Weiders Skrevet Mai 21, 2019 Skrevet Mai 21, 2019 (endret) Hei bloggen<3 Arvet denne av min barnlÞse grandonkel Philippe siden alle andre i familien mente den ikke var verdt noe. For meg er den verdt alt i verden, da det var akkurat denne spesifikke bilen som gjorde meg interessert i BMW i utgangspunktet. Husker godt at jeg syns dette var verdens kuleste bil da jeg sÄ den fÞrste gang en gang pÄ slutten av 90-tallet, mens alle andre syns det var teit at onkel Phil gjennomgikk en midtlivskrise. Jeg begynte allerede da jeg var 18 Är i 2008 Ä spÞrre om jeg ikke kunne fÄ kjÞpe bilen hans, noe han vennlig avslo da han var veldig glad i bilen og mente jeg bare kom til Ä kjÞre meg ihjÊl mens han fleipet med at han sannsynligvis kom til Ä beholde bilen til han dÊvva, hans egne ord, noe han skulle fÄ rett i. Bilens historie: Utifra hva jeg har forstÄtt, startet bilen sitt liv i Berlin i 1995 som fremkomstmiddelet til en personlig trener som var en skikkelig jÄlebukk. Han flyttet til Norge i 1998 og tok med seg bilen som flyttegods. Min avdÞde grandonkel kjÞpte deretter bilen av vedkommende i 1999. Da han overtok den hadde den gÄtt omtrent 80.000 km. NÄ, 20 Är senere har den gÄtt 130.000 km. Bilens tilstand ved overtakelse: Dessverre var ikke Phil like jÄlete som den forannevnte tyske, personlige treneren og hadde bare sÞrget for Ä holde motor, drivverk og elektronikk mer eller mindre i orden samt fulgt servicer, resten var i sÞrgelig forfatning da jeg overtok den. Den hadde stÄtt urÞrt i over et Är. Cabtaket var helt mosegrodd. Rusten hadde begynt Ä ta tak i kantene pÄ dÞrer, framskjermer og grillramme. Det var parkeringsbulker pÄ grillramme, bakfanger, bakskjerm og passasjerdÞr. Det eneste som ufattelig nok ikke hadde antydning til rust var panser, bakskjermer og bagasjelokk. Det ene dekket var flatt. Rattet var utslitt, begge dÞrtrekkene var lÞse og bilen var full av rot, kaffekopper, polposer, Þlbokser, pappvinskartonger, smÄstein og mÞkkaflekker pÄ hele gulvteppet. Sjekket eu-kontrollhistorikken til bilen, og oppdaget at den bare var kjÞrt 2000 km pÄ fem Är. Og hva skjedde sÄ? Med dette utgangspunktet hadde jeg ikke mye hÄp. Jeg satte meg inn, vrei om nÞkkelen, og det skjedde selvfÞlgelig ikke en dritt. Hadde ikke dette vÊrt et arvestykke ville jeg sikkert ment at jeg hade kjÞpt katta i sekken. Men til alt hell og lykke hadde ikke lÄsen til bagasjeluka rustet fast sÄ jeg kunne komme til og bytte batteri. Byttet batteri, satte meg inn og vrei om nÞkkelen igjen, og den startet pÄ fÞrste kinn. Jeg var mÄllÞs. Jeg kjente gleden og arbeidslysten strÞmme gjennom meg og satte meg umiddelbart som mÄl Ä tilbakefÞre denne til fordums prakt. Ryggelysbryteren hadde gÄtt til helvete, spylevÊskenivÄfÞleren hadde streika og tomgangen var ujevn, men det kunne jeg leve med. SÄ har vi kommet frem til dags dato etter masse preik og digresjoner. Planene er som fÞlger: EU-kontroll Fjerne alt av dritt og mÞkk Fjerne alt av bulker og rust Full M-technic pakke Hellakkering M Contour felger (Evt. Futura eller Rennsport hvis prisen ikke er avskrekkende) Vader interiÞr M50B25 innsug Venivhusventilasjon-delete SportsgrenrÞr, decat og Scorpion catback Fekzen chip Simota konfilter Det blir en jÊvla jobb, men til gjengjeld fÄr jeg en dritkul bil med enorm affeksjonsverdi som jeg kan sende videre i arverekka nÄr jeg evt. leverer inn tÞfla. Wish me luck!     Endret Juni 10, 2019 av Weiders liffi, BjornarHS, Daniel. og 18 andre reagerte pÄ dette 21
sveigis Skrevet Mai 21, 2019 Skrevet Mai 21, 2019 Dette varmer hjertet mitt nĂ„r jeg leser dette .đ Denne mĂ„ du fullfĂžre planene pĂ„ uten tvil . Tror du mĂ„ legge inn bilder pĂ„ nytt đ
Weiders Skrevet Mai 21, 2019 Forfatter Skrevet Mai 21, 2019 11 minutter siden, sveigis skrev: Dette varmer hjertet mitt nĂ„r jeg leser dette .đ Denne mĂ„ du fullfĂžre planene pĂ„ uten tvil . Tror du mĂ„ legge inn bilder pĂ„ nytt đ Gjorde det nĂ„, lenge siden jeg har vĂŠrt pĂ„ forumet herđ
fxslin Skrevet Mai 21, 2019 Skrevet Mai 21, 2019 Dette er kult! Blir enda morsommere nĂ„r den har en slik historie og affeksjonsverdi! Â
Ron Jeremy Skrevet Mai 21, 2019 Skrevet Mai 21, 2019 Dette er en historie vi mÄ hÞre enden pÄ. Et glimrende utgangspunkt for et morsomt og spennende prosjekt. GÞy Ä kunne jobbe med et prosjekt som trigget interessen! Bilder og fremdrift taes imot med takk.
Weiders Skrevet Mai 21, 2019 Forfatter Skrevet Mai 21, 2019 Takk for alle tilbakemeldinger, det betyr mye! I morgen skal jeg prĂžve Ă„ fĂ„ bukt med tomgangsproblemet og i lĂžpet av uka skal jeg fĂ„ hatt den pĂ„ EU-kontroll sĂ„ jeg vet nĂžyaktig hva jeg har Ă„ hanskes med her. Heldigvis har jeg ikke dĂ„rlig plass, tid eller rĂ„d. Man kan fort bli litt stressa av den smĂžrbrĂždlista derđ
Weiders Skrevet Mai 21, 2019 Forfatter Skrevet Mai 21, 2019 Her er forresten et bilde etter en grundig skrubb og vask, den er virkelig et eksempel pĂ„ den velkjente frasen: Pen langt ifra, men lang ifra penđ Marius2002 reagerte pĂ„ dette 1
sveigis Skrevet Mai 22, 2019 Skrevet Mai 22, 2019 MĂ„ jo si den ser pen ut og har jo alle opsjoner pĂ„ Ă„ bli knakans rĂ„ bil . Rett motor og utseende . GĂžy Ă„ se fortsettelsen her đ
Daniel. Skrevet Mai 22, 2019 Skrevet Mai 22, 2019 Kan bli en ganske grei bil dette her! Skikkelig motor og alt. HÄper du forblir her og oppdaterer nÄr ting skjer Syns det er mange som fordufter herfra helt plutselig.
sveigis Skrevet Mai 22, 2019 Skrevet Mai 22, 2019 1 time siden, Daniel. skrev: Kan bli en ganske grei bil dette her! Skikkelig motor og alt. HĂ„per du forblir her og oppdaterer nĂ„r ting skjer Syns det er mange som fordufter herfra helt plutselig. Ganske grei ?? Det er jo en kanonbil utgangspunktet Daniel đ. Og enig med det du sier ,altfor mange som fordufter og kjedelig er det . Daniel. reagerte pĂ„ dette 1
Daniel. Skrevet Mai 22, 2019 Skrevet Mai 22, 2019 17 minutter siden, sveigis skrev: Ganske grei ?? Det er jo en kanonbil utgangspunktet Daniel đ. Og enig med det du sier ,altfor mange som fordufter og kjedelig er det . Haha joda Det er jo det. Rusten lar seg vel fikses lett. FĂ„r hĂ„pe gulv og slikt er i bra stand ogsĂ„.
Weiders Skrevet Mai 22, 2019 Forfatter Skrevet Mai 22, 2019 8 timer siden, Daniel. skrev: Kan bli en ganske grei bil dette her! Skikkelig motor og alt. HĂ„per du forblir her og oppdaterer nĂ„r ting skjer Syns det er mange som fordufter herfra helt plutselig. Takk, syns absolutt den har potensiale selvđ Skal gjĂžre mitt beste, mĂ„ bare prĂžve Ă„ huske Ă„ ta litt bilder ogsĂ„. Er sikkert ikke noe spennende Ă„ lese om alt jeg gjĂžr uten Ă„ se selve prosessen. 6 timer siden, Daniel. skrev: Rusten lar seg vel fikses lett. FĂ„r hĂ„pe gulv og slikt er i bra stand ogsĂ„. Joda, ganske god for overflaterust, heldigvis! Men det er ikke ett forbaska panel som ikke har en eneste liten ripe eller bulk sĂ„ man kan like gjerne lakkere hele dritten en gang for alleđ Gulv er forholdvis bra, noen bruke flekker her og der som kan pusses ned og dynkes i Owatrol men alle jekkfester er tilsynelatende i orden. Litt kjeks ved jekkfestet hĂžyre side foran, men dette skulle visst vĂŠre en grei fix, sa sveisern. 17 timer siden, sveigis skrev: MĂ„ jo si den ser pen ut og har jo alle opsjoner pĂ„ Ă„ bli knakans rĂ„ bil . Rett motor og utseende . GĂžy Ă„ se fortsettelsen her đ Takk, veldig enig selv. Eneste jeg savner er nakkestĂžtter bak sĂ„ den fĂ„r et litt mer harmonisk uttrykk i profil, men ellers er alt som om jeg skulle bestilt den ny selvđ Daniel. reagerte pĂ„ dette 1
Weiders Skrevet Mai 30, 2019 Forfatter Skrevet Mai 30, 2019 (endret) Da har man fÄtt brukt langhelga pÄ noe konstruktivt for en gangs skyld. Ny innsugsbelg og Simota konfilter. Glemte selvfÞlgelig Ä ta bilde av dette, men det blir nok mer enn ett bilde fra motorrommet etterhvert. Oljeskift og full tank 98 med diverse tilsetninger, nÄ maler motoren som en katt. Byttet i samme slengen ryggelysbryter og spylevÊskenivÄfÞler sÄ jeg kunne fÄ en premie av OBCen i form av et "CHECK CONTROL OK" Hadde jo klart Ä rote bort to tom fire-forlengerne til rampene sÄ jeg mÄtte av med fangeren, haha. Skulle uanz bytte grillramme, sÄ det spilte ingen rolle. Fikk ogsÄ gÄtt til anskaffelse av et M50B25 innsug sÄ motoren pÄ sikt fÄr puste litt bedre. NÄ venter jeg egentlig bare pÄ at sveiseren min skal ta seg tid til Ä sveise to jekkfester og at mekanikeren min skal finne en dag han kan bytte bremserÞr og -slanger samt ta en EU-kontroll. SÄ fort EU-kontrollen er i boks trekker jeg sÞrÞstover for Ä hellakkere bilen i Gdansk eller et annet rimelig sted. Valget stÄr mellom Ä beholde Cosmos schwartz eller Ä hellakkere den i enten Estoril blau eller Techno violet. Noen innspill?   Fortsettelse fÞlger! Endret Mai 30, 2019 av Weiders Runey, Marius2002 og BjornarHS reagerte pÄ dette 3
sveigis Skrevet Mai 30, 2019 Skrevet Mai 30, 2019 Denne bilen hadde jeg valgt originalfargen . En 328 er jo ikke hverdagskost og blir etterhvert endel verdt i originalstand tror jeg đ Men fargene du har valgt ,er jo nydelige uten tvil . Bra du har satt i gang med jobbing pĂ„ denne đ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ