Gå til innhold

Prøver og finne ut hva slags BMW som er for meg


 Share

Anbefalte innlegg

Hallo er da ny på denne siden og har da titte litt rundt her og der og har dermed funnet ut at jeg tenker og få meg en BMW når lappen er bestått.

Vil da gjerne ha en litt eldre bil i håp om at det vil være billigere å eie  men gjerne fortell meg om dette er da feil i forholdt til forsikring osv.

Bryr meg egentlig ikke så veldig åssen den ser ut men håpet er da at dere kan hjelpe meg med å finne riktig bil som ikke er så hard på lomme boka. 

Videre så vet jeg at håpet er det og modifisere på bilen etter vært som den tid kommer. 

Lurer da på om dere kan hjelpe og finne en med lsd med tanke på at jeg er meget ny på BMW og så og si det eneste jeg kan om dette er 1 og 3 serie  og selvfølgelig at m3 betyr gøy 

Tusen takk 

Mvh gulliver 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult :) Her inne er det mange sjeler som har mye erfaring og kunnskap om alle mulige modeller. BMW har mange fine modeller opp igjennom, så her spørs det egentlig på hva dine kriterier er.
F.eks. nøkkelinformasjon som:

- Budsjett
- Alder på bil
- Plass
- Motor

Budsjett er viktig for å peile oss inn på hva vi kan anbefale. Alderen på bilen er ikke sikkert betyr noe for deg, men for mange så gjør den det. Plass er en vesentlig ting, vil du ha stasjonsvogn, sedan, coupe eller cabriolet? Her må du finne dine behov. Kanskje du har hund eller er mye toppturer og derfor vil ha stasjonsvogn eller bare liker å cruise og synes cabriolet eller en roadster(tenker på Z3 eller Z4) er godt nok. Motor er viktig for mange, men her igjen varierer det fra å ikke bety så mye til å være alfa og omega. :) 

Hiv opp litt nøkkelinfo og hva du ser for deg, så skal vi hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare beklage for sein respons etter at jeg selv har startet dette her Men budsjettet ligger på omlag 25k  og gjerne sedan eller stasjons vogn må ha litt god plass med tanke på høyde  pluss att jeg må kunne frakte på søsknene flokken litt. Er ikke så stor fan av kabriolet  for jeg da ser jeg bare for meg en hel haug med problemer. 

Motor er nokså si det samme men vil ha muligheten til og ha det gøy. Vil forhåpentligvis komme litt inn i drifting etter turen på glattkjørings banen tok meg. Ønsker muligens disel siden det er snillere på lomme boka

Alder så lenge den fungerer og er billig å eie . Forhåpentligvis billig og forsikre og men vet at bare det og nevne BMW for forsikrings selskapet dobbler det meste så skal det nok gå 

Men holder til i Kristiansand men kan nok ha muligheten til og reise for og hente bilen så lenge det ikke er så altfor langt og hente. Men for og si det sånt så reiser jeg ikke lenger enn til Molde  så håper det hjelper litt.

Mvh gulliver   

Ps skal prøve og svare så raskt som mulig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så vil jeg si at bilen du ser etter ikke finnes. Eller jo, den gjør jo det. Du sier at den må ha god plass, være gøyal å kjøre og kunne drifte rundt. Da er E60 535d bilen du søker, men de koser ikke 25 000 kr....de koster en del mer, mye mer faktisk. Det er noen stikkord her som ikke helt passer i hop...BMW, LSD, morsom å kjøre (altså stor motor), billig forsikring og lave driftsutgifter. Attpåtil skal ikke bilen koste mer enn 25 000 kr. Jeg tror nesten jeg heller da ville lagt BMW litt på is i noen år til, for en BMW til 25 000 kr kommer bare til å skuffe deg med de kravene du har. 

Ja jeg kjøpte selv en E34 520i for 18 000 kr...som har vist seg å være en ustanselig evighetsmaskin som alltid virker og starter. Men det var for mange år siden, en god E34 koster i dag det mangedobbelte av hva jeg betalte for min. For 25 000 kr så får du en E46, solid og fin bil som i denne prisklassen ruster mye. 318d er dau og slapp, 320d er bedre men igjen så er disse slitene i denne prisklassen. Prøv heller å finn en 320i, altså en bensin. Solid motor, litt tørst men ikke avskrekkende men de er faktisk gøyale å kjøre i forhold til diesel. Men igjen, forsikring kan bli dyrt. 

Så mitt råd er som følger. Kjøp deg en Toyota Corolla, kjør den i to år og bygg deg opp forsikringsbonus og spar penger til en dyrere BMW. Kan du skaffe deg ett budsjett på 60 000 kr så åpner det opp for mye bedre og artigere BMWer. Så slipper ditt første møte med BMW å bli en dau og rusten skuffelse 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv starta jeg med 316i uten utstyr men med custom stereo og 2x10" baki bagasjen. Trengte ikke noe større som 18-åring. Bilen var ikke forsikra på meg, men jeg hadde den i 2 år før jeg begynte å tenke i andre baner. Kjøpte meg en E39 525tds i brukbar stand (ga 25 mener jeg å huske), og solgte e46. Da satte jeg forsikringen på meg selv som 20-åring med 20 000 i året (bor på landet så blir mye kjøring), mener å huske jeg betalte 12000 i året, husker dog ikke hvor mye bonus jeg hadde - tror det var 20 eller 25 prosent. Hadde nesten ingen utgifter på denne bilen, i løpet av nesten halvannet år. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Egentlig så vil jeg si at bilen du ser etter ikke finnes. Eller jo, den gjør jo det. Du sier at den må ha god plass, være gøyal å kjøre og kunne drifte rundt. Da er E60 535d bilen du søker, men de koser ikke 25 000 kr....de koster en del mer, mye mer faktisk. Det er noen stikkord her som ikke helt passer i hop...BMW, LSD, morsom å kjøre (altså stor motor), billig forsikring og lave driftsutgifter. Attpåtil skal ikke bilen koste mer enn 25 000 kr. Jeg tror nesten jeg heller da ville lagt BMW litt på is i noen år til, for en BMW til 25 000 kr kommer bare til å skuffe deg med de kravene du har. 

Ja jeg kjøpte selv en E34 520i for 18 000 kr...som har vist seg å være en ustanselig evighetsmaskin som alltid virker og starter. Men det var for mange år siden, en god E34 koster i dag det mangedobbelte av hva jeg betalte for min. For 25 000 kr så får du en E46, solid og fin bil som i denne prisklassen ruster mye. 318d er dau og slapp, 320d er bedre men igjen så er disse slitene i denne prisklassen. Prøv heller å finn en 320i, altså en bensin. Solid motor, litt tørst men ikke avskrekkende men de er faktisk gøyale å kjøre i forhold til diesel. Men igjen, forsikring kan bli dyrt. 

Så mitt råd er som følger. Kjøp deg en Toyota Corolla, kjør den i to år og bygg deg opp forsikringsbonus og spar penger til en dyrere BMW. Kan du skaffe deg ett budsjett på 60 000 kr så åpner det opp for mye bedre og artigere BMWer. Så slipper ditt første møte med BMW å bli en dau og rusten skuffelse 😀

Tusen takk ser klart hva du mener  burde vel heller ha startet på noe annet å kan si meg enig med dette. Grunnet tanken på BMW så har dette valget vært grunnet noen ting som jeg kanskje har så det er bare og rette på hva jeg skriver . Det først som jeg forstod med BMW var det at det er et stort norsk samfunn av eiere som kan hjelpe Til med spørsmål om bilene osv. Det andre er at det er solide biler med en grei pris på deler etter som  jeg har forstått.

Det som er en av de større tingene som har gjort at dette ble ønske valget av biler er at det er bakhjuls trekk og det er god del av disse bilene i Norge.  

Med tanke på forsikring så gikk jeg ut i fra dette kom til og være dyrt  så billig og forsikre var mere ment i sammenheng med andre BMW enn noe annet.  Og vis den er dyr så tenkte jeg samma f da får jeg forhåpentlig opparbeidet forsikringen raskere 

Grunnen til at jeg skreiv lsd  var mer en tanke på at dette vil da muligens stoppe meg selv fra og gå helt bananas med sveise apparatet på bilene men ser utifra at dette mest sannsynlig vis ikke hadde hjulpet noe.

I henhold til god plass så er det rett og slett fordi jeg ikke passer i flere biler. Satt på med en fyr i en Kia ceed og fikk bare så vidt plass i bilen.  Så rett og slett god bein plass er meget viktig med tanke på at jeg er rett rundt 190 og 115 kg  med bare ren idioti. 

Drift kostnader er også litt viktig for meg men dette er mer det  at jeg vet at jeg kommer sikkert til og bo i bilen vis jeg hadde muligheten for jeg er meget glad i og kjøre biler generelt. 

Og jeg vet at jeg har satt en dårlig pris klasse på omlag 25k men dette er da mer ment som det at 10k fra eller til skal ordnes meget greit.

Og må bare beklage for at det kom så mye tekst her Men dette var bare for og svare mere riktig på de tingene som ble skrevet. 

Men jeg ser på rådet ditt om det og kjøpe seg en corolla  som et meget bra råd og jeg lover deg at dette blir sett på som plan b for meg videre.

Jeg håper at  dette ikke blir tatt på feil måte så jeg må bare ærlige innrømme at jeg har bare klart og falle pladask for utsende på de fleste BMWer  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shattered skrev:

selv starta jeg med 316i uten utstyr men med custom stereo og 2x10" baki bagasjen. Trengte ikke noe større som 18-åring. Bilen var ikke forsikra på meg, men jeg hadde den i 2 år før jeg begynte å tenke i andre baner. Kjøpte meg en E39 525tds i brukbar stand (ga 25 mener jeg å huske), og solgte e46. Da satte jeg forsikringen på meg selv som 20-åring med 20 000 i året (bor på landet så blir mye kjøring), mener å huske jeg betalte 12000 i året, husker dog ikke hvor mye bonus jeg hadde - tror det var 20 eller 25 prosent. Hadde nesten ingen utgifter på denne bilen, i løpet av nesten halvannet år. ;) 

Tusen takk  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på at et slikt budsjett fordrer kompromisser. Og du oppnår garantert ikke alle kriteriene du nevner. Skal du ha mer motor og/eller nyere bil, går sannsynligvis den tekniske tilstanden ned, og km-standen opp. E46 320d er en relativt ukomplisert bil, kvikk nok (spesielt om den chippes litt) og i touringutgave rommer den også masse. E39 530d er, isolert sett noen hakk grommere, men blir fort dyrere i både innkjøp (i hvertfall en facelift) og eie. Et kjapt søk på finn (ikke beste tiden på året akkurat nå riktignok) viser at det ligger et par eksemplarer av både 320d og 530d ca til ditt budsjett. Alle har høy km stand og forskjellig grad av feil/mangler.

Det trenger for øvrig ikke være så stor motor for at det skal være underholdende. Min første BMW var en E34 520i, og den hadde kjøreglede i massevis for en 20-åring (som jeg var da). Ingen av de nevnte bilene er utpreget driftemateriale da. Da ville jeg sett på en E36 med mest mulig motor, evt andre merker i denne prisklassen. Da blir det gjerne mindre praktiske biler igjen.

Denne treffer et flertall av punktene dine dog: Riktignok ikke diesel, men sprek, og bunnsolid motor, romslig, sprek. Kan du skru litt virker det som et potensielt ok objekt. Ingenting som var helt krise på mangellappen i hvertfall: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=136681615 Du får vanligvis ikke en noenlunde feilfri E46 328i til under 50k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...