Gå til innhold

Oljeskift i girkasse


Makky123
 Share

Anbefalte innlegg

Har en F31 320d som har gått 92000km.

Er det noe poeng å skifte olje i automatkassa, eller er det «for tidlig»?

Har fått et tilbud på å oljeskift på 6000kr, er det bra pris? Det er hos et BMW verksted.

Delenr. 24508612902, inkluderer det nytt filter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet på rundt 150k på min E87 120d. Merket litt forskjell, så jeg syntes det var passe å den da. Har tenkt å gjøre det på F25 X3'en når den runder 150k også, hvis ikke jeg merker noe før det.

Jeg synes det er for tidlig å bytte på rundt 100k, hvis ikke du merker noen problemer.

Jeg betalte nesten 10k på 1-serien, men den har en annen girkasse, så det kan hende det er annet oljevolum eller dyrere filter. BMW flusher gjennom ganske mange liter olje i prosessen, så det er viktig å sjekke hvis du bruker et uavhengig verksted for å få lavere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, ogee1 skrev:

Jeg byttet på rundt 150k på min E87 120d. Merket litt forskjell, så jeg syntes det var passe å den da. Har tenkt å gjøre det på F25 X3'en når den runder 150k også, hvis ikke jeg merker noe før det.

Jeg synes det er for tidlig å bytte på rundt 100k, hvis ikke du merker noen problemer.

Jeg betalte nesten 10k på 1-serien, men den har en annen girkasse, så det kan hende det er annet oljevolum eller dyrere filter. BMW flusher gjennom ganske mange liter olje i prosessen, så det er viktig å sjekke hvis du bruker et uavhengig verksted for å få lavere pris.

Du fikk vel sikkert flushet girkassen. Det trådstarter spørr etter, slik jeg forstår det , er kun et vanlig oljeskift med filter.

Trådstarter:

På min 520d me zf 8hp450 kasse så er filter og olje ca 3500 bare for deler ( da filter og bunnpanne er en hel enhet, og kan ikke skifte kun filter).  Tror du har samme kasse!

 

Hvis dem skal kun skifte olje, be om at dem tar av bunnpanne på ettermiddag/siste bil før dem stenger, og la den dryppe av seg over natten, da får du ut mer av oljen . Vurderer å gå gjort dette på min 520d til neste år...da er bilen kjørt ca 120k km.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir det noe særlig mening å bare skifte olje? Er det ikke lurt å flushe når man først er i gang?

På E87 (6hp) var det egentlig ikke lagt inn noen oljeskift på automatkassa. Er det annerledes på 8hp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er like mange meninger som det er folk. Trodde ZF anbefalte oljeskift ved 100.000 km. Men er forskjell på disse kassene. Den de fleste har (som kommer med 520d) er naturlig nok den svakeste, litt usikker på om de kraftigere konfigurasjonene har sjeldnere oljeskift dog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftigere utgaver blir jo brukt på kraftigere motorer , så intervallene burde vel være det samme. Bmw sier jo lifetime fill. ZF som lager kassen annbefaler vel olje og filter skifte pr 80k - 120k km, avhengig av kjørestil / bruk, Det skader i hvertfall ikke å skifte olje og filter,  men flusher du kassen, har du en risiko for at noe dritt som har løsnet ikke er spylt ut, og kan tette kanaler ved bruk etterpå. Hadde ikke flushet kassen uten at det vær noe galt med den, men et oljeskift med filter gjør godt for kassens livslengde. Synes selv det er på høy tid å å få tatt et slikt skift på min kasse, da bilen min har passert 110k km allerede, Får se til neste år.

 

Her er mer info om oljeskift på zf 8HP kassene direkte fra ZF:

 

https://www.zf.com/global/media/medien_mastersite/aftermarket/service_information/service_information_zf/transmission/cars_4/englisch_3/modelluebergreifend_1/ZF_SI_Oelwechselkit_8HP_50130_EN.pdf

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2.8.2018 at 14.24, Makky123 skrev:

Har en F31 320d som har gått 92000km.

Er det noe poeng å skifte olje i automatkassa, eller er det «for tidlig»?

Har fått et tilbud på å oljeskift på 6000kr, er det bra pris? Det er hos et BMW verksted.

Delenr. 24508612902, inkluderer det nytt filter?

 

Syns det er bortkastede penger så tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Er like mange meninger som det er folk. Trodde ZF anbefalte oljeskift ved 100.000 km. Men er forskjell på disse kassene. Den de fleste har (som kommer med 520d) er naturlig nok den svakeste, litt usikker på om de kraftigere konfigurasjonene har sjeldnere oljeskift dog?

Jeg har den større 8hp70 og jeg bytta olje/filter på 77000km første gang.  Det var meningen at Automatgearservice skulle bytte 6 liter olje+ filter. Da de så olja var den såpass svart at de anbefalte flush så da ble det 15 liter olje + filter.  Så jeg kommer til å bytte på 60.000km fremover. Det er vel slik at større girkasse henger sammen med større tyngre bil og eventuelt  mer motor. 

Både olja i girkasse og fordelingskasse var svart så til meg sa det at det var på tide men ikke på overtid ved 77.000km. Det ser ut som de rene automatkasseverkstedene er ganske samstemte i å anbefale 60.000km som intervall. Da er det nok god mulighet at det holder med olje/filter uten flush. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt som på AisinWarner kassene, Volvo sier at en ikke trenger bytte, forhandler og aut.gir bedrifter sier 60000km. BMW sier lifetime, ZF sier 10 års intervaller. Tommelfingerregelen min er, girer den fint, ikke rør den. Er den litt rar så flush den, ikke bare bytt, la noen som har referanser og god erfaring gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...