Gå til innhold

F10 defekt girkasse


Jass
 Share

Anbefalte innlegg

15 timer siden, Jass skrev:

Hentet bilen fra Bavaria Gardermoen nå, byttet hardykobling og en foring på diff oppheng. De feilsøkte bilen og fikk ikke kontakt med en sensor i girkassa, fikk beskjed om å programmere bilen. oppdaterte programmvare men fremdeles samme feil. Får feil på trykksensor.

Bavaria konkluderer med at kassa er defekt.

Mest sannsynlig må sensor byttes og olje skiftes som nevnt over her.

Greit nok å skifte hardy og foring om de var defekte, men de har lite å gjøre med at bilen ikke går i revers;)

Må si det er over grensen til aroganse å påstå at hele kassen må byttes på¨så tynt grunnlag. Dette er en reparasjon som en vanlig lønnsmottaker må jobbe flere månder for å kunne betale.

Enig med Evopower, håper du i allefall sjekker med RATS før du bytter kassen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en runde med min kasse på E61 (som er solgt). Bavaria ville bytte hele sjolabingen til gode 60 lapper. Oslo Automatgir byttet en del i kassa, resatte adapsjon og byttet olje. Nette sum av 14300 tror jeg det var. 

Valgte Oslo automatgir da de var nærmere enn RATS. RATS sa det samme som Oslo automatgir når jeg snakket med de før rep. 

Snakk med de som kan dette. Uheldigvis kan ikke bavaria noe om hvordan en kasse funker innvendig. 

Endret av Kalleklovn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett før dette skjedde hadde jeg bilen hos bavaria på stor service. Jeg ba de om å sjekke opp en (turbin) lyd som jeg hadde registrert. De mente lyden var utslitte dekk. De fant hardykobling og foring som måtte byttes. Etter mye frem og tilbake med flere verksteder sa bavaria at vi kunne starte med å prøve og bytte de to delene før vi gikk videre med feilsøking. Derfor tok jeg med bilen tilbake til bavaria.

oslo automatgear mener at hele kassa må overhales, jeg har prøvd å ringe RATS men fikk ikke svar. Prøver igjen imorgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 10/20/2017 at 21.56, And-reas skrev:

RATS er meget oppegående verksted :-DTross beliggenheten midt i tjukkeste Østfold, møtte jeg på en med-BMW- eier fra Brumunddal, som skulle få pleiet gearkassen i sin X5. Det er visst ikke unikt at folk kommer langveisfra. 

Er det life-time oil også på BMWs nye automater? 

Liftetime olje er en rar greie da ZF selv skriver utrykkelig 10 år i sine automatkasse fabrikkmanualer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig havari på P3 planetgir. Vi har sett det på flere av disse 8HP girkassene. Svak alu konstruksjon som flyr fra hverandre og gjør at en del spon kommer i omløp i giret. Ganske kurant å reparere, men dyre deler. Ventilhus må ses over og det er mye rengjøringsarbeid.

 

Mvh Thomas/ Rats AS

Endret av Clipictrial
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Clipictrial skrev:

Mest sannsynlig havari på P3 planetgir. Vi har sett det på flere av disse 8HP girkassene. Svak alu konstruksjon som flyr fra hverandre og gjør at en del spon kommer i omløp i giret. Ganske kurant å reparere, men dyre deler. Ventilhus må ses over og det er mye rengjøringsarbeid.

 

Mvh Thomas/ Rats AS

Er det noe eier kan gjøre for å unngå at dette skjer? Blir det satt inn forbedra deler ved reparasjon? 

Mvh

Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hpi skrev:

Er det noe eier kan gjøre for å unngå at dette skjer? Blir det satt inn forbedra deler ved reparasjon? 

Mvh

Bjørnar

 

Nja, de nye planetgirene (originale ZF deler) er en del tightere, men dette er en svakhet. Spesielt på 8HP45 (den minste utgaven) som sitter i 520-525d. Det er også en faktor med slitasje i ventilhuset som fører til redusert smøring her.

Anbefaler å skifte olje og filter hver 60.000km. 

 

Mvh

Thomas/ Rats AS

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...