norbakken Skrevet Februar 25, 2018 Share Skrevet Februar 25, 2018 (endret) Jeg har i lange tider vært fascinert av disse gamle store skrogene til BMW, og tenkt at "jo større jo bedre". Vel vitende om at jo større bilen er desto mer er det som kan ruste, og jo mer elektronikk den har desto mer kan slutte å fungere. Allikevel klarte jeg ikke å ta øynene vekk fra annonsen da denne 7'ern ble lagt ut tidligere i høst/vinter. Når den attpåtil var på EU nå i februar og dermed fikk en litt grundigere gjennomgang klarte jeg ikke å motstå fristelsen. At bilen sto i Mo i Rana var ikke akkurat en bagatell, men hva er vel bedre enn en tur med fly og tog? Så til bilen: - BMW 728i, 1983 - produsert 12/82 - KM: 389.000 - Farge: Polaris metallic - Rust: Nesten ingenting! Se bilder lengre ned. - Utstyr: (Hold dere fast) Ingenting! - Positivt: Bilen er bortimot rustfri, og det lille som er kan lett holdes i sjakk med en liten behandling. Få feil på EU, understell/foringer/bremser er i god stand. Veldig komfortabel å kjøre Går overraskende godt - Ikke fullt så positivt: Kupévifta funker ikke - 94 mil uten varme var kaldt!!! Motor bruker endel olje, uviss årsak Jager på tomgang - mistenker falskluft og tomgangsregulator Feil på baklys - mistenker jordingsfeil i tilhengerkontakt Feil på lysbrytere i dashbord - kan henge sammen med jordingsfeilen bak i bilen Varmeapparatet er ute av drift - treg vaier til spjeld, og masse klipte ledninger bak panelet. Trenger koblingsskjema Interiøret er generelt veldig slitt og skittent - trenger nytt førersete Slitte/ødelagt deksler i dashbord Lys i instrumentpanel er borte - satser på at det bare er pærene Mangler noen lister rundt om ute Da er det på tide med bilder av skroget: Så fine jekkfester har jeg knapt sett! Som dere ser så mangler jeg en hel del småting, så hvis dere ser at dere har liggende noe jeg trenger så er det bare å rope ut. Kommer mer tilbake med planene for bilen Endret Mai 10, 2019 av norbakken Gorg, Fredrik, BjornarHS og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MolbergMedia Skrevet Februar 25, 2018 Share Skrevet Februar 25, 2018 Tøft! Gleder meg til å se videre (Y) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Februar 25, 2018 Share Skrevet Februar 25, 2018 Gratulerer med skikkelig bil.:) Så denne på Finn.no jeg og ,og tenkte denne må jo ha potensiale. Endel issues som gammel elektronikkfeil er jo ikke en ukjent ting på disse ettersom jeg har lest og hørt. Det positve er jo at de er lette og få til . Dette blir en tråd som jeg skal følge med på og her må du oppdatere ofte .:) Forresten jeg har hatt mange mil i en sånn da en kompis hadde nøyaktig lik fra 95 til 97. På den tiden hadde jeg min e28 528i og allerede da merket man hvor stor forskjell der var fra 5 til sjuer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Februar 25, 2018 Share Skrevet Februar 25, 2018 Blir spennende å se hva du kan gjøre med denne, ser ut som et bra utgangspunkt. Sånn rent utseendemessig er dem temmelig trauste 😝 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Februar 25, 2018 Share Skrevet Februar 25, 2018 Spennende prosjekt! Alt for få E23 på forumet her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
And-reas Skrevet Februar 25, 2018 Share Skrevet Februar 25, 2018 Tøff bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathiseen Skrevet Februar 25, 2018 Share Skrevet Februar 25, 2018 Her er det potensiale ja ! følger med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
norbakken Skrevet Februar 26, 2018 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2018 19 timer siden, sveigis skrev: Gratulerer med skikkelig bil.:) Så denne på Finn.no jeg og ,og tenkte denne må jo ha potensiale. Endel issues som gammel elektronikkfeil er jo ikke en ukjent ting på disse ettersom jeg har lest og hørt. Det positve er jo at de er lette og få til . Dette blir en tråd som jeg skal følge med på og her må du oppdatere ofte .:) Forresten jeg har hatt mange mil i en sånn da en kompis hadde nøyaktig lik fra 95 til 97. På den tiden hadde jeg min e28 528i og allerede da merket man hvor stor forskjell der var fra 5 til sjuer Hehe, takk for det! Med minst motor og ingenting utstyr er det bare såvidt dette er en "skikkelig" 7'er, men det har ingenting å si. Sånn sett føyer den seg fint inn i rekken sammen med E28'n, den har også minst motor og utstyr, men begge fortjener livets rett for det 19 timer siden, 316 skrev: Blir spennende å se hva du kan gjøre med denne, ser ut som et bra utgangspunkt. Sånn rent utseendemessig er dem temmelig trauste 😝 Bilen har absolutt potensiale ja. Sånn siden jeg driver å renoverer et hus, samt har tre biler, så blir ikke dette et prosjekt der bilen skal i utstillingsstand - den skal funke og være presentabel. Utseendemessig er disse trauste ja, men en 7-serie var vel heller aldri ment å være noe annet 18 timer siden, Gabz skrev: Spennende prosjekt! Alt for få E23 på forumet her Det er ikke mange igjen av dem nei, nettopp derfor er det viktig å ta vare på de som er igjen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
norbakken Skrevet Februar 26, 2018 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2018 (endret) Som sagt er det en god del å ta for seg på min kjære E23, men jeg starter i det små. Erfarte i går at den gikk varm på tomgang, og en lett hånd på vifta konstaterte en utslitt viskosekobling. Så da blir det ny viskose, nye plugger, samt slanger til innsuget. På EU slo den til med hele 8,26% på CO-målingen, men dette var visst nok målt på "jagende" tomgang. Prøver å eleminere falsk luft før jeg går på LMM og ser om dette hjelper på. Når det blir varmere i været blir det nok også bytte av ventiltettinger for å se om jeg får redusert oljeforbruket. Er det forresten noen av dere med M30 som vet om det er beskrevet forventet oljeforbruk fra fabrikk på disse motorene? Endret Februar 26, 2018 av norbakken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Februar 26, 2018 Share Skrevet Februar 26, 2018 Gratulerer, på tide at flere skjønner at E23 er det eneste riktige. Dette er nok den mest typiske E23 som ble solgt i Norge. 728i uten utstyr. Men samtidig så var det noen som kostet på seg de merkeligste ting også. Husker jeg tittet på en 728i for endel år siden. Den var uten utstyr bortsett fra sportsseter og tettsteget sportskasse. På en 728I Det er mulig jeg har et betjeningspanel med ledningnett til varmeapparatet liggende. Må bare grave litt i garasjen først. Du kan bare bestille alt av vakumslanger på innsuget med det samme. Jeg har hatt min siden 1999 nå og er på mitt 3. sett med slanger. Denne er vel et par år for tidlig til og ha en tomgangsregulator. Du bør i vertfall bestille 3, 7, og 9 her http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=6571-EUR-12-1982-E23-BMW-728i&diagId=11_0779 Angående oljeforbruket så ville jeg tatt og strammet alle 10mm skruer på motoren. Spesielt bunnpannen og registerdekselet løsner etter noen år. BMW godtar et oljeforbruk på 0,15 liter på 10mil. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
norbakken Skrevet Februar 26, 2018 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2018 50 minutter siden, Rune-K skrev: Gratulerer, på tide at flere skjønner at E23 er det eneste riktige. Dette er nok den mest typiske E23 som ble solgt i Norge. 728i uten utstyr. Men samtidig så var det noen som kostet på seg de merkeligste ting også. Husker jeg tittet på en 728i for endel år siden. Den var uten utstyr bortsett fra sportsseter og tettsteget sportskasse. På en 728I Det er mulig jeg har et betjeningspanel med ledningnett til varmeapparatet liggende. Må bare grave litt i garasjen først. Du kan bare bestille alt av vakumslanger på innsuget med det samme. Jeg har hatt min siden 1999 nå og er på mitt 3. sett med slanger. Denne er vel et par år for tidlig til og ha en tomgangsregulator. Du bør i vertfall bestille 3, 7, og 9 her http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=6571-EUR-12-1982-E23-BMW-728i&diagId=11_0779 Angående oljeforbruket så ville jeg tatt og strammet alle 10mm skruer på motoren. Spesielt bunnpannen og registerdekselet løsner etter noen år. BMW godtar et oljeforbruk på 0,15 liter på 10mil. Tusen takk! Den er hvert fall overraskende komfortabel, på tross av sin høye alder og kilometerstand. Men du har nok rett i at mange handlet innstegsmodellene, de var nok dyre nok i utgangspunket. Ahh, det hadde vært strålende om du fant det Takk for tipset. Har ikke rukket og sette meg så mye inn i dette enda, så jeg setter stor pris på innspill fra dere som har erfaring med skuter som dette. Skal gå over bolter når det blir varmere i været, dagens 24 minus frister ikke til stort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Februar 26, 2018 Share Skrevet Februar 26, 2018 Jeg hadde en stor opprydding i verkstedet for en stund siden men husker ikke om jeg kastet delene til varmeapparatet da. Du vet hvordan det er, Nå har det ligget i veien lenge nok så da kan vi kaste det. Husker jeg kastet huset til varmeapparartet men husker ikke hvordan det var med betjeningpanelet. skal lete litt ikveld. Ellers så er den største bøygen med varmeapparatet vakumlekasjer og da er det vakumklokkene som lekker. Hvis du søker litt så finner du endel sider om hvordan du feilsøker på dette. Prøv med E23 og hvac så kommer du langt. norbakken reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
norbakken Skrevet Februar 28, 2018 Forfatter Share Skrevet Februar 28, 2018 God kveld! Jeg er (blant annet) på jakt etter kupévifte til 7'ern, men ser at det er lettere sagt enn gjort å få tak i dette til en brukbar pris. Utvalget er milt sagt begrenset, så jeg lurer på om dette er en vifte som går igjen i andre modeller som jeg kanskje kan hente fra? Må også ha ny i E28'n, men ser at disse ikke har samme delenummer..., hva er forksjellen?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Februar 28, 2018 Share Skrevet Februar 28, 2018 Kupeviften er det bare og kjøpe ny. Den er unik for E23. Sist jeg kjøpte så lå den vel på ca. 4000 kroner. Den på E28 har svakere motor og mindre vifteblader. Eller så fant jeg et støvete betjeningspanel i garasjen igår. Men det har vært modifisert littegranne på ledningnettet der også. Jeg tror jeg skal klare og gjøre det originalt igjen. Det var ettermontert AC der det kommer fra så de har montert inn en ekstra bryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
norbakken Skrevet Februar 28, 2018 Forfatter Share Skrevet Februar 28, 2018 37 minutter siden, Rune-K skrev: Kupeviften er det bare og kjøpe ny. Den er unik for E23. Sist jeg kjøpte så lå den vel på ca. 4000 kroner. Den på E28 har svakere motor og mindre vifteblader. Eller så fant jeg et støvete betjeningspanel i garasjen igår. Men det har vært modifisert littegranne på ledningnettet der også. Jeg tror jeg skal klare og gjøre det originalt igjen. Det var ettermontert AC der det kommer fra så de har montert inn en ekstra bryter. Fryktet dette, mener og ha hørt at varmeanleggene på disse bilene er ganske store sammenlignet med de andre modellene. Fant en til 2700,- ca, 3900,- på koed. Ahh, det hadde vært fantastisk. Ledningene skal jeg alltid klare å få koblet til rett mottaker igjen, men hvis det ser bedre ut enn det jeg har så er det gull! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå