Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å bytte Dyser og glødeplugger M57 - e39


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier så lurer jeg på om noen kan gi et tidsestimat på hvor lang tid denne jobben tar.

  • Ta høyde for at jeg ikke har gjort det før.
  • Jeg har spesialverktøy for å få løs dyser
  • tiden jeg ønsker er fra jeg åpner panseret til jeg kan starte biledn igjen.

Lurer på dette da jeg i utgangspunktet ønsket å ha en helt helg på jobben, men er en liten åpning i tmeplanen på søndag så derfor dette spørsmålet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uforutsette ting jeg selv har opplevd ved dyse bytte på M57:

En av de små plastniplene til dysereturen knakk da jeg skulle dra den opp fra dysa. Disse selges ikke løst fra BMW, de selger kun kun komplett slange med 6 nipler. Du får de på Ebay etc med den leveringstiden det fører med seg. 

Husk å ha 6 nye kobberskive på plass før du begynner. De skal ikke brukes om igjen. 

Vær forsiktig så du ikke mister noen av de små klipsene som holder dyseretur på plass. 

Dyseklaver skal trekkes med 9nm, overrekker du mye kan klavene knekke. 

Vær forsiktig så du ikke mister noen av de 12 små mutterne som holder dyse klaver nede. 

Vær obs når du løfter ut innsug at du får med alt og ingenting faller nedi motor. 

Ha gjerne nye pakninger til innsuget klar når du først har det ute, fjern også flaps i innsug om du har det. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Hpi skrev:

Uforutsette ting jeg selv har opplevd ved dyse bytte på M57:

En av de små plastniplene til dysereturen knakk da jeg skulle dra den opp fra dysa. Disse selges ikke løst fra BMW, de selger kun kun komplett slange med 6 nipler. Du får de på Ebay etc med den leveringstiden det fører med seg. 

Jeg har ny slange klar, den ene lekker etter at O-ring ble skadet når jeg demonterte for å teste retur, har nå tettet midlertidig med en litt for liten O-ring og gjengetape så det ikke lekker. Det randt ned inni luftfilterboks og ned på eksosanlegget fra dreneringshull i luftfilterboks... 😵

13 minutter siden, Hpi skrev:

Husk å ha 6 nye kobberskive på plass før du begynner. De skal ikke brukes om igjen. 

Har bestilt nye kobberskiver/Flammeskiver

14 minutter siden, Hpi skrev:

Vær forsiktig så du ikke mister noen av de små klipsene som holder dyseretur på plass. 

Har bestilt nye av disse også, just in case. Har også bestilt nye O-ringer til dysene.

14 minutter siden, Hpi skrev:

Dyseklaver skal trekkes med 9nm, overrekker du mye kan klavene knekke. 

Vær forsiktig så du ikke mister noen av de 12 små mutterne som holder dyse klaver nede. 

Vær obs når du løfter ut innsug at du får med alt og ingenting faller nedi motor. 

Takk for nyttig og god info 😀

14 minutter siden, Hpi skrev:

Ha gjerne nye pakninger til innsuget klar når du først har det ute, fjern også flaps i innsug om du har det. 

Har nye glødeplugger og alle pakninger til innsug/egr liggende.

Flapsene skal være fjernet tidligere, men vil dobbelsjekke det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hpi skrev:

Da høres det ut som du er godt forberedt 👍

Hehe, håper det, livredd for å feile her, har fått tak i 6 overhalte dyser fra Bosch verksted i Tyskland, som skal ha de gamle i retur.

Er vel nesten koding i etterkant jeg er mest bekymret på, har jo Rheingold, men aldri brukt det til annet enn å lese av feilmeldinger... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg svarte i den andre tråden din så er det ikke koding på DDE4, koding av korrigeringsverdier kom på DDE5.  Det eneste du kan gjøre på DDE4 er å slette adapsjoner for at DDE skal lære seg raskere de nye dysene men dette er heller ikke noe du må, DDE finner ut av det selv uansett men det tar noen flere kilometer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vel, da startet jeg på oppgaven i går ettermiddag.

Åpnet panseret
image.thumb.png.f2f0d9ef909e7f9ccbc71260240268a0.png

Bort med luftfilterdeksel og luftfilter.
image.thumb.png.6ff0e9283c1b9d98be2fb07bb41f408e.png

Så langt alt vel, bare å løsne kontaktene koblet til dysene
image.thumb.png.ae6ee2b9a5ae012e17b2957ea9651d3c.png

Så var det å skru av feste til oljepeilelinne, + strømkabel, koble fra kontakter mot torpedovegg og alt annet småtteri som er festet på innsuget . Får håpe at jeg ikke glemmer noen når det skal monteres sammen en gang...

Fikk da av innsuget til slutt.
image.thumb.png.bb097c50cd3427ef92515c51c21f7e09.png

Glødeplugghettene var bare å klemme inn på toppen og dra av
image.thumb.png.fda2db4162f1eb343b9f05c57a87b774.png

Så var det selve glødepluggene, justere momentnøkkel til litt over moment, og prøvde forsiktig. Nå hadde jeg sprayet på Omega 636 en gang om dagen i flere dager, men allikevel overrasket over hvor enkelt de løsnet.
 image.thumb.png.b8360f25b5913350ea5ca4be368cad6e.png

image.thumb.png.5f0c90a56dc41ae79d9ee377f94c6657.png

image.png.4ceed7a14001a7a5560f985bd94216f0.png

Så var det dysene sin tur, startet med å løse dieselrør på to og to dyser med 17mm "spesial" verktøy fra Biltema.
image.thumb.png.b642bb51d48eeaf2f3874a9f1ba43fee.png

image.thumb.png.9e4f7659d8090003635d909d142570e4.png

Så var det selve dysene sin tur, hadde også her sprayet på Omega 636, men ikke like lenge som på glødepluggene. 5 av dem kunne nesten bare dras rett ut med henda, og bittelitt dyttehjelp med en skrutrekker.
image.thumb.png.6f4b090175fc4c5f0f9486ce24fadbb4.png

Så var det en jævel igjen, #3 ville ikke rikke seg, prøvde alt i min makt og fantasi, men ikke mulig å få løs. Hadd jo kjøpt "spesialverktøy" til akkkurat dette til M57, men ikke fulgte det med noen manual, og i tillegg så var nøkkelen for å løsne toppen av dysen slik at man kunne feste avdrager til dyse for liten!?! arghh. Heldigvis var ikke klokken mer enn litt over halv ni og Biltema har åpent til ni, så da var det å sette seg i Soulen å kjøpe ny tang og større fastnøkler. Fikk til slutt løsnet toppen av dysen slik at jeg kunne demontere alle smådeler inni der, livredd for å ødelegge (får jo 50 € i pant pr. stk. om de er hele). Da var det bare å koble på "spesialverktøyet", god passform var det ikke, men fikk trikset det til på et vis.
aeUzJKGt9STZTkh_Xfakti0Pfhm6mQrkXJ3SAz6JGZw6Lnx0i3RKPTY679iHK7UF3GDuwyvi5oZH3iCpEp9KVvgMteQqYpMZRkit9dTMyy7oNnamNmepIiOXii4rQklKjIuBlpSqmGoI4FA_tAVtxHseOYEFj4sKxPat7KDfMT8g31ENP5sJ6DaAkk7Ni52ccUAJitJ4arZrqgCXtQs5uH8tBQPC3eJ-loqRHhqnncigTMc-pzKZbSM0G93G16MyPlgX9LrZz0DJW68dMLUZEEqkhZtelCxkv_tJeYeumjhg3UA5idEaEvLfLW3HXO-NQPR5rFzUurFVqLoacDB8A0SN11955ukVWAbG7br5k7aJaL5lCA_5K3lz-yIn8kdTUNfgP70VYpHJQlAcQsNpcLlZ8aWL3cBmRtLkha_IB2qbJP0km-nzerwLbk-mFO8chXoEpxuoPni4NZ5V-IeeKvMeTSFfBXO0YVEDM4r1e2nK8RbB7prBMJauK5QoQEK2SO6wuNF7Ge0tgVEHIePHYZeDftc8TwMpiuw7N1KGhghUfLYeCvGA5kgnqqT0bH-7vK7lH8GkA9PpQOrNLD1lqj4aQYinFLVaDVga_Z3eE1PMkzHLmPwZAYJMsdWoalAINrUzDrteSOffl5GsBr_puHhRV-Z3VPAl75uS8sAbqWFhcsSI_5lWJ08=w703-h937-no

Det gjorde susen, sakte men sikkert fikk jeg løftet den så den løsnet, selve dysen så ikke bra ut, også flammeskiven på denne satt fast igen i motoren. Men fikk den til slutt løs og rengjort etter beste evne.
KF6DLjtzp3x2XBVOaKXDPq0ZVnbM9Jg8j0dp3b7k4nmp4pqckVToEw3cY25FxINTiqI9sB4AOBNwoWwjv9HJTyAidd2TFzCj6WLNvGoA01i9gi7gy9fUIr6x3K0yMuuiWyFRWqfaWuMLhdJoJAt32-5TVpskeiR_JtW2Eg-VnNIS7ausI-vmP4KoZjYlkkxfnQoqbbMWU3qV6iWmOmM9QGS6GYgBIiX7tp-U1RVTiBVoqN8vvQnD1sYGtQ1Cu-3fWDQGBoPTcJE4MBIDRjkHlJrVrJ78_IkWmCMK9ptNXxVxlqd4QTrXLy7MReP46B2ot_FvjuCVu-RI43y-MFLNc7jYSeoSb_rO1DY2KRDLsAx168UymrQy2TtyiRv13YTJp5akG5yuB6vwfeKaQwhl-_GmN7YkJOWeA-hYLC144-D7aJZuLaKShs8Ag_vd1lOwncp2m3kOf8dBP7MQudaMzUYAZStnkONcf9O9oiQywRkjuZ1KQvaJ-HYYja9kBqWLZb3zZ_zAT9uzwG8c5vuTzV4WcGQxdwAYcNMSLX3_NaAZScac_cQ_Dqyx3jNiN9DFFRM-CTAUEBfUsXWSKxjPnNtvi8cKuk-yYedaSdVU1l4z1cWFSOf4wi0yvJyPkNMkHPaLeFPWb_0Q02jugQZG7PSMQ7JkOvRVru-slM_x64tRgEpB0Gn3754=w703-h937-no

Så da var 6 nye glødeplugger og 6 nyoverhalte dyser montert, lykke :-D (men kortvarig skal det vise seg var den)
RyV13sN7C5yW4D3G6m3RuMiOX1P_MXM_pI19CGIYJm0QazXxHGWgBQSg__YzS3q-UzOumG4y8TkZQG_s2tNPDLmGWeaetesQFs5tOfv4wsynTzWT6z6smXjLwkgMtHRtjWSMjsoOnwIyrtZS-6TGUcV0_u9kLEZf8z_lM1a_oCuVgeYp7iu2bImhegiQykPfz5Ds6BbATYCYdC7th2i4m4fKsbXmTJAO4tcKSnknaz0mPPwIbOzDLGw8hSX6jOmCwh6PYTKv4Vw_VVUJtLQWt89jOuPwYLOiDWORfnryjSwJylKaZsOdJzZQExrkFtvPPdpm6E4Snqmv29McJpLAW4V86geAi1bKOHigIhtU2V3StRIYCV_jMCrsZstq_ZQLfEB0pXqv4xJ7S2VN2TuJus1pJdC16CEqFH7AsoHtBWyHzi7-XceCwnBt-4zRsZFgvRVt7b9JSrb3qULMVx-vsJNXzvCh1jXapJfeSfGqDa-mctC3Xan4ZT0-veFmTTvWjsg_jGkIDdkXu9iDlfsldyvDtaaJzGmd02EKs320CP0r4wRM_6SujVFYBeeIY0zIeTldCcqNeecTuS6sS-j9u64EA8Jqxy0nQ_t2vLtgA8PVmMsu8nS1GbCnCN7XR-Unw0ozT9nKa3sf3MVVH9Gw7G09VLdEjiio5O_gFRoKyXg_gFa76Lu7F2U=w703-h937-no

Snaut 18 år gjør nok enkelte gummi/plast slanger/deler møre/sprø så til min forbauselse at 3 vakuumslanger hadde knekt tvers av 😮
image.png.aa733470cb1a3b960bbe829a1e4b3ee0.png

Er det noe håp om å lime eller bruke gorillatape for å holde liv i disse eller må alt byttes?

I tillegg greide jeg å bruke for mye makt når jeg skulle tre p ny returslange på den lille plastjævelen, så den knakk, er det noe poeng i å prøve å lime eller må det bare byttes med nytt (ny er i bestilling, men er på fjernlager så tar noen dager ekstra)?

Effektiv skrutid: mellom 5 og 6 timer og da her jeg enda ikke montert innsuget, men brukte laaaaang tid på den siste dysen, det skal sies, og jeg stresset ikke.

 

Endret av sondre
fikset problemer med bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vacuumslanger må byttes, i tillegg til at de knekker så kan de kollapse/suges flate når de blir gamle. 

Kjøp deg et par meter, tror de er 1.8-2.0mm innvendig.  Fås både hos Bmw, koed, gs, Tess, Tools for å nevne noen. 

Plastniplene til dieselretur tror jeg er vanskelig å få tett uten ny nippel. 

Når du har gjort så bra jobb på dyser og glødeplugger så må du gjøre det resterende også 100% synes jeg før du setter innsuget på plass, alltid irriterende å vente på deler men det føles bra etterpå 👍

Selv har jeg handlet dyse deler hos et lokalt Bosch/diesel verksted. Det er jo Bosch dyser. Da får du gjerne tak i på dagen. 

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Hpi skrev:

Vacuumslanger må byttes, i tillegg til at de knekker så kan de kollapse/suges flate når de blir gamle. 

Hva med disse fra Biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorstyring/vakuumslanger/vakuumslange-3-m-2000031578
image.png.de31f69657ecbd3e017b3c70369e1013.png

Vakuunslangene hos Koed som står i ETK f. eks. 3,4x2,0 er er det 2 meter?, og er det til å kappe opp slik at det dekker flere "delenr?"

21 minutter siden, Hpi skrev:

Plastniplene til dieselretur tror jeg er vanskelig å få tett uten ny nippel. 

Har innsett det, bestilte ny i går kveld hos Koed, dessverre ikkelager var så det tar noen ekstra dager...

 

21 minutter siden, Hpi skrev:

Når du har gjort så bra jobb på dyser og glødeplugger så må du gjøre det resterende også 100% synes jeg før du setter innsuget på plass, alltid irriterende å vente på deler men det føles bra etterpå 👍

Ja, jeg er ikke uenig den, kjøpte fra Bosch verksted i Tyskland, overhalte Bosch dyser, 90 € stk og skal sende de brukte jeg har tatt ut i retur, så får jeg "panten" på 50 € tilbake også. 

 

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hos Biltema er 4mm innvendig så den passer ikke. 

Den hos Koed er 2.0mm innvendig og 3.4mm utvendig. Tror de selges metervis så du bestiller 1 meter eller 2 meter og kapper selv. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hpi skrev:

Den hos Biltema er 4mm innvendig så den passer ikke. 

Den hos Koed er 2.0mm innvendig og 3.4mm utvendig. Tror de selges metervis så du bestiller 1 meter eller 2 meter og kapper selv. 

OK, takk, jeg bestilte denne samtidig med drivstoffreturrør (1353248276) i går, så da er det bare å smøre seg med tålmodighet 😕image.thumb.png.9d2ac5fe70dea2a3eea33e994d1ac9d2.png
 

😱😱😱😱 Restordre arghhh
image.thumb.png.5b82012eb0c782ef2761ec85514dfbe0.png

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da kom delene på døra i dag 😀

Så da var det bare å kutte og montere vakuum slanger, de som var der gikk i oppløsning... Brukte snaut 2 meter.

Montert alt, bortsett fra de siste dekslene.

Kinnet i ca 2 sekunder før den startet 🤩

Tok en 20 minutters tur og alt virker ok, krysser fingrene for at situasjonen er den samme i morgen. Ingen tegn til diesellekkasje heller, så gleden er stor.

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...