Gå til innhold

Spon i diselsystem F11


Tindis
 Share

Anbefalte innlegg

@Tindis; Det behøver ikke koste 77K +.

Ihht BMW og aut verksted ifølge prosedyre skal alt dette gjøres for å gi garanti på jobben. Men, du kan skifte Høytrykkspumpe og dyser for 20K i deler (fra feks Minges Boschservice).  Gjøre rent alt på høytrykksiden med trykkluft. Bruke magnet i bunnen av dieseltank uten å demontere, skifte dieselfilteret etterpå. Jeg har nettopp gjort denne jobben selv ute på gårdsplassen og «so far so good». Motoren går igjen. 

Du trenger Rheingold diagnosesoftware (75kr med egen laptop, spesialverktøy for å skru inn bak på motoren (200kr fra UK) og spesialverktøy for å holde motoren fra å spinne når du skrur ut bolten til HPFP 300kr fra UK). 

Dette forutsetter at du kan la bilen stå i noen dager (typ 20-30) og at du liker å skru. 

Hvis du vil selge bilen send meg en PM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Tindis said:

Bilen er på verksted og blir reparert.

Når bilen er ferdig blir den sendt på shine og polering for deretter å legges ut til salg.

Skjønner jeg godt.

Er inne på tanken selv, selv om rep. kostnad var lavere og jeg nå har verktøyet som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som egentlig hadde tenkt å beholde min F11 også etter at motorskadeforsikringen utløper ved 200 000 kilometer, men det frister lite nå. Er det noen måte å bytte pumpa på før den ryker, som ikke koster en nyre og en arm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Walkabout skrev:

Og jeg som egentlig hadde tenkt å beholde min F11 også etter at motorskadeforsikringen utløper ved 200 000 kilometer, men det frister lite nå. Er det noen måte å bytte pumpa på før den ryker, som ikke koster en nyre og en arm?

Av det jeg har sett på BMW TIS og youtube , så skal pumpa ligge ganske tilgjengelig for bytte. Litt usikker på pris på pumpe, men kostnaden ved å bytte kun pumpe er nok 5-6 ganger billigere enn hva det koster hvis den først ryker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 hours ago, ///M-ini95 said:

Av det jeg har sett på BMW TIS og youtube , så skal pumpa ligge ganske tilgjengelig for bytte. Litt usikker på pris på pumpe, men kostnaden ved å bytte kun pumpe er nok 5-6 ganger billigere enn hva det koster hvis den først ryker. 

Du får ny pumpe for 10K fra Bosch og BMW KSD sier at jobben er 26 FRU /AV (arbeidsverdier ( ca 2,6 timer))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Jochris67 skrev:

Du får ny pumpe for 10K fra Bosch og BMW KSD sier at jobben er 26 FRU /AV (arbeidsverdier ( ca 2,6 timer))

Finnes det noen alternative pumper som ikke har samme problemet? Er jo ikke akkurat optimalt å bytte til en tilsvarende problematisk pumpe om man først skal i gang. Får legge inn 10.000 kroner + arbeidstid som en ekstra kostnad når bilen passerer 200 000 kilometer da - dersom jeg velger å beholde. Er et par år igjen til den grensa nås :) 

Noen som har delenummer på pumpa til en 520d 2011? Plutselig kjører noen leverandører noen kampanjer også kan det være litt prosenter å spare. Så greit å følge med litt. Ved kjøp (og montering) av ny pumpe så vil en jo i det minste ha fem års reklamasjon fra kjøpstidspunktet og dermed være sikret i nær fremtid på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Walkabout skrev:

Noen som har delenummer på pumpa til en 520d 2011? Plutselig kjører noen leverandører noen kampanjer også kan det være litt prosenter å spare. Så greit å følge med litt. Ved kjøp (og montering) av ny pumpe så vil en jo i det minste ha fem års reklamasjon fra kjøpstidspunktet og dermed være sikret i nær fremtid på den måten.

Here u go mate ;)

13518597819

Exchange high-pressure pump

CP4.1 (From:12/01/2016)

Er dette delenr jeg fant som blir brukt idag. Den andre står det "ended" på, så da tolker jeg som at pumpa er oppdatert eller har kun fått nytt nr. 

Men du gjør ikke dumt ved å bytte den preventivt :) ville gjort det samme sjæl 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i snakk med en selger på Sulland forhandleren på Hamar igår da jeg var oppe og fikk fire nye felger på bilen min da den var solgt med kast i alle sommerfelger, og da nevnte jeg dette med at det har vært noe snakk om CP4 pumpa, og i følge han så skulle ikke det være noe problem på min bil som er facelift ivertfall, men jeg ser jo at delenummer er klin lik på min kontra en 2011 modell, så jeg er jo såklart noe skeptisk, men vet ikke om det finnes noe kilder som kan direkte støtte opp det selger fortalte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så basically så er alle som har en to liter med den pumpa fucked når den pumpa finner ut at den ikke gidder mer. Jeg vet at det skjedde med en kollega sin 520d fra 07 eller 08, derfor kjøpte jeg 525d 09, for å slippe unna det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om flere måter å skrive det på. Dette problemet treffer alle biler med CP4 pumpe. Det være seg 2, 3 eller "7" liters slagvolum. For BMW sin del ble CP4 innfaset på "n" motorene.

Det trenger ikke å koste 100k, men det gjør det om et BMW verksted fikser det ihht retningslinjer fra BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.5.2018 at 0.36, And-reas skrev:

Bolig med vaskerom plassert på loft, skråtak og ikke mulig for meg å stå oppreist. Sitat selger: "Praktisk vaskerom plassert i andre etasje" 

Megler vet jo ikke hvor høy du er. Tenk om megler er 1.50 høy, også er du to meter, såklart kan han stå der oppe oppreist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...