Gå til innhold

Vrake eller fikse opp?


kjell berit
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en 00' 520i touring som jeg " pådro" meg i fjord. Ble temmelig lurt, til tross for at den ble kaste byttet i en Hyundai Elantra. 

Feil jeg visste om var en dau abs-sensor (speedometer, cruise og ESP virker ikke) rusthull i kanal V.B og litt jalla lakkering av gammel rustskade bak.

I tillegg til dette fant jeg ut at motoren er varmeskjært. Den starter og går,  men er ikke noe å spare på,  så den må byttes. 

 

Det jeg lurer på, er om den er verdt å fikse på, eller om den bare er søppel. Om jeg fikser den opp så blir det for å ha den selv, og forhåpentligvis ha den lenge. Bilen er gått 310.000 km.

Synes den til tross for alt som er galt er for god til å kastes. Den er topputsryrt, med bla skinninteriør og El.just seter, luftfjøring bak og xenon lys. 

Hva mener du? 

 

DSC_0198.JPG

DSC_0199.JPG

DSC_0201.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av hvor mye du klarer å gjøre uten å måtte betale andre i dyre dommer, så trenger det ikke nødvendigvis være forferdelig dyrt å fikse den opp. En bil med voldsom salgsverdi blir det aldri, og det mest lønnsomme er nok å selge i deler, men om du kaster noen tusenlapper og en del arbeid på den kan du sitte igjen med en bil med bra bruksverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med "asv" her. Her kommer det litt an på hva du takler av skru oppgaver selv og hva du har råd til og lyst til.

Selv har jeg en 01 E39 som jeg har som bil nr 2 og delvis hobby prosjekt. Den har gått 314 000 km, men bruker ikke vann og olje. Går like fint. Men den gikk på langkjøring med godt vedlikehold i starten. 180 000km på første 3 år. :-) Den er ikke så ille angrepet av rust heller. Jekk festene er hele. Nå om dagen bygges den om fra automat til manuell. Men jeg har den som langtids prosjekt med tanke på å ta vare på den. Kanskje også som veteran.

Bilen din er jo manuell gir. Da har du ikke den tikkende bomben det er med automat. Motorer får du lett tak i. Men det er klart det er et lite sjansespill å kjøpe brukt motor uten å vite noe særlig om den....annet enn det selger forteller. Kjølesystemet er viktig å holde i orden. Da går den langt. Vannpumpa er VIKTIG.

Men det er en moderne og teknisk avansert bil som du må regne med å ha som hobby å holde i orden. :-) Diagnose utstyr er obligatorisk.  Skal du ha en BMW 5 serie som er i bra stand må du nok gi ganske mange kr for å få noe med vettug km stand. (da begynner vi å snakke E61) Men velger du å sette denne i stand må du nok regne med å bruke noen kr.  Er budsjettet lavt er det kanskje best å gå tilbake til det du byttet bort. :-) Og kjøper du en annen bil til 30 000 kr må du likevel regne med å koste på. Slik sett kan det lønne seg å fikse denne selv med tanke på å ha den. Men hvis du ikke kjenner bilmodellen godt kan det være vanskelig å vurdere.

Du får vurdere hva du har lyst til. Gammel bil blir aldri lønnsomt. Det er forbruksvare og løpende utgifter. Lykke til.

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan jo gjøres, det er ikke umulig å redde den, men elektriske skinnseter til e39 koster ikke mange pengene. Xenonlysene er kopilys. Alt i alt, tror jeg ikke du får mer enn 10 000kr i deler, inkludert vrakpant. Salgsverdi er derfor noe under dette, ca 6-7000 tenker jeg.

 

Alternativet jeg vurderer mot, er en bil som denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93253835

Uten sjenerende skader, alle paneler i er i samme farge, og omtrent likt utstyrt.

 

Altså, du kan ikke forvente å få mer enn 20 000kr for bilen når den er "plettfri".

En ny motor eller eventuelt bytting av topp koster 2-3000kr uten arbeid. Verkstedsprisen for et bytte er 15-20000kr+deler, så for en privatperson er det snakk om en helg med arbeid i bare motorbytte.

Videre må jo panser lakkes, og karosseriskader fikses, og det går fort en liten helg med sånt og med sveising, sparkling, lakking osv.

Så det er mulig å redde, men er du så flink at du kan gjøre dette alene, ville jeg funnet et annet prosjekt det er mer penger i. Sannynligvis tjener du maks 4-5000kr på 30-40timers jobbing så å betale noen for å hjelpe, ville for meg vært helt utelukket med en så lav margin, ei heller kjøpe utstyr du trenger hvis prisen er over 1000kr.

Derfor er svaret mitt at det greieste er å selge i deler. Da får du skrudd litt og, hvis du er motivert og vil lære. Jeg vet ingenting om dine forutsetninger, så du får beklage om jeg undervurderer deg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sliten 520i er verdt mer i deler, ja. Ikke lenge siden jeg hadde en 520iA facelift som hadde salgsverdi på 10-12k. Den solgte jeg i deler for 35.000kr. Akkurat det var jo veldig mye penger og varierer stort på hvilke deler du har, utstyr, marked, egne skruevner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte min 530d i vinter i deler, skrudde av bakluka og lyktene, men burde lurt av mer deler, fikk 10 ca for min. 

Bestemte meg for å selge hele bilen, i stedet for å demontere bilen. Så fikk 5 for rullende bil med motor og gir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meina, i likheit med dei andre her, at detta e ein vurderingssak mtp kor teknisk anglagt du e. Om du ha utstyr og evne til å fiksa da meste sjøl so ser ikkje eg nåke problem å gi bilen ein ny sjanse :)

Ein motor til ein 520i får du for ein slikk og ingenting sidan dei fleste vil ha ein større motor om dei først skal skifte. Om du må betala meir enn 2 000 for ein komplett motor (både M52 og M54, usikker på korleis so står i din) so blir eg veldig overraska. 

Når me kjem til rusta so er eg igjen tilbake på dine evner og tilgjengelig utstyr. Om du har moglegheiten til å ordne dette sjøl so er det berre å gønne på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min 2001 520d for 30.000kr og som på tråden min ser du at den er vel i ca samme forfatning som din. Rep objekt men det skal ikke mye til for at den blir bra :) når jeg er ferdig med den, har den kostet meg kanskje 70.000kr inkludert kjøpesum, og salgsverdien blir da 35.000kr. Så det blir hvordan man ser det. For 35.000kr er ikke mye i tap på en bil som er god som ny og kan holde i åresvis til :) kjøp bil til 250.000kr og lev med 15.000kr i året i verditap, i tillegg til reparasjoner som kommer på en typisk 100.000km ++ bil.

Regnestykket er at bil er tap uansett. For deg blir det sikkert om du orker å skru i 3 mnd... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gabz skrev:

En sliten 520i er verdt mer i deler, ja. Ikke lenge siden jeg hadde en 520iA facelift som hadde salgsverdi på 10-12k. Den solgte jeg i deler for 35.000kr. Akkurat det var jo veldig mye penger og varierer stort på hvilke deler du har, utstyr, marked, egne skruevner etc.

35 000,- ? :-) Jeg har vel fått inn ca 9000,- for min forrige 520iAT. Inkludert vrakpant. Jeg har noen deler enda, men kommer nok ikke over 15000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sies at jeg sikkert hadde flaks med markedet og slikt da jeg solgte delene fra den, det er noe helt annet nå for eksempel. Jeg solgte interiøret som sto i den bilen for 4000, mens i dag får du jo komplett svart skinn for noen hundrelapper. Men ja, jeg omsatte faktisk deler for 35k på den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en 520i 2.2 ifjor med en simpel mangellapp for 9.000 kroner, kostet på bilen 3.000 for å få den godkjent, kjørte den 10.000 km, blant annet på ferie, og solgte den for 35.000 da jeg kom hjem. 

Det er mye enklere E39 prosjekter du kan skaffe deg for prisen av en ny motor og masse ABS-dritt. E39 520i prefacelift er jo gratis på finn for tiden. Du har jo en ypperlig delebil hvor du kan ta deler til et annet enklere objekt og jeg vil tro at det iallefall er 10-15.000 i deler på den om du er litt tålmodig + vrakpant. Tar jo tid å bli kvitt alle deler. 

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...