Gå til innhold

Hvilke fungerer best? 520i 523i 225i


Bever93
 Share

Anbefalte innlegg

21 timer siden, Evopower skrev:

Har hatt m54b22 og den har sine problemer. Veivhusproblemer, vanos og oljesvetting med mer. Og ikke noe sprek den heller. Hva er det jeg ikke vet? Jeg stiller spørsmål med nikasil problemet i e39 og kaster ballen videre til andre som måtte vite det. Også for å få alt av info frem på bordet til trådstarter.

523 og 525 er samme 2.5 literen når man snakker før lci (facelift) du skriver at 523 før lci er m52 og 525 etter lci er m54. Helt korrekt, jeg har da ikke sagt noe annet?

Nikasil problemet er også befengt i norge. En kamerat kjøpte en 97 e38 728i og 2 dager senere var det sammensmelting av sylindervegger.... man merker fort forskjell på en frisk og en slitt b28 motor.

Ellers helt enig i at nyest mulig og facelift er nødvendig for minst mulig feil. 2002 520i manuell er en grei førstegangsbil som du sier. Men 525d manuell lci må det da også finnes noen av? 540ia blir nok for dyr å kjøre og forsikre men motoren er sterk og solid :)

- M54 motoren har ikke flere problemer enn M52TU. Vanos, veivhus, oljesvetting(ofte resultat av tett veivhus) finner du på de eldre motorene også. 

- Nei det er ikke samme motor, 525 finner du ikke før facelift, derfor blir hele kommentaren din veldig feil.

- Nei, nikasil er ikke en problemstilling i Norge pdd.

- Man merker fort forskjell på en frisk og en slitt M50B20 motor også, hva er poenget ditt?

- Dieselen er fin til sitt formål, men kjøper bør være obs på hva man faktisk kjøper. Mtp. forhåndsregler og vedlikehold.

 

 

Eirik Viste: Vær obs på at det du prater om bare er relevant på de første produksjonsårene av E39. M52TU er en helt annen motor, mer lik M54.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville gått alt annet enn 520. Heller og sikte for 99 og oppover. Har selv 523 med M52TU denne har holdt seg veldig godt i mange år. Kjøpte den når den hadde gått 220.000 og nå har den gått 335.000 og går enda fint.  Skulle vært litt mer hest men den gjør jobben. Ligger på 0,76 på langkjøring og litt over literen på småkjøring. Automat kassen girer forsatt kjempe fint. 

Har prøvd flere varianter av E39, og vil si at samtlige er brukbart utenom 520i. Bilen er heller ikke racer da bilen veier litt så jeg ser ikke helt poenget med en manuell kasse på disse. Greit litt mer moro føler man mister litt av komforten. Men det er en smak og behag ting. 

Sjekk nøye om bilen er tatt vare, det er trossalt en bil mange unge kjøper seg nå og pisker rundt hardt. Vedlikehold er også en fremmed ord fordi de som bruker bilen til kun å piske bilen rundt. 

 

Endret av RemyNG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet veldig godt at M52TU er forskjellig fra vanlig M52, og nesten lik M54. Skal selv sette en M52B28TU inn i en M54 520 som toppen er defekt på. Og bruke M54 innsug og gasspjeld.

M54 har absolutt ikke noe godt rykte i USA. Mange tråder og videoer på youtube viser at M54 motorene sitt hovedproblem er stempelfjørene. Mulig det bare gjelder en viss modell. Men de motorene har stålforinger, som M52TU også har, så da er i alle fall bensinkvaliteten noe særlig problem. Det skal maks være 0.4 mm glipe på stempelringene, og på enkelte M54 motorer har de målt 2.4 mm glipe. Veldg vanlig med opp mot en mm, som igjen fører til større oljeforbruk. Det var bilder av en motor som var full av olje. Det finnes et firma i USA som har laget en pakke der man før oljeskrapering av skikkelig type også til M54 motorene. Så for min egen del er jeg skeptisk til M54 motorer.

M52TU motorene er nok blant de mest holdbare som BMW har laget. Det var en tråd her på bimmers om en svenske med E46 323, og den var gått over 800.000 km. Andre biler var kjørt mer enn 600.000 km av samme type. Tror nok motorer med stålblokk eller stålforinger går lengst uten problemer.

Sjekk gjerne videoen på youtube Does your E46 consume oil? Det finnes mange videoer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eirik Viste skrev:

Jeg vet veldig godt at M52TU er forskjellig fra vanlig M52, og nesten lik M54. Skal selv sette en M52B28TU inn i en M54 520 som toppen er defekt på. Og bruke M54 innsug og gasspjeld.

M54 har absolutt ikke noe godt rykte i USA. Mange tråder og videoer på youtube viser at M54 motorene sitt hovedproblem er stempelfjørene. Mulig det bare gjelder en viss modell. Men de motorene har stålforinger, som M52TU også har, så da er i alle fall bensinkvaliteten noe særlig problem. Det skal maks være 0.4 mm glipe på stempelringene, og på enkelte M54 motorer har de målt 2.4 mm glipe. Veldg vanlig med opp mot en mm, som igjen fører til større oljeforbruk. Det var bilder av en motor som var full av olje. Det finnes et firma i USA som har laget en pakke der man før oljeskrapering av skikkelig type også til M54 motorene. Så for min egen del er jeg skeptisk til M54 motorer.

M52TU motorene er nok blant de mest holdbare som BMW har laget. Det var en tråd her på bimmers om en svenske med E46 323, og den var gått over 800.000 km. Andre biler var kjørt mer enn 600.000 km av samme type. Tror nok motorer med stålblokk eller stålforinger går lengst uten problemer.

Sjekk gjerne videoen på youtube Does your E46 consume oil? Det finnes mange videoer om dette.

Regnet med at du visste det, men greit å nevne det eksplisitt i tråden så ingen kjøper en E39 med m52tu motor i god tro om å trimme med M50 innsug.

Lager du adapterplate selv for montering av M54 innsug på M52B28TU? Vet ESS har laget endel slike adaptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, CrZyWiz skrev:

Regnet med at du visste det, men greit å nevne det eksplisitt i tråden så ingen kjøper en E39 med m52tu motor i god tro om å trimme med M50 innsug.

Lager du adapterplate selv for montering av M54 innsug på M52B28TU? Vet ESS har laget endel slike adaptere.

De adapterplatene fåes også kjøpt på ebay til billig penge. Ikke en vanskelig sak og få tak på lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Eirik Viste skrev:

Jeg vet veldig godt at M52TU er forskjellig fra vanlig M52, og nesten lik M54. Skal selv sette en M52B28TU inn i en M54 520 som toppen er defekt på. Og bruke M54 innsug og gasspjeld.

M54 har absolutt ikke noe godt rykte i USA. Mange tråder og videoer på youtube viser at M54 motorene sitt hovedproblem er stempelfjørene. Mulig det bare gjelder en viss modell. Men de motorene har stålforinger, som M52TU også har, så da er i alle fall bensinkvaliteten noe særlig problem. Det skal maks være 0.4 mm glipe på stempelringene, og på enkelte M54 motorer har de målt 2.4 mm glipe. Veldg vanlig med opp mot en mm, som igjen fører til større oljeforbruk. Det var bilder av en motor som var full av olje. Det finnes et firma i USA som har laget en pakke der man før oljeskrapering av skikkelig type også til M54 motorene. Så for min egen del er jeg skeptisk til M54 motorer.

M52TU motorene er nok blant de mest holdbare som BMW har laget. Det var en tråd her på bimmers om en svenske med E46 323, og den var gått over 800.000 km. Andre biler var kjørt mer enn 600.000 km av samme type. Tror nok motorer med stålblokk eller stålforinger går lengst uten problemer.

Sjekk gjerne videoen på youtube Does your E46 consume oil? Det finnes mange videoer om dette.

M52TU, Som jeg forstår det så høres dette ut som en av de bedre motorene i den bilen jeg ser på, E39.
Sitter disse motorene kun i 523? eller er det som jeg tenker M52 (B) (23TU) (28TU) dette er betegnelsene i forhold til liter i motor. Hva står eventuelt B'en for?

Som jeg sitter å tenker nå. Så bør jeg prøve å finne meg en 523 eller 528. Med denne motoren i M52TU. Med automat eller ikke. Kjører noe med tilhenger, men ikke så ofte. Kanskje i perioder. Det du nevner med Innsug og gasspjeld, er noe som er anbefalt å gjøre eller hvilken betydning har det?

Enda et lite spørsmål, 523 har 170hk 2,5l. 520 har 2,2l 170hk.(dette var visst en 2003mod)  Hva er forskjellen da? Eller hvorfor er det slik plutselig?

Takk for gode svar fra deg Eirik og alle andre som har svart!

Endret av Bever93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv en 99 modell 520, altså med M52TU.

Jeg synes den i og for seg er helt ypperlig. Trekker godt nok til normal kjøring. Jeg er nok ikke like opptatt av å gasse lenger.

523 er nok en mer harmonisk motor i E39, men jeg tror nok også at veldig mange har kjørt en 520 med småfeil som gjør at de går dass.

da jeg kjøpte min gikk den fryktelig dårlig og drakk mye bensin.

Gikk så inn med diagnose og begynte å nøste opp i noen feilkoder. Etter å ha overhalt vanos, skifta veivhusventilasjon og peilepinnerør, samt termostathus(sitter en ventil på TU-motorene her for å finregulere temp) og EL-vifta i front så har den fått et helt annet lynne. Sistnevnte fiksa ujevn tomgang. 

Mine foreldre har en 520 97 modell som nummer to bil. Den har M52, og den drar ikke like godt på lavt turtall, og det er gjort mange oppgraderinger på E39 modellen når man sammenligner min med deres. Motoren er bedre, eksosanlegget er gjort om på, så man får mindre resonansstøy inn i kupeen osv osv. Min 99 modell har mer sofistikert motorstyring, lysstyring osv.

Om du finner en velholdt 520 med M52TU til en billig penge, så kan man gå for det. Jeg ville ha 523 eller 528 selv, men gikk for 520en da den var i så fin stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en M52TUB20 motor i min E39 touring og er veldig fornøyd. Jeg har passet på det vanlige...vannpumpe den må byttes før den gir symptomer. 100 000 km sier vel BMW men den holder vel stort sett lengre enn det. Veivhusventilasjon. Toppdekslet sprakk i ekstrem kulde.. fikk trøbbel i minus 25 - 30 grader. Oljelekkasjen ble enorm, men jeg kom meg hjem. Toppdekselpakning og gummibelg i insug. (sprekk) er også byttet.

Nå har den passert 332 000 km og fyller ikke etter olje på 15 000 km. Bruker heller ikke vann. Men jeg har hatt trøbbel med to Schmiedmann radiatorer. De sprakk i skjøt mellom plast og metall.  Da jeg monterte den fra Hellanor ble det bra, den holder. Bestillt gjennom GS.

Jeg bygget om bilen min fra automat til manuell da automat kassa begynte å gi symptomer. Med manuell er det null problem. Bygget også om fra luftfjæring bak til konvensjonelle fjærer. Slipper da problem med det systemet. Jeg sleit i kulde med luftfjæringen.

Dette høres kanskje voldsomt ut for en som vurderer å kjøpe seg bruktbil, men jeg har denne bilen som hobby derfor har det blitt litt ombygging.

Rust er vel det jeg jobber mest med på bilen nå om dagen. Nederst på dører, på kanaler/skjermkanter. Og ikke minst de bakre jekkfestene. De er jeg i ferd med å sveise nå. ;-)

De feilene jeg har hatt er nok typisk for E39. Stag, foringer og bremser er selvsagt vanlige slitedeler.

Når det gjelder krefter i motoren blir ikke min helt sammenlignbar ettersom jeg har trimmet den og opplever den helt ok etter det. :-)

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Bever93 skrev:

M52TU, Som jeg forstår det så høres dette ut som en av de bedre motorene i den bilen jeg ser på, E39.
Sitter disse motorene kun i 523? eller er det som jeg tenker M52 (B) (23TU) (28TU) dette er betegnelsene i forhold til liter i motor. Hva står eventuelt B'en for?

Som jeg sitter å tenker nå. Så bør jeg prøve å finne meg en 523 eller 528. Med denne motoren i M52TU. Med automat eller ikke. Kjører noe med tilhenger, men ikke så ofte. Kanskje i perioder. Det du nevner med Innsug og gasspjeld, er noe som er anbefalt å gjøre eller hvilken betydning har det?

Enda et lite spørsmål, 523 har 170hk 2,5l. 520 har 2,2l 170hk.(dette var visst en 2003mod)  Hva er forskjellen da? Eller hvorfor er det slik plutselig?

Takk for gode svar fra deg Eirik og alle andre som har svart!

B står for Benzin. 520 før 2001, 523 og 528 er M52TU motor. 520 fom. 2001, 525 og 530 har M54 motor.

 

Uansett om du velger en bil med M52TU eller M54, så er begge motorene i utgangspunktet solide maskiner, som på mange måter er veldig lik. Det som taler for å velge en bil med M54 er at bilen da er en facelift med alle de fordeler det medfører. 

Dette er uansett så gamle biler, at vedlikehold og tilstand er det som burde bestemme valg av bil. Ikke motortypen, som igrunn bare blir en detalj for spesielt interesserte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...