Gå til innhold

Arvegods: E36 328i cab


 Share

Anbefalte innlegg

Hei bloggen<3

Arvet denne av min barnløse grandonkel Philippe siden alle andre i familien mente den ikke var verdt noe. For meg er den verdt alt i verden, da det var akkurat denne spesifikke bilen som gjorde meg interessert i BMW i utgangspunktet. Husker godt at jeg syns dette var verdens kuleste bil da jeg så den første gang en gang på slutten av 90-tallet, mens alle andre syns det var teit at onkel Phil gjennomgikk en midtlivskrise. Jeg begynte allerede da jeg var 18 år i 2008 å spørre om jeg ikke kunne få kjøpe bilen hans, noe han vennlig avslo da han var veldig glad i bilen og mente jeg bare kom til å kjøre meg ihjæl mens han fleipet med at han sannsynligvis kom til å beholde bilen til han dævva, hans egne ord, noe han skulle få rett i.

Bilens historie:

Utifra hva jeg har forstått, startet bilen sitt liv i Berlin i 1995 som fremkomstmiddelet til en personlig trener som var en skikkelig jålebukk. Han flyttet til Norge i 1998 og tok med seg bilen som flyttegods. Min avdøde grandonkel kjøpte deretter bilen av vedkommende i 1999. Da han overtok den hadde den gått omtrent 80.000 km. Nå, 20 år senere har den gått 130.000 km.

Bilens tilstand ved overtakelse:

Dessverre var ikke Phil like jålete som den forannevnte tyske, personlige treneren og hadde bare sørget for å holde motor, drivverk og elektronikk mer eller mindre i orden samt fulgt servicer, resten var i sørgelig forfatning da jeg overtok den. Den hadde stått urørt i over et år. Cabtaket var helt mosegrodd. Rusten hadde begynt å ta tak i kantene på dører, framskjermer og grillramme. Det var parkeringsbulker på grillramme, bakfanger, bakskjerm og passasjerdør. Det eneste som ufattelig nok ikke hadde antydning til rust var panser, bakskjermer og bagasjelokk. Det ene dekket var flatt. Rattet var utslitt, begge dørtrekkene var løse og bilen var full av rot, kaffekopper, polposer, ølbokser, pappvinskartonger, småstein og møkkaflekker på hele gulvteppet. Sjekket eu-kontrollhistorikken til bilen, og oppdaget at den bare var kjørt 2000 km på fem år.

Og hva skjedde så?

Med dette utgangspunktet hadde jeg ikke mye håp. Jeg satte meg inn, vrei om nøkkelen, og det skjedde selvfølgelig ikke en dritt. Hadde ikke dette vært et arvestykke ville jeg sikkert ment at jeg hade kjøpt katta i sekken. Men til alt hell og lykke hadde ikke låsen til bagasjeluka rustet fast så jeg kunne komme til og bytte batteri. Byttet batteri, satte meg inn og vrei om nøkkelen igjen, og den startet på første kinn. Jeg var målløs. Jeg kjente gleden og arbeidslysten strømme gjennom meg og satte meg umiddelbart som mål å tilbakeføre denne til fordums prakt. Ryggelysbryteren hadde gått til helvete, spylevæskenivåføleren hadde streika og tomgangen var ujevn, men det kunne jeg leve med.

Så har vi kommet frem til dags dato etter masse preik og digresjoner.

Planene er som følger:

  • EU-kontroll
  • Fjerne alt av dritt og møkk
  • Fjerne alt av bulker og rust
  • Full M-technic pakke
  • Hellakkering
  • M Contour felger (Evt. Futura eller Rennsport hvis prisen ikke er avskrekkende)
  • Vader interiør
  • M50B25 innsug
  • Venivhusventilasjon-delete
  • Sportsgrenrør, decat og Scorpion catback
  • Fekzen chip
  • Simota konfilter

Det blir en jævla jobb, men til gjengjeld får jeg en dritkul bil med enorm affeksjonsverdi som jeg kan sende videre i arverekka når jeg evt. leverer inn tøfla.

Wish me luck!

14o6azr.jpg

30kxgdj.jpg

987lw8.jpg

2m5jjuh.jpg

 

 

 

 

Endret av Weiders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, sveigis skrev:

Dette varmer hjertet mitt når jeg leser dette .😀

Denne må du fullføre planene på uten tvil .

Tror du må legge inn bilder på nytt 😀

Gjorde det nå, lenge siden jeg har vært på forumet her😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en historie vi må høre enden på. Et glimrende utgangspunkt for et morsomt og spennende prosjekt. Gøy å kunne jobbe med et prosjekt som trigget interessen! Bilder og fremdrift taes imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger, det betyr mye!

I morgen skal jeg prøve å få bukt med tomgangsproblemet og i løpet av uka skal jeg få hatt den på EU-kontroll så jeg vet nøyaktig hva jeg har å hanskes med her. Heldigvis har jeg ikke dårlig plass, tid eller råd. Man kan fort bli litt stressa av den smørbrødlista der😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daniel. skrev:

Kan bli en ganske grei bil dette her! Skikkelig motor og alt.

Håper du forblir her og oppdaterer når ting skjer :) Syns det er mange som fordufter herfra helt plutselig.

Ganske grei ??

Det er jo en kanonbil utgangspunktet Daniel 😀.

Og enig med det du sier ,altfor mange som fordufter og kjedelig er det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, sveigis skrev:

Ganske grei ??

Det er jo en kanonbil utgangspunktet Daniel 😀.

Og enig med det du sier ,altfor mange som fordufter og kjedelig er det .

Haha joda :P Det er jo det.

Rusten lar seg vel fikses lett. Får håpe gulv og slikt er i bra stand også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Daniel. skrev:

Kan bli en ganske grei bil dette her! Skikkelig motor og alt.

Håper du forblir her og oppdaterer når ting skjer :) Syns det er mange som fordufter herfra helt plutselig.

Takk, syns absolutt den har potensiale selv😁

Skal gjøre mitt beste, må bare prøve å huske å ta litt bilder også. Er sikkert ikke noe spennende å lese om alt jeg gjør uten å se selve prosessen.

6 timer siden, Daniel. skrev:

Rusten lar seg vel fikses lett. Får håpe gulv og slikt er i bra stand også.

Joda, ganske god for overflaterust, heldigvis! Men det er ikke ett forbaska panel som ikke har en eneste liten ripe eller bulk så man kan like gjerne lakkere hele dritten en gang for alle😅

Gulv er forholdvis bra, noen bruke flekker her og der som kan pusses ned og dynkes i Owatrol men alle jekkfester er tilsynelatende i orden. Litt kjeks ved jekkfestet høyre side foran, men dette skulle visst være en grei fix, sa sveisern.

17 timer siden, sveigis skrev:

Må jo si den ser pen ut og har jo alle opsjoner på å bli knakans rå bil .

Rett motor og utseende .

Gøy å se fortsettelsen her 😀

Takk, veldig enig selv. Eneste jeg savner er nakkestøtter bak så den får et litt mer harmonisk uttrykk i profil, men ellers er alt som om jeg skulle bestilt den ny selv😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man fått brukt langhelga på noe konstruktivt for en gangs skyld. 

Ny innsugsbelg og Simota konfilter. Glemte selvfølgelig å ta bilde av dette, men det blir nok mer enn ett bilde fra motorrommet etterhvert. Oljeskift og full tank 98 med diverse tilsetninger, nå maler motoren som en katt. Byttet i samme slengen ryggelysbryter og spylevæskenivåføler så jeg kunne få en premie av OBCen i form av et "CHECK CONTROL OK"

Hadde jo klart å rote bort to tom fire-forlengerne til rampene så jeg måtte av med fangeren, haha.

Skulle uanz bytte grillramme, så det spilte ingen rolle.

Fikk også gått til anskaffelse av et M50B25 innsug så motoren på sikt får puste litt bedre.

Nå venter jeg egentlig bare på at sveiseren min skal ta seg tid til å sveise to jekkfester og at mekanikeren min skal finne en dag han kan bytte bremserør og -slanger samt ta en EU-kontroll. Så fort EU-kontrollen er i boks trekker jeg sørøstover for å hellakkere bilen i Gdansk eller et annet rimelig sted. Valget står mellom å beholde Cosmos schwartz eller å hellakkere den i enten Estoril blau eller Techno violet. Noen innspill?

 

zirrcj.jpg

20iipf.jpg

2ypcjzq.jpg

1ooas6.jpg

 

Fortsettelse følger!

Endret av Weiders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen hadde jeg valgt originalfargen .

En 328 er jo ikke hverdagskost og blir etterhvert endel verdt i originalstand tror jeg 😀

Men fargene du har valgt ,er jo nydelige uten tvil .

Bra du har satt i gang med jobbing på denne 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...