Hardtop Skrevet Januar 22, 2020 Forfatter Skrevet Januar 22, 2020 17 timer siden, Skulebollen skrev: Behandler du alt bart stål med rustmelk? Ja, jeg gjør likegjerne det. Tenker at det sikkert er noen porer med rustdannelse her og der som har godt av det. Tror ikke det er noen ulemper forbundet med det. Skulebollen reagerte på dette 1
Skulebollen Skrevet Januar 22, 2020 Skrevet Januar 22, 2020 1 time siden, Hardtop skrev: Ja, jeg gjør likegjerne det. Tenker at det sikkert er noen porer med rustdannelse her og der som har godt av det. Tror ikke det er noen ulemper forbundet med det. Smører du da 2komp grunning utapå? Spør bare av nysgjerrighet 😁 Har litt varierende erfaring med Brunox, som liksom skal vere rustmelk og grunning i ett. ( Fikk ikke heft i det hele tatt sist, kunne skrelle av lakken ) men mulig det er veldig sensitivt på temperatur.
NA Skrevet Januar 22, 2020 Skrevet Januar 22, 2020 Min erfaring med brunox er at den må tørke minimum 24 timer og mattes ned før videre påføring. Jeg har brukt epoxy grunning over brunox med gode resultater. sveigis reagerte på dette 1
R Andersen Skrevet Januar 22, 2020 Skrevet Januar 22, 2020 3 hours ago, Hardtop said: Jeg baserer det kun på hva jeg har lest andre steder egentlig. Fikk anbefalt dette, deretter syregrunning, så epoxy. Funket fint på E9`en, ingen koking eller andre overraskelser. Hvilken syregrunning og epoxy bruker du? Greit å bruke det som proffen bruker..
Hardtop Skrevet Januar 22, 2020 Forfatter Skrevet Januar 22, 2020 2 timer siden, Skulebollen skrev: Smører du da 2komp grunning utapå? Spør bare av nysgjerrighet 😁 Har litt varierende erfaring med Brunox, som liksom skal vere rustmelk og grunning i ett. ( Fikk ikke heft i det hele tatt sist, kunne skrelle av lakken ) men mulig det er veldig sensitivt på temperatur. Ja, jeg lar Wurth rustmelk tørke minst et døgn etter anbefaling fra en billakkerer jeg har tiltro til, deretter 2-komponent syregrunning, deretter 2-komponent epoxygrunning. Rustmelka er ingen beskyttelse i seg selv, kun konverting av rust. Derfor må det beskyttelse på topp. Brunox har heller ikke jeg god erfaring med. Mener den er epoxybasert, men ikke sikker på om den har særlig rustnøytraliserende egenskaper.
Hardtop Skrevet Januar 22, 2020 Forfatter Skrevet Januar 22, 2020 33 minutter siden, R Andersen skrev: Hvilken syregrunning og epoxy bruker du? Greit å bruke det som proffen bruker.. Vi garasjeproffene sverger til Debeer syregrunning og epoxygrunning, ettersom vi har blitt fortalt at det er gode greier. Har også forsøkt å tenke selv, og kjøpte Hagmans gule epoxygrunning. Den fungerte like fint.
Hardtop Skrevet Januar 22, 2020 Forfatter Skrevet Januar 22, 2020 1 time siden, NA skrev: Min erfaring med brunox er at den må tørke minimum 24 timer og mattes ned før videre påføring. Jeg har brukt epoxy grunning over brunox med gode resultater. Jeg tror det var der jeg ikke var nøye nok. Lot Brunoxen stå ubeskyttet noen uker, og da rustet det videre. Dette var en gammel Pajero, så den rustet i superfart uansett. Forøvrig greit tips det du nevner om å matte ned epoxy før videre grunning. Det danner seg et vokssjikt som må rubbes bort, om man ikke påfører nytt lag innen noen få døgn.
sveigis Skrevet Januar 22, 2020 Skrevet Januar 22, 2020 Ser det nevnes Wurth rustmelk her og jeg kan og anbefalle den . Faktisk en av de bedre synes jeg. Tok og rengjorte for rust på en Opel en gang og la på dette ,så noe to komponent jeg hadde uten å lakke .Dette kun for å se og dette holdt så lenge jeg hadde bilen ,sånn ca to år.Igjen ikke lakk eller noe 😀. Men det gledes stort over arbeidet ditt 👍👍 Hardtop reagerte på dette 1
Hardtop Skrevet Januar 24, 2020 Forfatter Skrevet Januar 24, 2020 Da begynner jeg å bli litt lei av timer med stålbørstepussing Kupeen er ferdig behandlet med rustmelk, så da er det klart til syregrunning og epoxy om ikke lenge. Blåskjær før det tørker, og blir sort. Trodde bagasjerommet skulle være fort gjort, men der tok jeg feil. Blir vakker etter noen timer med hodet innunder hattehylla! Uansett, fikk det til slutt rent og pent. Så sauset jeg på med rustmelk der også. Bakplata skal byttes, så den hopper jeg elegant over. Neste på lista da er syregrunning og epoxy. hanssae, R Andersen, Larsinnj og 3 andre reagerte på dette 6
Hardtop Skrevet Januar 26, 2020 Forfatter Skrevet Januar 26, 2020 9 timer siden, destroyy skrev: Du slutter aldri å imponere Harald 👍 Takk, men vent og se! 😅
Hardtop Skrevet Januar 28, 2020 Forfatter Skrevet Januar 28, 2020 Da nærmer det seg første strøk med Coloradogul! Har maskert klart, pusset over med rød scotch-brite, klart for grunning! I alle fall innvendig i kupeen. Ettersom jeg er en gjerrigknark, tenkte jeg å ikke bruke den superdyre epoxygrunninga fra Debeer inni bilen. Tenker det bør holde med Hagmanns Stålplast Primer CA. Denne brukte jeg også på E9`en, og har hørt mange er fornøyd. I tillegg er den jo ikke så langt fra Coloradogul, så om jeg skulle bomme litt i en krok eller krik, vil det allikevel se ok ut. Har maskert bilen utvendig, slik at jeg kan ha vindusåpningene til å jobbe gjennom. Må vente med å lakkere til jeg har et par påfølgende kvelder tilgjengelig. Grunner første kvelden. Fuger+sprøyter det som skal ha Wurth karosserimasse, samt lakkerer vått i vått oppå dette andre kvelden. Ellers har jeg vært avgårde i dag og hentet en hekk fra noen hyggelige BMW-venner i Hobøl! Neste steg blir da å tilpasse denne, bytte ut nedre plate, slik at bilen endelig blir en Roundie! AlexHD reagerte på dette 1
Kvasi Skrevet Januar 29, 2020 Skrevet Januar 29, 2020 Krem de la krem over hele fjøla her, og jeg er selvsagt heilt enig i at det skal være runde baklykter 👍 Hardtop reagerte på dette 1
Hardtop Skrevet Januar 29, 2020 Forfatter Skrevet Januar 29, 2020 Da kom det en ny forundringspakke fra Tyskland. Nye lykter, nedre del til bakplata, bremseskiver bak, og litt krimskrams som klips og diverse. Benyttet anledningen til å begynne med lakkfjerning, så kan det etterhvert forberedes til bytte. Har nok litt jobb foran meg her... 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå