Gå til innhold

Min BMW G30 530E


Arnie1981
 Share

Anbefalte innlegg

Vedrørende Bootmod3 og tilbakestilling til originalt: BMW kan fortsatt finne ut dette hvis de graver i det, men det er ingen som gjør det f.eks ifm service eller annet, det er først hvis noe skjer som gjør at de mistenker det.

Vedrørende garanti (ift senking eller bootmod3 eller annet) så er det greit å sette seg inn i BMW sine garantivilkår. P.t så står det ordrett følgende: "Selgeren er ansvarlig for feil som foreligger allerede ved leveransen, eller som oppstår i løpet av garantitiden. Selgeren er allikevel ikke ansvarlig dersom han kan sannsynliggjøre at feilen skyldes at bilen er bygget om eller på annen måte endret."

Det betyr at du ikke automatisk mister garanti når du modifiserer bilen.

Men hvis du får et stempel gjennom panseret og de gjennom logger finner ut at du har kjørt dobbelt ladetrykk, ja da må du trolig kjøpe ny motor selv. :) 

Men hvis noe som ikke er relatert til ombyggingen knekker, så har du fortsatt garanti på dette.

EDIT: Ellers har jeg vært på service med nesten helt ny bil (typ første servicen) med veldig synlige mods som modifisert eksosanlegg og åpent luftfilter uten at noen har kommentert dette.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Stort sett finner BMW ut om SW/HW har blitt endret, selvom det et endret tilbake igjen. Skal ligge en logg på dette. 

Det hadde vært meget kjipt. Kanskje det er mulig å slette loggen i den software man får til bootmod3. Noen som kan si noe mer om det?

 

51 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Gjennomført bygg, fornøyd med bilen ellers?

Ja, jeg er veldig fornøyd så langt. Gleder meg til hver eneste biltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Flott BMW G30! Har du vurdert å lakkere enderørene sorte også?

On 4/16/2019 at 1:02 AM, Evopower said:

 

 

BMW er pålagt å ha eDrive merkene på bilen for at redningsmannskap skal se at det er en hybrid, og handle deretter i en redningsaksjon. Om eieren har lov å fjerne, eller om det er straffbart vet jeg ikke. Men det er påbudt med noe som sier at det er hybrid (og dermed er høyspent)

Da jeg kjøpte min 530e hos Bilia Skøyen ba jeg dem om å fjerne alle embelemer før levering, og de sa at de kunne ordne dette uten problemer. Jeg har derfor ikke noe inntrykk av at dette er påbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, BrokeBoi skrev:

Flott BMW G30! Har du vurdert å lakkere enderørene sorte også?

Da jeg kjøpte min 530e hos Bilia Skøyen ba jeg dem om å fjerne alle embelemer før levering, og de sa at de kunne ordne dette uten problemer. Jeg har derfor ikke noe inntrykk av at dette er påbudt.

Som jeg poengterte da dette ble skrevet, så vil det si at samtlige brannmannskap (som potensielt har null interesse for bil) må holde seg oppdatert på alle hybrider fra alle merker og hvordan de er merket for å indikere at de er hybrider. Så all den tid denne merkingen ikke er standardisert finner jeg det litt vanskelig å tro på at denne merkingen benyttes aktivt for å identifisere hybrider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bavaria har nok fjernet dette uten problemer. Men det viser også mangel på kunnskap. Nå har ikke jeg en eksagt lov eller paragraf foran meg, men spør en brannmann: de er ikke så glade i å klippe en bil med hydraulikksaks når man skal gjennon en kabel på flere tusen volt.... det er påbudt med de merkene, og selv om kablene er orange så er det ikke alltid man ser de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Evopower skrev:

Bavaria har nok fjernet dette uten problemer. Men det viser også mangel på kunnskap. Nå har ikke jeg en eksagt lov eller paragraf foran meg, men spør en brannmann: de er ikke så glade i å klippe en bil med hydraulikksaks når man skal gjennon en kabel på flere tusen volt.... det er påbudt med de merkene, og selv om kablene er orange så er det ikke alltid man ser de.

En enklere måte å se det på er kanskje å sjekke om bilen har ladeport. Hva tenker du om utfordringen om å måtte kjenne til alle de forskjellige måtene å merke bilene på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg googlet litt og funnet noen artikler som antyder at det er riktig at brannvesenet ser etter disse merkene for å avgjøre om det er en hybrid, men ingenting som tyder på at det er påbudt.

Det er også forøvrig slik at hvis kollisjonsputene er utløst så er batteriene automatisk frakoblet (noe brannvesenet også har fått opplæring i), dvs at untatt i helt spesielle tilfeller så vil det nok være slik at i en situasjon hvor brannvesenet må klippe i bilen så er batteriene allerede frakoblet. Ikke så trolig at bilen er såpass skadet at man må klippes ut av bilen og/eller man må bruke lang tid på å få folk ut uten at airbagger er utløst.

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, macrorain said:

En enklere måte å se det på er kanskje å sjekke om bilen har ladeport. Hva tenker du om utfordringen om å måtte kjenne til alle de forskjellige måtene å merke bilene på?

Du har et poeng der. Det er vel kanskje ikke så vanskelig å se det på en 530e eller 330e, da ladeporten på disse modellene er relativt synlige. Verre vil det være med f.eks. Audi A3 E-tron eller Volkswagen GTE som har dette integrert i embelemet foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet med å fjerne de hybrid merkene. Høyspentkablene går fra batteriet bak langs transmisjons tunnelen midt under bilen og frem til elmotoren bak bensinmotoren. Det vil si at uansett hvor forvridd bilen ville vært i en kollisjon så vil aldri brannvesenet behøve å klippe i nærheten av disse høyspent kablene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...