Gå til innhold

9c53 Electric auxiliary heater bmw e90.


Sand1
 Share

Anbefalte innlegg

50 ampere og 14 volt gir 700watt, noe som ikke er særlig mye når det er kaldt. Den største av Defas nye serie av kupevarmere, Termini™ II 1900, gir 1150watt på laveste trinn og det er bare en vits når det er under -5 grader. På full guff begynner det å virke .

Hvor mange ampere er den oppgitt til å trekke/ størrelse på sikring?  

Frihjul på på dynamo som slurer i lengre tid har jeg ikke sett, ting skjer fort når de begynner å slippe. Har skiftet en del frihjul på VAG og MB, enten har de vært låst eller så har de gått i oppløsning og ramlet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Det er et mysterium for min del.

Kan det være slik at vifta snurrer for fort og dermed blir lufta rundt elementet nedkjølt? Og dermed lavere temperatur? 

Eller tenker jeg helt feil?

Ja jeg har vært inne på tanken, så jeg har prøvd de fleste innstillingene på klima panelet. med defrost så er det full spiker, men blåser ikke noe særlig varmt, så har prøvd med fast viftehastighet, og auto, auto så går viften gradevis opp etterhvert som tempraturen på motoren øker, så på 20 grader fra motoren så begynner den på trinn 1, så på 28-30 så kommer trinn 2. rundt 34-36 så kommer trinn 3.  rundt 40 grader kommer trinn 4 da begynner det og nærme seg vettug tempratur. så den blir kjappere varm med auto synes jeg. Og dermed så får jeg en følelse av at det bare er varme registeret som tilfører varme. Men en ting som slo meg nå er at det kan være auc sensoren. vis den registrerer noe så kan den blokke for signal, men da burde jeg ikke ha hatt strømtrekk. når jeg kjører testet igjenom ista+ så har jeg stabilt trekk på 48-50 amp. 

38 minutter siden, 540is skrev:

50 ampere og 14 volt gir 700watt, noe som ikke er særlig mye når det er kaldt. Den største av Defas nye serie av kupevarmere, Termini™ II 1900, gir 1150watt på laveste trinn og det er bare en vits når det er under -5 grader. På full guff begynner det å virke .

Hvor mange ampere er den oppgitt til å trekke/ størrelse på sikring?  

Frihjul på på dynamo som slurer i lengre tid har jeg ikke sett, ting skjer fort når de begynner å slippe. Har skiftet en del frihjul på VAG og MB, enten har de vært låst eller så har de gått i oppløsning og ramlet av.

Den skal klare maks 1250watt ved 74 amp +/- 10% det er en 100 amp sikring som sitter på strøm fordeleren opp på batteriet. den skal klare og levere 80 grader ganske momentant. Jeg sjekket også frihjulet noe jeg byttet spennings regulatoren, og den virket til og være i fin form. Låste den ene veien og fri den andre, det som er litt snodig er at alle bilene i familien så er trøbbel med denne varmeren, og alle har gått cirkus 150 000 og cirka samme år gang 2010-2012. mens bilene til kollegane mine er det ikke noe problem med det er 2013-2015 som har gått under 100 000. derfor har jeg tenkt litt på slitasje, alle bilene har samme motor, altså n47. 

17 minutter siden, Otis skrev:

Jeg har 80 A sikring i x5, og merker svak varme etter 1-2 min. 5 min og det begynner å bli god varme. 7 min å da er straks 20 grader. Selv i -10.

ja det er slik jeg husker det. når jeg kom ut tidligere så var rutene isfrie og bilen hadde god lunk. etter og ha fått i meg frokosten om morgenen. Nå så er bare nedre del av ruta is fri, og er nesten kaldere inni bilen enn på utsiden, og blir værre når jeg begynner og kjøre for da fryser det nesten på igjen. Skal ta med ir termometer i morra fra jobb, så får jeg sikkelig svar på tempraturen på elementet. hadde jo vært litt artig og vite om det er varme der og i hvilken grad den eventuelt varmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute i 10 blå. Demonterte slik at jeg kom til varmeren, det var ikke lett og komme til med ir termometeret. pga jeg fikk ikke dratt varmeren langt nok ut pga jordingskabelen. men fikk det nok ut til at jeg fikk sirkus måling på det. og fått bekreftet at det er varme og få. 

pga kulden så døde telefonen rett etter jeg hadde startet bilen så disse målingene er tatt på runde 2. 

På runde 1 så gikk bilen i 5-7 min. forså og ha et avbrekk i et kvarters tid, runde 2 så har den da gått i 3 min tid før jeg tok målingene, disse er tatt samtidig 

Det ser ut som varmene varmer, men var ikke rare tempraturen som den produserte. den stopper på 55 amp, jeg ville jo tru med den tempraturen som er nå at det mulig hadde 

Men da er det i allefall liv i varmeren 🥶


strøm trekk

66F3BDAE-FE14-4AAE-9776-E586B509B39D.thumb.jpeg.135fb2115267364b99cf49e66907d60d.jpeg

motortemp

5A45BA9F-013B-4E30-8D4A-98C608A1A70E.thumb.jpeg.fc472bf33ad876e9497f78eb5b9f739a.jpeg

Temp på varmeren

8771654D-06BC-4C42-A1ED-6C6636F27541.thumb.jpeg.4485c015644b29318828d5d6728966fc.jpeg

temperatur ut på defrost

02B3C308-01C0-4C21-8FC5-44EA5DE14A7D.thumb.jpeg.f68160b7d89069b2e30e0355896b451d.jpeg

Det jeg har begynt og spekulere litt på er vis jeg endrer Heating type til 2 eller 3 kan det være at det har noe med cold klima pakken og hot klima? finner ikke noe om dette. Det kan jo være seg at når det har kjørt i-level oppdatering at det ikke har blitt med. men har aldrig opplevd at noe som er kodet har blitt endret seg bortsett fra dme`en(chip).bilen er en admin bil fra bmw, men kom med engelsk språk og tale, så tydelig noen som har vært inne og lagt til rette for nordisk eksport. så mulig de har lagt inn slik at det er lagt inn samme verdier i ihka som sa842? og at jeg  har kålet det til med prøve og kjøre oppdatering av sw i håp om at det bare var en bug som skapte feilkoden i første omgang. 75969472-8870-4A6F-B0F4-19344068EDD6.thumb.jpeg.3052f64480264f4aa9d90698e7b30824.jpeg

En spesiell ting jeg la merke til var at radion skrudde seg unormalt kjapt av etter jeg stoppet bilen, vanligvis så står den og spille i en times tid etter jeg har skrudd av bilen, men denne gangen så gikk det bare 5 min så vil den ikke mer. men det kan jo ha noe med temperatur og indre motstand i batteriet og gjøre også.  

B+ kabel er utbedret så den er ikke synderen.

Mulig det bare er jeg som husker feil, at jeg rett og slett hadde større forventinger til og få det tilbake. 

Har samme dilemmaet på f11 også. den har gått 175k og fra 2010 også import bil. men her har jeg masse feilmeldinger på dme pga o2 sensor og dme relase. samt klima pga så den har jeg ikke forsket så mye på ennå. 

Så intill videre så får jeg bare vente og se om det er noe som melder seg. Heldigvis så lever jeg fint med det i å med jeg har garasjen og parkere i 🙂

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noe nytt her?
Jeg har også denne 9c53 Electric auxiliary heater feilkode på E60en, hatt flere år, men har ikke gjort noe med det pga. jeg merker ikke noe galt. Men når jeg googler dette så er det kun diesel biler som sies har denne?  jeg har jo bensin og cold klima pakke. Fant også en PDF fil som forteller hvor denne er og hva det er på E60/61, men kun diesel står det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har funnet ut av at den funker, men den følger mer eller mindre at den følger motortemperaturen.  Så må være noe i forhold til strømmen som gjør at den ikke "booster" slik den har gjort før jeg fikk feil koden. Jeg har spekulert i myee. Slikt som om den kan begrense kapasiteten vis jeg koder som uorginalt batteri fremfor orginalt. Men da hadde den også funket føre batteri bytte. Så jeg får en følelse på at det er strømsparing ting tang som legger inn begrensning på forbruk av strøm. For når det er -13 som nå så burde den være kjappere. Det er noe som skjer men ikke stort. Føler det blir litt bedre vis jeg kjører defrost og skrur lysene på park, kontra nærlys. Men det kan jeg egentlig sjekke om det er noe mere strøm trekk da. Da blir det nærliggende og mistenke dynamoen. i å med at det er så mye som er byttet til nå. 

Jeg har faktisk hørt om bensin biler med denne varmeren. kommer over det på noen engelske eller amerikanske forum. Det var da 1 serie mener jeg og huske. mener den da hadde noe utstyrskode sa5xx eller noe i den duren(skal ikke hogge det i stein men kan være at han hadde ettermontert også. Men da var det ekstra utstyr. mulig det følger med på 842 pakken? mulig noen andre vet? Jeg prøve utallige kombinasjoner for bli kvitt feil koden, men dukket opp så fort det var under 10 varme grader. Så eneste måte jeg ble kvitt det på var og bytte elementet. Kan jo også være at ihka er kodet inn med electric heizung aktiv, men skulle jo være rart det også. snodig. Sjekk om du har kontakt på batteriet til det kanskje? rart at den skal kjøre feil meld vis du ikke har det. Sjekket bare for morro og ser ut som den applies til bensin motorer også. Så rart vis de skriver det? 

 

215480297_Skjermbilde2021-01-26kl_23_46_57.png.1d6d78efd4a6e96187b3b45619f08a9e.png

 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Reef89 Noen som har bytta klimapanelet uten å kode? Jeg satt inn en brukt M-ASK i bilen her om dagen og plutselig var det en meny for digital peilepinne og både det ene og det andre som bilen ikke har.

@Sand1 Har du målt med amp-clampen din hvor mye dynamoen gir ut? IBS får bilen til å booste tomgang for å få mer strøm før den begynner å kutte i consumables, men da mener jeg at det blir logget. 

Snodig problem du har, jeg hadde sjekket verdien på alle temperatursensorene i klimaanlegget og at flaps fungerer (sistnevnte gjorde du vel?). Skal ikke så mye til før 700W rotes vekk i en kald bil. Hvordan bruker du defogger? Alltid på full viftehastighet? Får du mer varme ut om defogger på frontruta går med "halv fart" og du skrur av det meste elektriske i bilen? Jeg tror også at du må finne ut om dynamoen får beskjed om å levere max og se hvor mye den faktisk leverer ved å bruke amp-clampen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, E.C. skrev:

@Reef89 Noen som har bytta klimapanelet uten å kode? Jeg satt inn en brukt M-ASK i bilen her om dagen og plutselig var det en meny for digital peilepinne og både det ene og det andre som bilen ikke har.

Har byttet panel får noen år siden da jeg trodde det var gåent, men det var det ikke. Men mener feilkoden var der da også. Solgte det andre panelet så får ikke byttet tilbake heller :P  men ja, har byttet mm-ask en gang jeg også og det var en helt annen meny enn hva jeg hadde, liten koding så var alt fint igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da tror jeg svaret har kommet. 

9c53 vender tilbake. Sammen med denne flappen. Disse har gått igjen tidligere også, men har vært borte det siste månedene. Men nå fikk jeg en ny feil som også dukket opp, det var dynamonen, så sjekket på vei til jobb i dag, da oppførte den seg strøkent. Men hjem fra jobb så dabbet den av ned til 11,8 volt. Så her er det et problem. 

Det som var rart, var at den ladet normalt en periode, får så og gå ned til 13,6 volt. Så mistenkte dårlig jording, men koblet på en ekstra jordingskabel, men ble ikke noe bedre av det. Så når jeg gir flat jern, så detter det ned ennå mer, til under 12 volt, slipper gassen igjen så stabeliserer den seg på 13.5-13.7

Forhåpentlig vis så kjører den feilkode på ihka da den ikke ser dette som nødvendig. 

 

Ny dynamo er på vei, så blir sennans og se om den blir fortere varm om morgen nå. 🥶 litt kjedelig at det ikke er så kaldt om morgenen nå😅
96271B89-6ACD-411C-84A1-5512F00EEC90.thumb.jpeg.18aad5844bdc654323ea3b6478ed660b.jpeg

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Ja, da kan det jo være slik at dynamoen ikke greide å gi mer. Mulig du kunne ha sett det tidligere med riktig utstyr.

Det er mulig, ved 75% load så lå det på rundt 110 amp fra dynamo. Som samsvarer med specs til 150amp. Men skal forske litt på den når jeg får den ut. 150amp har gått ut så blir 180amp som erstatter den gamle. Uansett så hadde det vært deilig og få en avklaring på at det er det som er problemet☺️

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...