Gå til innhold

Forskjellig Castrol-olje på LL04 ?

Julio
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg er opprinnelig VAG mann, men skal bytte litt olje på diverse bmw fremover.

Jeg ser at Castrol har flere forskjellige oljer med BMW LL04 spesifikasjoner, kun forskjellig viskositet.

Hvilken er å anbefale til f.eks 525D N47 ?
0W-30
https://www.billigbilpleie.no/pi/Castrol-Edge-Titanium-FST-0W30-20-ltr-_2639104_147024.aspx

5W-30
https://www.billigbilpleie.no/pi/Castrol-Edge-TI-5W-30-LL-20-ltr-FST-Longlife_2632374_147019.aspx

Den nederste heter jo "longlife" men BMW sin spec er jo også LL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også ha LL04 og det er 4 forskjellige viskositeter jeg kan bruke i henhold til instruksjonsboka, 

0w30, 5w30, 0w40 , 5w40.  Går du til Bavaria med en bil som skal ha LL04 så fyller de Bmw Twinpower turbo gold, denne er 0w30.

5w30 er faset ut. Hva som er "best" er jo en uendelig diskusjon men 0w30 handler nok bl.a om minst mulig motstand i motor for å kunne spare noen dråper drivstoff og dermed lavere utslipp.

Personlig kjøper jeg Bmw Twinpower gold 0w30 fra billigbilpleie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0w30 er kun på grunn av det som nevnes her, at motoren skal skåne miljøet. Bmw fyller denne for å opprettholde produsentens utslippsdata for bilen. 0w er bedre på kaldstartegenskaper enn 5w.

Så lenge det er ll04 så er det ok. Men n47 er en motor som ble utviklet i 5w30 tiden, så er ikke feil olje det heller. 5w40 kan hjelpe dersom det er en motor som har gått langt og bruker litt olje.

Hovedårsaken til ll04 er at den fungerer ilag med partikkelfilteret på bilen. F.eks er ll01 en bedre olje rent beskyttelsesmessig inni motoren, spesielt om den byttes ofte. Men den fungerer ikke ilag med dpf.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten dpf er mobil1 5w50 ei fin olje. Fikk tips om denne for flere år siden av en som har brukt denne mye. Undersøkte litt mer. Dette er den eneste olja som har hatt "bmw high performance diesel" godkjenning. Dette var et lite lokalt fenomen som dukket opp ifm lagerhavarier på 23d motoren. Bmw trakk midlertidig alle godkjenninger på oljer, og krevde at det ble brukt denne mobil1 5w50 "bmw high performance diesel" olja. Dette på tross av at den ikke egentlig er godkjent for dpf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, TRF said:

Uten dpf er mobil1 5w50 ei fin olje. Fikk tips om denne for flere år siden av en som har brukt denne mye. Undersøkte litt mer. Dette er den eneste olja som har hatt "bmw high performance diesel" godkjenning. Dette var et lite lokalt fenomen som dukket opp ifm lagerhavarier på 23d motoren. Bmw trakk midlertidig alle godkjenninger på oljer, og krevde at det ble brukt denne mobil1 5w50 "bmw high performance diesel" olja. Dette på tross av at den ikke egentlig er godkjent for dpf.

Er det denne du sikter til? https://www.mobil1.no/motorolje/fs-x1-5w-50.aspx

Jeg har forsøkt å lese, 0W40 er merket LL01, denne er ikke det, men har som du sier "BMW high performance diesel" merking. Jeg har bare eid bilen i et halvt år og ikke byttet olje, tenker å gjøre det iht serviceheftet og servicelyset i bilen. Hvis den ikke er sertifisert "long life"-olje bør jeg kanskje ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaringer med forskjell i oljeforbruk mellom de forskjellige merkene nevnt her i LL04? Shell (BMW), Castrol, Mobil1 etc.

edit: har gått over til 0W30 på Minien, da flere har gode erfaringer med denne olja på vinteren kontra 5W30, som jeg har spesielt dårlige erfaringer med i vestlandsk sprengkulde 😛 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte "Castrol Edge Titanium Fst 0w30" tidligere men har gått over til "Bmw twinpower gold 0w30"  

Det er egentlig  ingen forskjell som jeg har kunne oppdage i hvert fall,  grunnen til at jeg byttet er at det er denne de bruker hos Bavaria når jeg har bilen på service så når jeg tar egne oljeskift mellom servicene så bruker jeg samme olja. I tillegg så er denne olja den samme eller ihvertfall basert på Shell Helix ultra Ect som er fremstilt av naturgass som blir omgjort til olje. Dette skal i hvert fall ifølge Shell gi en renere olje. Jeg vet ikke om dette betyr noe men det høres i hvert fall bra ut :) 

Skal du se en endring i oljeforbruk som er merkbar vil jeg tippe du må prøve 0w40 eller 5w40 istedenfor 0w30.  Du finner begge disse med LL04 godkjenning.  Ser en del på det Amerikanske Bmw forumet som bor veldig varme steder som Texas og Miami går fra 30 til 40 olje og rapporterer lavere forbruk. Disse bruker for øvrig LL01 på bensinmotorene. Minuset med 40 foran 30 er at 40 blir senere varm for så å bli senere kald igjen. Dette er ting jeg har lest på sider som jeg tror er troverdige. Så hvis du driver mye småkjøring så vil 0w30 være å foretrekke for å få raskere driftstemp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LL04 er for både Bmw diesel og bensin i Norge og mesteparten av Europa ja, for bensinmotorer krever denne olja at man kjører på bensin uten svovel.  Er også bakoverkompatibel med LL01 og LL-98, igjen, for bensinmotorer krever dette bensin uten svovel. 

Kjører man på bensin med svovel må man bruke LL01 olje. Dette er ikke aktuelt i Norge. 

LL12 er godkjent for noen bensinmotorer og dieselmotorer n47 og n57 med 1 turbo fra og med 2013 modeller, ikke for motorer med mer enn 1 turbo

LL14 er for følgende bensinmotorer: N20, B46, B48 og B58 etter 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...