Gå til innhold

Ny bil


Dusy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har snoket rundt på forumet her nå snart ett års tid, mellom eksamenstider og bachelor skriving og dagdrømt meg bort i mange av de gode trådene her. For å introdusere meg kort kommer jeg fra en familie som er over middels interessert i biler, der det stort sett har gått i Audi, Volkswagen og for 3 år siden tok en Volvo sin plass i garasjen vår med sine 7 seter og hybrid drivlinje. Med andre ord begynner det å bli litt forvirring angående valg av riktig bilmerke. 

I og med at jeg har snoket her i ett års tid, så sier det seg selv at lysten på BMW er stor. Nå som jeg skal flytte hjem til Asker grunnet ny jobb og fulltidsstilling er behovet for bil blitt større enn før. Det store spørsmålet er jo hva jeg skal gå for? Som tenåring vokste jeg opp med å se broren min med en 2 liters Audi Quattro, kompisene hans med E46 330ci, 2004 2.0 Z4, E46 M3 osv osv. Med andre ord så sier hjertet mange forskjellige ting, kontra hodet mitt. Som sykepleier er ikke akkurat lommeboka den tykkeste, selv om jeg skal si meg fornøyd med lønnsbetingelsene med nye jobben. 

Det mest fornuftige valget ville jo vært en i3S. Den blir bare tøffere og tøffere for hver gang jeg ser en, men det er noe i meg som ønsker noe mer morsomt enn en elbil. Jeg har i tillegg sett på 4 serie coupe/gc,  6 serie (disse holder seg fortsatt godt i pris, samtidig som de begynner å dra på årene), hybrid F30, E-Golf eller Golf GTI. 

Som dere sikkert skjønner er jeg i en konflikt med meg selv. Tanken min er: kjøper jeg en bensin bil, blir den en garasjedronning som tas ut på dager jeg har turnusfri og kan nyte bilen, der jeg vil bruke kollektiv til og fra jobb. Med elbil, blir den en ren daily driver. Fordelen med elbil er at vi har ladestasjon hjemme i garasjen, samt at bilholdet sett i det hele blir rimeligere. Med bensin/diesel/hybrid vil bilholdet bli dyrere mtp. slitedeler, service osv. 

Hva er poenget med tråden sier du? Jo, jeg vil gjerne høre deres synsvinkler rundt dette. Jeg er enslig, det blir ingen boutgifter mens jeg bor hos foreldrene mine da jeg skal spare opp mer egenkapital til leilighet i løpet av 2 år, og jeg ser for meg å jobbe ekstra ved siden av de 100% jeg allerede jobber ved en annen arbeidsplass i en annen kommune. Hva ville dere valgt, som bilentusiaster? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Art dilemma🙂 Hvis du klarer deg uten bil til og fra jobb foreslår jeg en El-sykkel eller et busskort sammen med en ren kosebil. Men dyr bil sammen med sparing til bolig høres jo litt ulogisk mtp. verditap og bunden kapital. Kanskje en E9x 325i kan være et fornuftig valg sammenlignet med 4 og 6-serie. Samtidig gir jo en I3S sikkert mye glede i hverdagen samtidig som du slipper å ta buss/sykle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skrive under på det å ha morrobil og spare til bolig er svært utfordrende. E39 M5'n min kosta meg ca 8-9k i måneden og det var kun for å drifte bilen, bompenger, forsikring, lån og drivstoff. Så kom evt oppgraderinger ved siden av. Det koster å ha morrobil, men guuud som mye mer morsomt det er enn en kjedelig bil. 

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mulighet til å ta kollektiv til jobb så ville jeg jo fortsatt med det. Da kan du også kjøpe en bil som er eldre og tåle litt høyere risiko med tanke på at det kan bli noe galt med bilen, da du ikke er avhengig av at den går hele tiden. Hvis du er villig til å skru noe selv da. 

Ellers får jeg vel henge meg på resten med at å kjøpe inn bil hvis du har tenkt å spare til bolig ikke høres så veldig lurt ut. Å ha bil er fryktelig dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar folkens! 😊

Ja, er ikke lett. Men har hvert fall fått en god deal med rabatter på en splitter ny E-Golf som er fullspekket med utstyr hos lokal forhandler hjemme. Et tilbud jeg ikke kunne gå glipp av. I helhet betaler jeg nesten det samme i husleie for bilen inkl avdrag og forsikring på den. Regnestykket vil gå i pluss uansett med tanke på høyere lønn, og at de pengene jeg har til overs går til egenkapital. Kollektivtilbudet til nye jobben er heller ikke til å juble over, så da ble det sånn, samt at jeg vil slippe å legge inn unødvendige kilometere på bilene til foreldrene mine de gangene jeg har behov for bil utenom. 

Igjen, tusen takk! Så får vi håpe at neste gang det blir bilkjøp at det blir noe morsomt fra BMW! 😃

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...