Gå til innhold

BMW F11 2012 - Bytte av venstre hovedlys - dugg/ innvendig fukt


John Kr
 Share

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, John Kr skrev:

Hei

Har fått fukt i en av hovedlysene på min 520d/ 2012, fikk sjekket pris hos leverandør i dag. Kr. 20 000,- for lykta + 2-3  timer i arbeid og programering. Det var ikke så veldig billig. Hva anbefaler dete at jeg gjør?

Hei. velkjent problem. Kjøp deg noen silica poser og legg i lyktehuset (30-40g i hver). fungerer bra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, John Kr skrev:

ok, takk, men det ser ut som glasset har begynt å løsne i det ene hjørne (ved led park lysene), det er vel her vannet kommer inn. Er det bare å åpne bak for å legge inn disse silica poser eller hvor skal de legges?

Skru av lokket på toppen av lykta under plastlokket. De fleste f1x sliter med fukt i lyktene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som glasset har sprukket eller løsnet i bakkant, regner med at vannet lekker inn der, da tror jeg det ikke hjelper med fuktposer. I tillegg oppfatter jeg det slik at det er en del justering og programmering etter montering av ny lykt, det har jeg ikke utstyr til. Da blir man egentlig henvist til fagpersonell og merkeverksted.

WP_20190818_14_53_47_Pro.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengs det programmering? Om du flytter over modulen fra gamle lykta så ser jeg ingen grunn til at den nye skal måtte programmeres. Ikke er det nevnt noe om programmering på newtis. 

Kjøp en pent brukt lykt eller en helt ny, sett av en søndag, knot litt med 8 og 10 mm boltene og spar masse penger 😁

Eneste som må gjøres etter å ha skifta lykt er å justere lysbilde. Du kan til en viss grad justere dette selv ved å bruke en vegg. Eventuelt bare dra til et hvilket som helst verksted for perfekt justering :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, John Kr skrev:

Bra tips, er det noen av dere som har demontert ei slik lykt tidligere? Er det noen fallgruver her eller er det plankekjøring? (Er utdannet flymekanikker, men ikke bil :-)) ...

Det er mulig å få kjøpt nytt lykteglass.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, John Kr skrev:

Bra tips, er det noen av dere som har demontert ei slik lykt tidligere? Er det noen fallgruver her eller er det plankekjøring? (Er utdannet flymekanikker, men ikke bil :-)) ...

En som er utdannet flymekaniker fikser dette lett :)

Det er ganske rett frem dette. På toppen av frontfangeren sitter det torx skruer som må skrues ut (må fjerne gummilisten for å se dem). Er også noen klips som må poppes ut. 

Screenshot_20190819-195208_YouTube.thumb.jpg.87d7ad9b1840d327b70268da3309d348.jpg

I bunn er det 8 eller 10 mm'ere (klarer aldri å huske hvilken)

Så vrir du rattet til siden for å gjøre disse skruene litt lettere å komme til

20190819_193142.thumb.jpg.4b74e69b0e38d802d4a2d62254ebc0a1.jpg

Med disse skrudd ut klarer du å stikke hånda inn for å skru ut de siste som holder inne fangeren. Mener det er to skruer av samme størrelse. Ligger ganske dypt inn, sånn omtrent i dette området her:

20190819_193444.thumb.jpg.47afa8f4b1d94d0f2a4ff8e1d53cf7ff.jpg

Så er det bare å begynne å dra fra sidene for så å ta tak i midten. Vær obs på ledninger til PDC eller slangene til lyktespylerne. 

Om du er alene anbefaler jeg å kjøre en teipbit der fangeren møter skjermene. Kjipt å få masse riper når du drar i ene siden uten å ha kontroll over hva som skjer på motsatt side. 

Kjøper du ny lykt så ser du ganske kjapt hvor skruene er. Det skal være skruer som holder inne lykta både på topp og i bunn. Må nok fjerne plastdekselet som går langs siden av motorrommet for å se hvor de øverste skruene er. 

Koble ut det det elektriske og så er det bare å dra lykta forsiktig ut :)

Deretter setter du bare over komponentene fra gamle lykta til den nye. Modulen, xenonpære, tenner og om du har addaptive lykter så slenger du inn H7 pæra. Nå regner jeg med at den nye eller brukte lykta har LED enhetene til både blinklys og angel eyes på plass, men om de ikke skulle ha det, så bruker du bare de du har fra gamle lykta. 

Regner med at du vet det er fyfy å ta på pærene man skal montere, så bortsett fra det - ser jeg ikke noe særlig til fallgruver. 

Jeg regner med at programmering av lykt må til om man kjøper splitter ny lykt med tilhørende modul. Mulig den da må programmeres til bilen, men selv verksted manualen sier ingenting om programmering om man benytter seg av modulen som satt i lykta fra før. 

En siste ting. Mulig du ikke blir fornøyd med hvordan fangeren sitter etter montering. Noen ganger kan det bli litt ujevnt mellomrom mellom lyktene/fanger og toppen av frontfanger/bunnen av panser. Det er litt knot å justere på det alene, men har gjort det før - så ingen umulighet :)

Edit:

Glemte nevne at det kan være lurt å kjøpe ny pakning hvis du må flytte over blink og AE LED enhetene. 

 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da jeg fikk skiftet begge mine frontlykter på garanti (like før bilen var 5 år), så ble det estimert en kostnad på ca 30k, dette er ikke adaptive lykter, men standard bixenon. Det ble ikke nevnt noe om programmering, så jeg antar at dem har flyttet over elektronikken, noe trådstarter helt sikkert kan gjøre med sine. Sjekket samtidig på nettet, og det er mulig å få tak i disse lyktene betydlig billigere enn det merkeverkstedet skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Måtte bytte frontlykt på min X1 2010 mod.

Kjøpte lykt levert fra Berlin kr 3500 eks mva og gratis frakt; 

Samme produkt som original lykt (Valeo) komplett inkl motor for høydejustering, men uten xenonpære og ballast (original ca kr 6000,-) Kjøpte denne fra Sverige kr 650,- pluss frakt kr 150,- 

Hovedlykta er også "E"merket og godkjent i Norge . Byttet lykta på en formiddag. Av og på med støtfanger" og deksel inni hjulbuen mot front.

NB: Alt virker som normalt og ingen programmering.

Nytt hengerfeste til samme bilen koster kr 30-35000,- originalt inkl jobb .BMW verksted måtte ha bilen i to dager pga programmering både før og etter monteringen.

Fikk montert nytt hengerfeste (Westfalia eller Tule) hjemme av et firma som kom hit: Arbeid ca  2og en halv tile totalt Pris kr 8500,- inkl mva. 10 år garanti på jernet og to år på elektronikk. INGEN programmering her heller. Alt virker helt utmerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...