Gå til innhold

Xdrive fordelingskasse


Gatlin
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har nylig kjøpt en ‘2015 F34 320dA Xdrive hos merkeforhandler (55000km). Det er en M-sport utgave, og dekkdimensjonen er

225/45-19 foran / 255/40-19 bak

Har hørt at det er mange som får trøbbel med fordelingskasse, spesielt med ulik dim foran/bak, og jeg er bekymret for at det skal bli trøbbel med denne etter at nybilgarantien går ut om 5 måneder. Er det mulig å få undersøkt tilstanden til fordelingskassa, for å kunne gjøre evt. tiltak på garantien?

Har stjernemerkede Continental-dekk.

Takker for evt. innspill/erfaringer.

986D46A5-016C-43CA-921D-F0E9DC9727F8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal lage en infotråd om dette en av de nærmeste dagene.

Dette gjelder fordelingsgir av typen ATC 350/35L.
Har reparert disse girene en stund og problemet skyldes forringet oljekvalitet som fører til at lamellene slipper under pådrag, som igjen fører til rykk og napp i drivlinjen. Problemet blir forværret med ulik rulleomkrets på hjulene.
Har opplevd problemer med girkasser på biler med så lav kjørelengde som 50 000km.

BMW bytter hele fordelingsgiret, men i de aller fleste tilfeller kan originalgiret repareres ved grundig rengjøring og maskinering av overflaten på lamellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Skjønner, takk. Vet du om det er ATC 350/35L som sitter i min bil, og er problemet mindre med evt. andre gir? Kan man undersøke tilstanden selv om man foreløpig ikke merker noen tydelige symptomer, slik at jeg evt. kan få utbedret dette innenfor garantien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bilen din sitter det montert et ATC 35L gir.
Problemet er ikke tilstede på E53 X5, E60/E61 5-serie og/eller E46/E90 3-serie med firehjulstrekk.

De aller fleste BMW-modeller etter 2008 har ATC 350 eller 35L, og disse er spesielt utsatt for disse problemene.
Den beste måten å forebygge mot dette på er å skifte oljen på fordelingsgiret jevnlig. Giret inneholder ca. 1,2 liter olje og denne blir svært varm ved belastning, når oljen passerer 115-120 grader brenner smøremidlene i oljen opp. I mange tilfeller er det ikke tappeplugg (!) på disse girkassene, de må derfor suges tomme eller demonteres.
Oljen fåes kjøpt hos BMW med delenummer 83222409710 (DTF 1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst; gratulerer med fin bil! Liker veldig godt disse GT'ene. Jeg kan jo fortelle om min egen nylige erfaring med fordelingskasse og xdrive.

Har en 2015 F36 420xd GC som etter alle solemerker bør ha eksakt samme drivlinje som din GT. Nybilgarantien går ut våren 2020. Dekkdimensjon 225/40-19 framme og 255/35-19 bak, på stjernemerkede dekk fram til i fjor høst da jeg byttet til Vredestein Ultrac Vorti levert med et slags CoC/DoC-dokument til min bil som garanterer lik rulleomkrets på alle fire dekk.

Merket i sommer at den hadde antydning til nykking/rykking i drivlinjen, både ved pådrag og ved cruising på konstant turtall, men absolutt mest ved sistnevnte. Booket time for sjekk hos Bavaria tidlig i sommer, men pga. fellesferie fikk jeg ikke time før månedsskiftet juli/august. I mellomtiden kjøpte jeg fire nye piggfrie vinterdekk i samme dimensjon foran/bak litt før tiden bare for å prøve om det utgjorde en forskjell. Ingen endring ved test. 

Hadde så med meg tekniker hos Bavaria på tur, og han fikk kjenne på rykkingen (bilen ble levert inn med Vredestein-dekk med ca 2mm forskjell i dekkmønster). Så satt jeg å ventet litt mens de tok en videre sjekk samt byttet olja på fordelingskassen. De ga så beskjed om at de mistenkte at fordelingskassen var synderen, og at de ville bestillle inn en ny og montere, eneste sjekkpunkt de hadde var om det var garanti på bilen (koster muchas!), og de tok godt i mot infoen om at jeg hadde prøvd med nye, like dekk for egen kostnad i forkant for å utelukke dekk. Kassen ble byttet tirsdag denne uken, og bilen oppførte seg fint på vei hjem. Etter det har jeg ikke kjørt den.

Jeg står egentlig igjen med et spørsmål: bør jeg bytte de noe ujevnt slitte dekkene fra Vredestein (siste jeg målte utgjorde forskjellen i slitasje ca 0,4% forskjell i rulleomkrets) med nye, Michelin PS4S i stjernemerket utgave. Da ryker ca 10 lapper. For øvrig så kjøpte jeg et sett brukte felger fra en F30 med 18" 225+255 stjernemerkede dekk på (som fikk vinterdekk på i sommer), der var de slitt så mye mer bak at forskjellen utgjorde 1% forskjell i rulleomkrets. Så jeg vil jo av den grunn anta at stjernemerkede dekk heller ikke slites likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er jo veldig synd om man nesten må regne med at det vil oppstå problemer med fordeligskasse før eller siden. Ekstra surt om det da skulle skje etter at garantien i utløpt. Som du sier, vil jo mest sannsynlig dekkene slites ulikt uansett. Og oljen i fordelingskasse byttes vel ikke av bmw på service? Så om feilen oppstår etter garantitiden så dekker de ingenting, selv om dette er en velkjent svakhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent byttes ikke olja av BMW på service normalt nei. 

@Clipictrial har du noen formening om skiftintervaller på denne olja? 

Når det er sagt, svigers har en 2014 F34 320i xdrive GT M sport som også kjører på samme dimensjon som du, med Vredestein Ultrac Vorti dekk. Den bilen er akkurat 5 år, og har ingen problemer der. En kompis av meg har en F34 320d xdrive GT 2015 M sport, ingen problemer der. Dette er ingen faktabasert uttalelse, men jeg tror det er litt hit-and-miss. Det går jo uendelig mange F1x og F3x og X-biler der ute, og dersom dette hadde vært et ekstremt utbredt problem tror jeg det hadde vært mer klaging rundt det. Jeg har nok vært uheldig men samtidig maks heldig pga. garanti. Som han sa når jeg hentet bilen "håper for din del du har garanti :P ".

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en 2012 X3 F25. Fikk skiftet olje på fordelingsgirkasse på merkeverksted for ca. et år siden, og da hadde bilen gått ca.160000 km. Tror ikke det er et servicepunkt, men gjorde det bare for å være litt sikrere på at kassa skal holde. Kjører lik dimensjon foran og bak, og har ikke merket noe rykking. Det er vel "litt " billigere å skifte olje enn å skifte kasse....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge TIS må 35L tas ut for oljebytte fordi en bruker luftehullet til dreneringen (latterlig design) ellers klarer en ikke få ut all oljen gjennom fyllehullet mens 45L i feks X3 kan det brukes dreneringshull til samme jobb om en bruker manuell pumpe som på en vanlig diffoljebytte. Om en har tilgang til bukk så er det hvertfall veldig enkelt å gjøre det selv på 45L. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skifta på min Atc35L første gang på 77000km, da var den svart, på tide men ikke for sent fikk jeg beskjed om da, jeg tar girkasse og fordelingskasse samtidig

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har en BMW x5 f15 3,0 diesel- bytta olje på girkasse og fordelingskassa nå på 65000 km, for å si det slik- noe annet blir for dumt bare for å spare inn en lapp her og en lapp der! Det er nødvendig vedlikehold om du er glad i bilen din. Neste olje service jeg skal ha om 10000 km blir bremsevæske og olje på diff og servo byttet. Alltid en god følelse når du vet at oljene og væskene i bilen er tipp topp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart - alltid greit med ca priser - men vet at det er mange luringer der ute som tar gull og grønne skoger for Flushing - har hørt en som betalte opp mot 9000kr for sin bil og da må man styre langt unna de verkstedene. Bavaria kan jo ingen ting annet enn faste service punkter som olje på motor og bytte bremser - kanskje ett luftfilter bytte på 60000km om dem føler for det! 😂 du har en fin bil så viktig å bytte «evighetsoljen» før evigheten tar slutt 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...