Gå til innhold

Lekebil med BMW-motor


gasserx
 Share

Anbefalte innlegg

Dette er ikke en BMW, men en kjøter med BMW motor og girkasse som skal brukes til dragracing 🤪 Håper det er ok nok til å starte en prosjekttråd?
Bestemte meg for å avvike fra normalen (amerikansk V8), og fant ut at jeg ville prøve BMW. Lett tilgang på deler/donorer, og enkelt? å trimme. Aldri skrudd eller hatt fingra borti noe BMW-relatert tidligere, så det dukker vel opp masse spørsmål etterhvert. 
Chassis begynner såvidt å ta form. Forstilling fra boble (korta inn og med hev/senk muligheter), og bakaksel fra Volvo - sistnevnte blir forøvrig stumt montert. Karosseriet er en Fiat Topolino fra ca. 1950. Motor og kasse er "linet" opp og fester montert. Forøvrig M52B28 m tilhørende automat enn så lenge.... Planen er å få testa chassis med originalmotor, deretter med mildt turbo oppsett, 350-400hk. Funker ting, så blir det vel en "M50B28" hybrid med doble effekten på sikt...ellers bør kanskje alublokk/topp på metanol også fungere. Vi får se, ikke sikkert den lille bilen oppfører seg pent med så mye krutt. Satser på vekt rundt 600kg når ferdig, så da skal det nok sparke godt selv med middels effekt. 

Nå leter jeg etter turbogrenrør, turbo, radiator, intercooler...etc, så hvis noen har noe, så er det bare å sende en pm. Er også på utkikk etter en reservemotor av samme type hvis noen har noe liggende. 


I mellomtiden skal det bygges styring, karosserifester osv... litt å pusle med en stund fremover 😎

 

IMG_20190802_093014.jpg

IMG_20190804_220306.jpg

Endret av gasserx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom et lite sneglehus i dag + litt annet småtteri... og coopering og ARP-bolter er på vei. 

Titta litt rundt etter rør til intercooler, og kom på at jeg har jeg har massevis av trykkrør i aluminium i korrekt dim 😎 Kjøpte noe rest fra et firma som leverte rør til bruk under høyt trykk i industrien for flere år siden som jeg hadde tenkt å bruke til å lage innsugstrakter av. Bra man sparer på noe....

 

IMG_20190809_092116.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det "dessverre" (for lommeboka) smidd bunndel i maskineriet. Når jeg først legger ned så mye jobb i det, så er det vel like greit å ta det med en gang. Og toppen blir fulloverhalt. Kjekt å ha en motor man skal stole på, også er det noe å gå på hvis man vil skru opp trykket noen hakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...