EspenV Skrevet Januar 19, 2020 Share Skrevet Januar 19, 2020 (endret) Mitt e24 v12 prosjektet som en gang kanskje blir ferdig. Begynte på dette for mange år siden men begynner vel snart og få det ferdig. Siden bilen også er gammel måtte alt av foringer og understell fikses. Tenkte jeg skulle legge ut alt for mange bilder fra denne prosessen som kanskje hjelpe andre med eldre Bmw prosjekter/renoveringer. Bilde er fra bilen sånn den ser ut akkurat nå. Har gått over nesten alt i bilen fra understell, motor, girkasse, bremser. Mestparten er oppgradert/forsterket når jeg først hadde det ut. kommer til og ligge en del bilder uten så alt for mye tekst i starten. vis noen lurer på noe er det bare og spørre. Endret April 28, 2021 av EspenV Ingvaldsen, Lokken, Hardtop og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Januar 19, 2020 Share Skrevet Januar 19, 2020 Sett litt det du driver med på Facebook, kjekt du lager tråd her!😁 EspenV reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenV Skrevet Januar 19, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2020 (endret) understell framme. jeg bruker e34/e32 fjærbein. dere ser lengde forskjellen på e24/e28 og e34/e32 fjærbein. bruker også e34/e32 tie rod. den er festet tilo fjærbeinet med m12 bolter i stede for m10 som er på e24. jeg bruker også bumpsteer spacer for at det ikke skal bli så mye endring på geometrien ved senking. har IE camber plate i front. den er jeg litt usikker på om jeg skal beholde. jeg sveiset inn en forsterking til styresnekka siden dette er et svakt punkt på e24/e28. bruker e31 nedre og bakre styre armer med lager i stede for foringer. nedre er OEM bakre er WOKKE mod. alt er sandblåst. zink primet- epoxy primer- raptor bedliner. Endret Januar 19, 2020 av EspenV ehaugsnes reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Januar 19, 2020 Share Skrevet Januar 19, 2020 Se der ja tråd og greier 😀. Har som Skulebollen og fulgt deg på FB og imponerende arbeid . Enda bedre at du lager tråd og deler tingene her . Pøs på med oppdateringer for her skal det følges 👍👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenV Skrevet Januar 19, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2020 understell bak. bruker e32 750 traling arm. dette fordi den har lager i stede for foringer. den gjør også at hjula bak sitter 7mm lengere ut på hver siden en orginalt. den har annen type abs ring en e24. men jeg skal bruke abs system fra e32 så det går bra. det er brukt camber/toe brakketer som er sveiset inn sammen med diff feste forsterkning. bruker mykeste powerflex foringen 70a shore i traversen. også satt inn fett nippel så jeg kan smøre opp uten og demontere i fremtiden. satt inn stud siden jeg planlegger og bruke 10mm spacer rundt hele. de store delene er sandblåst og de smal glassblåst. de små delen er brunert og de store lakkkert -zink-epoxy-bedliner. ehaugsnes og Bimmerlorris reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenV Skrevet Januar 19, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2020 1 minutt siden, sveigis skrev: Se der ja tråd og greier 😀. Har som Skulebollen og fulgt deg på FB og imponerende arbeid . Enda bedre at du lager tråd og deler tingene her . Pøs på med oppdateringer for her skal det følges 👍👍 ja tenkte jeg skulle lage en tråd her en eller annen gang. nå skal jeg prøve og få lagt ut fra den som allerede er gjort så får vi se hva som skjer utover våren av nye ting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenV Skrevet Januar 19, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2020 lage eget forsterket diff feste til e24/e28 med det avlange festet. Dette festet skal hovedsaklig ta belastning nedover og til siden. Det er ingen belastning fram og bak. Tror ikke det finnes noe forsterket feste å få kjøpt.Så derfor har jeg laget et. Orginal festet har noen svakheter som gjør at det ikke tåler alt for mye. Noe av det som vanligvis dreper orginal festet er is man jekker bilen opp etter diffen eller traversen bak. Då belaster du festet "feil vei" som strekker gummien og i verste fall gjør så festet mellom metall og gummi løsner. På e34/e32 har de endret festet litt sånn at festet treffer ramma nesten med en gang du belaster feil vei og du slipper så mye strekk i gummien. Orginal festet er stål utvendig og aluminium innvendig. Med en stål insert i topp det gjengene sitter. Jeg laget en ny aluminium invendig del med et litt annerledes design og lengere. Den er laget i en sterkere 5205 legering. Jeg har et stud design der jeg bruker en bolt invendig som er gjenget i aluminiumen og strammet invendig. Hullet invendig har jeg shootpeenet for ekstra styrke og mindre sannsynlighet for at det sprekker. Stud Er laget av en 12.9 bolt som er gjenget helt opp. Det er laget en form i gips. Aluminium og stål delene er glassblåste og syrevasket før primer for og få best mulig feste. Er brukt 2 lag med primer etter fabrikantens anbefaling for mest styrke. Det er lagt inn tynne plater i støpen på lang sidene(der det ikke er belastning) så at det ikke er noen "snarvei/kortere" vei for vibrasjon/støy og ta. Den er støpt nesten helt opp sånn at ved jekking eller belastning oppover så bunner den i karosseriet nesten med en gang og jeg unngår at den streker seg mot belastning retningen. Primer og polyretan er i Devcon flexane serien og det er brukt 60L som blir ca 65a shore når den er helt herdet. Jeg bruker "street" polyretan foringer fra powerflex på 70a i bakstillingen så dette burde matche bra. Bimmerlorris, Eddy`s og Hardtop reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenV Skrevet Januar 19, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2020 Bygget om og overhaldt diff. Endret fra 3.07 til 3.64 Og byttet ut clutch sperra med en torson sperre. Info: Mfactory innsats med M14 bolt hull Denne er orginalt laget for e46 M3 og andre nyere 210 diff. Den har derfor M14 hull og må bruke ut akslinger av forskjellig lengde. M14 til M12 overgang hylser. Pinion gear preload 3.58nm / 31.6 Ibf.in Case bearing preload 2.8nm / 24.7 Ibf.in Total bearing preload (24.7÷3.64)+31.6= 38.4 Ibf.in Backlash gjennomsnitt på 0.004" men noen på 0.003" og 0.005" Mønsteret får vere greit nok til og vere ubelastet. Monterings boltene er byttet ut med 12.9 studs. Boltene på sidene og bak deksel er orginalt standar 8.8 bolter. Disse er byttet ut med rustfrie A4 bolter. 20190706_135604.mp4 20190707_183132.mp4 20190707_192921.mp4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenV Skrevet Januar 19, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2020 overhalding av drivaksler bak: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenV Skrevet Januar 19, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2020 Kjøpte meg noen godt brukte BMW style 32 17" felger. Fargen er jeg fremdeles litt usikker på men ville prøve noe annerledes. Bilen er svart og fargen på bildene lyver litt pga lyset. Er en brun/kobber farge. Felgene er 8 framme og 9 bak. -Felgene er strippet med en plastik media blåser. -Så er det som var av corrosjon glassblåst-der er litt kant skader som blei slipt bort. -Så er de syrevasket for og rense ut corrosjonsporene og ta bort gammel corrosjons beskyttelse(eloksering) -deretter er de behandlet med alodine 1200s som er ny corrosjons beskyttelse. -primet med epoxy primer og lakkert Bimmerlorris reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenV Skrevet Januar 19, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2020 Fått overhaldt et nytt sett med bremser. Bak er e34 m5 3.6/540 Framme er e31 840ci 4 stemplet Brembo aluminium. Var overaskende mye corrosjon under den orginal "Black anodized" overflaten. Hadde orginalt planlagt og bruke e32 750 4 stemplet framme med samme bak, men kom plutselig over disse e31 kaliperene så da blei det et bytte. Sparer meg også noen få kilo 😆 Alt passer direkte over med bruk av riktige bremseskiver. Stål bak kaliperene er glassblåst og brunnert før lakkering. Knakk selvfølgelig luftenippel også men fikk borret ut. Den er satt inn messing foringer i stede for gummi. Nytt vanlig stempel og pakninger. Alu fram kaliperene er glassblåst, syrevasket og Alodine behandlet før lakk. De orginale aluminium stemplene er byttet ut med rustfrie stempler. Det gir litt ekstra vekt i forhold til orginal men det får gå. Nye pakninger og laget med et "rustfritt" kobber/nikkkel overgang rør. Nye 12.9 bolter. lakkerte først i organge men gikk tom for lakk. så blei svart over det igjen. Satte på kaliper klistremerker fra eBay som jeg er veldig spent på hvordan holder over tid. Tenkte egentlig og bruke Brembo merke på brembo bremsene men valgte og gjøre likt på framme og bak. Bruker EBC yellow stuff klosser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenV Skrevet Januar 19, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2020 OH av bremsekraft forsterker og sylinder. bruker e32 750 master sylinder siden den har et større stempel. vis du ikke bruker 750 sylinderen når du bruker mye større bremser en orginalt vil pedalen gå i bunn før max kraft er på bremsene. M70 motoren går ned i motorrommet med bremseforsterker på orginal plass. Men det blir litt for tett på eksosanlegg for at jeg føler meg trygg. Så fikk tak i hele Bremse kraftforsterker/sylinder oppsettet fra e31 840ci. Denne har en overgang i starten som flytter hele greiene litt til siden og i en liten vinkel til samme siden. Dette gir de siste cm som trengs for og få litt luft mellom eksos og Bremse system. hsd reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenV Skrevet Januar 19, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2020 OH styresnekke og servo pumpe. servopumpe fra e32 750. den er dobbel så den ene er "plombert" hsd og Bimmerlorris reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenV Skrevet Januar 19, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2020 (endret) på toppene er de demontert, vasket, byttet ventil løfterene og slipt til ventilene. Låste banjo boltene til olje feeden med låsetråd siden de har en stygg tendens til og løsne. alt av pakninger er byttet. mye av delen er lakkert. det er mye laging/moding av deler for og få til oljefilter/kjøler systemet. e32 750 har oljefilter beholder som sitter utenfor motoren. den er koblet til med 2 oljeslanger. jeg måtte forlenge dette og laget noen AN adaptere av oljeslangen. oljefilter boksen har uttakk til oljekjøler men den er selvfølgelig noe så vanlig som M27 1,5 gjenger. noe man ikke får tak i noe overgang til. (ser flere på nett sier det er M26 1.5 den vil delvis kunne skrues inn med m26 men det er mye slakk.) så orginal bmw e31 overgang som er modifisert var løsningen. bruker AN12 til olje. alle adapterene som har en innsnerving borres opp for og få max oljegjennomstrømning. eksos manifoil fra M73 som er modifisert. de er dobbelt vegget og keramisk coated. noe av det største problemet var og få plass til eksos med det orginale styresystemet. jeg ønsket ikke og bygge om fra styresnekke til tannstag siden det vil fucke opp hele styre geometrien. så dårlig plass og varmebeskytelse var min løsning. Endret Januar 19, 2020 av EspenV Bimmerlorris og hsd reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Januar 19, 2020 Share Skrevet Januar 19, 2020 ser ut som du har en hel del ærlige arbeidstimer her ! skal du kombinere motoren med getrag 560 ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå