Sverre_BMW525d Skrevet Oktober 8, 2023 Skrevet Oktober 8, 2023 (endret) Da må jeg anta den ratioen også er der når actuator er utkoblet og gir feilkoder. Så jeg kjører pr.idag med 40/60. Ser ikke annen løsning enn å ta ut kassen, må være den og regulerings problemer. Edit: Feil antagelse 😐 40/60 normal kjøring betyr jo at clutch i fordelingskasse er aktiv eller på. Og at actuator er aktivert. Når actuator er ute av funksjon vil ikke clutch slå inn, og da blir det RWD kun kraft på bakhjul. Endret Oktober 9, 2023 av Sverre_BMW525d
Sverre_BMW525d Skrevet November 20, 2023 Skrevet November 20, 2023 (endret) Hei igjen. Mye styr med denne transfer kassen min. Er byttet actuator/servo motor. Har kjørt diagnose på den og kalibrert og Resatt via ista. Fremdeles vibrasjoner og spesielt ved sving lav fart er d som bremsene henger på, må gi mer gass for å få framdrift. Lurer på en ting, har nå tatt ut fuse 13 i hanskerommet. En 30 A sikring som går på actuatoren. Resultat 4x4 feilkode, men ingen ABS eller DSC feilkoder. Testkjørte og ser ut som antispinn og ABS virker som d skal. Har vel nå kun RWD. Og ingen rykking, napping eller noe som helst ved sving. Er vel clutch i TC'en som er utslitt. Er noen som vet følgene av å kjøre RWD med fuse 13 utkoblet. Altså om det sier pang etter en stund ?? For å eliminere at det er problem med front diff ; Er vel planetdrift her, ikke noe clutch system. Med kun planetdrift ville jeg vel hørt stygge tannhjulslyder om det var noe galt med diff her ? Endret November 20, 2023 av Sverre_BMW525d
Ananas Skrevet November 26, 2023 Skrevet November 26, 2023 Hei. Jeg har også problemer med fordelingskassen. Er det noen som har erfaring med KK Service, SIA? Det er en Knut Simonsen som driver det. Adressen er i Steinkjær, men firmaet er i Latvia. De tilbyr overhalte kasser og motorer.
Sverre_BMW525d Skrevet Desember 4, 2023 Skrevet Desember 4, 2023 Hvilke problemer har du med kassen ? Det leses her og der at vanlige symptomer på gåen transfer case er lugging i sving, ulyder og feilmeldinger. Min opplevelse var som om forhjulene bremset opp i sakte fart ved sving både høyre og venstre. Måtte gi ekstra gass for å bevege framover. Framhjulene låste seg liksom. Spant av og til på venstre bakhjul 🙄. Er clutch i TC'en, men skjønner enda ikke helt hvordan d henger sammen. Er vel i sving ved ulik rulleomkrets på fremre diff som igjen påvirker clutch i TC'en som åpenbart har problemer.
Sverre_BMW525d Skrevet Januar 23 Skrevet Januar 23 Hei, denne tråden har mye viktig info om fordelings girkasser og problemer med disse og tilhørende sevomotor/actuator. Jeg har hatt noen innlegg her om mine problemer en tid tilbake som nå er løst. Og det tok mange måneder før jeg fikk 4wd til å funke igjen. Tenkte nå å skrive (et langt innlegg) hvilke erfaringer jeg gjorde for å løse dette. Se tidligere innlegg. Jeg kjøpte først en ikke original actuator som jeg kjøpte fra England, ca 3000 kr, den viste seg jo etterhvert å ikke passe. Små forandringer der drevet går inn i kassen. Ødela etterhvert en del av flensen i kassen også. 4 wd fremdeles veldig ustabil. Prøvde også ny uoriginal actuator da jeg tenkte det var feil på motor etc. Prøvde også å bytte deler fra gamle actuator til ny uten hell. Ok så da var det vel kassen som var problemet da. Leverte den til sia kk i Stjørdal, som etterhvert viste seg at kassen havnet i Latvia med budbil og masse styr med venting og logistikk. Fikk derimot god info og kassen ble reparert, ca rundt 10 tusen. Mange som har brukt sia kk lokalt her også med gode tilbakemeldinger. Jeg var jo skeptisk til dette. Men i ettertid viste det seg at reparasjonen i Latvia var ok gjort selv om problemet med 4wd dessverre var der etter montering av overhalt kasse. Gjorde masse kalibreringer og oljeskift på kassen også uten hell. Så hva skal en nå gjøre ? Havner jo i et dilemma og mareritt. Veldig tidkrevende dette. Jeg brukte bilen, kjørte med 2wd helt ok. Monterte xdelete for å teste og få kontroll på kraften. Kjørte med 20 % trekk foran, mer enn d skapte problemer og lugging ved rattutslag og pådrag. Jeg tenkte at siste løsning var å se på servomotoren. Kjøpte original "skrue" den som står på utgående aksel fra selve motoren. Den gamle var jo helt spist opp. Å få den av var ikke så enkelt. Satt grusomt fast. Måtte bruke vinkelkutter, diverse presser m.m før den gikk av. Så kommer et overraskende nytt problem da ny skrue inn på akselen har for stor klaring og den glipper !! Blir en "never ending story" dette. Begynner å bli litt desperat nå, forhører meg rundt etter løsninger. Velger til slutt å forsøke med lim, og Loctite beregnet på aksler og sylindre. Kun noen dråper, veldig trangt der. Lar d tørke lenge i presse i rom temp. Monterer alt, dvs komplett original gamle servomotor med ny skrue. Starter opp, merker egentlig med en gang at noe bra har skjedd. Ingen feilmeldinger, 4wd virker som d skal. Har kjørt nesten et år siden. Ikke gjort noen kalibreringer. Til info er det lett å ta ut og inn servomotor. Mer tidkrevende å ta inn og ut kassen. Pass veldig på en liten resistor festet med skrue på servomotoren. Den kan lett knekke. Så slik kan d gå når en ikke visste bedre. Har jeg visst alt dette først har jeg nok gjort ting annerledes. Sverre LP760, Otis, E.C. og 7 andre reagerte på dette 10
papertiger Skrevet Januar 23 Skrevet Januar 23 Bra du kommer med oppsummeringsinlegg! og bra at det løste seg til slutt, selv med dyrekjøpte erfaringer, både i tid og penger.
HeleneA Skrevet Juni 12 Skrevet Juni 12 Takk for nyttig info. Som ikke veldig bilkyndig er det greit å skjønne litt mer når verkstedet kommer med en smørbrødliste for X3-en jeg kjøpte i høst (11-modell). Tar gjerne imot tips til pålitelige verksteder i Oslo-området, da jeg vil ha tilbud på bytte av (brukt?) motor i fordelergirkasse, dempere bak, alle bremseskjold, xenonstag foran/bak, og rep. sett tannstag.
LP760 Skrevet Juni 12 Skrevet Juni 12 1 hour ago, HeleneA said: Takk for nyttig info. Som ikke veldig bilkyndig er det greit å skjønne litt mer når verkstedet kommer med en smørbrødliste for X3-en jeg kjøpte i høst (11-modell). Tar gjerne imot tips til pålitelige verksteder i Oslo-området, da jeg vil ha tilbud på bytte av (brukt?) motor i fordelergirkasse, dempere bak, alle bremseskjold, xenonstag foran/bak, og rep. sett tannstag. Jeg ville forsøkt meg på 2 forskjellige typer verksteder. En som er spesialist på girkasser, f.eks RATS, utenfor Oslo, men anbefales. Har selv brukt Arne Gulbrandsen Bilverksted på min tidligere M3. upåklagelig service og kyndige. Ron Jeremy reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Juni 12 Skrevet Juni 12 Alle bremseskjold? Hvorfor det? Da må man av med hjullager bak, om man ikke skal kutte i bremseskjoldet. Det blir fort en litt større jobb enn foran.
540is Skrevet Juni 12 Skrevet Juni 12 Siden det er en 2011 modell så tipper jeg at det er en F25 X3 , da er det like enkelt bak som foran å skifte bremseskjold.
E.C. Skrevet Juni 12 Skrevet Juni 12 3 hours ago, 540is said: Siden det er en 2011 modell så tipper jeg at det er en F25 X3 , da er det like enkelt bak som foran å skifte bremseskjold. Så bare at det stod "remove wheel bearing" i TIS på F25, men mulig det går an uten også.
E.C. Skrevet Fredag kl. 18:26 Skrevet Fredag kl. 18:26 Se der. De liker å fjerne litt vel mye ekstra i TIS, det burde jeg ha fått med meg nå.
TurboJens Skrevet Fredag kl. 18:54 Skrevet Fredag kl. 18:54 27 minutes ago, E.C. said: Se der. De liker å fjerne litt vel mye ekstra i TIS, det burde jeg ha fått med meg nå. Litt? På min F46 stod det under forberedelser til å skifte løpehjul til multireima: Remove engine. Ganske heftig for å skifte en slitedel til 200kr 😅 E.C. reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå