Gå til innhold

530e (G30) - Feilmelding Drivverk


BrokeBoi
 Share

Anbefalte innlegg

34 minutes ago, Otis said:

1 måned. Det er jo på kanten med Tesla. (Ihvertfall i perioder)

Men du har vel garanti, så bare kjør.

Jeg ble anbefalt å ringe direkte til verksted førstkommende mandag for å høre om de kunne få sett på dette tidligere. Jeg har ihvertfall ingen forhåpninger. Jeg har fortsatt garanti, så da tar jeg sjansen på å kjøre som vanlig fram til reparasjon. Har sett flere andre som har opplevd å få feilmelding angående drivverk, men da av en mer alvorlig type hvor det er begrenset drivverkseffekt og det bes om at fører kun holder moderat fart. 

Da jeg startet bilen på nytt igjen noen timer senere fikk jeg opp en ny melding angående elektrisk drift. Denne forsvant derimot 5 minutter etter at jeg begynte å kjøre igjen. Det er muligens en sammenheng mellom begge meldingene.

unnamed-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste meldingen har i utgangspunktet ikke noe med første å gjøre. Er det kaldt ute så kommer den meldingen. Går over etter fem sekund, fem minutt eller lengre, alt etter temp... Forvarmer du bilen vil det gå hurtigere ellers når du får varmet opp etter litt kjøring! :) Helt vanlig melding og få. 
46CF4088-E1BA-47C6-AAEA-A2888FDCBBF4.thumb.jpeg.24eca756b7abf797ee58185861bfcbec.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Marius2002 said:

Den siste meldingen har i utgangspunktet ikke noe med første å gjøre. Er det kaldt ute så kommer den meldingen. Går over etter fem sekund, fem minutt eller lengre, alt etter temp... Forvarmer du bilen vil det gå hurtigere ellers når du får varmet opp etter litt kjøring! :) Helt vanlig melding og få. 
 

Har bare hatt bilen i tre uker og har allerede fått opp to meldinger, så det føles nesten ut som om jeg har kjøpt katta i sekken.😫 Litt rart at det er temperaturavhenig når jeg ikke har fått opp meldingen tidligere når det var 5- grader og lavere. Da jeg fikk meldingen for første gang idag var det nærmere 8+ grader da bilen stod i garasjen. Det er ihvertfall godt å vite at den ene meldingen ikke er noe man trenger å tenke på. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, BrokeBoi skrev:

Har bare hatt bilen i tre uker og har allerede fått opp to meldinger, så det føles nesten ut som om jeg har kjøpt katta i sekken.😫 Litt rart at det er temperaturavhenig når jeg ikke har fått opp meldingen tidligere når det var 5- grader og lavere. Da jeg fikk meldingen for første gang idag var det nærmere 8+ grader da bilen stod i garasjen. Det er ihvertfall godt å vite at den ene meldingen ikke er noe man trenger å tenke på. 👍

Neida, nesten som det er oftest rundt null grader. Uansett ikke noe fare der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste der er bare en infomelding ja, helt vanlig - jeg har fått den i plussgrader til og med (under +5 typisk). 

Den første derimot ville jeg kanskje forsøkt å lese ut kodene på hvis jeg var nødt til å kjøre med den i en måned, for å se hva som faktisk er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/12/2020 at 7:51 AM, macrorain said:

Den siste der er bare en infomelding ja, helt vanlig - jeg har fått den i plussgrader til og med (under +5 typisk). 

Den første derimot ville jeg kanskje forsøkt å lese ut kodene på hvis jeg var nødt til å kjøre med den i en måned, for å se hva som faktisk er galt.

Har ikke verktøy for å lese ut ut kodene. Forsøkte metoden uten verktøy, men da får jeg ikke opp noe valg for DTC Codes etter å ha tastet inn pinkoden under Unlock.

Fikk satt opp ny time med Bavaria istedenfor, hvor ventetiden er under to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, *MrB* said:

Jeg har fått begge de meldingene i min 330e. Den første kom kun 1 gang. Den andre har kommet 3-4 ganger når det har vært litt (men ikke veldig) kaldt. Da BMW diagnostiserte fant de imidlertid ingen feil. 

Har du opplevd at bilen har oppført seg annerledes etter at du fikk den første meldingen? Jeg påstår at bilen min har begynt å lugge når den går fra eldrift til bensindrift på lavere hastigheter. Den kan også finne på å vise eDrive intervallet helt opp til 160 km/t selv når batteriet nesten er tomt, men jeg er usikker på om det alltid har vært sånn. Jeg har ihvertfall ikke sett dette tidligere, maks 80 km/t i hybridmodus. Maks hastighet på ren eldrift er jo oppgitt til 140 km/t på 5-serien, så hvorfor den da viser et høyere tall i hybridmodus er merkelig.

IMG_8235.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg merker ingen endring. Alt skjer sømløst, slik det har gjort siden bilen var ny. Men en slik melding kan jo ha flere årsaker da. For min del kan det se ut som det kan ha vært en «bug», som ble nullet ut ved omstart. Kan selvsagt være noe annet (og vedvarende) med din bil. I såfall bør også feilen kunne leses ut. 

Jeg tipper at eDrive-skalaen har gått til 160 hele tiden. Ser ikke slik ut i F30 da, så kan ikke verifisere, dessverre. F30 slår forøvrig over på 120. Trodde det gjaldt G30 også. (Om du da ikke har en helt ny bil, som er oppgradert ifm lansering av G20 330e?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, *MrB* said:

Nei. Jeg merker ingen endring. Alt skjer sømløst, slik det har gjort siden bilen var ny. Men en slik melding kan jo ha flere årsaker da. For min del kan det se ut som det kan ha vært en «bug», som ble nullet ut ved omstart. Kan selvsagt være noe annet (og vedvarende) med din bil. I såfall bør også feilen kunne leses ut. 

Jeg tipper at eDrive-skalaen har gått til 160 hele tiden. Ser ikke slik ut i F30 da, så kan ikke verifisere, dessverre. F30 slår forøvrig over på 120. Trodde det gjaldt G30 også. (Om du da ikke har en helt ny bil, som er oppgradert ifm lansering av G20 330e?)

Bilen min er 2018 modell, så det er ikke den oppgraderte varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Hej, beklagar att jag bumpar din tråd, men detta skedde mig också, idag! (snökaos på östlandet) exakt samma typ av felmeddelanden. Jag köpte den förra veckan, 420ix som gått 50k. Jag har kontaktat både BMW förhandlaren och bilia, dom ska se på det nästa vecka. Jävligt creepy å köra runt såhär i snön utan antispinn må jag ju säga. 

Håller tummarna och hoppas det inte är så allvarligt för någon av oss 😅

Endret av Herr_eklund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Herr_eklund said:

Hej, beklagar att jag bumpar din tråd, men detta skedde mig också, idag! (snökaos på östlandet) exakt samma typ av felmeddelanden. Jag köpte den förra veckan, 420ix som gått 50k. Jag har kontaktat både BMW förhandlaren och bilia, dom ska se på det nästa vecka. Jävligt creepy å köra runt såhär i snön utan antispinn må jag ju säga. 

Håller tummarna och hoppas det inte är så allvarligt för någon av oss 😅

Du må nok vente til forhandleren gir deg tilbakemelding for å vite hva som er galt. Den feilmeldingen er veldig generell for drivverk, så det er umulig å vite nøyaktig hva det er som er galt med mindre man har verktøy for å lese ut feilkoden.

I mitt tilfelle var det en defekt motorstarter som var årsaken til denne feilmeldingen. Denne ble byttet ut på garantien, og jeg har heldigvis ikke fått opp noen flere feilmeldinger siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...