Gå til innhold

Varsellamper, mange lyser samtidig


Roonie
 Share

Anbefalte innlegg

Gjelder en BMW X3 2007 / 2008 modell 2,0 diesel med automatgir og 4-hjulstrekk. 

For noen dager siden begynte varsellampene for 4-hjulstrekk, ABS, håndbrekk og Airbag å lyse samtidig. Har hatt bilen på verksted og de "feilsøkte" og byttet batteri etter å ha konstatert at batteriet var "dårlig". Da jeg hentet bilen lyste alle varsellampene akkurat like mye som da jeg leverte bilen inn, og jeg har avtale om å levere bilen inn til mer feilsøking. Det koster naturligvis massevis av penger når et verksted skal feilsøke, og jeg forsøker å kartlegge om det går an å finne ut hva som er feil. 

Det ble foreslått at "mellomkassa" må byttes fordi det er den som er årsaken til at nevnte varsellamper lyser. De hevder at det ikke kom frem noen feil på diagnose av bilen annet enn en "mekanisk feil på mellomkassa". (Kan diagnoseverktøy avdekke mekaniske feil?)

Den såkalte "mellomkassa" er så vidt jeg skjønte ikke helt rimelig å bytte, og de kunne heller ikke si om dette ville hjelpe på feilen / varsellampene. 

Lurer på om noen på forumet her har vært borti noe sånt? Dette med varsellampene er jo ikke greit å kjøre rundt med lysende midt i fleisen. 

Mvh
Roonie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jo ikke uvanlig med defekt kasse på disse bilene.

Slik jeg har forstått det så er det enten VTG sensor/motor eller klutsj platene som er glasert.

Det er kanskje mulig at diagnose kan se at det er en mekanisk feil, men som oftest ikke. Men dette er på generelt grunnlag. Jeg kan ikke e83 eller Xdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en ganske omfattende runde på google, så kan det tyde på at det er aktuatoren som må byttes. På diverse videoer så beskrives feilen (inkludert en klikkelyd etter at motoren skrus av) ganske nøyaktig. Det er en del som kan kjøpes for pluss/minus 1500 kroner på nettet (pluss frakt og moms antagelig) og som er relativt enkel å bytte. Omtales som en times jobb. 

Det sies at dette er en av de vanligste feilene, så jeg synes det er utrolig at BMW verkstedet ikke kom frem til samme konklusjon eller i det minste foreslo dette. Jeg får prate med dem i morgen å høre hva de sier til aktuator ideen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg oppdaterer denne tråden, siden dette kan være nyttig informasjon for andre X3 eiere:

Feilen som gjorde at mange varsellamper lyste samtidig viste seg å være et lite tannhjul i aktuatoren som var utslitt. Alle BMW verksteder jeg pratet med anbefalte å bytte aktuatoren, og skulle ha fra fra 12 - 17 000 for dette inkludert aktuatoren og arbeid. Å skifte ut tannhjulet var ikke et tema. (Var til og med en på verkstedet som sa "det går ikke an")

Det er imidlertid rikelig med instruksjoner på youtube om hvordan man bytter dette tannhjulet og jeg sendte videoen til verkstedet slik at de kunne se hvordan det kunne gjøres. De fulgte instruksjonene der, og vipps var alt i orden. 

Tannhjulet kostet kr. 48,- inkludert porto og jeg bestilte det på ebay. Tok ca 2 uker før det kom i Posten.

Det var en betydelig besparelse å bytte tannhjulet fremfor å skifte ut hele hjelpemotoren. Kjipt at jeg måtte gjøre verkstedet oppmerksom på dette, men er selvfølgelig glad for at de gjorde jobben - selv om de ikke fikk solgt meg en ny aktuator til. 10-12000 kroner. 

Har mer informasjon om saken om det er aktuelt for deg å vite mer. Bare å ta kontakt. 

Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...