Gå til innhold

Känner mig lurad ☹️vad kan jag göra? Bmw e46


Herr_eklund
 Share

Anbefalte innlegg

Hej allihopa, 

Vill börja med att säga, jag lägger mig platt och erkänner att jag varit naiv så snälla bespara mig för dumma kommentarer. Va gärna ärlig men kom med konstruktiv kritik isånnafall. 

Jag hade länge spanat på finn efter en e46a i gott skick som jag skulle ha som pendalarbil. Har alltid tyckt om bmw och har tidigare ägd en e36a när jag Bode i Sverige för 9 år sedan.

Nu till ämnet, hur som helst, jag har helt enkelt köpt en bmw 330ci club sport 00 

gått ganska långt 25000 mil. Men va i väldigt fint skick, nästan helt fri från rost, serviceboken va ifylld och allt såg jättebra ut och kändes bra så jag slog till. 

MEN, en arbetskollega som är väldigt duktig på bilar, framförallt bmw sa att den såg omlackerad ut på bilden när jag visade honom innan jag prova den, jag frågade köparen om den va omlackerad och han sa nej. Nu visade det sig tvärt att vänster framskärm är utbytt och när man ser noggrant så kan man se att det inte är 100% rätt färg. I köpekontraktet som vi bägge skrev på så kryssa han i nej på frågan om den var om lackerad, kanske gäller själva bilen och inte en specifik del. 

Det visade sig också att det är coils på den, stog inte i vagnkortet och dum som jag var så trodde jag att den var en aning sänkt orginal pga club sport. Bytte till vinterdäck idag med en högre profil och då rubbar det pyttelite vänster fram.

jag hittar mer och mer småfel som jag borde ha kollat men som han också borde ha visat, men jag får bara bita i det sura äpplet helt enkelt.

 

men vad tror ni, kan jag kontakta säljaren och klaga på coilsen och framskärmen och be honom åtgärda det eller hur funkar det? 

Vore Enormt tacksam för alla svar och inputs av er erfarna. 

F1D8B610-C6C2-49C0-9C2B-52F0E5BC4215.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, awt skrev:

Er redd du ikke har så mye å stille opp med her. At en framskjerm er lakkert på en 18 år gammel bil er alt annet enn uvanlig.

Coiloversene kan du muligens prøve deg på, men strengt tatt vil jeg påstå dette er noe du burde sett under besiktelse.

Okej jag förstår. tack! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Daniel. skrev:

Rust på framskjermene på E46 er ganske normalt syn her i Norge. Så er nok stor sjanse for at de har vært byttet ut en gang i tiden.

Angående coilovers, noe spesiell grunn til at de ikke er godkjent? Har de ikke TÜV?

Tror jag såg ett papper som låg ihopvikt bland alla andra kvitton och papper. Allt står på tyska/holländska men det såg ut som ett sånt papper man får när man ska godkänna coils hos vv. Cobra hette märket iallafall. Misstänker att förrförra ägaren satt på dom men skrev aldrig in det i vagnkortet. Ingen aning om det går att få godkänt nu när bilen gått en stund och coilsen satt sig ordentligt om du förstår hur ja menar.  Bilen är iallafall EU godkänd så det slipper ja oroa mig för. Ush, ja skäms nästan över att jag har varit så naiv. Men kanske ni förstår mig på något vis, vi alla lär oss av våra läxor. Ska till en kollega i morgon så får han hissa upp bilen, se på den grundligt och ge mig en en uppskattning på vad allt ”småfix” kan tänkas kåsta.

är beredd att läggs en del pengar på den och göra den fin, men inte till vilket pris som helst. Jag är fullt medveten om att det kommer kosta en del men vi får se vart gränsen går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg i samme bås som de andre. Du har besiktiget bilen og kjøpt den slik den er presentert. Den er nå ditt ansvar og ikke forrige eiers (såfremt det ikke er noe som har blatant blitt framstilt feil i annonsen eller skjulte feil/mangler).

Når det er sagt, fin bil men den har gått et lite stykke, så det var antageligvis ikke verdens dyreste kjøp. (No offence). Siden den er EU kontrollert så sier jeg bare tut og kjør og ikke bry deg så mye om coilovers er godkjente eller ikke isåfall. Kjedelig om de subber såklart og der har du ingen billige alternativer, nye dekk med annen profil, annen felg med annet innpress eller nytt sett med dempere/fjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, mr.Wreckless skrev:

Stiller meg i samme bås som de andre. Du har besiktiget bilen og kjøpt den slik den er presentert. Den er nå ditt ansvar og ikke forrige eiers (såfremt det ikke er noe som har blatant blitt framstilt feil i annonsen eller skjulte feil/mangler).

Når det er sagt, fin bil men den har gått et lite stykke, så det var antageligvis ikke verdens dyreste kjøp. (No offence). Siden den er EU kontrollert så sier jeg bare tut og kjør og ikke bry deg så mye om coilovers er godkjente eller ikke isåfall. Kjedelig om de subber såklart og der har du ingen billige alternativer, nye dekk med annen profil, annen felg med annet innpress eller nytt sett med dempere/fjærer.

Du har helt rätt. Formulerade mig lite fel i överskriften, har nu bett om att ta bort denna tråden för jag känner ett vist obehag kommer krypande över mig. Tack för att ni visar respekt och inte idiotförklarar mig. Får se i morgon när ja kör utan 4a däck i bilen, kanske blir lite bättre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Herr_eklund skrev:

Du har helt rätt. Formulerade mig lite fel i överskriften, har nu bett om att ta bort denna tråden för jag känner ett vist obehag kommer krypande över mig. Tack för att ni visar respekt och inte idiotförklarar mig. Får se i morgon när ja kör utan 4a däck i bilen, kanske blir lite bättre. 

Du kan ta en titt på KW sine hjemmesider, jeg ser til enkelte modeller har de ""heve" sett som egentlig er en litt tjukk gummiforing man setter under fjæra, spesielt for tungt lastede biler etc. Evt. nye OEM fjær-seter til bakfjærene for å se om du får noen sårt etterlengtede mm med ny gummi der?

Edit for å legge til link:

https://www.kwsuspensions.net/productfinder/BMW_3er_Coupe_E46__346C__330_Ci_Benzin_170KW_2979ccm_H-Yeu41dzkB3yh0peTQfVw../70/Spring_Distance_Kits

Endret av mr.Wreckless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, mr.Wreckless skrev:

Du kan ta en titt på KW sine hjemmesider, jeg ser til enkelte modeller har de ""heve" sett som egentlig er en litt tjukk gummiforing man setter under fjæra, spesielt for tungt lastede biler etc. Evt. nye OEM fjær-seter til bakfjærene for å se om du får noen sårt etterlengtede mm med ny gummi der?

Edit for å legge til link:

https://www.kwsuspensions.net/productfinder/BMW_3er_Coupe_E46__346C__330_Ci_Benzin_170KW_2979ccm_H-Yeu41dzkB3yh0peTQfVw../70/Spring_Distance_Kits

Tack för tipset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har også en versjon av "hevesett". Det er gummiklosser man setter inn i fjæra for å unngå at den siger eller subber. Hvor bra det er aner jeg ikke og kanskje en alt for lettvint løsning, men kanskje det funker(?). https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/spiralfjarer-tilbehor/gummimellomlegg-6-stk-2000016402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig sak. Men som andre påpeker har man en undersøkelsesplikt når man kjøper bil. Det er spesielt viktig når selger ikke fullt ut overholder sin opplysningsplikt. Vedr lakkering, så er det ikke sikkert selger viste om lakkeringen selv engang, da det kan være gjort før han kjøpte bilenogså. Coilovers som ikke er godkjent eller merket/har papirer er litt verre. Du kan muligens vinne frem med en reklamasjon her, selv om jeg tviler. Minste motstands vei ( i hvertfall om du kan skru selv) er nok å bare ta av hele settet, og hive på noe originalt, evt et senkesett med papirer som lar seg godkjenne og ikke subber.

Gummiklosser er ikke optimalt. Det blir litt feil belastning på fjærene, og jeg ser for meg at de knekker lettere med slike montert.

Håper du får fikset bilen slik at du blir fornøyd. En E46 coupe i god stand er ikke så vanlig lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...