Gå til innhold

Motorhavari - innbyttemotor


BRIO
 Share

Anbefalte innlegg

Min svoger fikk havari på sin X5, 3,0D. Registerkjedet hoppet av og det endte med totalhavari. Er det noen som vet hvor det kan være gunstig å skaffe en inbyttemotor fra? Helst overhalt. Sverige kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er et firma som heter Nordic motor center som driver å reklamerer på Finn at de selger overhalte motorer. Jeg har en kamerat som havarerte motoren i bobilen nylig og jeg tror hans forsikringsselskap kjøpte ny motor derifra. 

Hvorvidt de er rimelige i forhold til andre vet jeg ikke

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis svogeren din har M57 motor har jeg en bra 193 hk motor til salgs med 211.765 km og mye motorveikjøring i Østerrike. Sønnen til min kone krasjet bilen og jeg hogde den. Den sveiv usedvanlig mykt og fint. Motoren befinner seg i Stavanger og kan sendes med Norlines(båtfrakt) til en rimelig pris.

Ellers så synes jeg at Nordic har kjempedyre priser. Men hvis forsikringsselskapet dekker kostnadene betyr det ikke så mye.

Det er vel ellers uvanlig at registeret ryker på M57 motorene?

Hilsen Eirik.

 

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Eirik Viste skrev:

Hvis svogeren din har M57 motor har jeg en bra 193 hk motor til salgs med 211.765 km og mye motorveikjøring i Østerrike. Sønnen til min kone krasjet bilen og jeg hogde den. Den sveiv usedvanlig mykt og fint. Motoren befinner seg i Stavanger og kan sendes med Norlines(båtfrakt) til en rimelig pris.

Ellers så synes jeg at Nordic har kjempedyre priser. Men hvis forsikringsselskapet dekker kostnadene betyr det ikke så mye.

Det er vel ellers uvanlig at registeret ryker på M57 motorene?

Hilsen Eirik.

 

Med 193 hk er det vel en eldre versjon av M57. Vil den passe med ledningsnett mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eirik Viste skrev:

Det er vel ellers uvanlig at registeret ryker på M57 motorene?

M57N2 er visst M57 utgaven med størst problem relatert til registerkjedet. Men er visst mest snakk om at kjedet strekker seg rundt 300k eller noe i det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den eldre generasjonen motor ja som var i E53. Merkelig nok hadde de visstnok bare 184 hk motoren i E53. Ikke 193 hk som kom i E39 fra 09.2000. men den hadde jo passet i en E53 3.0d. Har du sjekket i Sverige eller andre plasser. Nordic tar vel fort 60.000 kr for en overhalt, men ribbet motor. Det er dessverre en tendens til at veldig mange motorer fra BMW ble dårligere fra ca 2005-2007 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.7.2018 at 9.55, Eirik Viste skrev:

Jeg har den eldre generasjonen motor ja som var i E53. Merkelig nok hadde de visstnok bare 184 hk motoren i E53. Ikke 193 hk som kom i E39 fra 09.2000. men den hadde jo passet i en E53 3.0d. Har du sjekket i Sverige eller andre plasser. Nordic tar vel fort 60.000 kr for en overhalt, men ribbet motor. Det er dessverre en tendens til at veldig mange motorer fra BMW ble dårligere fra ca 2005-2007 og utover.

Han har sendt forespørsel til Nordic motor men ikke fått svar enda. Ser ut som han får det beste tilbudet fra et lokalt verksted. Har også jobbet med en løsning med motor fra Tyskland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.7.2018 at 20.11, Daniel. skrev:

M57N2 er visst M57 utgaven med størst problem relatert til registerkjedet. Men er visst mest snakk om at kjedet strekker seg rundt 300k eller noe i det området.

Skiftet nylig kjede på min m57n2 som var gått 380 K km. Ingen tegn til strekk. Gjorde jobben bare for sikkerheten sin skyld. Tror nok at det kommer an på vedlikehold. Legger til at 280K km var kjørt i tyskland og 100K km i Norge. Tviler på det hadde sett likt ut med 380K km i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Høres fornuftig ut:) Snodig, dette med registerkjede/rem. Det jeg hørte om frem til få år siden var den fryktede regremen som kunne ryke dersom man ikke holdt intervall. Hadde du kjede, var du stort sett sikker. Så var det noen utgaver av BMW sin 2.0 D N47 med kjede, hvor dette stort sett gikk på utvidet garanti ved kjedeproblemer. Så N62 åtterbensin, hvor slakk i kjedet banket stykker av kjedefølgere som koste seg rundt i motoren.. Nå er plutselig M573.0D i søkelyset bl.a. på YouTube. Ryker dette kjedet, evt. når? Får du raslelyd som advarsel? Er nå på min andre M57D(n2). 730d ‘06, gått 168k, , bytter olje(Castrol 5w/30 Edge Titanium hver 6-8.000km, har ingen lyder og koser meg fælt:) Har frem til det siste hørt at dette er en av de beste  BMW-motorer, bare den får rett vedlikehold. Er dette feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M57 er en god motor, har du orden på vedlikehold og ikke kjører rett opp i turtallssperra etter å ha starta i -20 så holder den nok lenge. Klart har man alltid potensiale for katastrofale feil med alt mekanisk, men med en godt holdt M57 er det vel mer sansynlige å krasje bilen før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...