Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine - E34 EU OK - Selges


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

Takker Fredrik, ja kjekt å ta vare på denne selv om det "bare" er en 520i. At dette er den minste sekseren og automat, har nok spart den for mye herjing. Da jeg kjløpte var det viktigere at bilen var rydig og teknisk oppegående, enn at det var stor motor :)

Blei veldig bra etter vi fikk strekt opp lakken i helga. kom seg utrolig mye. .

Riktig som du sier at modusen blir annerledes med denne, på en side roligere for bilen har sine begrensninger motormessig, men samtidig mere engasjerende og givende når en må jobbe mere og kjenne på bilen for å kunne kjøre aktivt og effektivt.

Blir nok ikke site langturen dette :) den har vist at dette takler denne, og ikke ille å lande et forbruk på 0,8 (fikk det bekreftet når jeg fyllte opp tanken) Ikke så sansynlig en langtur nedover Europa men flere turer her til lands :) . Helirg å lese erfaringen din her med langutr, viser det samme som jeg har erfart, at E34 er pålitelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Merker hvor sløv jeg er til å ta bilder på tur :) 

Uansett fikk lagt bak meg 180 mil de siste 14 dagene. Bilen fungerte helt upåklagelig. Hadde jo pakket ned ei veske med det viktigste av verktøy samt drifstoffslager og litt annet småtteri. Den har stått helt urørt :)

Et minne ved ankomst hotellet seint tirsdag

IMG_5378.thumb.jpeg.4d9e6c3d386bb5fcc73dcbcd7c734203.jpeg

En avstikker til Sørlandet, lørdag og søndag, på motorveien nedover var denne dønn stabil! Herlig å legge inn CC på 120 og en lett hånd på rattet.

Plukka opp et justerbart ratt til 7-serien sist, og karen her har nå begynt å hjelpe Leifern på GBL bildeler. Siden han vet jeg er etter litt deler til både E34 og E32 stoppa jeg innom GBL da han hadde funnet ei tåkelykt.

Fikk gått meg en tur på området og fant noen triste syn, bl.a disse:

IMG_5443.thumb.jpeg.feb3adc55f6ea2e3ba57464be7c87e3b.jpeg
E36 cab som forsåvidt så helt fin ut, kunne nok blitt bil av denne om noen hadde berga den for noen r siden, full av mugg og dritt innvendig.

IMG_5446.thumb.jpeg.cc68e8596df1166b258a9a15560b453e.jpeg

Trist med denne e9’n :( åpne dører og uten sideruter har vær og vind gjort sitt. Ikke mye lakk igjen, taket var like ille.

IMG_5441.thumb.jpeg.378d17da85e73c70bb424d00fb6cc733.jpeg

Noen som trenger ei bremseskive😂😂
Var nok deler som var stua bort i flere skur, Men mye av det står mer eller mindre ute.
Gøy å vært innom iallefall :)

Returen gikk like feilfritt som resten av turen. og når jeg parkerte hjemme viste regnskapet 0.83. Ikke en dråpe Olje :)

Før neste langtur må jeg finne en løsning for strøm til BT adapterte. Bruker Spotify/nettradio fra mobil til en BT/FM transmitter, problemet er at denne plukker opp støy fra dynamoen så ligger en pipelyd i bakgrunnen som varierer med turtall.

Samt smøre takluka, noen som har noe tips her? Har noe gnisse og skrangle lyder fra taket.
 

Ellers anbefales det med langtur i E34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se du bruker bilen som de var bygd for, nemlig på langtur😊.

Angående bluetooth har du tenkt på kasett? Tenkte selv å kjøpe disse her da du kan sende de spillelisten din og de lager tape og sender den til deg, helt til jeg fant noen eldre cd hjemme med godsaker så ble det ikke noe av☺️

https://www.etsy.com/de-en/listing/1353994333/audio-cassette-tape-get-your-music-on-a?gpla=1&gao=1&&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=shopping_es_en_es_-books_movies_and_music_megafeed&utm_custom1=_k_EAIaIQobChMImfOTnp3L_wIVWJRoCR02iwAEEAYYASABEgLlyvD_BwE_k_&utm_content=go_20006944211_148441695499_655672426513_pla-314262775427_c__1353994333ende_704667981&utm_custom2=20006944211&gclid=EAIaIQobChMImfOTnp3L_wIVWJRoCR02iwAEEAYYASABEgLlyvD_BwE
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy konsept med orginal tape :) hadde en del opptakskasetter i arkivet, ikke mange årene siden disse gikk i det permanente arkivet for å si det slik.

løser ikke radio og podkast delen :) så uansett må jeg finne en måte å filtrere ut dynamostøy.

Mulig svaret er så enkelt som kraftige ledninger til separat sigaretttenner.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge oppdatering :)

Rakk aldri å få ut dette før jeg måtte ta turen østover igjen. :) 

Måtte tilslutt innse at dørkmatta foran må ut. Rust rundt gasspedal er en ting, men så ut som det kom veske ned fra torbedoveggen og ned i gulvet. Har stått til lufting i 4-5 uker men blir ikke tørt, og ser nå at det også Jar en blålig farge….

Så var bare å skride tilverket sist lørdag. Rett og slett for å få skikkelig arbeidsforhold og inspisere tingene her, så måtte midtkonsollen ut.

IMG_5460.thumb.jpeg.fe410e1450960544a52c86831790cf2d.jpeg
må si at karene i München imponerer med ingeniørkunst! Ikke mye ledig plass langs kardangtunellen her! 

IMG_5461.thumb.jpeg.1f072e96faf6140dcfcc002bf40845f9.jpeg

IMG_5462.thumb.jpeg.d693e4df75849c834aa2a68180edbdf9.jpeg

Trangt kan man si for å få på plass rør til AC i baksetet. Nesten utrolig at de fant veien gjennom her.

IMG_5465.thumb.jpeg.86df21bc9312c4ef19aa244f66b21e78.jpeg

Rust var heldigvis bare i overflata! ikke tendens til hull, så dette blei en grei jobb.

IMG_5466.thumb.jpeg.c509ca5f32762aab2e20abb60808b75c.jpeg

Matta ute, endte desverre opp med å dele opp denne. Ser ikke helt for meg å demontere hele dashen med AC rør og alt for å få denne lirket ut hel. Så ble et kutt midt etter girkasse tunellen og så langt inn jeg klarte mot fører siden. Alle kutt blir fint dekt bak deksel, så OK.

Fant aldri noe lekasje fra torpedoveggen heller. Hva denne blå veska er er for meg et mysterium, men kan se ut til at det har ligget ei flaske i gulvet her å lekt, den markante kanten av veske til høyre på bildet over kan tyde på at veske har komt inn i enden av gummi matta som lå i bilen. Helt tørt langs torbedo veggen og ikke noe tegn på matta at noe har rent nedover her.

IMG_5497.thumb.jpeg.42ad65640d710e200436621391a4ad52.jpeg

Med enda flere interiør detaljer ute, så blir samlinga i stua bare større og større.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har vært en tur hos Jugern ja 🤣 Pussig skrue, jeg henta noen dører til min E34 der i fjor...han har mye rart stående for å si det mildt. Mye triste skjebner som står rundt der, prisene han skal ha for mye av det henger ikke sammen med denne verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en jobb å få ut matta ja, jeg begynte på det sist jeg var hjemme, men det var så mye demontering at jeg ikke kom i mål. Ser gjerne bilde av hvor du snittet, for jeg tror jeg ender opp med det selv, alt blir jo skjult som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser jeg virkelig du har stått på Morten .

Ja det å begynne å fjerne og løfte på gammel luksus ,krever sin mann 😌,litt av et ormebol og komme til enkelte plasser kan jeg se for meg .

Synes til og med på e34 at ting kan være vanskelig .

Uansett morro å se det som skjer her fremover .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Fredrik 90 said:

Ser du har vært en tur hos Jugern ja 🤣 Pussig skrue, jeg henta noen dører til min E34 der i fjor...han har mye rart stående for å si det mildt. Mye triste skjebner som står rundt der, prisene han skal ha for mye av det henger ikke sammen med denne verden.

Traff "desverre" ikke han sjøl, men opfattet at han er litt av en orginal. Og prisene er som du sier stive. Gøy å ha vært innom og sett på skjebnene som stod der.

10 hours ago, Olaandref said:

Litt av en jobb å få ut matta ja, jeg begynte på det sist jeg var hjemme, men det var så mye demontering at jeg ikke kom i mål. Ser gjerne bilde av hvor du snittet, for jeg tror jeg ender opp med det selv, alt blir jo skjult som du sier.

Skal ta bilde som viser det, men enkelt forklart gikk jeg etter midten fra håndbrtekket og opp til girstanga. Deretter langs AC rørene. skulle gjerne komt meg lengre inn men her er det pakka på denne.

10 hours ago, sveigis said:

Her ser jeg virkelig du har stått på Morten .

Ja det å begynne å fjerne og løfte på gammel luksus ,krever sin mann 😌,litt av et ormebol og komme til enkelte plasser kan jeg se for meg .

Synes til og med på e34 at ting kan være vanskelig .

Uansett morro å se det som skjer her fremover .

Ja, morro det går fremover, men litt kjedelig at det fortsatt er demontering.... Men om jeg får svingt sveiseapparatet ihelga så blir det et vendepunkt! Er hullene i dørken som stopper meg fra å begynne montering av nye drivstoff og bremserør.

Absolutt solid bygd dette, selv om den er noe større enn E34 så er det så pakket inn med luksus at det er trangt å komme til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mortenej skrev:

Skal ta bilde som viser det, men enkelt forklart gikk jeg etter midten fra håndbrtekket og opp til girstanga. Deretter langs AC rørene. skulle gjerne komt meg lengre inn men her er det pakka på denne.

 

Ja, slik ja, da er jeg med.

Men pøs gjerne på med bilder, blir mye av det samme jeg skal holde på med på min. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Olaandref skrev:

Ja, slik ja, da er jeg med.

Men pøs gjerne på med bilder, blir mye av det samme jeg skal holde på med på min. 🙂

Deler mer en gjerne bilder :) 
 

IMG_5512.thumb.jpeg.54452d3bf60bd3972de3c3cf684eebdf.jpeg
Her er kuttet bakfra opp til girstanga. 10-15 cm rett frem midt i bilen.

i nerkant av bildet ser du matta fra baksetet, denne er urørt 

IMG_5513.thumb.jpeg.333d1eb63927a413baa6906609c6384a.jpegSå gikk jeg mot venstre her ca 7-8 cm traff da en åpning i matta. Du ser kuttet bakom rørene. På 5 serien mener jeg det ikke var tilsvarende åpning.

IMG_5514.thumb.jpeg.49ae7cbff89a41e97040f2c2144b73ec.jpegtil slutt denne helt frem. Skulle gjerne vært lengre inn, men AC røra til baksetet orker jeg ikke å gjøre noe med.

IMG_5516.thumb.jpeg.729f6327978e5891966f25299d109e1f.jpeg

Bildet tatt fra førerdøren. Det hvite er ventilasjonskanalen til baksetet som kommer ned. Åpningen jeg snakker om på kutt 2 var rett bak braketten til høyre i bildet. Langs rørene her slapp jeg å kutte da matta ikke gikk høyere. Det siste kuttet startet rett til venstre for kanalen til ventilasjon bak.

håper dette hjelper deg slik at du får litt innsikt i hvordan det kan gjøres.

sitter i tenkeboksen hva jeg gjør ved kuttene når jeg monterer men tror set vil være lurt å legge på noe lyddempende rett på karroseriet, slit at lyd ikke kommer opp gjennom sprekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mortenej skrev:

Deler mer en gjerne bilder :) 
 

IMG_5512.thumb.jpeg.54452d3bf60bd3972de3c3cf684eebdf.jpeg
Her er kuttet bakfra opp til girstanga. 10-15 cm rett frem midt i bilen.

i nerkant av bildet ser du matta fra baksetet, denne er urørt 

IMG_5513.thumb.jpeg.333d1eb63927a413baa6906609c6384a.jpegSå gikk jeg mot venstre her ca 7-8 cm traff da en åpning i matta. Du ser kuttet bakom rørene. På 5 serien mener jeg det ikke var tilsvarende åpning.

IMG_5514.thumb.jpeg.49ae7cbff89a41e97040f2c2144b73ec.jpegtil slutt denne helt frem. Skulle gjerne vært lengre inn, men AC røra til baksetet orker jeg ikke å gjøre noe med.

IMG_5516.thumb.jpeg.729f6327978e5891966f25299d109e1f.jpeg

Bildet tatt fra førerdøren. Det hvite er ventilasjonskanalen til baksetet som kommer ned. Åpningen jeg snakker om på kutt 2 var rett bak braketten til høyre i bildet. Langs rørene her slapp jeg å kutte da matta ikke gikk høyere. Det siste kuttet startet rett til venstre for kanalen til ventilasjon bak.

håper dette hjelper deg slik at du får litt innsikt i hvordan det kan gjøres.

sitter i tenkeboksen hva jeg gjør ved kuttene når jeg monterer men tror set vil være lurt å legge på noe lyddempende rett på karroseriet, slit at lyd ikke kommer opp gjennom sprekka.

Nå er jeg med, det er på E32 du har hatt ute teppet? Fikk ikke det helt med meg i starten, men ja, der er det nok enda mer som er trykket inn enn på E34. Sikkert lurt som du sier å legge på noe under der kuttet er, en annen ting er vel om fasongen holder seg, eller om det kan sige litt ned i og med at det ikke er et helt stykke over tunellen lenger, kanskje noe god dobbeltsidig tape mellom teppe og tunell hadde vært lurt? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E32 ja:) Men er nesten identiske disse.

Sikkert ikke feil med dobbeltsidig teip under, godt tips der :)

Er formstøpte, men siger nok uten skikkelig feste.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Mortenej skrev:

E32 ja:) Men er nesten identiske disse.

Sikkert ikke feil med dobbeltsidig teip under, godt tips der :)

Er formstøpte, men siger nok uten skikkelig feste.

Ja, jeg vet ikke, har ikke erfaring med det, bare slo meg at det kanskje kan skje. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2023 den 22.46, Mortenej skrev:


Før neste langtur må jeg finne en løsning for strøm til BT adapterte. Bruker Spotify/nettradio fra mobil til en BT/FM transmitter, problemet er at denne plukker opp støy fra dynamoen så ligger en pipelyd i bakgrunnen som varierer med turtall.

Dynamo/generator bør vel egentlig ikke skape støy, er det samme støy annen fm radio kan det være det være en idé å sjekke jordinger (motor/karosseri, radio/karosseri og batteri/karosseri). Er det bare 12v uttaket kan det hende det ligger en jordfeil der.

Endrer vifter eller lys styrke ved endring i turtall bør du sjekke det nærmere😊

uansett så kan man putte på noen kroner for ett galvanisk skille, avhengig av hvor mye man plages.

https://pronav.no/product/alfatronix-dd-serie-psu-12-12vdc-6a10a/

https://www.marineshop.no/victron/141983/victron-orion-tr-omformer-dc-dc-12-gt-12v-9a-galvanisk-isolert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine - E34 EU OK - Selges

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...