer på mine. Bank i bordet ingen graverende feil å melde. Kun slitedeler som clutch og et speil som tuller. Rust var det masse av på 2001 modellen, men det skyldes landet vi bor i, ikke bilen. Forbruket er også samme som på en 530e, så hvorfor kjøper folk disse hybridene? De sparer ikke noe på det før vi snakker fullverdig ladehybrid á la nye x5 som kommer.

Godt å høre at det ikke er alt nytt som er bra! 

Når det gjelder 330e og 530e så er det vel brukerfeil det du beskriver. For man kan jo overstyre det og la bensinnotoren gå lenge og varm nok. I automodus skjer det du beskriver... for mye start/stopp

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig - bekymringsfritt med garanti, men ikke mindre irriterende om en må levere bilen på verksted støtt og stadig. Personlig hadde jeg garantert ikke orket det i lengden. Poenget mitt var egentlig om bilene fungerer fint de første årene, og om feilene først begynner å melde seg etter noen år i bruk, men dersom problemene kommer allerede fra de er nye er det jo en kjedelig sak. 

Er dette et tema innenfor BMW's forhandlernettverk også, vi snakker ikke et tilfelle her og et tilfelle der? 

Brukerfeil kan jeg ikke se for meg at det er, å overstyre systemet for å få bensinmotoren til å kjøre seg varm før en bruker el-framdrift blir jo å undergrave hele salgsargumentet til et hybridsystem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, papertiger skrev:

 

Brukerfeil kan jeg ikke se for meg at det er, å overstyre systemet for å få bensinmotoren til å kjøre seg varm før en bruker el-framdrift blir jo å undergrave hele salgsargumentet til et hybridsystem.

 

Det er en brukerfeil, bare at bmw ikke kan opplyse om hvordan kjøre bilen korrekt for å unngå problemer når de selger bilen ny. Det ville jo ført til null salg.

Samme som når diesel var in. Ingen selgere sa at man må trøkke på full gass og fullt turtall opp en lang bakke hver 2.uke for å unngå tett partikkelfilter og nedsoting. Det hadde heller ikke ført til salg.

Alle løsninger har sine drawbacks og måte og kjøre på. Automatikken er ikke alltid fasiten. Man må styre manuelt noen ganger. Men 98% av de som kjøper bil (også bmw) har ikke denne innsikten, og stoler på at ny bil ikke skal ha slike problemstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Evopower skrev:

Det er en brukerfeil, bare at bmw ikke kan opplyse om hvordan kjøre bilen korrekt for å unngå problemer når de selger bilen ny. Det ville jo ført til null salg.

Samme som når diesel var in. Ingen selgere sa at man må trøkke på full gass og fullt turtall opp en lang bakke hver 2.uke for å unngå tett partikkelfilter og nedsoting. Det hadde heller ikke ført til salg.

Alle løsninger har sine drawbacks og måte og kjøre på. Automatikken er ikke alltid fasiten. Man må styre manuelt noen ganger. Men 98% av de som kjøper bil (også bmw) har ikke denne innsikten, og stoler på at ny bil ikke skal ha slike problemstillinger.

Misforstå meg rett - jeg tenkte ut fra et juridisk standpunkt, ettersom det neppe står i brukermanualen fra BMW. Fra et "holdbarhets"-standpunkt er jeg helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gorg skrev:

Gjelder dette alle hybridene? 225xe, 330e, 530e, X5 40e og i8? Eller er det noen som stikker seg ut (utenom 40e som du nevnte)?

Klart det høres som et kjipt eierskap.. 

Hva ville du ha anbefalt av motorer mtp pålitelighet av 20i, 30i, 20d og 30d? Av de nyeste motorne

Alle sammen.

Vet ikke hva jeg ville anbefalt, jeg er liker ikke diesel og ser at du har nevnt 520d, det må du nesten avgjøre selv😛

Har du prøvd en 530i? 

2 timer siden, Evopower skrev:

Er så glad jeg kjører gammel m47 og m57 motorer på mine. Bank i bordet ingen graverende feil å melde. Kun slitedeler som clutch og et speil som tuller. Rust var det masse av på 2001 modellen, men det skyldes landet vi bor i, ikke bilen. Forbruket er også samme som på en 530e, så hvorfor kjøper folk disse hybridene? De sparer ikke noe på det før vi snakker fullverdig ladehybrid á la nye x5 som kommer.

Godt å høre at det ikke er alt nytt som er bra! 

Når det gjelder 330e og 530e så er det vel brukerfeil det du beskriver. For man kan jo overstyre det og la bensinnotoren gå lenge og varm nok. I automodus skjer det du beskriver... for mye start/stopp

Ikke sant. Folk forventer å kjøre disse bilene gratis uten å være klar over forbruket. Lånte en 330e fra jobben og tok en tur til Sverige. Forbruket var på 1,3 per mil. Gj.snittsfart på 98km/t (brukte ikke el.drift).

Det er brukerfeil ja, men hva skal man si til kunden? Hadde du kjøpt en hybrid hvis en selger sier "Bruk bilen riktig ellers risikerer du å havarere bensinmotoren"? Neppe. Hybrid biler tiltrekker kunder bare pga avgift og for at folk kommer seg "gratis" på jobb.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lagunilla skrev:

Alle sammen.

Vet ikke hva jeg ville anbefalt, jeg er liker ikke diesel og ser at du har nevnt 520d, det må du nesten avgjøre selv😛

Har du prøvd en 530i? 

Ikke sant. Folk forventer å kjøre disse bilene gratis uten å være klar over forbruket. Lånte en 330e fra jobben og tok en tur til Sverige. Forbruket var på 1,3 per mil. Gj.snittsfart på 98km/t (brukte ikke el.drift).

Det er brukerfeil ja, men hva skal man si til kunden? Hadde du kjøpt en hybrid hvis en selger sier "Bruk bilen riktig ellers risikerer du å havarere bensinmotoren"? Neppe. Hybrid biler tiltrekker kunder bare pga avgift og for at folk kommer seg "gratis" på jobb.

 

 

Har hørt flere mekanikere som advarer mot moderne diesel motorer, pga de er så komplisert bygd og vil etter garanti være mer kostbare å reparere enn 10-20 år gamle dieselmotorer.

Men så er jo 90% (gjetter bare her, tar tallet helt ut av det blå) 2.0 diesel av 5 serie og X3, ikke mange bensinere tilgjengelig. 

Ikke prøvd 530i, men flere N20 biler. Ville jo ha vært å foretrukke

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nevnes det problemstillinger den vanlige man aldri hadde tenkt på. Men på en måtte virker logisk når man leser hva dere skriver og dersom man kan bitte litt om hvordan en forbrennings motor virker. For som tidligere nevnt kjøper folk denne pga. Avgifts lette og at man kommer seg frem og tilbake fra jobb med disse i 95% av tilfellene ved hjelp av el drift. 

Garanti er Ok det, ville ganske ikke kjøpt uten heller. Men det er ingenting som er så irriterende som å ha en ny bil som står mer på verksted en hjemme hos eier. Beste er når bilen virker som den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lagunilla skrev:

Alle sammen.

Vet ikke hva jeg ville anbefalt, jeg er liker ikke diesel og ser at du har nevnt 520d, det må du nesten avgjøre selv😛

Har du prøvd en 530i? 

 

Det ligger noen 30i på finn.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128770460

G31 530i, ser meget tiltalende ut! Litt dyr, men kunne kanskje ha strekt meg for en slik. 

Er ikke mange X3 30i, den billigste ligger på 899.000 og det blir altfor mye i denne omgang. 

20i er ikke feil det heller, og det ligger en X3 20i ute

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=137814053

Begge er litt i dyreste laget, men kan hende de ligger litt lavere når vi er klar til å selge bilen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...