Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine - E34 EU OK - Selges


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

På 18.3.2024 den 22.41, Mortenej skrev:

Flott tips! Blir nok å plukke ut tolv hissigproppen og fylle med olje, el.l rett i sylinderne før jeg drar den rundt manuelt :) hadde nok ikke vært feil å komt til kammene heller, men da må nok dekselet av. Gidt mulig det skjer, så får jeg sjekka banjobvoltene også. Litt uklart hva jeg lander på når maskinisten skal strammes opp :)

Ja nye toppdekselpakninger er nok en god idé før oppstart. Hvis det er lenge siden motoren gikk sist, så kan nok en del pakninger både her og der være ganske tørre og sprø. Og en fin måte å sjekke banjoboltene ja 😊 Er de løse, så kjøp nye og ha på locktite 😅👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ja, blir ei bra uke/helg dette :). Er jeg skikkelig heldig så står den med bakseter på plass lørdags kvelden.

 

Noen som har anbefaling til Batteri? kunne vært greit å satt inn dette før setene går på plass.

Er Biltema OK? Har et Banner batteri i E34'n, men kan ikke si at dette er noe bedre enn det gml biltema batteriet som stod der.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mortenej skrev:

Ja, blir ei bra uke/helg dette :). Er jeg skikkelig heldig så står den med bakseter på plass lørdags kvelden.

 

Noen som har anbefaling til Batteri? kunne vært greit å satt inn dette før setene går på plass.

Er Biltema OK? Har et Banner batteri i E34'n, men kan ikke si at dette er noe bedre enn det gml biltema batteriet som stod der.

Godt å høre at du har litt tid nå til å jobbe med bilen 😃 Blir spennende å se hvordan bilen fremstår i tiden som kommer 😃

Ang batteriet så har hatt biltema sine i de siste bilene mine. Jeg kjøpte dette AGM batteriet til Lille Sort da jeg kjøpte den i 2020 og dette batteriet takket for seg i vinter. Heldigvis er det 4 års garanti så jeg fikk et nytt siden det ikke var 4 år før til høsten 😅 Har et vanlig 90 amp biltema i 535’n men det er såpass nytt at jeg ikke kan si noe om kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke den fremdriften jeg hadde håpt på de kommende dagene.

7-serien leveres med 2 ulike dimensjoner på fjærer / lager bake. selv med chassi nr registrert hos Koed blei det bom.

Men en kort tlf til Koed og de hjelper meg å rydde i denne. Men kan ikke love at nye lager er på plass før over påske. det betyr at interiøret ikke kommer inn som tenkt. Men får heller fokusere på andre deler og montere det som er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Fikk litt tid med go' bil'n i kveld

Fikk montert bakre traversforing,

Samtidig fikk jeg satt på foringer på stabilatorstaget og montert dette.

foring.thumb.jpg.ac75b8599f17e63b6a818c6452d659d6.jpgstabstag.thumb.jpg.0de618d3537ac04d867aa1bf3e2bbc34.jpg

Det er nå klart for å løfte opp diffen, så da måtte jeg ta en siste runde på denne.

Mutter på utgangen måtte strammes og løseblekk monteres:

diff.thumb.jpg.a0cc80bd5c5691c9b32b47c674c516af.jpg

Denne trenger å fylles med olje, så er den klar for å løftes på plass.

 

Fortsatte så i andre enden og fikk satt på utgangs stykke på Girkassa og stramma til mutteren her.

Girkasse.thumb.jpg.94906f381a1e2aa6a6f96b02fb7349ac.jpg

Låseblekk er på plass (ikke på bildet). Ser jeg må gjøre reint litt mere her, håper ny sim ring er nok til å tette denne lekasjen :)

Her tatt ut fri neste uke, for å få timer til å skru 750 :) så målet er å få på plass drivaksel og differensial før jeg retter nesa mot påskefjellet.

 

Herlig å kjenne på fremdrift igjen.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det fremdrift Morten og det er fint .😊

Må være morro å holde på med noe av det grommeste man kunne få på den tiden .

Denne bilen blir sikkert helt perfekt å kjøre når du er ferdig .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Jan, ja sattser på at dette blir staselig :)

Langt igjen enda, men kjenner på fremdrift nå. Hadde som sagt mål om å få på svingarmer og dempere før påskeferien, men med feil tårnlager røyk den planen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Mortenej skrev:

Diff olje:

Noen som har anbefalinger, råd.

Spekk sier Castrol SAF-OX, etter det jeg forstår skal dette da være SAE 75W-90.

Noen tanker rundt denne, Castrol Transmax Axle 75W/90 Long Life :

https://www.thansen.no/bil/bildeler/olie/castrol-transmax-axle-75w-90-long-life/n206816/pn1330058/

 

Det viktigste er og bruke for diffbrems hvis du har det. Så lenge oljen er innenfor spesifikasjonene så er det greit. Regner med at du ikke skal leke deg mange runder rundt ringen uansett med denne. Og husk at stort sett all olje du får tak i i dag er bedre enn den de hadde for 30 år siden, til og med den billigste fra Biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tilbakemeldinger.

Ikke diff brems på denne, og tvilsomt at den får seg noen runder på ringen - så da blir det å hente Castrol olje iløpet av dagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villa dobbeltsjekket diffen om du ikke har gjort det i tilfelle den er byttet jamført org. spec 😉 står ofte en metallplate på en av boltene til difflokket med utveksling, har den brems står det gjærne en S på denne. Evt kjenn på den for å verifisere😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takker Viggo :)

Fikk en fornemelse av at dette måtte jeg sjekke, her er bilde av metalplata som står på diffen:

234378702_diffspekk.thumb.jpg.cc45b522239f2f96fdc9fa252a15d375.jpg

 

Ingen S men tallene 752 på slutten.

Når jeg roterer ene akselen og holder igjen inngående så roterer andre motsatt vei, dette skulle vel også bekrefte at denne er uten sperre.

 

Står heller ikke noe i utstyrslista at denne har sperre, hva kode ville det evnt vært her?

 

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var arbeidslysta på topp, kikka på gradestokken på vei ut av senga -5 !??? hvor var det blitt av finværet?

Vel det var vel akkurat det som var her :D skyfritt er jo ensbetydene med kalde netter.

morgen.thumb.jpg.3c928ffed6088a41143a3cf7a0b0fe34.jpg

Når du våkner til dette, så skjønner en at dagen ikke kan tilbringes på betongen i garasjen. Er ikke ofte en har slik dager på denne kanten av landet.

Så etter noen timer med obligatorisk kontortid, var det bare å få på seg turboksa i steden for arbeidsbuksa. En kjapp tlf til jentungen, og turfølge var sikret.

Hadde et mål for øye i dag.... men da måtte denne toppen forseres:

2098842194_godya.thumb.jpg.7442a18f707971210e4df7ee6308bb77.jpg

Her snakker vi om 450 høydemeter på 1,5 km strekning, bratt opp, men hvorfor skal en ta den letteste ruta.

På motsatt side ligger nemmelig denne steinin, og her har jeg lenge hatt en plan (kom meg ikke helt ut, der svikta motet):

Er like luftig som det ser ut, er et greit stykke ned rett i steinura under.

johan.thumb.jpg.8ad6663eef12be451f2beea604bae081.jpg

Gøy å nyte naturen, og bare legge bil bak seg for en dag.

Fikk dog fyllt differensialen med 1.9 l olje før jeg dro, og nå ligger den fint under bilen, klar til å legges på jekken og løftes inn på plass.

Viktig å ikke stresse dette bilprosjektet, men balansere det inn med far-datter tid. Ikke ofte en får muligheten til dette når studenten bor på sydspisse (nesten) av landet.

 

Ønsker alle en riktig God Påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine - E34 EU OK - Selges

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...