Gå til innhold

Problemer med sporing på F25 X3


ogee1
 Share

Anbefalte innlegg

På konas X3 har vi originale 19-tommere på både sommer- og vinterhjul. Sommerhjulene er Conti SportContact 5, ikke runflat, i 245 og 275. Disse sporer ganske kraftig på ujevn asfalt. (Vinterhjulene er Hakka R2 piggfrie, ikke runflat, og der er det ikke noe sporing i det hele tatt.) Jeg skal kjøpe nye dekk til sommeren, og lurer på om det er andre med F25 X3 som har 19- eller 20-tommers sommerhjul og ikke har problemer med sporing. Hva slags dekk er det i såfall snakk om?

Forøvrig er hjulene avbalansert og firehjulskontroll er utført uten at det var noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både 19" og 20" på sommer, begge sett originale med «originale» runflat-dekk (Pirelli?).

Ikke noe antydning til sporing på noen av disse som jeg kan komme på, ihvertfall ikke som jeg har hengt meg opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muttern hadde en x3 f25 med orginale 19" 245 og 275 runflat Pirelli og de sporte ganske bra på asfalt med litt "kjørespor". Mulig man må ha litt mer profil på dekkene, men igjen kan det være dette går ut over andre kjøreegenskaper uten at jeg er noe ekspert på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har nok dekktypen litt å si siden nokian ikke sporer. Jeg vil anbefale deg å gå ned 2 hakk i bredden. Det vil si til 225 foran og 255 bak. I tillegg til å kjøpe dekk fra Michelin.  Hvilken felgbredde har du på felgene framme og bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha 225/255 vil det si 50/45-profil. 225/50-19 ser ut til å være en veldig ukurrant størrelse (finnes bl.a. ikke hos Dekkonline eller byttdekk.com).

En annen ting er at om man skal ha stjernemerkede dekk (noe jeg mener man bør), er det begrenset hvilke dimensjoner man kan velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernemerkede dekk er viktig dersom man ikke er helt trygg på dette mer rulleomkrets. Jeg mener å gå ned på bredden er eneste medisin mot sporing. 225/50r19 er nok ukurant ja. spørsmålet da er om om man skal skaffe seg 18", og få 225 bredde samt mer komfort med på kjøpet? 275 på en suv i norge er jo hva det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som sagt så kjører jeg med disse dimensjonene, og merker ikke noe til det. Veiene rundt her kjenner du like godt til som meg. Hadde det ikke vært for at bilen står på 17" vinterhjul nå, så skulle du gjerne fått prøvd en tur selv, slik man kunne fått en uavhengig mening. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at «eneste» trikset mot sporing er å gå ned i dekkbredde er bare tull og tøys etter min oppfatning :) Kjører 255/35-20 foran og 285/30-20 bak med Nokian R2, merker ikke antydning til sporing. Tidligere biler har jeg også opplevd at det faktisk er mindre sporing med bredere dekk. Hva som er årsaken til det er klart (kan være innpress), men at smalere dekk automatisk skal gi mindre sporing bifalles ikke av de erfaringer jeg har gjort.

Edit: Med "klart" menes selvfølgelig "uklart".

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, awt skrev:

Vel, som sagt så kjører jeg med disse dimensjonene, og merker ikke noe til det. Veiene rundt her kjenner du like godt til som meg. Hadde det ikke vært for at bilen står på 17" vinterhjul nå, så skulle du gjerne fått prøvd en tur selv, slik man kunne fått en uavhengig mening. :)

Ja det er det som er morro med forskjellige erfaringer. Men da høres det ut for trådstarter st det er dekka som det er noe galt med. Med nye sommerdekk nå så vil det gå fint. I samme dimensjon. Jeg ville gått ned i dim, men det er ingen fasit of course :)

 

5 timer siden, Walkabout skrev:

Dette med at «eneste» trikset mot sporing er å gå ned i dekkbredde er bare tull og tøys etter min oppfatning :) Kjører 255/35-20 foran og 285/30-20 bak med Nokian R2, merker ikke antydning til sporing. Tidligere biler har jeg også opplevd at det faktisk er mindre sporing med bredere dekk. Hva som er årsaken til det er klart (kan være innpress), men at smalere dekk automatisk skal gi mindre sporing bifalles ikke av de erfaringer jeg har gjort.

Interresant erfaring :) jeg har aldri kjørt disse dimensjonene så kan ikke uttale meg der. Min erfaring er at stort sett på 235 eller bredere så sporer det mer. Men da høres det ut som trådstarter kommer langt bare med nye dekk, uten å endre noe på dimensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant her. Tror ikke det er aktuelt å gå for noe annet enn originaldimensjoner, da jeg er ganske sikker på at dette bare er et spørsmål om å finne riktig dekktype.

Hvordan er det med runflat. Har de blitt bedre de siste årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, awt skrev:

En annen ting er at om man skal ha stjernemerkede dekk (noe jeg mener man bør), er det begrenset hvilke dimensjoner man kan velge.

Jeg blir ikke helt enig med meg selv på det punktet. På Porschen droppet jeg N-dekk for å få nyeste generasjon Michelin, og det fungerer utmerket. På xDrive er det nok viktigere med riktige dekk, så der vil jeg nok velge stjernemerket på sommerdekkene. På vinterdekkene fant jeg ikke stjernemerkede nordiske vinterdekk i 19-tommer i F25 dimensjoner. Finnes det?

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19" stjernemerkede vinterdekk i 245/45 og 275/40 finnes faktisk, men har kun funnet Pirelli, og med en pris på rundt 7000,- for et bakdekk. :shock:

Altså uaktuelt for de fleste vil jeg tro.

Det som derimot er med disse dimensjonene er at forskjellen foran vs. bak bare er 0,07 (teoretiske) prosent, så her bør det gå fint med ikke-stjernemerkede dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg tror jeg har et kors å krype til her...

Fikk på sommerhjulene nå (245/45-19 og 275/40-19, dekkene levert med bilen når den var ny), og ja, det sporer. :shock:

Jeg reagerte ikke på dette i fjor på samme måte, men om jeg rett og slett bare har blitt vandt til det våger jeg ikke å påstå nå.

Jeg skal eksperimentere litt mer med andre lufttrykk, men er redd for at det ikke vil utgjøre så altfor mye. Skal også sette på 20" jeg har liggende etterhvert for å se hvordan de er for en sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...