540is Skrevet i går, 16:20 Skrevet i går, 16:20 1 time siden, henrikh5 skrev: Nei det ser jeg, men nå har bilen kjørt kun 115k på over 12 år. Oljeskift har da vært rundt hver 10k kanskje 15k Jeg vil heller tro at denne bilen har hatt 3, maks 4 oljeskift i sin levetid. Går bilen på BSI så hiver ikke BMW penger ut av vinduet ved å skifte olje før bilen ber om det. Otis og Makky123 reagerte på dette 2
henrikh5 Skrevet i går, 18:06 Skrevet i går, 18:06 1 time siden, 540is skrev: Jeg vil heller tro at denne bilen har hatt 3, maks 4 oljeskift i sin levetid. Går bilen på BSI så hiver ikke BMW penger ut av vinduet ved å skifte olje før bilen ber om det. Sjekka nå og bilen har vært på service hos bmw 11 ganger hvorav 6 oljeskift (hadde en nå før jul på 114k km) Så da blir det litt under 20k mellom hver. Poenget mitt var at den er godt vedlikeholdt og olja har blitt bytta før km intervallene da den har blitt brukt lite. Trodde kjede skulle holde lenger enn til 115k km om man hadde fulgt opp med olje service og ikke «skippa» Får bytta kjedesett på mandag. Fremover med nytt kjede, hvor ofte bør jeg bytte olje for at det nye kjede skal holde ut bilens levetid?
Øyvind L. Skrevet i går, 22:36 Skrevet i går, 22:36 Jeg bytter på 10 tusen km eller hver 12 mnd. Har gjort det på alle mine diesel motorer. Aldri byttet noen kjede. Har byttet et par kjede strammere bare siden BMW har kommet med oppgradert versjon. henrikh5 reagerte på dette 1
teerex Skrevet i går, 23:02 Skrevet i går, 23:02 Bytter hvert år, uansett om jeg kjører 4000 eller 6000 km 😄 henrikh5, Kvasi og Øyvind L. reagerte på dette 2 1
Kvasi Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Bytter olje sammen med hjul, altså hver vår og høst.
Arne x3 e83 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 17 timer siden, Kvasi skrev: Bytter olje sammen med hjul, altså hver vår og høst. Det er nok det mest preventive en kan gjøre ja.. min 2009 mod. X3 har nå gått 190´km og brukte tolk på den nylig. Ikke målbart strekk på kjedet. Nå er jeg også nøye med å alltid bruke motorvarmer om vinteren og skifter olje hyppig.
henrikh5 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 18 timer siden, teerex skrev: Bytter hvert år, uansett om jeg kjører 4000 eller 6000 km 😄 Det var hyppig ja😅 hvilke olje bruker folk på disse motorene? 0-w30 eller 5-w30?
teerex Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 13 minutter siden, henrikh5 skrev: Det var hyppig ja😅 hvilke olje bruker folk på disse motorene? 0-w30 eller 5-w30? Tja.. en gang i året er jo ikke så hyppig. Det har jo vært anbefalt som et minimum i alle år ☺️ Bruker begge deler. Dvs. jeg og tidligere forhandler/verksted har brukt 5W-30 ifølge kvitteringer. Tok et oljeskift hos BMW-forhandler i fjor for å få stempel i boka (for motorforsikringen og evt. salg), da brukte de 0W-30. Altfor dyrt, så blir nok siste gang ☺️ henrikh5 reagerte på dette 1
henrikh5 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 12 minutter siden, teerex skrev: Tja.. en gang i året er jo ikke så hyppig. Det har jo vært anbefalt som et minimum i alle år ☺️ Bruker begge deler. Dvs. jeg og tidligere forhandler/verksted har brukt 5W-30 ifølge kvitteringer. Tok et oljeskift hos BMW-forhandler i fjor for å få stempel i boka (for motorforsikringen og evt. salg), da brukte de 0W-30. Altfor dyrt, så blir nok siste gang ☺️ Da bilen min har hatt alle sine oljeskift hos bmw hvor det mest sannsynlig brukt 0W-30 har det noe å si om jeg nå bytter til 5W-30? er det som blir fylt på etter registerskift og tenkte fremover å skifte olje og filter selv, da jeg skal ha bilen til den dør😆
teerex Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Hvis man stadig vekk kaldstarter bilen i -20° C uten motorvarmer/Webasto så har vel motoren det litt bedre med 0W-30. Men det gjør jeg aldri. Det blir sjelden kaldere enn -10 her jeg bor, og da tar jeg som regel den andre bilen uansett. Gammal Jeep med DEFA og dieselmotor av 90-talls teknologi som tåler alt uten å mukke, selv med Biltema 10W-40 ☺️ Men tviler på at det utgjør noen store forskjeller for de flestes del. henrikh5 reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå