Recommended Posts

Helt ærlig. Jeg synes ikke rattet var særlig pent og jeg har egentlig sansen for flat bunn :) 

Monter heller LCI M-Sport-ratt og bytt den sølvstripa med et slik som står på M-biler (den er splittet på nedre eik, mener @Saltkjelen kjenner gangen i dette??), se bildet under:


attachment.php?s=fd0e48936d6bafca5cec0fb

Edited by Marius2002

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minutter siden, Marius2002 skrev:

Helt ærlig. Jeg synes ikke rattet var særlig pent og jeg har egentlig sansen for flat bunn :) 

Monter heller LCI M-Sport-ratt og bytt den sølvstripa med et slik som står på M-biler (den er splittet på nedre eik), se bildet under:


attachment.php?s=fd0e48936d6bafca5cec0fb

Jeg liker ikke den "tute! ringen + at jeg tror det er bedre grep på det andre rattet....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, jeg ville nok også gått for et ratt Marius2002 henviser til (da med et M5 deksel så du får splitt i midten). Ellers likte jeg godt at airbagen var skinntrukket på rattet du viser til. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for tilbake mld. alle sammen! Jeg følger deres råd. Ratt er avbestilt (selger ble pisst) hehe.. Men dere har gode poenger. Takk. ;) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har sjekket kjapt. Synes airbagen blir så veldig ballong/fremtredende.

Fikk på svarte rammer, og la på sot folie på side blinkers i dag. Det synes jeg ble bedre enn crome og lyse lamper på en shadowline. (beklager møkkete bil og rust på skiver etter avspyling bare!! Jeg gremmes... (liker best split rattet!) saltkjelen, kan du skaffe ett ratt til meg? vil gjerne ha varme, hvis det ikke koster en million..:)

 

ratt splitt.png

ratt m5.jpg

sideblink.JPG

Edited by Conquest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men der har du jo bilde av to ulike ratt? Første bildet er fra F10/11. Andre bildet er fra G30/31 eller F90 M5.

F10/11 sitt er ikke like mye "ballong" :)

BMW-M5--F10--LCI-5290_4.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutter siden, Daniel. skrev:

Men der har du jo bilde av to ulike ratt? Første bildet er fra F10/11. Andre bildet er fra G30/31 eller F90 M5.

F10/11 sitt er ikke like mye "ballong" :)

BMW-M5--F10--LCI-5290_4.jpg

Hei. Takk. Nei det var ikke ballong ratt tute/airbag. Det var fint. Kan du hjelpe meg å finne ett til en fornuftig pris? (nå er jeg blakk, har bestilt nye dempere rundt hele øsa! Glad jeg ikke har edc, ) Er dette noe jeg kan bytte selv? Kreves det 4hjuls konrtoll etterpå?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Conquest

Er litt forskjellige steder hvor man kan finne slike ratt, men de mest populære er jo Finn, F10/F11 gruppa på FB eller Ebay. Dessverre er det slik at det er mye tjuvgods på Ebay, så faren for at du kjøper rattet til naboen sin bil som ble herja med er stor. 

Bytte av ratt er en grei jobb. Anbefaler å koble ut batteri slik at du både slipper feilkode på airbag, og at du ikke trenger bekymre deg for at airbagen skyter ut i ansiktet ditt mens du driver på. Husker ikke helt, men tror det er en 17mm som må skrues ut, og så er det bare å forsiktig trekke rattet mot deg. Viktig å være obs på å matche "sporene" mellom rattet og rattstammen. Den skal skli enkelt inn, gjør den ikke det, ikke bruk makt. Da er det mest sannsynlig noe som ikke stemmer. 

Trengs ingen 4hjulskontroll etter dette :)

Husk at ratt fra F2x/F3x og F15/F16 (?) ikke passer i F10 selvom rattdesignet er helt likt. Om du skal ha slikt LCI ratt er det 5 og 6 serien du må bruke som refferanse. 

Har bilen varme i rattet fra før? Hvis ikke, har den LDW/LCW? Hvis nei på begge spørsmålene, må det legges opp ledningsnett og byttes SZL modul/slepering slik at du får 12v kontakt hvor rattvarmen kan hente strøm ifra. Finnes en måte å unngå å måtte bytte SZL modul bare så det er sagt, gjort det selv. Om du dropper varme i ratt er det sikkert litt å spare, for ratt med varme pleier ligge høyere i pris. 

Legger ut noen bilder jeg fant i farten fra da jeg gjorde samme jobben for snart to år siden.

78161761_738587503306541_8090306303496290304_n.thumb.jpg.508984eff8c50ac4fe790257fcc3cc9f.jpg
Ledningsnett alà denne typen trengs hvis du må legge opp 12v. Brukte 4 stk ledninger kjøpt på Biltema. Går 0.35mm og 0.75mm ledninger originalt, men ettersom dette var en av de første ettermonteringene jeg gjorde, valgte jeg å bruke 0.75mm på alle for å være på den sikre siden. 

12v ledningene skal føres fra sikringsboks bak hanskerom og bak til SZL modulen. 


VARMERATT_ettermontering.thumb.png.a85285f238d7076ec5eb70cdeb4cbbb2.png

VARMERATT_RETROFIT.thumb.png.4ee7b75d9ccb7fda4d65c46b6a197f74.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 30.11.2019 den 23.00, ///M-ini95 skrev:

@Conquest

Er litt forskjellige steder hvor man kan finne slike ratt, men de mest populære er jo Finn, F10/F11 gruppa på FB eller Ebay. Dessverre er det slik at det er mye tjuvgods på Ebay, så faren for at du kjøper rattet til naboen sin bil som ble herja med er stor. 

Bytte av ratt er en grei jobb. Anbefaler å koble ut batteri slik at du både slipper feilkode på airbag, og at du ikke trenger bekymre deg for at airbagen skyter ut i ansiktet ditt mens du driver på. Husker ikke helt, men tror det er en 17mm som må skrues ut, og så er det bare å forsiktig trekke rattet mot deg. Viktig å være obs på å matche "sporene" mellom rattet og rattstammen. Den skal skli enkelt inn, gjør den ikke det, ikke bruk makt. Da er det mest sannsynlig noe som ikke stemmer. 

Trengs ingen 4hjulskontroll etter dette :)

Husk at ratt fra F2x/F3x og F15/F16 (?) ikke passer i F10 selvom rattdesignet er helt likt. Om du skal ha slikt LCI ratt er det 5 og 6 serien du må bruke som refferanse. 

Har bilen varme i rattet fra før? Hvis ikke, har den LDW/LCW? Hvis nei på begge spørsmålene, må det legges opp ledningsnett og byttes SZL modul/slepering slik at du får 12v kontakt hvor rattvarmen kan hente strøm ifra. Finnes en måte å unngå å måtte bytte SZL modul bare så det er sagt, gjort det selv. Om du dropper varme i ratt er det sikkert litt å spare, for ratt med varme pleier ligge høyere i pris. 

Legger ut noen bilder jeg fant i farten fra da jeg gjorde samme jobben for snart to år siden.

78161761_738587503306541_8090306303496290304_n.thumb.jpg.508984eff8c50ac4fe790257fcc3cc9f.jpg
Ledningsnett alà denne typen trengs hvis du må legge opp 12v. Brukte 4 stk ledninger kjøpt på Biltema. Går 0.35mm og 0.75mm ledninger originalt, men ettersom dette var en av de første ettermonteringene jeg gjorde, valgte jeg å bruke 0.75mm på alle for å være på den sikre siden. 

12v ledningene skal føres fra sikringsboks bak hanskerom og bak til SZL modulen. 


VARMERATT_ettermontering.thumb.png.a85285f238d7076ec5eb70cdeb4cbbb2.png

VARMERATT_RETROFIT.thumb.png.4ee7b75d9ccb7fda4d65c46b6a197f74.png

Hei. Takk for god og utfyllende beskrivelse. :) Nå blir rattbytte satt litt på vent. Handlet nye støtdempere, så kontoen ble litt slank ;) hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.