myhre-jr Skrevet Desember 2, 2019 Share Skrevet Desember 2, 2019 Hei! Har en BMW 118d 2005 med M47-motor som jeg (i år) delvis har hatt på bukker for reparsajon og delvis i bruk. Bilen har gått 240,000 km på nåværende tidspunkt, og slet forrige vinter noe fryyyyktelig når det var kaldt ute. Tradisjon tro så hiver jeg meg uti ting før jeg leser meg opp på hvilken rekkefølge jeg skal feilsøke, og jeg startet med å bytte glødepluggene på bilen. Ved start av bilen var den fortsatt like dårlig, hvilket ledet meg til å bare ta en aldri så liten sjekk av batteriet på bilen. På batteriet stod det produksjonsår 2005 (! - dette er fjorten år gammelt) og antok at dette var problemet til de trege startene. Med dette i tankene målte jeg motstanden i de brukte glødepluggene, og disse viste seg bare å være 10% (hvis jeg leste det av riktig) dårligere en de nye, hvor ingen av dem var defekte - dvs. de målte utslag på motstand. Jeg dro på biltema og ordnet meg et nytt batteri, men til min forferdelse startet nå ikke bilen i det hele tatt. Istedenfor at motoren slet med å starte kom det nå bare en klikkelyd fra motorrommet. Jeg antok med en gang at batteriet var utladet, og fikk først hentet et nytt batteri av faren min, til samme resultat. Jeg antok da igjen at dette batteriet også hadde dårlig med strøm, så jeg fikk en kamerat til å koble seg på med startkabler for å se om dette gav nok spenning til å starte bilen. Istedenfor ett enkelt klikk kom det nå MANGE i rask rekkefølge - jeg mistenker på dette tidspunkt at det er starteren på bilen som er gåen. Jeg var litt uforsiktig i prosessene ved å stramme boltene på batteripolene, og klarte å ødelegge gjengene såpass at jeg på et svakt tidspunkt rev bolten på batteripol + i to (det var noe frustrasjon innblandet i dette - ikke lurt). Selv om denne nå ikke lar seg stramme, sitter den stramt på. I og med at jeg har "dummet" meg litt ut ved å være kjapp på avtrekkeren tidligere - selv om bytte av glødeplugger sikkert er lurt - ønsker jeg å høre med dere erfarne mekkere hva dere tenker kan være problemet på dette tidspunktet. Starteren - i og med at motoren ikke tar noen runder, kan dette være problemet? I og med at jeg forsøkte med startkabler til samme resultat? Glødereleet - vet ikke om denne motoren har et eget relé eller om den er såpass gammel at glødereleet sitter i en større elektronikkboks et sted. Hvis jeg har forstått det riktig vil motoren dra rundt, men ikke antenne om det er noen problemer her. Batteripol/IBS-system - kan jeg ha herpa dette såpass mye at det ikke går strøm gjennom her? Tar gjerne i mot andre tips og råd med takk, hilsen en som lærer mye hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Desember 2, 2019 Share Skrevet Desember 2, 2019 Du får strøm til alt annet ettee at du satt i det nye batteriet? Dvs lys, instrumentpanel etc? Og har du målt spenningen på batteriene du prøvde? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lagunilla Skrevet Desember 2, 2019 Share Skrevet Desember 2, 2019 Sjekket jording til motor? myhre-jr, Bimmernew, And-reas og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Desember 2, 2019 Share Skrevet Desember 2, 2019 Prøvd å slå på starteren mens noen prøver å fyre opp bilen? Vært borti i noe lignende hvor bilen begynte å slite mer og mer med å starte, før den til slutt ga opp helt. Om batteri er bra, jording er bra, har starteren mest sannsynlig vært problemet hele tiden. myhre-jr reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet Desember 3, 2019 Share Skrevet Desember 3, 2019 Du sier du dro på Biltema for å kjøpe nytt batteri. Hvilket batteri kjøpte du? Nå bruker du AGM som orginal batteri så viss du har byttet til et syrebatteri blir det bare rot. En annen ting når det gjelder batterier er CCA som er cold cranking amps, har denne en laveri verdi enn orginalt vil det ikke være kraftig nok. Du må også huske at ved batteribytte må dette kodes for å unngå skade på det nye batteriet. Nå er bilen din litt mer sofistikert så den vil gi beskjed viss det er behov for å bytte batteri da den følger en ladesykluss som endrer seg over tid for å maksimere levetid på batteri, så ville ikke begynt å bytte dette før bilen selv gir beskjed at det begynner å bli svakt. Gode forslag over her ved å sjekke jord fra motor til chassiet, er denne eiret brudd i? Andre ting du kan sjekke er selve plusskabelen som går til starteren, er det brudd eller eiring på denne? Ville også skrudd den av og ohmet for sjekk av motstand i kabel da det kan være skade under isolasjonen som du ikke kan se. Har du tilgang til diagnoseapparat vil dette kunne hjelpe deg veldig mye på disse bilene da de har blitt veldig avansert i forhold til eldre BMW årganger. myhre-jr reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
myhre-jr Skrevet Desember 3, 2019 Forfatter Share Skrevet Desember 3, 2019 (endret) 19 hours ago, laffe said: Du får strøm til alt annet ettee at du satt i det nye batteriet? Dvs lys, instrumentpanel etc? Og har du målt spenningen på batteriene du prøvde? Hei - ja, har strøm i absolutt alt annet. Har ikke målt spenningen i batteriet - skal forsøke dette. 17 hours ago, lagunilla said: Sjekket jording til motor? Det har jeg ikke - men jeg antar at jording til karosseri er de to tykke kablene som går fra IBS-systemet til to skruepunkter i bagasjerommet. Disse var SKIKKELIG irret, men jeg rengjorde de med anti-oksideringsspray og sandpapir. Det bør ikke være her det er dårlig kontakt. 13 hours ago, warg said: Du sier du dro på Biltema for å kjøpe nytt batteri. Hvilket batteri kjøpte du? Nå bruker du AGM som orginal batteri så viss du har byttet til et syrebatteri blir det bare rot. En annen ting når det gjelder batterier er CCA som er cold cranking amps, har denne en laveri verdi enn orginalt vil det ikke være kraftig nok. Du må også huske at ved batteribytte må dette kodes for å unngå skade på det nye batteriet. Nå er bilen din litt mer sofistikert så den vil gi beskjed viss det er behov for å bytte batteri da den følger en ladesykluss som endrer seg over tid for å maksimere levetid på batteri, så ville ikke begynt å bytte dette før bilen selv gir beskjed at det begynner å bli svakt. Gode forslag over her ved å sjekke jord fra motor til chassiet, er denne eiret brudd i? Andre ting du kan sjekke er selve plusskabelen som går til starteren, er det brudd eller eiring på denne? Ville også skrudd den av og ohmet for sjekk av motstand i kabel da det kan være skade under isolasjonen som du ikke kan se. Har du tilgang til diagnoseapparat vil dette kunne hjelpe deg veldig mye på disse bilene da de har blitt veldig avansert i forhold til eldre BMW årganger. Jeg kjøpte et AGM-batteri - selv om dette ikke er nødvendig på bilen. Det var et gammelt syrebatteri her, så det var heller motsatt vei. Har dette noe å si? Jeg byttet tilbake til et syrebatteri senere igjen, uten at det hjalp. Vedrørende CCA - dette koder jeg ved hjelp av diagnoseringsverktøyet? For ohming av kabler - jeg antar det skal være så nær null som mulig? Får låne diagnoseappart for å ta en titt på det en av disse dagene. Forsøkte å quote ///M-ini95, men det gikk ikke av en eller annen grunn - for å svare på spørsmålet så har jeg ikke forsøkt å slå på starteren mens en startsyklus blir forsøkt. Jeg trodde denne lå under inntaksmanifolden til bilen - lar det seg gjøre å starte bilen uten alt dette på? For å oppsummere; her er noen ting jeg vil prøve takket være deres gode innspill. Måle spenning i batteriet(ene) Måle etter brudd i jordkablene fra batteri til karosseri Forsøke med diagnoseringsverktøy for å se etter feilkoder, evt. endre på CCA-instillingene. Forsøke å gi starteren noen "kakk" mens bilen blir forsøkt startet (så fort jeg lærer mer om dette) Dette er spennende - lærer mye av å ha en litt eldre bil hvor det stadig er nye overraskelser. Takk for hjelpen dere har gitt så langt! Endret Desember 3, 2019 av myhre-jr Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lagunilla Skrevet Desember 3, 2019 Share Skrevet Desember 3, 2019 Nope. Jordingskabelen til motoren sitter rett bak venstre motorfeste. Enkel måte å sjekke om det er den eller ei er å ta en startkabel og feste en på karosseri og andre enden på motor. uglefossen, Bimmernew, Otis og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet Desember 3, 2019 Share Skrevet Desember 3, 2019 1 hour ago, myhre-jr said: Jeg kjøpte et AGM-batteri - selv om dette ikke er nødvendig på bilen. Det var et gammelt syrebatteri her, så det var heller motsatt vei. Har dette noe å si? Jeg byttet tilbake til et syrebatteri senere igjen, uten at det hjalp. Vedrørende CCA - dette koder jeg ved hjelp av diagnoseringsverktøyet? For ohming av kabler - jeg antar det skal være så nær null som mulig? Jeg skal ikke påstå bastant at det er AGM orginalt men mener ganske så sikkert at det er tilfelle. Du må huske på at dynamo er laget for det som er orginalt. Det er ikke veldig smart å blande AGM med syrebatteri. CCA er en verdi som indikerer hvor kraftig batteriet er ved en kaldstart. Dette er en verdi som ikke kan programmeres men du må sjekke at det er det samme som orginalt eller høyere. Det som derimot må programmeres er kapasiteten på batteriet (AMP) og type (AGM eller syre). Så anbefaler deg og sjekke med for eksempel gsbildeler.no elle koed.no hva som er orginalt batteri. Når dette er kodet må du registrere batteribytte i INPA, grunnen til dette siste steget er som sagt ladeprofil slik at bilen vet at batteriet er nytt. Angående Ohming av kabler, pass på at kabel ikke er koblet til noe og jo nærmere 0 jo mindre motstand er det i kabelen. Ending av batteritype koding: Registrering av batteribytte INPA: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
myhre-jr Skrevet Oktober 1, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 1, 2020 (endret) Da er det snart et år siden jeg begynte å pirke borti dette. Jeg har fulgt opp et par problemer, og funnet en drøss nye i min ferd med å få start på bilen igjen. Jeg er i en luksuriøs posisjon som tilsier at jeg ikke trenger å ha bilen gående med en gang, slå det sammen med latskap så vil det kanskje forklare hvorfor jeg snart har brukt et år på dette. Uansett, jeg har unnagjort noen ting; først adresserer jeg et par løsninger jeg fikk: På 3.12.2019 den 18.24, lagunilla skrev: Nope. Jordingskabelen til motoren sitter rett bak venstre motorfeste. Enkel måte å sjekke om det er den eller ei er å ta en startkabel og feste en på karosseri og andre enden på motor. Denne hang kun igjen i 2-3 kobbertråder og revnet i to med ~1 kg. trykk. Byttet. På 3.12.2019 den 19.49, warg skrev: Jeg skal ikke påstå bastant at det er AGM orginalt men mener ganske så sikkert at det er tilfelle. Du må huske på at dynamo er laget for det som er orginalt. Det er ikke veldig smart å blande AGM med syrebatteri. Jeg er usikker på dette, så jeg byttet tilbake til et syrebatteri med tilsvarende CCA som bilen opprinnelig hadde. Utover dette så har jeg... Byttet starteren på bilen. Klikket identifiserte jeg, ved hjelp av bekjente, til å være solenoiden på starteren som gav utslag. Jeg skrudde ut starteren, og testet den på gårdsplassen hjemme (både solenoiden og selve startmotoren og begge deler fungerte). Uten å være overbevist dro jeg den med ned til et verksted som testet den for meg, hvor resultatet var at starteren var blitt alt for svak. Det de alikevel påpekte for meg var at den alikevel burde dratt motoren rundt, men svært sakte. Dette gjorde den ikke. Søkte derfor opp nye, kompatible startere og har montert inn en ny. Jordingskabel, nedre, venstre motorfeste er byttet slik forklart over Jording ble også forsøkt omgått med startkabel fra motor til skrog Alle poler/kontaktpunkt i batteribrønnen er pusset og kontrollert for brudd. Byttet tilbake til et nytt syrebatteri, slik forklart over, med tilsvarende CCA. Spenningen (ha) var stor når jeg koblet på batteriet igjen etter å ha gjort alle disse fiksene, og til min store fortvilelse var det kun det samme "klikket" fra solenoiden som ble utløst igjen. Så det er tydelig at den av en eller annen grunn ikke trekker strømmen den trenger. Jeg har forsøkt å følge med på kabinlys/instrumentpaneler etter "dimming" når jeg forsøker å starte motoren for å se etter tegn på stort krafttrekk, men det er ingen tydelige tegn på dette. Jeg er derfor rådvill igjen, hva kan være galt? Jeg ser at pluss-kablene går i starteren fra dynamoen, kan det ha vært denne, eller kabler inn til denne, som har vært årsaken til alt? Om ikke annet har jeg funnet og byttet mange ting som var måneder unna å gi opp slik det er nå. Tar fortsatt imot hjelp med stort takk. Endret Oktober 1, 2020 av myhre-jr Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
myhre-jr Skrevet Oktober 2, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 2, 2020 Skal snarest forsøke å gå over sikringer/releer til bilen. Er det noen som har erfaring med hvilke releer/sikringer som påvirker start av bilen? Youcanic foreslår flølgende: Sitat FUSES TO CHECK Starter Fuse / Relay Immobilizer / Security Fuse Fuel Pump Fuse / Relay DME / DDE / Engine Electronics Fuse Ignition switch control module Alarm system Main Relay Engine control module (ECM) Ignition switch control module Central locking system Engine management Jeg klarer dog ikke å finne noen sikringer/releer som er direkte knyttet til bilens start-system (link til oversikt). Er det noen som vet hvordan man finner dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 2, 2020 Share Skrevet Oktober 2, 2020 Når du sier "det samme klikket fra solenoid", hva mener du da? Utdyp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
myhre-jr Skrevet Oktober 2, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 2, 2020 1 time siden, Otis skrev: Når du sier "det samme klikket fra solenoid", hva mener du da? Utdyp. Et tydelig "klikk" fra starteren (antar dette er solenoiden) når jeg forsøker å starte bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 2, 2020 Share Skrevet Oktober 2, 2020 Det tyder enten på defekt startmotor, for lite strøm eller låst motor. Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iittala Skrevet Oktober 2, 2020 Share Skrevet Oktober 2, 2020 Har du målt spenning på startmotoren når du forsøker å starte? Høres veldig ut som lav spenning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet Oktober 6, 2020 Share Skrevet Oktober 6, 2020 On 10/2/2020 at 6:03 PM, Otis said: Det tyder enten på defekt startmotor, for lite strøm eller låst motor. +2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå