Gå til innhold

BMW 528iA - E39 (DD61) - 1997 - 82400km - Youngtimer


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

M52 og spesielt M54 er flinke til å begynne å bruke litt olje når de drar litt på årene, så litt tjukkere olje er ganske like greit det, ja :) Pass på å bytte veivhusventilasjon og slikt regelmessig også så slipper du at det forverrer seg om den skulle begynne å bruke litt (noe som sikkert er en stund til med såpass lav km og godt tidligere vedlikehold) etterhvert. Er alt for mange som glemmer det der når de vedlikeholder bilen sin og tenker at oljebytte er alt den trenger.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, her må vi stikke fingeren i jorda rundt bruken av ordet slitasje. er 82 000 og ikke 820 000km den har ja? Ser ikke hvordan mekanikeren din kan i det hele ta opp temaet om slitasje på en m52 med så lite km. Jeg hadde ikke kjørt 10w60 med 300k km engang. Er jo samme som når man skal polere bil dette, går ikke rett på grovsteg, prøver ført med finpolering og så tar det opp ett hakk om man ser det må grovere greier til. Tenker oljeforbruket er helt normalt for bmw 6r med 5w40.

23 minutes ago, Fredrik 90 said:

Jeg brukte Castrol 10w60 på min M50 motor, ikke noe problem under hele tatt :) 

Har du noe som helst bakgrunn for den påstanden uten om at motoren startet hver dag? Eg skjønner ikke hvordan du tørr å påstå slike ting når du garantert ikke har verken hatt av topp eller sjekka rådelager for slitasje i ditt eie. Det er synsing. Det som ikke er synsing er at det er tøft å sveive igang en m52 med 10w60 en kald vintersdag. Det er lov å tenke litt selv og ikke stole blindt på manualer og "teknikere" mener ivertfall jeg. Vi bor ikke i California med 40 grader og søppelbensin.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Gabz skrev:

M52 og spesielt M54 er flinke til å begynne å bruke litt olje når de drar litt på årene, så litt tjukkere olje er ganske like greit det, ja :) Pass på å bytte veivhusventilasjon og slikt regelmessig også så slipper du at det forverrer seg om den skulle begynne å bruke litt (noe som sikkert er en stund til med såpass lav km og godt tidligere vedlikehold) etterhvert. Er alt for mange som glemmer det der når de vedlikeholder bilen sin og tenker at oljebytte er alt den trenger.. 

Ja enig i den, skal bytte veivhusvent til helgen. Har kjøpt ny ventil og alle slanger. Satser på jeg slipper bytte oljepeil.huset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice :) Viktig det der. Peilepinnerøret koster vel ikke mer en 8-900kr nytt fra BMW såvidt jeg husker? Byttet veivhusventilasjon på en av mine tidligere M52 og da var visst det peilepinnerøret tett og VHV-byttet var så å si nytteløst før det også var byttet. Hadde kjørt på med det i samme slengen om jeg var deg, plutselig må du bytte det uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, hsd skrev:

Hallo, her må vi stikke fingeren i jorda rundt bruken av ordet slitasje. er 82 000 og ikke 820 000km den har ja? Ser ikke hvordan mekanikeren din kan i det hele ta opp temaet om slitasje på en m52 med så lite km. Jeg hadde ikke kjørt 10w60 med 300k km engang. Er jo samme som når man skal polere bil dette, går ikke rett på grovsteg, prøver ført med finpolering og så tar det opp ett hakk om man ser det må grovere greier til.

Har du noe som helst bakgrunn for den påstanden uten om at motoren startet hver dag? Eg skjønner ikke hvordan du tørr å påstå slike ting når du garantert ikke har verken hatt av topp eller sjekka rådelager for slitasje i ditt eie. Det er synsing. Det som ikke er synsing er at det er tøft å sveive igang en m52 med 10w60 en kald vintersdag. Det er lov å tenke litt selv og ikke stole blindt på manualer og "teknikere" mener ivertfall jeg. Vi bor ikke i California med 40 grader og søppelbensin.

Bilen er spesifisert med 15W-40 mineralolje i instruksjonsboken (Modeller opp til 1998). 10W-60 er passende mtp designet og at de brenner litt olje (via veivhusvent) som blir verre med årene. Husk at motoren har en del gummipakninger som feks ventiltetninger som blir morken med årene. Der er litt tykkere olje bedre. Hvis du tar det rolig om vinteren når motoren er kald er 10W helt fint når du tar alle faktorene i betraktning. M52TU med dobbelvanos derimot brukte jeg 5W-40 på som er mer passende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du faktisk prøvd med 15w40 og sett på dette fantastiske oljeforbruket da? Jeg er ganske sikker på at din motor er så pass bra i stand at det ikke er noe som helst problemer. Samtidig som du slipper eventuelle smøreproblemer. Klart blir ventiltettninger gamle med åra, men din motor er ikke gammal. Skrudd på mange 30 år gamle biler med org tettninger uten oljeforbruk :) Se bare på alt av m20 og m30 som ruller rundt. Ikke samme motor nei, men helt sikkert samme kvalitet på ventiltettninger. 

Du fyller naturligvis det du selv vil, men ikke se deg helt blind på dette med manualer, prøv selv og finn den beste løsningen for deg og din motor. det er helt sikkert ikke 10w60.

ellers pen og flott e39 :)

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi ikke lage dette til en oljetråd. Men det er jo åpenbart flere enn trådstarter som synes 10w60 er en lur ting på helt vanlige motorer. Det finnes ikke hensiktsmessig å fylle 10w60 på vanlige motorer i vanlig bruk. At motoren er "gammel" er heller ingen grunn til å fylle 10w60.

Årsaken til at det er dette du fikk hos BMW vil jeg tro er at de kun har 0w30 og 10w60 i sortimentet sitt (på lager), og det er et veldig dårlig grunnlag for valg av olje. Dagens shell 10w60 er også relativt dyr, og kan ikke sammenlignes i kvalitet med den gamle Castrol TWS olja som var helt legendarisk. Før dette brukte BMW Motorsport Mobil 1 5w50, også denne finnes i dag, men på samme måte som TWS, ikke i samme form som opprinnelig. I motsetning til Shell 10w60 så er 5w50 olja relativt rimelig. Også denne er likevel overkill for din motor, og ei god 40 olje er nok det du skulle hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja det er lett å bli engasjert i det med olje og det finnes sikkert flere oljetråder enn totalt antall produserte E39 :). Tror ikke vi må overdrive forskjellen mellom en 5W-40 olje mot en 10W-60 olje, motoren er designet for begge. Det viktigste er ACEA spec. 10W-40/60 oljen er godkjent av BMW i temperaturområdet -20 til over 30 grader, 5W-40 fra -30 til over 30. Videre, om du ser på viskositetstabeller for disse oljene, i praksis neglisjerbar. Jeg bor et sted hvor midlere temp om vinteren er + grader, byen med skyen Bergen. En sjelden gang kryper temp ned mot -20 i gjennomsnitt. Ingen problem. Poenget mitt er at når jeg har tatt alle faktorer i betraktning, spesielt mtp at M5X motorene drikker olje grunnet sitt design så er 10W-60 M Twin power innafor. For å bevise skal jeg ta en oljeanalyse etter noen 1000km og legge ut rapporten her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett mer enn nok på tabeller over oljer. Jeg vil utfordre de som synes 10w60 er fint til å etterfylle i -20 og ta en titt på det som renner (og det gjør jo ikke/knapt det) ut. At det kommer til å gå helt fint er det ikke tvil om (hvordan tror dere jeg vet hvordan det ser ut å etterfylle TWS i kaldere enn -20?? :P ), men jeg tror de fleste vil bli litt lange i maska og gå over til ei vanlig olje.

Men, m52 var aldri "designet" for å kjøre på 60 olje. At det lar seg gjøre er noe helt annet. Videre så burde da bruksmønsteret tilsi ei 60 olje (hardt trimmet, banebruk eller toppfartskjøring over tid på sommeren), og det gjør det jo ikke med denne bilen.

Det er ikke "galt" å fylle 10w60, men det er helt meningsløst. Motoren har det ikke noe bedre, og det er relativt dyrt. Men for all del, det er "innafor" i den grad at det ikke nødvendigvis er noe galt med det.

Når det gjelder argumentet om "slitte gamle motorer" så har jeg hatt 2 m57er med over 350 000km. Ingen av dem brukte olje, uavhengig av hva som ble fylt på. Jeg har en m57n som jeg har hatt fra relativt lav km, den bruker litt olje (ikke mye, men i forhold til m57 som ikke bruker noe er det merkbart). Den bruker litt olje egentlig okke som om den får 0w30,5w30,5w40 eller 5w50. Jeg har ikke kjørt den lenge nok på 5w50 til å med sikkerhet si om det er en forandring eller ikke for å ha det på det rene.

Når det gjelder de relativt fenomenale egenskapene til gammel TWS olje så er jo ikke denne tilstede lengre. Så vidt jeg vet er ikke Shell olja (bmw) PAO/gruppe IV, og det er heller ingen av de andre vanlige 10w60 og 5w50 oljene i dag. Skal du faktisk ha ei ekte syntetisk motorsport olje så tror jeg Elf HTX er greia, som så vidt jeg har skjønt fortsatt er basert på PAO/Gruppe IV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hsd skrev:

Har du noe som helst bakgrunn for den påstanden uten om at motoren startet hver dag? Eg skjønner ikke hvordan du tørr å påstå slike ting når du garantert ikke har verken hatt av topp eller sjekka rådelager for slitasje i ditt eie. Det er synsing. Det som ikke er synsing er at det er tøft å sveive igang en m52 med 10w60 en kald vintersdag. Det er lov å tenke litt selv og ikke stole blindt på manualer og "teknikere" mener ivertfall jeg. Vi bor ikke i California med 40 grader og søppelbensin.

Hvorfor så offensiv? Inngår ikke normal folkeskikk og oppdagelse hos deg, eller er det lett å ta den tonen når du sitter trygt bak tastaturet? 

Nå var det nå en gang slik at jeg en periode forsøkte meg frem på litt forskjellige oljetyper for å finne den jeg synes er best til en gammel M50. Jeg landet på 5w40 som jeg har brukt de senere år. Noe mer bakgrunn har jeg ikke for min opprinnelige påstand om 10w60, som egentelig ikke var en påstand. Jeg fortalte kun at det funker for meg 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Fredrik 90 said:

Hvorfor så offensiv? Inngår ikke normal folkeskikk og oppdagelse hos deg, eller er det lett å ta den tonen når du sitter trygt bak tastaturet? 

Nå var det nå en gang slik at jeg en periode forsøkte meg frem på litt forskjellige oljetyper for å finne den jeg synes er best til en gammel M50. Jeg landet på 5w40 som jeg har brukt de senere år. Noe mer bakgrunn har jeg ikke for min opprinnelige påstand om 10w60, som egentelig ikke var en påstand. Jeg fortalte kun at det funker for meg 😀

Trenger ikke bli hårsår bare fordi du havner i en diskusjon fredrik :) Jeg har observert at du ofte er veldig direkte selv i diskusjoner, så tenkte jeg ikke måtte pakke deg inn så pent med deg. Dersom du føler deg støtt må jeg beklage. :) Jeg hadde sakt akkurat det samme til deg i person, men ikke med det tonefallet jeg tror du ser for deg jeg bruker på nettet. Er lett for at ting blir litt dystert enn det er ment på nettet.

Som faglært mekaniker syns jeg tekniske anbefalinger og erfaringer skal argumenters utifra det man faktisk vet og ikke tror. Jeg jobber med overhaling av utstyr som består mye av glidelagre samtidig som ufaglært erfaring med motorer. Det er veldig mye som kan gå bra veldig lenge, men som sakte uten å gi lyd fra seg. bl.a tatt igjen en del gearkasser der det har blitt eksperimentert med olje og stolt på oljeprøver som var helt fine selv om jeg fant knekte tenner første timen.

bottom line med meg så henger jeg meg på TRF, hvorfor begi seg ut i uante skoger når man har noe som fungerer. :)

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, quandt1960 skrev:

Hehe ja det er lett å bli engasjert i det med olje og det finnes sikkert flere oljetråder enn totalt antall produserte E39 :). Tror ikke vi må overdrive forskjellen mellom en 5W-40 olje mot en 10W-60 olje, motoren er designet for begge. Det viktigste er ACEA spec. 10W-40/60 oljen er godkjent av BMW i temperaturområdet -20 til over 30 grader, 5W-40 fra -30 til over 30. Videre, om du ser på viskositetstabeller for disse oljene, i praksis neglisjerbar. Jeg bor et sted hvor midlere temp om vinteren er + grader, byen med skyen Bergen. En sjelden gang kryper temp ned mot -20 i gjennomsnitt. Ingen problem. Poenget mitt er at når jeg har tatt alle faktorer i betraktning, spesielt mtp at M5X motorene drikker olje grunnet sitt design så er 10W-60 M Twin power innafor. For å bevise skal jeg ta en oljeanalyse etter noen 1000km og legge ut rapporten her :)

Leser jeg Bergen? Må være en mulighet for å få sett denne fargen i "real life" en gang ut på våren en sjelden gang det ikke regner eller? :D Kommer jo litt treff og ymse på våren så hadde vært kult å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hsd skrev:

Trenger ikke bli hårsår bare fordi du havner i en diskusjon fredrik :) Jeg har observert at du ofte er veldig direkte selv i diskusjoner, så tenkte jeg ikke måtte pakke deg inn så pent med deg. Dersom du føler deg støtt må jeg beklage. :) Jeg hadde sakt akkurat det samme til deg i person, men ikke med det tonefallet jeg tror du ser for deg jeg bruker på nettet. Er lett for at ting blir litt dystert enn det er ment på nettet.

Når vi skriver i andre sine tråder så synes jeg det er på sin plass å oppføre seg og ha god folkeskikk. Hva slags tone man bruker ellers ute i forumet er noe annet, dette her er folks personlige tråder så her får vi oppføre oss. Jeg skal vedgå at mitt innlegg kunne vært formulert annerledes slik at det ikke virker som en påstand, det skal jeg ta til etterretning. 

Så setter vi strek her og konsentrerer oss videre om denne flotte E39en. Jeg håper at vi snart får se litt flere bilder samt noen bilder av interiøret 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, salnes34 skrev:

Leser jeg Bergen? Må være en mulighet for å få sett denne fargen i "real life" en gang ut på våren en sjelden gang det ikke regner eller? :D Kommer jo litt treff og ymse på våren så hadde vært kult å se.

Stemmer :) Det lar seg gjøre, skal bli med på en samling til våren. Bilen brukes av meg i hverdagen så kanskje du ser den på veien, blink og stopp meg gjerne for en hyggelig E39 prat :)  Lakken er noe slitt noen steder naturlig nok grunnet alderen men fargen er nydelig. Tok en lakkrens og polering på den nylig. Jeg skal muligens sette av penger til å få den profesjonellt omlakkert en gang med den rette fargekoden, muligens hos BMW. Det blir antagelig j dyrt :whut: Før det skal jeg prioritere understellsbehandling, muligens hos Thorsen (Tectyl). Den er ganske bra under med bare overflaterust og ingen ansamling på demperne som er utrolig. De er fra dag en med aluminiumet skinner ennå.

Hentet den igår hos Sandven BMW Service, et BMW verksted jeg har brukt i en årrekke og er godt fornøyd med. Hadde noe feil spissing som jeg antok da rattet ikke var helt sentrert, byttet begge integralledd samt foringer bak. Småslitte indre ledd fremme men ikke så ille ennå til at de må byttes nå, gjøres til våren.

Skal ta masse bilder og legge ut samt litt historikk om bilen som egentlig er unik. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...