Gå til innhold

Flataas sin E39 535dat, Vurderes solgt i deler


Flataas
 Share

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, E.C. skrev:

1595kg på min som resulterer i 319kw da. Burde egentlig få lov til samme som touring, tatt i betraktning at vogna ikke er noe bedre karosseri-messig enn sedan, enda den veier mer. Det er M57 du setter inn, men får man N57 i e39? Til jeg har fått fiksa karosseriet så kan jeg sikkert hoppe rett på B57 😂

Lettere for andre å søke nå siden det allerede finnes EN som er forhåndsgodkjent. Tok ca 6 måneder fra jeg søkte til jeg fikk svar.

Tror det er en del som må gjøres for å få godkjent 349kW

Jeg setter inn 286hk/580nm 35d/3.0sd osv... M57 ja. Du får høre med Terje om han fikser N57/B57 i en så gammel bil. Er jo ikke bare å putte en motor neddi å vri rundt nøkkelen og kjøre

Endret av Flataas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Flataas skrev:

Når det gjelder karosseriets styrke/motstandskraft med tanke på dreiemoment, mener 
SFOOR at karosseriet i original utførelse med montering av tårnstag både foran og bak, har 
tilstrekkelig styrke til 210kW (286hk)/580Nm
."

M5 har vel ikke engang sånne stag hverken foran eller bak såvidt som jeg vet. På bakaksel har de bare stag fra fremre traversbolter som går forover til plata for eksosopphenget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 540is skrev:

M5 har vel ikke engang sånne stag hverken foran eller bak såvidt som jeg vet. På bakaksel har de bare stag fra fremre traversbolter som går forover til plata for eksosopphenget

Korrekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Flataas said:

Jeg setter inn 286hk/580nm 35d/3.0sd osv... M57 ja. Du får høre med Terje om han fikser N57/B57 i en så gammel bil. Er jo ikke bare å putte en motor neddi å vri rundt nøkkelen og kjøre

Jepp, det er jeg klar over. Nå har jo både dieselpumper og filtre egne moduler 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, E.C. skrev:

Jepp, det er jeg klar over. Nå har jo både dieselpumper og filtre egne moduler 😬

Er ikke bare det at de har egne moduler men de skal jo snakke med resten av bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hsd skrev:

har skikkelig trua på dette selv, og prislappen blir vell ikke så alt for gal heller tenker jeg. m57 er gode motorer, men klart når man bikker 350k km med småkjøring er jo det klart ting begynner å røyne på innvendig. En ting er effekten, men er jo veldig greit å få en frisk start med lav km moderne motor også. 

man "må" jo ikke sette inn en 535d motor heller, en moderne 530d motor er jammen meg bra friskus den også :) 

Prislappen kommer an på hvor langt man tar ting, hvor mye brukt man bruker eller hvor billig man får ting, har ikke satt meg ned å regnet skikkelig men tror jeg har bikket 200k med bilen i regnestykket og mer blir det 🤪

Den orginale motoren og resten av bilen var/er gådd 209***km så kan ikke si at den var gådd langt og var i dårlig stand. Hadde jeg ikke gått for 35d kitet så hadde jeg gådd for steg 4 på den orginale 193hk motoren.

Om man får nyere *30d motor til å virke må du ta med Terje, men vet en kar i et annet land har satt inn nyere turbo med elektrisk styring som han har trikset til med arduino elns

Endret av Flataas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, E.C. skrev:

Stemmer det, var i grunn det jeg mente.

Eneste personen jeg vet om som har klart å integrere nyere M57 i eldre karosseri 100% er Terje å jeg tror ikke han har planer om å utvikle kit for å integrere N57/B57 i eldre karosseri, da har du bedre lykke på standalone ecu og ledningsnett. 

Skal ikke si noe sikkert da jeg ikke vet men ser ikke grunn til at han skal bruke så mye tid og penger på å få N57 til å fungere i e39, e46 osv når han har 35d kit

Vet at han skal utvikle snacks og forske på N57 da.

Endret av Flataas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Flataas skrev:

Prislappen kommer an på hvor langt man tar ting, hvor mye brukt man bruker eller hvor billig man får ting, har ikke satt meg ned å regnet skikkelig men tror jeg har bikket 200k med bilen i regnestykket og mer blir det 🤪

Den orginale motoren og resten av bilen var/er gådd 209***km så kan ikke si at den var gådd langt og var i dårlig stand. Hadde jeg ikke gått for 35d kitet så hadde jeg gådd for steg 4 på den orginale 193hk motoren.

Om man får nyere *30d motor til å virke må du ta med Terje, men vet en kar i et annet land har satt inn nyere turbo med elektrisk styring som han har trikset til med arduino elns

ja men 200k er jo ikke galt, har jo sikkert bikka 140k på min med innkjøpt og både nødvendige og unødvendige oppgraderinger. En med Toyota Tundra jeg møtte på jobb en gang som hadde kjørt ivertfall 8t med 4kr/km etter statens reiseregulativ, spurte hva v8 toyotan brukte på mila og fikk til svar 1 liter - resten på hobbybudssjettet. :) sånn jeg tenker med å kjøre gammal bruksbil er at hadde jeg casha ut en 5 serie til 800k hadde den snart hatt verditap i året tilsvarende innkjøptskosten av e39n - da har man jammen meg råd til å kjøpe seg litt deler med god samvittighet. neste bruksbil blir derimot ikke gammal, men det er rett og slett fordi jeg heller vil skru hobbybil enn bruksbil. 

nei eg har skikkelig trua på denne, spesielt med at du går for automat som klart er mer styr. med litt større prosjekt er det bare å sulle litt hver gang man har mulighet, så ordner det seg til slutt. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, hsd skrev:

ja men 200k er jo ikke galt, har jo sikkert bikka 140k på min med innkjøpt og både nødvendige og unødvendige oppgraderinger. En med Toyota Tundra jeg møtte på jobb en gang som hadde kjørt ivertfall 8t med 4kr/km etter statens reiseregulativ, spurte hva v8 toyotan brukte på mila og fikk til svar 1 liter - resten på hobbybudssjettet. :) sånn jeg tenker med å kjøre gammal bruksbil er at hadde jeg casha ut en 5 serie til 800k hadde den snart hatt verditap i året tilsvarende innkjøptskosten av e39n - da har man jammen meg råd til å kjøpe seg litt deler med god samvittighet. neste bruksbil blir derimot ikke gammal, men det er rett og slett fordi jeg heller vil skru hobbybil enn bruksbil. 

nei eg har skikkelig trua på denne, spesielt med at du går for automat som klart er mer styr. med litt større prosjekt er det bare å sulle litt hver gang man har mulighet, så ordner det seg til slutt. 

Galt er det ikke, har kikket litt å er over 200 til nå ja, enda ikke kjøpt diff(20k), intercooler(16k), alt nytt i understell(25k) så det blir en god del mer. Bare karosseri/eksteriør biten regner jeg med blir 100 om ikke mer, skal hellakkeres osv. Men er kommet til det punktet at den koster det den koster å slik blir det da jeg vil ha bilen 100% både innvendig og utvendig spesielt mtp ombyggingen.

Pga styret det ble med mellomakslingen så la jeg penger i ny børse og tilbehør til jakta 😅. Skulle vell egentlig ha lagt de i bilen men nå kan den godt stå til neste sommer for min del men er gira på å få den av løftebukken og på veien.

Planen var egt å ha den på veien til sommeren men ingenting gikk etter planen 😂, satser på å få den kjørbar og godkjent før vinteren så får vi se om den blir brukt i vinter eller om jeg heller river ned alt å skifter det som skal skiftes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Flataas skrev:

Galt er det ikke, har kikket litt å er over 200 til nå ja, enda ikke kjøpt diff(20k), intercooler(16k), alt nytt i understell(25k) så det blir en god del mer. Bare karosseri/eksteriør biten regner jeg med blir 100 om ikke mer, skal hellakkeres osv. Men er kommet til det punktet at den koster det den koster å slik blir det da jeg vil ha bilen 100% både innvendig og utvendig spesielt mtp ombyggingen.

Pga styret det ble med mellomakslingen så la jeg penger i ny børse og tilbehør til jakta 😅. Skulle vell egentlig ha lagt de i bilen men nå kan den godt stå til neste sommer for min del men er gira på å få den av løftebukken og på veien.

Planen var egt å ha den på veien til sommeren men ingenting gikk etter planen 😂, satser på å få den kjørbar og godkjent før vinteren så får vi se om den blir brukt i vinter eller om jeg heller river ned alt å skifter det som skal skiftes

hva er grunnen til at diff blir 20k? 535d diff + quaife o.l.? eneste grunn til å bytte utveksling er vell for at kassa ikke skal tulle? 

e30 m3n skulle være på vegen for 5 år siden 😅bare å ta seg tid og gjøre det skikkelig og kjøpe det man må kjøpe ellers kan det bare være 👍 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, hsd skrev:

hva er grunnen til at diff blir 20k? 535d diff + quaife o.l.? eneste grunn til å bytte utveksling er vell for at kassa ikke skal tulle? 

e30 m3n skulle være på vegen for 5 år siden 😅bare å ta seg tid og gjøre det skikkelig og kjøpe det man må kjøpe ellers kan det bare være 👍 

Skal ha lsd diff, mest sannsynlig Quaife. Den koster ca 20 med montering ut fra det jeg fant ut for en stund siden.   Må ha e39 530d diffhus så kan ikke skifte så mye der.

Endret av Flataas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Lite som har skjedd med bilen de siste månedene. Har fått montert fjærer og dempere foran, satt på dekk og litt slikt.

Var overraskende lite feilmeldinger og lys i dashboardet når jeg skrudde på tenningen for å få kompressoren til å gå, selv uten ecu og ews 😅

Snapchat-662018528.thumb.jpg.be122a4f45e3c727e5fdda3edb15c0a7.jpg

 

De siste ukene har gått til rydding og flytting, greit å utvide fra 60m2 til 120m2.

Det nye verkstede er langt fra ferdig men har iallefall plass til å ha bilen innendørs uten å oppta plass i bukken. 

Skal sette meg ned når jeg går på fri å koble de få resterende ledningene og da er bilen klar til oppstart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Flataas changed the title to Flataas sin E39 535dat, Vurderes solgt i deler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...