Gå til innhold

Hvor stor er forskjellen i kvalitet mellom E61 og F11


Kalleklovn
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 2009 E61 525xdat. Gått 98000. Den har det siste året hatt all verden av feil. Automat måtte fikses, feil ved airbag, feil på en sensor i ABS, feil med sort skjerm på navigasjon, ledningsnett til bakluke +++

bare lurer på om noen vet om f11 er en bedre bil? Hva kan jeg forvente av kjente feil som kommer på den gamle. 

Vurderer sterkt å bytte til en 2014/2015 f11 528xi. Verdt det, eller ikke?

Endret av Kalleklovn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en F11'en 520d med 145.000 km på telleren. Eneste trøbbelet jeg har hatt er fukt i en baklykt, en knapp på bakruta som feilet og varmetråder i sittepute som ikke virker. Ellers kun vanlig vedlikehold. Mitt inntrykk er at dette er meget habile modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2015 F11 520d xDrive har akkurat runda 34k km, altså fremdeles ganske fersk, og dermed kanskje ikke gått langt nok til å være relevant i denne sammenheng. Har opplevd at Navi Pro henger med svart skjerm noen ganger, men da har den tatt en omstart av seg selv og vært helt fin igjen etterpå. Fikk også innkalling til kampanje for bytte av EGR-ventil, men jeg merket ikke noe problemer i forkant, og ingen endring i motorens oppførsel i etterkant. Utover det har jeg fulgt vanlig service-regime, og ikke hatt antydning til tull eller problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nermer deg 100.000km og dermed runden for diverse feil og vedlilehold. Det du nevner er vanlige e61 feil, bortsett fra automatkassa. Denne var dårlig på preface men ikke på den modellen du har. Jeg regner med det er feil som nå er utbedret og ikke vil komme igjen. F11 har også sine feil, men ingen av de to er direkte dårlige biler. Alle biler har feil. Hvis du kjøper en f11 så er sjangsen stor for at du får en runde på bremser, div.mangler på seter og lykter der også når den bikker 100.000km. Så rent økonomisk lønner det seg å ha e61 en stund til, men det skader jo ikke å bytte. F11 er ikke noe økonomisk risk å bytte til. Bare unngå 520d, eller hvis du kjøper en, se etter dokumentert registerbytte og/eller at motorbytte er utført :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Som det blir sagt er det nok mest økonomisk å beholde e61.

Bor i Oslo området, så litt bekymret for hva som skjer med prisen på en 525xdat fra 2009 når dieselforbudene begynner å komme. 

Endret av Kalleklovn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke de feilene du nevner virker spesielt avskrekkende, med unntak av automat. (om du endte med å kun skifte olje og filter,  så er dette heller ikke uhørt.) Sorte idrive-skjermer og baklukeledningsnett er gjengangere. Hvis du fikk byttet HELE ledningsnettet, på BEGGE sider er du nok kvitt det problemet i overskuelig fremtid. Har du middels uflaks med et bytte til F11, så får du knirk i setet, romling i forstilling ved svinging, gåen luftbelg bak, comfort access håndtak som tuller. Bare ta et søk på forumets forskjellige tråder om både F10/F11 og E6X-serien. Dette er kostbare biler med mye utstyr som kan feile. Motoren du nå eier er kjent for lang levetid, og lite feil. EGR-termostat, veivhusventilasjon, og med tiden tett DPF vil komme. Utgifter som du må belage deg på uansett om du eier E6X eller F1X. Sett av penger, svelg en kamel, og vit at vi andre også har dyre vedlikeholdsutgifter iblant! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kalleklovn skrev:

Takk for svar. 

Som det blir sagt er det nok mest økonomisk å beholde e61.

Bor i Oslo området, så litt bekymret for hva som skjer med prisen på en 525xdat fra 2009 når dieselforbudene begynner å komme. 

Ikke la deg bli påvirket av statens avgiftspropaganda. Diesel og 4x4 vil holde seg i pris i flere år, for fiffen må da ha noe å kjøre til hytten til i tigerstaden også ;)

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Evopower skrev:

Ikke la deg bli påvirket av statens avgiftspropaganda. Diesel og 4x4 vil holde seg i pris i flere år, for fiffen må da ha noe å kjøre til hytten til i tigerstaden også ;)

Godt poeng, og helt enig. Eneste problemet er at vi bare har en bil, og dieselforbud og henting i barnehage og SFO er en utfordring. Måtte prøve å forklare det til onkel og vegvesenset når jeg ble stoppet i fjor. Ikke lett...

Tipper vi nå har gjort mye av der som kommer på denne bilen. Kan kanskje beholde den ett år elle to til. Se hva som kommer av 528ix på markedet. 

Endret av Kalleklovn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kalleklovn skrev:

Godt poeng, og helt enig. Eneste problemet er at vi bare har en bil, og dieselforbud og henting i barnehage og SFO er en utfordring. Måtte prøve å forklare det til onkel og vegvesenset når jeg ble stoppet i fjor. Ikke lett...

Tipper vi nå har gjort mye av der som kommer på denne bilen. Kan kanskje beholde den ett år elle to til. Se hva som kommer av 528ix på markedet. 

Dieselforbud blir det ikke noe av. Kanskje 3-4 dager hver vinter når det er mest eksos i lufta. Det høres helt utrolig ut for en vestlending at oslo politikerne kan drive på sånn. Dette er jo oslo og bergen politikk, ikke resten av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.4.2017 at 18.05, Evopower skrev:

Dieselforbud blir det ikke noe av. Kanskje 3-4 dager hver vinter når det er mest eksos i lufta. Det høres helt utrolig ut for en vestlending at oslo politikerne kan drive på sånn. Dette er jo oslo og bergen politikk, ikke resten av landet.

Ja, det høres helt sinnsykt ut. Slik er det dessverre. I vinter var det forbud en dag eller to, og du kan jo gjette hvor de stod og sjekket biler? Mellom huset mitt og SFO. Nå er det en meget populær strekning, men det var null forståelse for at jeg ikke hadde noe annet valg enn familiens eneste bil den dagen. Fikk kun en advarsel, men allikevel helt sykt. 

Endret av Kalleklovn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en -11 f11 520d som ble kjøpt 2012 med 50`km,har nå gått 102`km. Stort sett gått på småkjøring,byttet luftbelger,og vanlige slitedeler som bremser. Batteri og indre styreledd skal byttes nå.Ellers er det ting som at Naviskjermens matte overlate fort kan bli ekstrem stygg ved støvtørking,og Bmw bokstaver og blanke metallstriper som detter av på innstegslistene ved vasking,dette er kjente greier worldwide.  

Sammenlignet med min 2006 E60 med samme km,så scorer kjøreegenskapene på høyt på F11.men synes E60n virker bedre skrudd sammen og knirker mindre.

Vær obs på om setevarmen i framseter i F10/11 virker riktig.Har sett tilfeller på at den går for høyt og brenner skinnet/stoffet.Dyyrt å bytte trekk..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F11 er en vesentlig bedre og mer feilfri bil enn E61, det viser både statestikker og erfaringer generelt. På F11 har du ikke problemet med lekkasje i panormatak, brudd i bakluke og elektroiniske feil. Nå er jo ingenting helt feilfritt, heller ikke F11. Luftbelgene bak bør byttes etter en stund, ellers er det ikke noen alvorlige gjengangere på denne modellen. Sjekk at elektrisk fungerer som det skal, parksensorer, kameraer, comfortacess og varme i sitteputa. 

Interiørene er også bedre skrudd sammen på disse bilene, har for eksempel ikke problemene med plastdekkseler hvor lakken flasser av. Videre gir interiøret i F11 en mer solid følelse, samt at det er mer moderne. 

Når dette er sagt så synes jeg ikke det du lister opp er ille, LCI modellene av E61 regnes også for å ha mindre feil og sykdommer enn pre LCI. Så jeg ville ikke brydd meg om det som media skremmer med om dieselforbud. Bystyret i Oslo er såpass upopulære nå at de tør ikke legge ned ett nytt dieselforbud (snakk om en gjeng med idioter forøvrig...) Skal du gå for F11 så vil jeg anbefale deg en 530d xDrive, mer komplett bil for norske forhold finner du ikke på bruktmarkedet i dag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

LCI modellene av E61 regnes også for å ha mindre feil og sykdommer enn pre LCI.

Jeg venter enda, etter mange år med denne påstanden, på at de som kommer med den skal greie å konkretisere dette. At det finnes enkelte momenter, ja. Men det går i stor grad begge veger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så mange store kjente feil på LCI som er like dyre å fikse som f eks panorama tak og brudd i bakluke. Bare Panoramataket fører med seg dyre følgeskader i form av fukt. Jeg sier ikke at det ikke skjer, men har inntrykket av at det er sjeldnere på de nyere modellene.

Men, mye av disse barnesykdommene på E61 LCI er nå utbedret og jeg vil ikke si at modellen er "skummel" å eie slik mange hevder. På bruktmarkedet er det nok slik at det går begge veier, men som nye så mener iallfall jeg at E60/61 serien hadde en del barnesykdommer :) De fleste bilmodeller har litt barnesykdommer de første årene, det er helt naturlig. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...