Gå til innhold

Flataas sin E39 535dat, Vurderes solgt i deler


Flataas
 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, viggo E34 skrev:

Kjedelig når det er slike ting som setter en stopper for fremgang🤦🏽‍♂️

Håper det blir i orden nå 😁

Posten holdt på å rote det til igjen på terminalen her, flaks at man har kontakter så den ble funnet og hentet i natt.

Som dere ser på bildet så passer den perfekt 🙌🏻

IMG_20210729_132445.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Alpejohn skrev:

Det blir meget rått i en E39!

Ja, tenker det blir rått. Var jo nede hos @Ingvaldsen å hentet noen felger å da fikk jeg sitte på i X5'n hans med samme motor og samme oppsett å det går farlig godt, spesielt til å være en svær suv på 2,6tonn

13 timer siden, Alpejohn skrev:

Skulle ønske jeg kunne gjort det samme med min!

Hvorfor kan du ikke gjøre det?

@TRF tilbyr jo kit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Flataas skrev:

Ja, tenker det blir rått. Var jo nede hos @Ingvaldsen å hentet noen felger å da fikk jeg sitte på i X5'n hans med samme motor og samme oppsett å det går farlig godt, spesielt til å være en svær suv på 2,6tonn

Hvorfor kan du ikke gjøre det?

@TRF tilbyr jo kit

Skal ha meg en prøvetur i X5'en til @Ingvaldsen jeg også når muligheten byr seg. hehe

Alt kan jo gjøres, kommer bare an på hvor mye du vil skakk kjøre økonomien :P 
Hadde jeg bodd hjemme hos mine foreldre, og ikke hatt barn og hus+oppussing så hadde jeg nok ikke stusset, men det er ikke tilfelle så da tillater ikke økonomien slike fantastiske utflukter, på dette tidspuntet. 😝
 Ikke har jeg spesielt stor garasje å holde på i helder, skulle vel fått det til men når du knapt får opp dørene på begge sider samtidig så blir det trangt. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi venter på at du skal bygge din ferdig før vi gjør noe ;)

Min blir vel i så fall manuell, siden jeg allerede har det. Blir å ta den rusta som er på den først, før man investerer i en svær motorpakke. Da blir det litt fram i tid.

Får du i praksis godkjent på M5-grunnlag? Jeg har M-sport 525d, så regner med at det bare er bremser og stabstag som må byttes i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skikkelig trua på dette selv, og prislappen blir vell ikke så alt for gal heller tenker jeg. m57 er gode motorer, men klart når man bikker 350k km med småkjøring er jo det klart ting begynner å røyne på innvendig. En ting er effekten, men er jo veldig greit å få en frisk start med lav km moderne motor også. 

man "må" jo ikke sette inn en 535d motor heller, en moderne 530d motor er jammen meg bra friskus den også :) 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Alpejohn skrev:

Men måtte man ha tykkere stabstag @Flataas? Vis Eibach har sluttet å produsere så blir jo det litt vanskelig..🤔

Måtte ikke ha tykkere stabstag, var Ingvaldsen som tipset meg om det da han sa det var en kjempe oppgradering. Tror Ultra Racing selger stabstag og man har jo evt fra M5.

Sfoor har sagt at jeg må ha tårnstag foran og bak, siden jeg har touring så finnes det ikke tårn bak. Håper bilen blir noe stivere med feitere stabstag, skal og kjøpe forsterkningene M5 har i understell men kjøper fra Ultra Racing

Utklipp fra forhåndsgodkjenningen

"Karosseri: 
Det er i en tidligere sak opplyst fra BMW at det ikke skal være noen styrkemessig forskjell på 
E39 karosseriet og M5 karosseriet, det er kun for å få plass til dobbelt eksosanlegg at det er 
forskjellig utførelse på bakre del av gulv i karosseriet.
 
Når det gjelder karosseriets styrke/motstandskraft med tanke på dreiemoment, mener 
SFOOR at karosseriet i original utførelse med montering av tårnstag både foran og bak, har 
tilstrekkelig styrke til 210kW (286hk)/580Nm
."

Endret av Flataas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Alpejohn skrev:

Alt kan jo gjøres, kommer bare an på hvor mye du vil skakk kjøre økonomien :P 
Hadde jeg bodd hjemme hos mine foreldre, og ikke hatt barn og hus+oppussing så hadde jeg nok ikke stusset, men det er ikke tilfelle så da tillater ikke økonomien slike fantastiske utflukter, på dette tidspuntet. 😝
 Ikke har jeg spesielt stor garasje å holde på i helder, skulle vel fått det til men når du knapt får opp dørene på begge sider samtidig så blir det trangt. :P 

Bor ikke hjemme selv og har ikke hus, kvinnfolk eller barn 😅. Men har derimot dyre hobbyer 😂(bil, jakt, hund, skuter, mc ol..)

Men skjønner hva du skal frem til, skal selv kjøpe hus etter jul en gang. 

1 time siden, E.C. skrev:

Vi venter på at du skal bygge din ferdig før vi gjør noe ;)

Min blir vel i så fall manuell, siden jeg allerede har det. Blir å ta den rusta som er på den først, før man investerer i en svær motorpakke. Da blir det litt fram i tid.

Får du i praksis godkjent på M5-grunnlag? Jeg har M-sport 525d, så regner med at det bare er bremser og stabstag som må byttes i så fall.

Tror egt flere gjør det i og med at det kan godkjennes 😅, mer spesielt å være den eneste i landet med slik motor 🤩

Sjekk videoene @TRF har på youtuben sin og evt andre oppjusterte bmw'er med oppgradert clutch/svinghjul, skulle egt ha manuell selv men fysj så mye rakling osv det blir 🤮

"SFOOR vurderer det slik at kjøretøyet i forbindelse med motorbytte kan benytte formelen 
20kW/100 kg dette fordi bilens egenvekt uten fører i motorvognregisteret er oppgitt til 
1745kg. Basert på denne egenvekten gir formelen en maksimal motoreffekt på inntil 349kW.
"

Ang godkjenning så trenger du ikke M5 bremser men siden jeg brukte hjernen min og tenkte at siden jeg oppgraderer motor så må jeg ha større bremser noe jeg tydeligvis ikke måtte 👇🏻

"Når det gjelder bremser så sier søker at han vil oppgradere bremser til BMW E39 M5 konfigurasjon foran og bak. Dette vil si 345x32mm foran og 328x20mm bak

Når vi mater inn aktuelle data i tabellen så finner vi at det ombygde kjøretøyet teoretisk som 
minimum må ha ventilerte skivebremser foran og bak med dimensjon 293x32mm og 
269x20mm. 
Vi ser ut i fra dette å kunne anbefale bruk av BMW E39 M5 bremsekonfigurasjon foran og 
bak.
"

Som betyr at jeg kunne ha brukt orginale E39 530d bremser....

 

Endret av Flataas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da holder jo 530d bremser, blir vel en del billigere å vedlikeholde også i lengden. :)
Men tårnstag bak blir jo litt spesielt, det er vel mulig å få inn et stag mellom hjulhusa men om det har noe effekt vet jeg ikke.. Og det ødelegger jo hele touring opplegget om man tenker plass.
Så det hadde jo vært greit å slippe det.. :P 

Er det bare meg eller har SVV blitt rundere i kantene når det kommer til slike godkjenninger?
Har ikke noe erfaringer selv, men fått inntrykk av at de kan være veldig vanskelige med slikt.
Men det kan jo også være at de jeg har lest om, ikke har gjort godt nok forarbeid og får klage på alt de ikke har ordnet. Var det han sa til meg han som godkjente felgene mine, folk kommer inn å forventer å få alt godkjent uten å ha tilstrekkelig dokumentasjon eller peiling på noe som helst.
Og da går det sånn det må gå.. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1595kg på min som resulterer i 319kw da. Burde egentlig få lov til samme som touring, tatt i betraktning at vogna ikke er noe bedre karosseri-messig enn sedan, enda den veier mer. Det er M57 du setter inn, men får man N57 i e39? Til jeg har fått fiksa karosseriet så kan jeg sikkert hoppe rett på B57 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å ha større og bedre bremser og da men prislappen er nokså høy kontra 530d bremser og ebc skiver/klosser.

Kan jo og kjøpe adapterkit og 4pot brembo fra e38.

Tårnstag bak blir spesielt ja, derfor jeg forsterker/oppgraderer andre plasser for å håpe jeg slipper det. Men er sfoor som har sagt det og kontrolløren skal sjekke at bilen er slik det står i forhåndsgodkjenningen.

Men må jeg lage noe så flytter jeg noen moduler og lager "stag" mellom "tårn" hvor dempere/belger er festet under dekslet.

Sfoor/svv har blitt rundere i kantene grunnet ny forvaltningspraksis som kan godkjenne en motoreffekt på inntil 20kW/100kg.

Om man ikke søker eller oppgir grundig nok informasjon og slikt så blir de fort vrange.

Kunne jo ha bygd om uten å ha søkt og ikke brydd meg om det men det at den er godkjent ombygd og kan forsikres skikkelig varmer sjela, spesielt når man bruker så mye tid og penger å skal ha en 100% strøken E39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Flataas changed the title to Flataas sin E39 535dat, Vurderes solgt i deler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...