Gå til innhold

Liten oversikt over BMW'er registrert i Norge


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

Husker jeg snakket med en person ansvarlig for BMW Archiv for to år siden på mail fra Tyskland. Ville finne ut av hvor mange E39 som ble laget i fargen Panama Braun som min er. De sa de visste ikke da de måtte lese ut hver vin men med en enkel algoritme burde det jo være mulig, var helt rått, måtte leke med litt og ser at det bare er 7 BRUN på skilter. Kan nok sikkert stemme. Men når en velger 528i kommer det opp ingen med brune med godkjent EU og min ble godkjent i mai og er meldt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, quandt1960 skrev:

Men når en velger 528i kommer det opp ingen med brune med godkjent EU og min ble godkjent i mai og er meldt inn.

SVV publiserer data hver 14 dag og det er mulig at ikke alt kommer med i hver publisering (altså at det er etterslep på dataene). Men dette er en ting som står på todo lista min og sjekke ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, DonaldT skrev:

Har alltid savnet en slik side. Var inne på Z’ene, er det ingen Z8 i Norge?

Joda, den er listet som E52. Er 7 stk som har vært innom systemet i Norge, 6 som har skilter ppd.

9 timer siden, Geir Anders skrev:

Bare 11 F31 335ix. Hørtes lite ut 

Skal dobbelt sjekke denne, men synes ikke det hørtes så feil ut. 

Kommer ny import ila dagen, med flere modeller + oppdaterte data. (så at datasettet ble nylig oppdatert).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, fxslin skrev:

Joda, den er listet som E52. Er 7 stk som har vært innom systemet i Norge, 6 som har skilter ppd.

Skal dobbelt sjekke denne, men synes ikke det hørtes så feil ut. 

Kommer ny import ila dagen, med flere modeller + oppdaterte data. (så at datasettet ble nylig oppdatert).

 

For all del, kan stemme det. 335D er mye mer "populært"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg oppdatert modell reglene og hentet nye data fra våre venner hos svv, samt sjekket litt på data grunnlaget. Har ikke funnet noen "soleklar feil", men feil er det sikkert men ingen åpenbare som jeg ser nå. 

Fikk ikke multiquote til å fungere så gjør det slikt:

@Fredrik 90 "Men null 540d xDrive, skal være 14 stk."

Det er kun 11 stk av disse i datasettene og ikke 14 stk. Med forebehold om at vi snakker om G31,   så den siten tar feil.  Her er de 11 VIN kodene som er registrert i Norge: (korriger meg gjerne, for da er en modellvariant av disse jeg ikke vet om)

WBAJN7102JBJ06062
WBAJN710XJBH99966
WBAJN7103JBH98531
WBAJN7108JBH99951
WBAJN710XJBH99126
WBAJN7109JBH99358
WBAJN7100KBS67804
WBAJN7100JBH98860
WBAJN7106KBS67533
WBAJN710XJBH99885
WBAJN7108JBH98931

@quandt1960 "Men når en velger 528i kommer det opp ingen med brune med godkjent EU og min ble godkjent i mai og er meldt inn."

Datasettet er oppdatert, men fant ingen brune på av denne. Kunne du ha gitt meg VIN nr ditt, så kan jeg se om den ligger der? Kan være at den står med farge "ukjent", mange som gjør det dessverre. (Leker litt med tanken på å la folk bidra med å hjelpe meg med å korrigere datasettene på sine biler.)

@Hpi  "Denne var veldig artig, takk for at du deler den gratis med oss"

Bare gøy dette, er jo i overkant interessert i slike greier og veldig moro for meg å kunne dele slikt.

@macrorain "Hva betyr det da, at du ikke har hentet inn den modellen?"

Dette har du helt rett i, datasettet er oppdatert. Så nå snakker vi 1328 på skilter ppd. av denne.

Oppdatering:

Samt at jeg har funnet fram til vin koder lister for eldre BMW'er, så da begynner moroa med å lage kode som systematisere disse inn i DB'en. Her er blir det litt moro for det var wild west i VIN kode verden før VIN stadarden kom, så flere biler lignende koder :-D 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Daniel. skrev:

Førstebilen min var ført opp som "BMW -" og uten farge, så den mangler vel kanskje?

Grønn 520i E34 Touring

WBAH651060GB62894

Fant den og den står uten farge, men den har ikke kommet med i datasettet. Fordi SVV har skrevet den feil, riktig VIN kode er:

WBAH G 51060GB62894 altså type code HG51 som er E34 Manuel med M50 (ihvertfall ved produksjon).

Og dette er noe jeg må se litt på. Må få laget noe kode som sjekker for skrivefeil. (F.eks at G blir til 6 har jeg sett flere ganger, senest når jeg selv hentet bil selv i sverige. Så skrev selger dette feil på kontrakten og dette holdt på å komme med i tollpapirene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, fxslin skrev:

Fant den og den står uten farge, men den har ikke kommet med i datasettet. Fordi SVV har skrevet den feil, riktig VIN kode er:

WBAH G 51060GB62894 altså type code HG51 som er E34 Manuel med M50 (ihvertfall ved produksjon).

Og dette er noe jeg må se litt på. Må få laget noe kode som sjekker for skrivefeil. (F.eks at G blir til 6 har jeg sett flere ganger, senest når jeg selv hentet bil selv i sverige. Så skrev selger dette feil på kontrakten og dette holdt på å komme med i tollpapirene).

Haha se der ja. Sikkert derfor enkelte sider slet med å finne riktig bil når jeg lå inn skiltnr.

Er jo tydelig at biltilsynet har vært passe bortevekk når den E34en ble registrert. Feil VIN, mangler modell OG farge. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, fxslin skrev:

@Fredrik 90 "Men null 540d xDrive, skal være 14 stk."

Det er kun 11 stk av disse i datasettene og ikke 14 stk. Med forebehold om at vi snakker om G31,   så den siten tar feil.  Her er de 11 VIN kodene som er registrert i Norge: (korriger meg gjerne, for da er en modellvariant av disse jeg ikke vet om)

WBAJN7102JBJ06062
WBAJN710XJBH99966
WBAJN7103JBH98531
WBAJN7108JBH99951
WBAJN710XJBH99126
WBAJN7109JBH99358
WBAJN7100KBS67804
WBAJN7100JBH98860
WBAJN7106KBS67533
WBAJN710XJBH99885
WBAJN7108JBH98931

Da har jeg forsket litt mer og ser at den siten du linket til listet både G30/G31 og summerte disse slik du fikk tallet 14stk  (mens jeg ble opphengt i bare G31 av en eller annen grunn).

Så slår jeg sammen G30/G31 med det som ligger i DB nå, så får jeg 15stk på skilter ppd. i Norge og ikke 14stk.

Ser ut til at de mangler, denne:  WBAJN7108JBH99951 som er registrert første gang  20180406 i Norge.

Sorry for uklarhetene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Daniel. skrev:

Er jo tydelig at biltilsynet har vært passe bortevekk når den E34en ble registrert. Feil VIN, mangler modell OG farge.

Tro meg når jeg sier at mye av datasettet er slikt....  lurer litt på løsningene deres, burde jo være mulig å lage en program som bare tar imot riktig data fra brukere (f.eks sjekk at VIN koden er riktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...