Jump to content

Lekebil med BMW-motor


gasserx
 Share

Recommended Posts

Dette er ikke en BMW, men en kjøter med BMW motor og girkasse som skal brukes til dragracing 🤪 Håper det er ok nok til å starte en prosjekttråd?
Bestemte meg for å avvike fra normalen (amerikansk V8), og fant ut at jeg ville prøve BMW. Lett tilgang på deler/donorer, og enkelt? å trimme. Aldri skrudd eller hatt fingra borti noe BMW-relatert tidligere, så det dukker vel opp masse spørsmål etterhvert. 
Chassis begynner såvidt å ta form. Forstilling fra boble (korta inn og med hev/senk muligheter), og bakaksel fra Volvo - sistnevnte blir forøvrig stumt montert. Karosseriet er en Fiat Topolino fra ca. 1950. Motor og kasse er "linet" opp og fester montert. Forøvrig M52B28 m tilhørende automat enn så lenge.... Planen er å få testa chassis med originalmotor, deretter med mildt turbo oppsett, 350-400hk. Funker ting, så blir det vel en "M50B28" hybrid med doble effekten på sikt...ellers bør kanskje alublokk/topp på metanol også fungere. Vi får se, ikke sikkert den lille bilen oppfører seg pent med så mye krutt. Satser på vekt rundt 600kg når ferdig, så da skal det nok sparke godt selv med middels effekt. 

Nå leter jeg etter turbogrenrør, turbo, radiator, intercooler...etc, så hvis noen har noe, så er det bare å sende en pm. Er også på utkikk etter en reservemotor av samme type hvis noen har noe liggende. 


I mellomtiden skal det bygges styring, karosserifester osv... litt å pusle med en stund fremover 😎

 

IMG_20190802_093014.jpg

IMG_20190804_220306.jpg

Edited by gasserx
Link to comment
Share on other sites

Kom et lite sneglehus i dag + litt annet småtteri... og coopering og ARP-bolter er på vei. 

Titta litt rundt etter rør til intercooler, og kom på at jeg har jeg har massevis av trykkrør i aluminium i korrekt dim 😎 Kjøpte noe rest fra et firma som leverte rør til bruk under høyt trykk i industrien for flere år siden som jeg hadde tenkt å bruke til å lage innsugstrakter av. Bra man sparer på noe....

 

IMG_20190809_092116.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da blir det "dessverre" (for lommeboka) smidd bunndel i maskineriet. Når jeg først legger ned så mye jobb i det, så er det vel like greit å ta det med en gang. Og toppen blir fulloverhalt. Kjekt å ha en motor man skal stole på, også er det noe å gå på hvis man vil skru opp trykket noen hakk...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...